Karper vangst registratie Delftse hout

Bernard Holtkamp

22-07-2003 20:12

Zoals julie weten is er in de Delftsehout in 2002 een flink aantal karpers gestorven door een virus.
Iets wat waarschijnlijk niet verwonderlijk is als er van een soort te veel rond zwemt.
Ook komen er steeds meer klachten dat het bestand een te eenzijdig karakter heeft zoals een te laag gewicht in verhouding tot de lengte,het aantal spiegel karpers enz.
Nu heeft de federatie zuid west aan ons,com.visstandbeheer-dhv,gevraagd een karpervangst registratie op te zetten met als doel om een beter inzicht te krijgen over het bestand en de vangst daarvan en hoe hun gezondheid is.
Daarvoor zijn er vanaf nu formulieren te verkrijgen waarop je kan aangeven de soortkarper,gewicht,lengte,gezondheid,aassoort,vangstplaats,enz.
De registratie is vanaf heden en duurt tot 1-11-2003.
Vangsten eerder dit jaar gedaan mogen ook vermeld worden evenals foto's van vissen waarvan de gezonheid niet goed is.
Als je mee wilt werken hieraan laat dan een prive bericht achter met wanneer je in de delftsehout bent en ik kom de papieren dan persoonlijk bij je brengen.
Deze registratie is een voorbreiding op een eventuele opvissing de komende winter en julie medewerking is van groot belang.
Ik hoop dat er veel medewerking komt want alleen dan kan er gewerkt worden aan een goed en gezond bestand.
Als je een vraag of idee heb stel hem niet via mijn e.mail, want die is veranderd nadat ik teveel "virussen"binnen kreeg,maar stel hem dan hier op via een pb.

met de groeten van bartje
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

22-07-2003 22:13

tyhyt





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2003-07-22 22:13 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2003-07-22 22:35 ]</font>
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

22-07-2003 22:49

Tja, had nou maar naar de KVD geluisterd...

Bartje, voordat je er een nieuw bestand in gooit (om dat het ouwe bestand letterlijk en figuurlijk kapot gevist is) zou ik maar wat vaker gaan controleren. En dan niet alleen op papieren maar ook op de gebruikte systemen en onthaakmatten enzo. Want wat daar gebeurd is werkelijk ongeloofelijk en elke keer weer goed voor een paar kromme tenen...

Voor de rest sluit ik me aan bij ruud

Mvg Niels

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Niels Hofman op 2003-08-05 22:33 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-07-2003 00:19

Bart,wees "blij" dat er een zooitje dood is gegaan !
Als er nu nog zo'n 500 afgehaald worden,wordt het misschien nog een leuk water.
En dan blijven de pipo de clownvissertjes misschien ook weg........
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

23-07-2003 00:49

500 is nog veel te weinig.
je moest is weten hoeveel vis daar ingesmeten is.echt niet normaal.
zoals ruud al zegt werd heel delft leeg gevist.
ging zowat alle karper naar het delftse hout en een klein gedeelte naar vijver zuid.
heb meegemaakt dat er bij zo'n mooie villa in schipluiden uit 2 plasjes van formaat tuinvijver.
rond de 1500 karpertjes gevangen werden.
en je raad het al waar dat heen ging.
300 stuks in een watertje waar een studentenflat in staat(die vis is helaas zowat allemaal dood gegaan)
en de rest is in het delftse hout beland.
zo zijn er ook wateren in de tu leeg gevist
in het voorhof en de goudkust.
en hoe ik dit allemaal weet?
omdat ik vroeger wel eens mee ging als jong ventje van 14 jaar.
en eigenlijk niet beter wist en dacht dat het normaal was.
1 water hebben ze gelukkig met rust gelaten
maar daar wil je ook niet voor je verdriet meer vissen.
zitten/zaten mooie vissen op.
sterft er van de winkelwagentjes en hoofddoeken.
ruud zal wel weten waar ik bedoel.
is m'n water waar ik heb leren vissen als kind en ook m'n eerste karper heb gevangen.
Bernard Holtkamp

