Mooie karper spots in Gelderland

Plaats reactie
Danny K

27-12-2013 10:34

Hallo Allemaal,

Eerst zal ik mezelf even voorstellen,

Ik ben Danny en kom uit dieren, Ik vis nu een paar jaar op de karper/barbeel en heb daarvoor veel op witvis gevist met de vaste stok.

De laatste paar jaar heb ik zeer veel kennis opgedaan betreft barbeel en karper vissen en heb ik mijn volledige vis uitrustig aangepast hierop.

Ondanks dat ik mijn spullen zeer goed voorelkaar heb loop ik altijd tegen 1 probleem aan.

Karper/brasem vis wateren in Gelderland!

Ik weet veel spots te vinden maar er is altijd wel wat aan de hand of aan de hand geweest.

Bijvoorbeeld :

Leuveheim : veel vis sterfte geweest vorig jaar.
Ijsel : steeg (prachtige plek met mooi stromend water er valt alleen niks te vangen
Karper gat brummen : vangst zeer slecht de laatste keer dat ik er was
Brummen De hank, : ook niet super
etc etc,

De enigste plek waar ik goed van in het vis seizoen is de ijsel in dieren, hier zit barbeel /karper en vollop brasem, de karpers zwemmen soms een meter uit de kant. (nadeel snoeiharde stroming)

Mijn vraag weten jullie mooie visplekken in gelderland, ik hoef niet jullie spot te weten natuurlijk maar mischien kunnen jullie mij wat tips geven!

Ik hoor het graag,

Groeten

Danny
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 27-12-2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opnieuw aanmelden met eigen voor en achternaam.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-12-2013 11:06

Danny,

Welkom hier!

karper zit op veel plekken. Je hebt al veel ervaring opgedaan, maar de plekken die je noemt (rivieren) zijn moeilijk en lastig, maar wel mogelijk. Ik woon niet ver van je vandaan en (her)ken de de situaties op de rivieren nabij arnhem/dieren op de ijssel. De plassen die je noemt ken ik en enkele heb ik ooit bevist. Ooit :)

De visserij op de rivier daar is soms anders dan bijvoorbeeld meer richting Zwolle/Kampen. Ik vis zelf op de IJssel en de Rijn, en vis vanaf de krib. De visserij is voor mij speciaal, en je moet de stekken leren kennen. Ik ga vaak op onderzoek bij laag water (meestal in de zomers) en zoek stekken op, deze veranderen telkens door aanvoer nieuwe stenen, bomen, vuil, etc. Ik fotografeer ze en zo weet ik welke obstakels ik kan verwachten en waar. In de herfst heb ik zo het voordeel dat ik er rekening mee kan houden.

Ik vis op de rivier met zware stokken om rekening te kunnen houden met de stroming en het "lood" dat ik gebruik om de boel op zijn plaats te houden. Ik gebruik 3,25 lbs stokken die toch parabolisch zijn van Harrison, en gebruik vaak gevlochten lijn. Als lood gebruik ik 150-200 gram riviersteen waar ik een harnas omheen maak van tuin-metaaldraad, en die bevestig ik aan de loodclip.
De hengels zet ik omhoog en ik vis vanaf de krib 2-3 meter uit de kant en in de stroomnaad. Omdat de stroming gruwelijk hard kan zijn, zet ik de rodpot ook nog eens vast met touw en een basaltblok.
Voeren doe ik met partikels en boilies (gebroken), en die doe ik in een jute zak, waarvan ik de twee uiterste punten weggeknipt heb. Die zak leg ik in het water, zodat het voer eruit kan stromen met de stroming mee. Voeren doe ik om de twee dagen, enkele weken lang. Ik voer op meer kribben, omdat er ook weleens een witvisser kan zitten op "je stek". Houd altijd rekening met anderen, dus.
Aas: boilie, van 20 mm of groter.
Molen: in de 4500 klasse of groter ( ik gebruik daiwa emblems 5500).
De hengel moet de kracht hebben om een flink sterke karper vanuit de volle stroming te kunnen stoppen en te doen draaien (naar jou toe). dat kan een stijve 2,5 lbs hengel zijn, of een 3 lb meer parabolische hengel zijn. Wat de visser zelf wil, of waar die vertrouwen in heeft. Voor iedere visser is dat anders.

