2e sessie Spaarne

Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-08-2003 17:31

Christiaan,

de methode om de hengeltoppen laag te zetten was niet bedoeld om de mosselbanken te omzeilen, want dat heeft geen nut, dan zouden de toppen beter omhoog kunnen staan, maar aangezien Tim in het begin aangaf met toplood te hebben gevist heb ik hem geadviseerd de toppen laag te zetten iv.m. boten die langs komen.
Aangezien ikzelf veel op dit water vis weet ik dat toplood dodelijk is, omdat je lijn dan vaak onder een mossel terechtkomt. Mocht je een run krijgen is het jammer helaas... weg vis, weg lijn ,enz.
Als het toplood bedoeld is om geen boten te 'pakken', kan je beter je toppen laag houden, dat geeft je meer kans! zelf vis ik liever met de toppen in de lucht om zo zo min mogelijk lijn over de bodem te hebben liggen!!
Mocht de vis na een run achter de taludjes duiken de diepte in kan je de vis proberen te keren d.m.v. te drillen met je hand op de speol en de vis geen gelegenheid geven om de diepte in te duiken! Snel met je hengel 3 meter naar achter lopen en voorzichtig verderdrillen!
Misschien dril je de eerste seconden wel te hard, maar voor de vis is het altijd nog beter dan met een paar meter lijn in zijn bek zijn rondjes zwemmen!!
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

29-08-2003 21:56

Ik heb een nieuwe manier:

-ik heb losse steunen extra gekocht
-dus volgende keer zonder toplood en toppen heel laag
-36/00 berkley big game op laten spoelen
-voorslag van 10m van amnesia 9,1 kg
-safety clip (had ik vorige keer ook al hoor)

Maar nu nog een vraag: Is de albright knoop (staat op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.visserslatijn.nl" target="_blank" class=bericht>www.visserslatijn.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> en dan onder techniek en dan knopen) een goede knoop om voorslag te knopen??? Zo niet welke dan en hoe maak je deze (liefst met foto)

met vragende groet
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

30-08-2003 18:19

kan iemand mij please antwoord geven???
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-08-2003 18:53

Tim,

Ik vind dit zelf niet een heel goede knoop! Je kan hem het beste als volgt knopen:
Van je voorslagmateriaal maak je een lus, daar doorheen haal je je hoofdlijn. Je maakt op de us van je voorslag materiaal met je hoofdlijn een bloedknoop en je trekt deze strak aan! Nu heb je aan je voorslag lijn een bloedknoop zitten, nu maak je van je voorslaglijn op de bloedknoop van je hoofdlijn een nieuwe bloedknoop! Zodat je uiteindelijk van beide lijnen een bloedknoop hebt gemaakt! Deze trek je beide strak aan en je knipt de uitgestoken stukjes lijn voorzichtig af! deze knoop werkt prima voor het monteren van lijnen aan elkaar!
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

30-08-2003 19:21

ik snap hem niet helemaal.
heb je een foto of betere omschrijving???
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-08-2003 20:26

Tim,

een foto heb ik niet en ik weet ook niet precies hoe deze knoop heet! Ik heb deze knoop mezelf aangeleerd toen ik 2 stukken lijn moest verbinden! Beter uitleggen lukt mij niet want ik heb niet zò´n technisch inzicht als anderen... :wink:

Erik,

weet jij waar hij die knoop vandaan kan halen van het internet?
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

30-08-2003 22:04

is het toevallig de bloedknoop van deze pagina: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.hetnet.nl/~ada2000/knopen.htm#7" target="_blank" class=bericht>http://home.hetnet.nl/~ada2000/knopen.htm#7</a><!-- BBCode auto-link end -->

hij is hier bewegend weergegeven. Deze knoop kan ik al

is dit diegene die je bedoelt?????
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

31-08-2003 05:37

Prachtig weergegeven Tim.
Mooie site

groeten
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

31-08-2003 11:17

Maar Marijn bedoel je die knoop dus?????
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2003 13:31

Tim,

dit is inderdaad de knoop die ik bedoel! hij staat er als zijnde de voorslagknoop, en is niet bewegend te zien op de site!
Je ziet duidelijk het verschil tussen de dikke lijn (voorslag) en de dunne lijn (hoofdlijn).
Als je deze knoop gebruikt moet het lukken!
Werkt als de beste!
Test de knoop wel even voordat je gaat vissen!! Doe dit bijvoorbeeld aan de poort of een een deur zodat je er zeker van kan zijn dat als je een vis aan je lijn hebt de knoop het goed houd!!

groetjes,

marijn
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

31-08-2003 14:05

De dubbele bloedknoop is een goede knoop om 2 lijnen van dezelfde dikte te verbinden.

De albright knoop is de beste knoop om 2 lijnen van verschillende diktes te verbinden.

RC
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

31-08-2003 19:52

Tim,

Die voorslag op de site is inderdaad een aardige knoop. Doe het aantrekken alleen wel erg voorzichtig en test de knoop daarna goed. Als één wikkeling namelijk net niet lekker ligt wordt de lijn al afgekneld en breekt hij snel. Ga er dus even flink in hangen (niet in een ruk, maar langzaam spanning opbouwen).