23-07-2003 20:15

Ruud ik ben het helemaal met je eens met wat er in het verleden is gebeurd.
Maar je moet niet vergeten dat er in de loop der jaren heel wat is veranderd op gebied van visstand beheer.
Als er een periode slecht werd gevangen dan was er vaak maar een oplossing:in de winter een nieuwe lading karper uitzetten want de leden moesten tevreden worden gehouden.
Iets wat niet alleen in delft maar overal is gebeurd.
En nu zit de huidige generatie met de gevolgen vanhet toenmalig gevoerde beleid.
En die registratie is maar een begin,misschien dat er de komende winter wel een flinke hoeveelheid karper word verwijderd maar dit is iets wat de federatie moet besluiten en niet de dhv.
Wij zijn vorig jaar met een geheel nieuwe com,visstandbeheer begonnen en willen met een schone lei beginnen.
Niels,een nieuw bestand uitzetten is in het geheel niet aan de orde,eerst willen we weten wat er NU nog rond zwemt en pas daarna word er gekeken wat er gedaan moet worden.

Dennis ik denk dat als je 1500 had getypt dat je er dichter bij zit.

donald ik zat zelf in het begin van de jaren 70, toen de dh net was opengesteld, in de winter maanden in de toenmalige L vijver tevissen.
Hier werden alle karpers die in de dhvwateren waren opgevist tijdelijk uitgezet.
Medio maart werd deze vijver weer opgevist en de karpers gingen dus direct de delftse hout in.
Iets waar ik het toen ook niet mee eens was maar wat kon je toen als tiener daar tegen doen?
Niets want er werd toedertijd gewoon niet naar je geluisterd.

Ik denk dat het niet zinvol is om hier eindeloos te gaan discuseren over de fouten die er in het verleden zijn gemaakt.
We krijgen nu de kans om daar iets aan te doen en dus vragen wij zoveel mogelijk medewerking zodat er weer een goed en gezond bestand komt

bart
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

23-07-2003 21:22

hnhjjh
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-07-2003 21:24

Nou ja,ik kan nog wel wat vismeel gebruiken dussssss........:wink:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bernard Holtkamp

23-07-2003 21:49

Stel dat de federatie besluit om een flink deel te verwijderen dan is er idd een probleem.
Het huidge bestand is drager van een virus en die kan je dus in feitte nergens meer uitzetten.
Hoe de fed. dat gaat oplossen is een vraag die ik nu niet kan beantwoorden daar wij van de dhv geen beheerder van de delftse hout zijn.
Wij doen dit alleen maar op hun verzoek en wat er in de toekomst gaat gebeuren is nog niets van te zeggen.
Misschien dat ze voor dennis zijn oplossing kiezen?
Niemand die dat nu weet enwat ik wel weet is dat wij nu met de gevolgen van een vroeger beleid zitten.
Dit vraagt van de huidige generatie een hoop inzet en geduld om alles weer goed te krijgen.
En dit geld niet alleen voor de delftse hout maar voor meerdere wateren in de delftse omgeving.

bart
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

23-07-2003 22:37

uhh bedoelen we het zegwaard putje
daar zit haast niks meer in.
daar heeft toen iemand al die karper in omliggende slootjes eruit gehaald en in dat putje gegooid zonder dat die wist waar die mee bezig was(zal geen naam noemen).....wou meer vangen.
het gevolg daar was dat je karpers ving van in de 90 cm en 13 pond.
maar de meeste vis is daar al weer uit en zwemt weer vrolijk waar het vandaan kwam :wink:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Donald Stevens op 2003-07-23 22:39 ]</font>
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