Wil je een keer wat afspreken, laat het me weten (PB).

Hieronder een foto hoe ik dat doe:
Afbeelding

weet niet of ik het goed doe.
Danny Kos
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-12-2013 12:59

27-12-2013 13:15

Hoi Henk,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal! interessant om te lezen,

Van de jute zak had ik nog niet gehoord, een goede tip!

Ik ben nog niet richting zwolle en kampen geweest eerlijk gezegt, meer niet omdat ik vaak niet weet waar ik moet beginnen in die plaatsen. ik ben wel regelmatig op onderzoek geweest richting Wilp en de achterhoek.

Ik vis zelf met een Balzer heavy barbeel feeder (carbon) 3.75 M icm met een shimano 12000 D bigpit molen.
Daarnaast heb ik nog 2 x shimano karper hengels. met shimano 8000 D molen.
Ook heb ik nog een ultimate barbeel hengel met Balzer 7600 molen. allemaal baitrunners

Ik vis zelf op de ijsel alleen met strandsteun, eerder had ik er 1 van 20 tientjes die het niet zolang heeft volgehouden, nu heb ik een zeer sterke steun van het merk Bifa waar ik ook een goede kei onder kan hangen. (voor 2 hengels)

Is vis ook met gevlochten lijn sinds kort. Normaal icm met powergum onderlijn maar hier ben ik vanaf aan het stappen. ik knoop er nu een flinke voorslag aan. Dit vindt ik toch wat sterker werken op de ijsel etc.

Met welk systeem vis je op de stroming? vast loos systeem ?

Het lijkt me leuk een keer te komen kijken, wel moet het weer een beetje aantrekken :) ik denk dat ik een hoop van je kan leren als ik dit zo lees!

Ik kan je foto nog even niet bekijken aangezien dit op mijn werk wordt geblokeerd,

Bedankt!





Frenk de Gruiter schreef:Danny,

Welkom hier!

karper zit op veel plekken. Je hebt al veel ervaring opgedaan, maar de plekken die je noemt (rivieren) zijn moeilijk en lastig, maar wel mogelijk. Ik woon niet ver van je vandaanIk en (her)ken de de situaties op de rivieren nabij arnhem/dieren op de ijssel. De plassen die je noemt ken ik en enkele heb ik ooit bevist. Ooit :)

De visserij op de rivier daar is soms anders dan bijvoorbeeld meer richting Zwolle/Kampen. Ik vis zelf op de IJssel en de Rijn, en vis vanaf de krib. De visserij is voor mij speciaal, en je moet de stekken leren kennen. Ik ga vaak op onderzoek bij laag water (meestal in de zomers) en zoek stekken op, deze veranderen telkens door aanvoer nieuwe stenen, bomen, vuil, etc. Ik fotografeer ze en zo weet ik welke obstakels ik kan verwachten en waar. In de herfst heb ik zo het voordeel dat ik er rekening mee kan houden.

Ik vis op de rivier met zware stokken om rekening te kunnen houden met de stroming en het "lood" dat ik gebruik om de boel op zijn plaats te houden. Ik gebruik 3,25 lbs stokken die toch parabolisch zijn van Harrison, en gebruik vaak gevlochten lijn. Als lood gebruik ik 150-200 gram riviersteen waar ik een harnas omheen maak van tuin-metaaldraad, en die bevestig ik aan de loodclip.
De hengels zet ik omhoog en ik vis vanaf de krib 2-3 meter uit de kant en in de stroomnaad. Omdat de stroming gruwelijk hard kan zijn, zet ik de rodpot ook nog eens vast met touw en een basaltblok.
Voeren doe ik met partikels en boilies (gebroken), en die doe ik in een jute zak, waarvan ik de twee uiterste punten weggeknipt heb. Die zak leg ik in het water, zodat het voer eruit kan stromen met de stroming mee. Voeren doe ik om de twee dagen, enkele weken lang. Ik voer op meer kribben, omdat er ook weleens een witvisser kan zitten op "je stek". Houd altijd rekening met anderen, dus.
Aas: boilie, van 20 mm of groter.
Molen: in de 4500 klasse of groter ( ik gebruik daiwa emblems 5500).
De hengel moet de kracht hebben om een flink sterke karper vanuit de volle stroming te kunnen stoppen en te doen draaien (naar jou toe). dat kan een stijve 2,5 lbs hengel zijn, of een 3 lb meer parabolische hengel zijn. Wat de visser zelf wil, of waar die vertrouwen in heeft. Voor iedere visser is dat anders.

