nederlandse economie en karpervissen

Plaats reactie
jan van kranenburg

18-08-2003 01:06

Geachte boarders,

Dat wij, karpervissers wel wat bijdragen aan onze economie, is duidelijk. Handel in producten, BTW, Betaalwateren etc.

Maar ik lees nu al maanden postings over vissen in Frankrijk. Gaan jullie voor de zon of voor 't vissen? Dat laatste dus.

Ik ga regelmatig naar Friesland op vakantie;
geen karper te vangen, in het openbaar water, of je moet om de weg te weten in dat mega water, praktisch in Friesland geboren zijn.
Gemiste kans. Wie maakt reclame voor karpervissen in Friesland?. Niemand dus, want zonder goede relaties daar, kan je 't schudden.

En, misschien, eigenlijk wel zeker, zit daar veel minder karper dan in de diverse "lacs" in Frankrijk.
Karper importeren dus. Op grote schaal.
Ook die 40+ exemplaren.
Zet Friesland op de kaart, ook als de uitgelezen plaats om karper te vangen. Centerparcs doet 't op kleine schaal.

Overheid en lokale overheden, draaien op voor de kosten.
Huisjes- cq. bungalow verhuur explodeert, en er wordt geld verdiend. Doen de Fransen ook. Niks mis mee.

Vergt meerjarenplan; inzet en deskundigheid.
We hebben toch al de KSN. Alleen nog zoeken naar een soort Aart Lockhorst, maar dan voor Friesland.

Tja, dat er af en toe zeilbootjes varen, of
skutjes, daar valt best mee te leven. Voordeel is ook dat de Friezen met hun geheel eigen taal, toch ook het Nederlands beheersen, dus je kunt zonder problemen in de clinch met plaatselijke politie.

Uiteindelijk doel is toch de "karpervissende" geldstroom binnen ons land te houden. Friesland is er klaar voor.

mvg

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2003 09:16

Jan, t.a.v. dergelijke zaken stelt discussie op dit en andere boards niks voor en draagt ook niet bij aan eventuele 'oplossingen'.
Enkele opmerkingen:
- het klimaat is sowieso niet te vergelijken
- o.a. vanwege de klimatologische verschillen zullen de karpers gemiddeld genomen nooit dezelfde grootte bereiken
- alweer door het klimaat komt er van natuurlijke aanwas veel te weinig terecht om populaties in stand te kunnen houden
- wat te denken van de 21 Friese beroepsvissers, helaas is het zo dat er tegenwoordig met de ' handel' in grote karper veel geld te verdienen is
- problemen met nachtvissen, veel landschaps- en natuurorganisaties zullen daar tegen blijven (o.a. de Fryske Gea)
- de door jou genoemde grote geldstroom valt vies tegen. Met name de Fransen 'klagen' dat karpervissers weinig uitgeven (verblijven in hun tentje en nemen het meeste eten ook nog van huis mee)
- als wat jij schrijft waar zou zijn zouden commerciele bedrijven als b.v. Weddemeer etc. allang in het ' Friese Gat' gedoken zijn
- Frankrijk is (al jarenlang) vakantieland nr. 1 voor vakantiegangers en ook voor karpervissers, vanwege het klimaat (zon) en de natuur daar zal dit ook niet veranderen.

Zo zijn er nog veel meer argumenten te noemen waarom iets dergelijks in Friesland nooit van de grond zou kunnen komen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-08-2003 09:16

Beste Jan
Jij schrijft:" Friesland is er klaar voor"....persoonlijk denk ik dat ze daar niet op ons (karpervissers) zitten te wachten hoor, en geef ze eens ongelijk vandaag de dag met al die wantoestanden aan de waterkant.

MVG
Hans Brinkel
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

18-08-2003 22:22

helemaal mee eens hans,ik ging van middag nog even langs een oude stek(in friesland bij toeval)en wat ik daar dus aantrof was weer niet om aan te zien.
de struiken afgebroken bergen bierdopjes en de lege boiliezakken niet te vergeten.
wat mij betreft zetten ze er een groot hek omheen om dat volk te weren.

goedgoan,lennart
Willem Barnas

18-08-2003 22:50

Nee,

Daar zitten we helemaal niet op te wachten... :lol:

Weinig karper? Nee, weinig bekend!
Houwe zo!!!

Vang ze,
WB :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2003 23:26

Goh, valt me tegen Willem, ik zag het al helemaal zitten, WB (net als KM en KN en SC etc) als uitbater van een Fries-Frans water.:smile:
jan van kranenburg

19-08-2003 02:20

Willem,

Dat bedoel ik nou!
Houwe zo!!

Ik hoop dat je eeuwig 22 blijft, dan heb je geen probleem om dat standpunt te handhaven.

Ik durf je een grote egoist te noemen, zonder enig begrip voor collega-vissers.
Ga lekker zo door!

Jan
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

19-08-2003 07:55

Jan, Houd jij dan wel rekening met de locals die nu deze wateren bevissen? Door het commercieel uitbuiten van de Friese wateren zullen deze hun wateren verliezen of hiervoor moeten gaan betalen.