23-07-2003 22:51

Op 2003-07-23 21:24, schreef Dennis van den Bogaert:
Nou ja,ik kan nog wel wat vismeel gebruiken dussssss........:wink:


werk jij soms bij carp collector :grin: :grin::D
Bernard Holtkamp

24-07-2003 20:26

Alles goed,als maar niet dennis tot vismeel word verwerkt. :cry:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-07-2003 21:10

Tjaa Bartje,dit kan ik tuurlijk op 2 manieren intepreteren !
Ofwel je hebt geen trek in zulke slechte kwaliteit vismeel of je zou het zo zielig vinden voor me.....:grin:
Vermoedelijk het eerste :evil:
Dennissie



_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-07-24 21:12 ]</font>
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

25-07-2003 10:55

Beste Bart,

Ik vis al jaren regelmatig (paar x per jaar als het stormt of als ik in een vangst dip zit!) op het DH.

Mijn inziens is het bestand op het DH qua lengte/gewicht zo slecht nog niet. Goed het bestand is bijna enkel Schubs, maar er zitten een aantal prachtige Spiegels op die gelukkig niet vaak gevangen worden.

Helaas zijn de meeste kapers zo vaak gevangen, EN SLECHT BEHANDELT :sad:, dat soms de tranen in je ogen springen als je de bek (of wat ooit een bek geweest is) van die beesten ziet.

Maar ik heb een andere vraag;
Waarom het Delftse Hout gewoon niet laten zoals het nu is, bestand wordt met de tijd door de 'natuur' toch wel aangepast en zou het niet beter zijn dat de fed./ZH zich gaat richten op de Dobbeplas in Nootdorp.
Hier heeft vorigjaar het beruchte virus met dramatische gevolgen toe geslagen en het water bevat nu nog nauwelijks karper.

Waarom wordt daar, met het inzicht van de verschillende vis- beheerscommissies en de wensen van de karpervissers, geen Spiegelkarper project opgestart?
Dan wel een zéér beprekte uitzetting om camping/kermis situaties zoals aan het DH te voorkomen!

Mvg.
Martin Taal
Bernard Holtkamp

25-07-2003 21:26

Martin

Wat die dobbeplas betrefd kunnen wij van de dhv niet veel doen omdat het federatie water is.
Ik ga wel tijdens de komende cvb vergadering vragen of de federatie nog plannen heeft over de toekomst van de karpers aldaar.
Als ze geen plannen in die richting hebben dan word het tijd dat er wat gedaan word want het aantal karpers is nu op een hand te tellen.

Misschien is een spiegelproject een goed idee al kan een hsv of een federatie daar niet alleen over beslissen.
Daarvoor zijn er meerdere partijen in het spel zoals het hoogheemraadschap e.d en die hebben op dat gebied ook heel wat te vertellen.
Dus voordat er wat werkelijk gedaan kan worden ben je flinke tijd verder.
En we moeten niet vergeten dat het nog niet bekend waar ze nu werkelijk aan gestorven zijn dus om nu wat te gaan beginnen is zonder een gedegen onderzoek m.i niet erg zinvol.

mvg
bart
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

26-07-2003 00:31

Bart,

Als men nu, een jaar na dato, nog niet weet waaraan die karpers in de Dobbe aan gestorven zijn dan komt men dat dus nooit te weten!

Een spiegelkarperproject opzeten hoeft toch helemaal niet zo moeilijk te zijn, denk dat de juiste mensen bij elkaar brengen snel resultaat moet kunnen opleveren, als de wil er is.

FF terugkomen op het DH;
Al die karpers zitten daar nu 10 jr of langer op, nu een onderzoek doen is leuk. Maarrrrr, mocht de uitslag verrassend zijn en blijken dat er teveel karpers opzitten wat is dan de precies de bedoeling?