Wil je een keer wat afspreken, laat het me weten (PB).

Hieronder een foto hoe ik dat doe:
Afbeelding

weet niet of ik het goed doe.
Freek Pols
Berichten: 4
Lid geworden op: 24-12-2013 18:14

28-12-2013 19:58

Hey Danny,

Mijn ouders wonen toevallig in de achterhoek. Ik denk dat je eens wat meer moet rondneuzen bij de oude ijssel,stroomt helemaal niet zo hard en zitten echte joekels. Misschien is er ook langs de Aa-strang een mooie plek te vinden... In de buurt van Ulft zit veel mooi karperwater als je het mij vraagt.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

30-12-2013 06:51

De Laak in Rheden: oude rivierarm, geen bergen vis maar wel leuk formaat en ook helemaal gaaf.
Velperbroekcircuit in Velp: leuk experimenteerwatertje met enige dressuur, maar je kan er met wat nadenken leuk vis vangen. Zitten ook wat grotere exemplaren op, maar dit is natuurlijk niets vergeleken met de charmes van riviervissen :wink:
Rogier van Ewijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-12-2013 17:20
Locatie: Westervoort

03-01-2014 11:16

Hoi Robert,

Welke vijfer bedoel jij bij de velperbroekcircuit, bedoel je die bij de Bmw/Mini dealer? of de 2 die links en rechts zitten als je van het velperbroek circuit af gaat en velp in rijd?

Mvg Rogier
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

03-01-2014 20:07

Hoi Rogier,

Het zijn de vijvers die rechts liggen, als je Velp in rijdt. Bij de BMW/Mini dealer zit zeer weinig karper meen ik. Je dient lid te zijn van H.S.V. De Winde om er te mogen vissen.
Rogier van Ewijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-12-2013 17:20
Locatie: Westervoort

04-01-2014 10:58

Bedankt voor de info Robert, ik heb afgelopen zomer 1x in de linker vijfer gevist alleen niks gevangen. Ik heb ook al een paar keer in het Biljoen gevist in Velp. Zeer mooie vijfer + omgeving alleen helemaal niks gevangen.

Ik ga me geluk is beproeven in de rechter vijfer bij de ingang van Velp, dan koop ik eerst wel een dag pas, want om van elke dorp/stad bij mij in de omgeving een pas te kopen voor de ene keer dat ik daar zit is ook zonde.

Nogmaals bedankt voor de info.

Mvg Rogier
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-01-2014 11:52

Rogier,
Als je lid wordt van Velp (de Winde) kun je ook in Rheden, Dieren, Apeldoorns/Dierens kanaal (hoort bij de Winde) en in Arnhem vissen (is grotendeels vrijgegegeven dacht ik).
Waar ben je nu lid van dan, van Westervoort? Een vergunning van de Winde erbij hebben (is een tweede vispas, dus goedkoop) is handiger dan een dure dagpas.

In Biljoen is het vrij eenvoudig vis vangen. Met een beetje waterkennis, en karperkennis en alle tips die hier op KWO staan, lijkt het me onmogelijk te blanken. Ga er eens penvissen, leer je dis kennen en spotten.