Nadeel van die knoop vindt ik dat hij niet erg gestroomlijnd is (2 losse eindjes aan verschillende kanten). De mooiste knoop voor het verbinden van een gevlochten voorslag met een nylon hoofdlijn vind ik de mahin-knoop. Dit wordt een heel mooi klein knoopje met de losse eindjes aan één kant, waar zelfs inlinelood nog goed overheen kan schuiven. Heb hier helaas geen plaatje van... Wellicht iemand anders?

Succes!

Tom
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

31-08-2003 20:55

die voorslag knoop snap ik niks van. Ik ga denk ik die albright knoop gebruiken die vind ik wel makkelijk
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

02-09-2003 13:52

als je hem maar goed test voordat je hem gebruikt.

Als je het over een brug hebt in de buurt van heemstede daar is geen lijn en geen voorslag tegen bestemd.

Je moet daar zo hard afdrillen dat als je op de frankrijk manier gaat vissen dat je de vis erg beschadigd.

mvgr guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 14:07

Guido,

misschien gebruik je 1.5 lbs hengels, maar met een 2.5 lbs hengel hoef je die vis er echt niet kapot te trekken!
Ik heb nog nooit een vis keihard moeten drillen en heb er toch aardig wat vis gevangen!!
Tevens is een voorslag bestemd tegen schuren, enz. En geloof mij maar... de Red Ant lijn vann PB kan echt veel stootjes hebben! Ik vis er mee tegen bomen, brugpeilers, enz. en deze lijn heeft mij nooit in de steek gelaten!!
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

02-09-2003 16:44

Marijn,

Op de stek waar ik het hierboven over had geld dat wel onderwater heb je meerdere brugpeilers die je niet kunt zien. Als je een meter of 2 ervan af vist en je niet op je hengels blijft zitten verspeel je de een na de ander ben laatst een paar dagen naar de Yonne geweest en voor de gein toen bij die brug begonnen (na terugkomst) heb er wel wat gevangen maar als ze tussen de palen doorwaren waar iedereen lijnbreuk krijgt bleef mijn lijn goed omdat dit 30kg voorslag was dus probeerde ik hem zo goed als het ging hem ervandaan te trekken dat lukte maar toen een project spiegel mijn aasje had gepakt kwam deze wel heel beschadigd boven water daarom zeg ik dat het niet lukt.Je beschadigt de vissen dermate dat de lol ervanaf is.

Ga niet vissen bij die brug want je doet alleen de karpers en je portomonaile veel pijn
En als je niet totaal gefrustreerd wil wakker worden neem een andere stek want er zijn goeie stekken te over in dit gebied.


Mvgr

Guido
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

02-09-2003 21:15

ik heb ook bij die brug bij heemstede gevist en geen problemen gehad. zonder voorslag zelfs! viste echt een meter van die brugpeilers af. ik gebruik trouwens 2,5 lbs hengels
Gast

03-09-2003 07:57

Guido en anderen,
Wanneer je tegen een brug of andere opstakels gaat vissen dan ga je toch NIET SLAPEN.
Dan is het je eigen schuld dat de karpers zich vast zwemmen en ze zich beschadigen.
Ik ben van mening dat je dan niet lekker bezig bent, maar dat is mijn mening.
Het duurt veel te lang wanneer je met je slaapdronken kop nog naar je hengels moet strompelen met alle gevolgen van dien.
Vis je bij een brug zit dan kort en wakker achter je hengels.
Met een wakkere groet Erik
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-09-2003 08:07

Erik,

Ik geef je helemaal gelijk! Als je op een obstakelrijke plaats vist, kan je er niet gaan slapen omdat je de vis zwaar zal beschadigen en dat is nou juist NIET de bedoeling!
Ik begrijp ook niet Guido, dat las je die vissen kapottrekt je op die stek blijft vissen... Zoek een andere stek waar je obstakelvrij de vis kan uitdrillen en deze niet beschadigd!!

Met een obstakelvrije groet,

Marijn
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

03-09-2003 08:59

Beste Marijn,

Dat bedoel ik ook met bovenstaande reactie.
Als je het is rustig nakijkt kan je dat er wel uit opmaken.
kortom ik ben het met jullie eens.

ik vis er trouwens nooit meer ik geef al aan er zijn stekken genoeg in die omgeving

mvgr

guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-09-2003 09:10

Guido,

las ht even te snel, maar het is gewoon zonde als er vissen kapotgetrokken worden omdat men zo graag vis wil vangen op plaatsen waar je gewoon geen ruimte hebt om de vis respectvol te drillen!
Ik heb afgelopen jaar 2 vissen gevangen met een kapotte bek en dat is mij op het spaarne niet eerder overkomen! Over het algemeen vang ik er vissen die er sterk en gezond uitzien!

Het is gewoon zonde dat er vissers zijn die op deze stekken vissen omdat ze hier meer aanbeten kunnen verwachten... en dat is natuurlijk ook zo, maar als je van de 10 aanbeten 3 vissen weet te vangen en de andere vissen gaan kapot... dan heeft het geen enkele nut om daar te vissen, want de vis gaat kapot en sorry hoor... dat is niet mijn manier van vissen!

Met vriendelijke groet,

Marijn