Mvg.
Martin
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

01-08-2003 01:36

Hoi Bart.
Het merendeel van de vissen die daar zwemmen zijn schubs.
Er zijn wel enkele spiegels die goed te herkennen zijn.
Maar om die schub karpers uit elkaar te houden zal niet meevallen.
Ik hoop niet dat dat er nog meer verkeerde dingen met de vis wordt uitgehaald,als dat er helaas al teveel gebeurd.
En wij kregen de brichten dat de D.H.V er dit voorjaar alweer vissen in heeft gezet,uit een water uit de buurt.
Hadden ze die onderzoeken dan niet beter eerst kunnen doen?
En al pak je nooit alle vissen,maar is opvissing geen betere oplossing,want dan kunnen ze zelf zien hoe de condities zijn van de vissen.
Franca.
Bernard Holtkamp

01-08-2003 20:50

Franca ik weet niet waar dat bericht vandaan komt maar wij hebben zeker geen vis uitgezet aldaar.
Wel hebben enkele idiooten karpers vanuit de delftsehout over gezet naar het nieuwe water bij het tanthof.
Met als gevolg dat een bekende vis(het pannetje)kort geleden dood is aangetroffen.
Een water dat pas enkele jaren oud is en nu al meerdere dertigers bevat.
Denk niet dat ze daar opgegroeid zijn.
Zelf hebben we 2jaar geleden een vijftal karpers van tussen de 5 en 10 kilo uitgezet en nog een kleine hoeveelheid 2jarige.
Maar om op de dh terug tekomen,een besluit tot opvissen zal door de federatie worden genomen en niet door de DHV.
En het is zoals je zelf al zegt dat je nooit het hele bestand kan opvissen maar je kan wel een goed idee krijgen over de hoeveelheid en de opbouw hiervan.

Bart
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

03-08-2003 23:17

een opvissing is altijd nog beter als een "vangst registratie".
Robert Linders
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2003 02:00
Locatie: Delft

07-08-2003 12:41

Ik vis sinds twee jaar op de Delftse Hout en wil graag mijn mening en ervaring met jullie delen. Ik ben het met Martin eens dat de lengte/gewicht verhouding zo slecht nog niet is. De vissen zijn bij gelijke lengte zwaarder dan bijvoorbeeld op de Vinkeveense plassen. Het virus dat vorig jaar vele vissen heeft getroffen wijt ik niet aan te veel vis op de Delftse Hout, omdat dit virus ook op dunbezette wateren heeft toegeslagen. Er zit veel karper op de Delftse Hout. Ik durf geen schatting te geven van de hoeveelheid. Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel vissen er rondzwemmen en eigenlijk nog meer benieuwd hoeveel vissen er zwemmen boven de 25 pond. Durft iemand een gok te doen? Er zal ongetwijfeld de afgelopen 10 jaar veel vis zijn doodgegaan door natuurlijk verloop, ongewilde verhuizingen in kofferbakken van auto’s en mishandeling. Bijna geen van de vissen die ik vang ziet er ondervoed uit. Ja, ik vang lange slanke vissen, maar dit komt mijns inziens meer door het soort vis dan door ondervoeding. Ik vang ook korte dikke vissen en juist doordat er vis van veel verschillende wateren is opgezet is er een behoorlijke verscheidenheid aan schubkarpers. Mijn spiegelkarper percentage is 1 op 14 karpers.

Een groot probleem is natuurlijk de hoeveelheid beschadigde vis. Dit los je niet op door vangstregistraties of door het weghalen van een deel van de populatie. Vangstregistratie zal waarschijnlijk een slechter beeld geven over het percentage beschadigde vis. Simpelweg, omdat de onbeschadigde vissen minder gevangen worden. Ik vang gelukkig nog veel puntgave vissen en wat opvalt is dat de meeste grote vissen gaaf zijn. De periode is denk ik te kort om een goed beeld te geven. Ook het herkennen van de schubkarpers zal zoals John zegt heel moeilijk zijn, de populatie is hiervoor veel te groot. Ik heb zelf een uitgebreide vangstregistratie bijgehouden en er zijn twee schubkarpers die ik 5 keer gevangen heb, een spiegel 4 keer en nog vijf schubkarpers 2 keer. Ik zal ongetwijfeld meer vissen een aantal keren gevangen hebben, maar van de meeste vissen heb ik geen foto’s.