Als je de rotonde afkomt en Velp binnenrijdt, heb je rechts de vijver: de oostelijke vijver, staat ook zo beschreven in de vergunning. Hier mag je alleen nachtvissen onder bepaalde voorwaarden: nachtvisvergunning etc.
Links heb je de Westelijke vijver met daarin het eiland.
Deze twee vijvers zijn een categorie iets moeilijker tot moeilijker. heb je ervaring opgedaan in Biljoen, dan kun je hier eens proberen.
Als je wil, kunnen we wel een keer iets afspreken? Ik ken de wateren op mijn duimpje. Ik vis er vanaf mijn jeugd. Kan ik je een beetje wegwijs maken.

Die bij de BMW/Mini dealer.... ik weet niet of er (al) gevist mag worden, zal ik eens nakijken.
Rogier van Ewijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-12-2013 17:20
Locatie: Westervoort

04-01-2014 15:02

Hoi Frenk,

Dat lijkt mij erg leuk, om een dagje samen te vissen.
Ik ben inderdaad lid van hengelsport vereniging de Alver in Westervoort, ik vis al enige jaren alleen dan met de feeder of met shads en blinkers. Aankomend jaar wil ik me gaan richten op het karper vissen.

Vrienden van mij hebben afgelopen zomer daar 1 paling gevangen en paar zeelt gevangen.

Er is nu toch niks te doen op me werk en zal me is gaan verdiepen wat een extra pas van Velp kost.

Frenk weet je toevallig ook of je met de pas van Westervoort in het Hosterpark mag vissen? ik heb namelijk is gehoord dat het gedoogd wordt vanuit de Hengelsport vereniging de graskarper.

Groetjes Rogier
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-01-2014 15:19

Hoi,
Ik heb (nog) geen wijziging gehad op de wateren die ingebracht zijn in de federatie. Dus zover ik weet is het geen gedoogbeleid, maar toegestaan. Je mag er niet nachtvissen. Je hebt PB.
Gebruikersavatar
Gerrit Janssen
Berichten: 24
Lid geworden op: 14-11-2013 18:00
Locatie: doesburg

06-01-2014 20:34

hey,

ik kom ook uit de buurt doesburg nog wel hier kun je vrij goed vissen op de oude ijssel die tussen doesburg en voorbij Doetinchem gaat maar uit verhalen en ervaring weet ik dat hoe meer je naar de duitse grens gaat hoe beter de vangst.

is het apeldoorns kanaal niks voor jou? ze hebben jaar een aantal jaar terug toch spiegeltje uitgezet die moeten nu ook wel weer een stukje gegroeit zijn.

ook vis ik wel eens op de dode arm van de ijssel langs camping ijsselstrand bijna geen tot geen stroming daar

groetjes
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

19-01-2014 15:05

Danny

De mogelijkheden die jij hebt in Gelderland zijn wij in zuid Holland jaloers op.
Volgens mij zijn er meer dan genoeg opties bij jou in de buurt
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

19-01-2014 16:04

Danny K schreef:Hallo Allemaal,

Eerst zal ik mezelf even voorstellen,

Ik ben Danny en kom uit dieren, Ik vis nu een paar jaar op de karper/barbeel en heb daarvoor veel op witvis gevist met de vaste stok.

De laatste paar jaar heb ik zeer veel kennis opgedaan betreft barbeel en karper vissen en heb ik mijn volledige vis uitrustig aangepast hierop.

Ondanks dat ik mijn spullen zeer goed voorelkaar heb loop ik altijd tegen 1 probleem aan.

Karper/brasem vis wateren in Gelderland!

Ik weet veel spots te vinden maar er is altijd wel wat aan de hand of aan de hand geweest.

Bijvoorbeeld :

Leuveheim : veel vis sterfte geweest vorig jaar.
Ijsel : steeg (prachtige plek met mooi stromend water er valt alleen niks te vangen
Karper gat brummen : vangst zeer slecht de laatste keer dat ik er was
Brummen De hank, : ook niet super
etc etc,

De enigste plek waar ik goed van in het vis seizoen is de ijsel in dieren, hier zit barbeel /karper en vollop brasem, de karpers zwemmen soms een meter uit de kant. (nadeel snoeiharde stroming)

Mijn vraag weten jullie mooie visplekken in gelderland, ik hoef niet jullie spot te weten natuurlijk maar mischien kunnen jullie mij wat tips geven!