Maar dat maakt jouw niets uit, als jij maar op vacantie kan!

Ik durf je een grote egoist te noemen, zonder enig begrip voor collega-vissers.
Ga lekker zo door!

Kiron
jan van kranenburg

19-08-2003 13:15

Aart, Kiron e.a.

Die posting van me over Friesland is natuurlijk ironisch bedoeld.
En een reactie op eerdere postings o.a. over het vissen in Frankrijk.

Het is ver van mijn bedshow, waarbij kennelijk heel andere normen gelden dan bij het Vissen in ons eigen land.
Informatie over Frankrijk giert regelmatig ovet het board. Men is niet scheutig informatie te verstrekken aan collega-boarders.

In Nederland gelden kennelijk andere normen en regels. Daar is die hulpvaardigheid ver te zoeken (m.u.v. enkele P.B.'s die ik mocht ontvangen).

Op een vraag van mij inz. tips voor tijdens vakantie vissen in Friesland, reageert Barnas "zoek - zoek - zoek"
Alsof ik, met handicap, een bedreiging zou kunnen vormen voor het Friese karper-bestand gedurende die paar dagen dat ik daar kan vissen!

Mijn liefde voor Friesland is groot, Kiron.
Voor de natuur, de rust, de mensen, al vele jaren, en ik zal de laatste zijn die dat in gevaar wil brengen op wat voor manier dan ook.

Alleen een beetje begrip van collega-vissers kan geen kwaad, lijkt me.

Omstreden posting schreef ik in een balorige bui. Beter niet kunnen doen?

Tja, ik dacht dat 't er dik op lag, die ironie. Kennelijk niet, sorry Aart en Kiron.
Aart reageerde overigens ook even kort ironisch. Maar ja, hij staat boven alle verdenking.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

19-08-2003 14:26

Jan, volgens mij was je tweede posting (die richting Willem) niet ironisch bedoeld. Vandaar mijn reactie.

Vond het eerst namelijk niet nodig te reageren op jouw eerste posting.

Jan, misschien dat jij geen bedreiging vormt voor het friese karperbestand maar er zijn er genoeg die hier alleen maar lezen en nooit wat posten.........

Verder is het zo dat ik op het board nooit informatie zal geven over wateren. Informatie van mij krijgt men langs de waterkant en dus niet op het board of door middel van een pb. Het feit dat jij door je handicap mij niet aan het water tegenkomt (vis vaak op onbegaanbaardere stekken) is sneu, maar hoe erg het ook klinkt, geen reden om dan maar blindelings aan onbekende informatie te verstrekken.

Groet,
Kiron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-08-19 14:28 ]</font>
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

19-08-2003 14:56

ben zelf net terug uit vriesland
heerlijk daar zeg die vaartjes jammer dat ik er niet heb gevist maar zat met me tentje wel op een mooi camping met genoeg mooi karper


en ik heb nog iemand ontmoet die ook graag op karper wil leren vissen laat ik haar voorstellen als mij vriedin.

het is me gelukt een vrouw vinden die me hobby ook leuk vindt
jan van kranenburg

19-08-2003 15:27

Kiron,

Je hebt gelijk. Mijn posting aan Willem was zeker niet ironisch bedoeld.
Maar ik blijf 't frusterend en teleurstellend vinden dat stek-info, zoals je zelf ook zegt, niet verstrekt word. Zelfs niet in bijzondere gevallen, waartoe ik mezelf helaas moet rekenen.
Aan de ene kant straalt dit board een onderlinge verbondenheid uit, maar op dit punt is die collegialiteit ver te zoeken.

Over "blindelings" info geven, heb ik 't niet. Dat moge duidelijk zijn.
Als eerder gezegd; inzake Frankrijk gelden kennelijk andere normen. Ik zie het verschil niet zo duidelijk.

Vang ze! Op je nauwelijk toegankelijke stekken. Zocht ik vroeger ook op.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

19-08-2003 15:42

Jan, ik blijf het "blindelings" vinden..... In een face to face gesprek heb je eerder door met wat voor mensen je te maken hebt (al kan je je dan ook nog enorm vergissen)!

Wat Frankrijk betreft daar ben ik nog nooit wezen vissen, maar ook daar zal ik niet zomaar de eventuele opgedane kennis delen. Wel binnen mijn vrienden/kennissenkring.

Je hebt gelijk, ik zie het verschil ook niet zo duidelijk.

Verder zijn het niet nauwelijks toegangelijke stekken......ze zijn wel degelijk toegangelijk, alleen helaas niet voor iemand met een handicap.

Groet,
Kiron
Willem Barnas

19-08-2003 18:06

Beste Jan,

Ik heb een tijd geleden al eens geschreven dat ik absoluut geen zin meer heb in het typen van pagina-lange reacties die toch geen vruchtbare aarde vinden. Zeg niet dat het niet zo is, want ik kan je zo een aantal voorbeelden noemen. Voor jou maak ik nu een uitzondering, hoop dat je het goed leest en snapt (bijdehand genoeg zo?).