Ideaal plaatje in het kort: haal er een grote partij brasem vanaf, vervang deze door voorn. Haal er een grote partij karper vanaf en zet in de komende 10 jaar 3 keer een kleine hoeveelheid 3-jarige karper uit, zodat de toekomst er goed uitziet. Probleem hiervan is natuurlijk waar moet je met de vis heen, want ze zijn mogelijk drager van een virus en moet je vis gaan uitzetten op de Delftse Hout welke karpers bevat die mogelijk een virus dragen. Als je vis verwijdert blijft de kans aanwezig dat het virus opnieuw toeslaat. Ik denk zelf dat de kans dat dat gebeurt niet zo veel afneemt als je vis verwijderd. En welke vissen moet je eraf halen? Ook het probleem van beschadigde vissen wordt hier niet mee opgelost. Wellicht is het het beste om te doen wat Martin zich afvraagt: “Waarom het Delftse Hout gewoon niet laten zoals het nu is, bestand wordt met de tijd door de 'natuur' toch wel aangepast”
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-08-2003 18:28

Het sterft er inderdaad ook van de brasem, haal deze er eens voor een deel vanaf.
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

07-08-2003 23:33

Ik ben zelf ook geen brasem liefhebber,maar er vissen ook graag mensen met de feeder.picker,en de vaste hengel.
Er zijn veel oudere mensen die er al jaren vissen,en die er misschien ook wel willen blijven vissen.
Tenminste als er een keer wat ruimte voor deze mensen is.
Dus waarom de brasems eraf halen?
Denk ook aan de andere mensen.
Wij hebben er ook jaren gevist,en met veel plezier mag ik wel zeggen.
Dat was ook in de tijd dat de meeste vissen 72cm en 12pond waren.
Misschien is het wel eens goed om een eiland aan te leggen,midden in het water,dat scheelt een hoop narigheid.
Maar wat de vissen betreft,lijkt mij het opvissen de beste oplossing.
Franca.
Robert Linders
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2003 02:00
Locatie: Delft

08-08-2003 08:50

Ik denk dat de feeder picker en vaste hengel vissers ook wel eens wat meer voorn willen vangen, want het bestand aan witvis is vrij eenzijdig (hoofdzakelijk brasem en karper). Maar zoals ik in mijn mail al schreef levert het weghalen en eventueel vervangen van vis erg veel problemen op en is het wellicht het beste om de natuur zijn werk te laten doen.
Franca, wat wil jij bereiken met opvissen? Welke vissen komen volgens jou in aanmerking om eraf gehaald te worden en wat moet daarmee gebeuren?
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

08-08-2003 14:14

Robert.
Ik wil er niks mee bereiken met opvissing,maar dat is de start van deze topic.
En er zwemmen ook hele mooie voorns,en windes,alleen worden de witvissen steeds moeilijker te vangen voor de witvisser,omdat ze de afstanden niet kunnen halen waar de karpervisser de partikels droppen,waar ook veel witvis van snoept.
Franca.
Robert Linders
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2003 02:00
Locatie: Delft

08-08-2003 15:45

Franca,

Ik ben het met jouw zienswijze niet eens, want waarom kan je nog wel brasem en karper kort onder de kant vangen en voorns en windes nauwelijks. Ik heb afgelopen herfst op het surfeiland staan kijken waar 3 mannen aan het feederen waren. Ze vingen met zijn drieen 98 kilo vis, waaronder 1 voorn en de rest enkel brasem. Ik heb overigens de afgelopen twee jaar al mijn karpers en brasems op gooi-afstand gevangen.