Ik hoor het graag,

Groeten

Danny


Danny,

Er is op leuvenheims gat alweer karper gevangen en wanneer het hoog water wordt, zwemt daar zeker weer nieuwe vis op.

Gat van cortenoever (karpergat brummen zoals jij t noemt) is de laatste jaren wat lastiger geworden, maar over het algemeen is daar echt prima vis te vangen tot zo'n 30 - 35 pond. Ik heb afgelopen jaar een of twee nachtjes daar gezeten met mijn broertje en iedere keer wel een paar vissen gevangen. Niet blindelings een eind ingooien, maar even kijken waar de taluuds beginnen / eindigen en in de zomer gewoon lekker onder eigen kant vissen op een metertje (of minder) water.

De hank, vroeger zo ongeveer het mekka voor de witvissers hier in de buurt. Karper werd er ook gevangen, maar echt druk was het qua karpervissers (ondanks een redelijk bestand) nooit. De laatste jaren slibt het water steeds verder dicht, het wordt ondieper en de bodem is op veel plekken erg zacht. Voorin heb je meestal last van andere vissers, terwijl je achterin bijna niemand tegenkomt. Hier zitten ook wat leuke stekken (omgevallen bomen, waterplanten etc etc) al valt er voorin tegen de steigers in het zwembad ook wel vis te vangen.

De ijssel,tsja waar moet ik beginnen ... Lastig water, maar geeft je oh zoveel voldoening wanneer je daar je vissen vangt. Ik vis de laatste jaren bijna uitsluitend op de Ijssel met een erg wisselend resultaat. Soms gaat het in een sessie helemaal los en vang je 5,6,7 vissen in een paar uurtjes tijd en op andere momenten kun je een maand lang wekelijks twee nachten vissen zonder ook maar een karper te vangen. (Winde en barbeel bijvangsten liggen 'gelukkig' nooit stil, dus actie is er dan nog wel)

Net zoals Frenk vis ik ook meestal vanaf een krib, een enkele keer zelfs vol in de stroming vanaf een strekdam. Het is lastig om de Ijssel door te krijgen, welk seizoen zit de vis op welk gebied van de rivier en hoe ziet het er hier onderwater uit. Ik mag graag zwemmen en in de zomer doe ik dat ook veel in de Ijssel. Door naar beneden te duiken kan ik de bodemgesteldheid van een groot aantal kribben goed onderzoeken door gewoon met handen en voeten te voelen. Het is overigens niet zo dat je op iedere krib zomaar vis kan vangen, hotspots zijn er wel te vinden (beekjes die uitmonden in de rivier, zandgaten die verbonden zijn met de rivier, ingangen van havens)

Solide materiaal is echt een must op de rivier en bang zijn om wat materiaal als haken, lood enzovoort te verspelen moet je zeker niet zijn. Ik vis meestal met 170 - 300 gram lood. Wanneer het nog zwaarder moet (bijvoorbeeld vol in de stroming op een strekdam) dan bind ik een steen met behulp van elastiekjes in een safetyclip en gooi ik deze met de hand (en een geopende molenbeugel) gewoon onderhands in de rivier. Voordeel van dit systeem is dat je bij een aanbeet of wanneer je vast zit, direct de steen kwijt bent en dus geen kostbaar lood of nog erger ... een vis verspeeld! Qua hengels gebruik ik 2,75lb stokken met voldoende ruggegraat maar ook een zeer parabolische actie om toch de klappen op te vangen. Sommige stekken heb je een zeer schuurvaste voorslag nodig in verband met stenen/mosselen en andere obstakels obstakels onder water, maar over het algemeen vis ik gewoon door en door met een gevlochten lijn.

Zelf vis ik veel op de Ijssel tussen Velp en Deventer, met een focus op stekken rondom Zutphen aangezien dat de plek is waar ik woon.
Plaats reactie