Wat ik heel erg sneu vind is dat jij mij af gaat lopen zeiken omdat ik je geen informatie wilde geven voor tijdens je aanstaande vakantie in Friesland. Ik heb je eerlijk en goed onderbouwd uitgelegd waarom ik dat niet graag doe (en dat is niet eens uit eigen belang, dat heb je kunnen lezen!). Je kunt dat blijkbaar niet hebben en gaat daarom een totaal verkeerd geschreven zogenaamde ironische topic openen. Je noemt mij een egoist? Waarom wil jij dan zo graag info van mij hebben, voor je buren? Kom op zeg... Ik zei je toch dat ik het o.a. doe uit respect voor andermans geheimen, rust en succesjes na keihard werken.

Wat ik ook hoogst irritant vindt is dat je een veel te wijze en rijpe houding aaneemt tegenover iemand die in jou ogen en vergeleken met jou 'slechts' 22 is. Niemand is te oud om te leren Jan, ook jij en ik niet, dus kap alsjeblieft met die achterlijke vooroordelen, want dat zijn het, je kent me niet eens en was dat wel zo, dan had je me niet eens gevraagd om info, ik ben namelijk een stille genieter...

Het zal je verdomde tegen vallen hoe ver iemand van 22 tegenwoordig al kan zijn en al wordt ik 66, ik blijf dit standpunt houden, het is namelijk iets fundamenteels, een principe en daar wijk ik niet vanaf.

Je wilt graag algehele bekendheid van wateren, bestanden, bereikbaarheid enzovoorts? Als je ziels veel houdt van karpervissen, natuur, vrij zijn en als je met rust gelaten wilt worden, dan zul je ook wel begrijpen dat een vrijgave van alle informatie (van wat voor aard dan ook) zal leiden tot een verstoring van de voor jou zo belangrijke rust, ruimte, natuur en karpervisserij. Snap je dan verdomme nog niet hoe die KUTKARPERSCENE tegenwoordig in elkaar steekt en wat voor KUTMENTHALITEIT een enorm stempel op ons drukt!?!?!
Een keer teveel lullen zorgt voor enorme frustraties, bleek ook afgelopen maand juli nog, op mijn oh zo geliefde kanaalstek. Dit heeft GEEN FUCK met afgunst, jaloezie, haat of nijd te maken (voor mijn part trok ie die stek leeg, 'k heb m'n lol erfa en daar gaat het mij om, die lol). Het gaat er mij ook om dat dan mijn fijne plaatje volgekrast wordt, het gaat om het idee en het gevoel wat ik heb als ik op die stekken zit.

Je moet wel erg 'blind' zijn om niet te zien dat het tegenwoordig op vele wateren totaal uit de klauwen giert, voorbeelden te over en niet alleen in ons bloody zalige waterlandje.

Ik houd al jaren mooie stekken stil en hiermee doe ik niemand kwaad. Ik wordt er regelmatig naar gevraagd, maar strooi zand, steek onder water en maak lange flauwe bochten, zoek het maar uit. Als jij wist hoeveel kilometers ik op mijn fietsje heb moeten zoeken (in de wijde omtrek; R=40 km.) en hoe hard ik met mijn beperkte middelen (je bent heus niet de enige hoor) heb moeten knokken voor een hardlopende stek en een enkel superseizoen, dan zou je wel anders piepen.

Parels voor de zwijnen (te grabbel gooien)....

Je hebt het over bijzondere gevallen, waarin wel info verstrekt zou 'moeten worden'? Sorry, maar dat is niet mijn kopje thee. Ik probeer met alles zo consequent mogelijk om te gaan, dus ook met dit soort zaken. Geef ik jou info, dan een ander ook en er hoeft maar een wijsneus tussen te zitten of er lucht van te krijgen en de week erop zit het vol. Onzin? Kom 's-zomers eens kijken aan 'de Berenkuil' en je zult zien waarom ik mijn bek houdt.

Resume: Zie het allemaal maar als een soort van bescherming van natuur, rust, avontuur en waardevolle plekjes, ook die van jou en ons allemaal. Baadt het niet, dan schaadt het zeker niet.

Goed, ik heb nu echt helemaal geen zin meer om jou uit te leggen wat ik vind, dus je doet het er maar mee.

Mocht je nog willen reageren, stuur me dan maar een prive-bericht, dat is wat persoonlijker. Antwoord gegarandeerd. Deze doe ik openbaar, omdat jij mij ook openbaar benadert.

Veel plezier en vang ze, van 'zelf-doen' is nog nooit iemand dom geworden!

Willem Barnas
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

19-08-2003 18:59

Zooooo, niet gepiest, toch nat.
Standpunt en pricipes duidelijk.

met respectvolle groet
Wiek
jan van kranenburg

19-08-2003 22:27

Willem,
Had je al op 17 aug. jl. P.B. gestuurd....
Ga dat nu weer doen, maar wil openbaar uiten dat ik respect voor jou en je mening heb.

wel gepiest, en ik voel me niet nat..

mvg

Jan
Willem Barnas

19-08-2003 22:40

Beste jan,

Je hebt volgens mij een priveetje.

WB :wink:
Plaats reactie