LEES ->> Twente!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

24-07-2003 16:34

Misschien dat jullie het al weten, misschien ook niet, maar op het twentekanaal is nu geen/weinig scheepvaart dit omdat de sluis bij Eefde een nieuw systeem en deuren krijgt. Het water stroomt nu bijna niet.

En d'r is een botulisme waarschuwing uitgegaan voor almelo? Wie weet daar meer van?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-07-2003 16:54

Minder scheepvaart zou wel ideaal zijn, denk alleen niet dat het wegvallen van de stroming erg positief is. Als er echt botulisme uitbreekt hoop ik maar dat het zich niet te erg verspreid. Dit is wel het moment om er te gaan vissen, eindelijk niet meer 6 keer op een dag binnendraaien en opnieuw varen! Ik ga er denk ik morgen zitten, je hoort wel of het wat is.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

24-07-2003 17:14

Dat botulisme is zeker niet goed. Is er iets wat men tegen verspreiding kan doen?

Ik hoop dat het niet te hard gaat regenen deze aanstaande dagen, want als dan de overstorts uit de steden vol zitten, dan loopt het zo de beken in, bv bornsebeek en dat in combi met botulisme lijkt me helemaal niet goed.

Ik ga vanaamt nog vissen, maar niet op het twente kanaal. Wel op een water wat uit komt in het twente kanaal. Ben benieuwd.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Goorhuis op 2003-07-24 17:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

24-07-2003 17:24

Hallo, hierover stond iets van in de Twentsche Courant Tubantia van woensdag 23 juli op pagina 13 (deel o'zaal-losser).

Ik zal even een samenvattingkje geven:

Botulisme (veroorzaakt verlamming en sterfte bij mn watervogels) waarvan sommige types ook gevaarlijk zijn voor de mens, zijn in twente geconstateerd.
Het is gevonden in de Oude Lolee, Wezebeek, Lataraalkanaal, de Almelose Aa, Kanaal Almelo-Nordhorn. Er zijn watervogels met botulisme verschijnselen gevonden.
Waterschap vreest dat er met onweer er op bepaalde plekken vissterfte op kan treden (ojee, het begint net dicht te trekken hier). Zware buien kunnen leiden tot zuurstofgebrek, met alle gevolgen van dien.

Wie vissterfte en/of botulisme ontdekt, kan bellen: 0546:832525


Dat stond zo ongeveer in de krant.
Oja, een gratis tip van mij; ga geen, en ik bedoel dan ook echt GEEN vissen of vogels of wat dan ook aanraken die dood of heel erg "raar" zijn.
Raak dan ook het water niet aan, als je het toch doet, gewoon thuis handen wassen en je vingers niet in de mond steken of etenswaren met je "besmette" handen aanraken en zo. Dat is gewoon niet fris, en mensen met een iewat mindere weerstand kunnen daar misschien niet goed tegen!

Ik zeg altijd maar zo: "hygiene is een schone zaak!!"

En meer kan ik er ook niet over vertellen, t'is misschien handig dit tel-nr in je telefoon te programeren (geld geloof ik alleen voor Twente/Overijssel)

Nou, vang nog wat!

Groet,
Wouter Steggink
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

26-07-2003 22:15

in de weezebeek zag ik jonge eend die was besmet met dat ziekte hij bewoog weinig normaal kan je niet dicht bij ze komen maar nu wel maar ik ben niet te dicht bij gekomen en niet aangeraakt wat kan ik beter gaan doen ???? groeten
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2003 22:29

Wouter, alleen door botulisme C kunnen vissen ziek worden. Meestal kun je dit het eerst zien aan dode brasems (de karper is wat sterker als een brasem). In zo'n geval is het van groot belang de dode brasems zo snel mogelijk uit het water te verwijderen.

Met bepaalde anti-biotica kunnen watervogels meestal ook nog wel gered worden (als men er snelbij is), maar op zo'n oppervlakte is zoiets niet te doen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-07-2003 12:53

In het twentekanaal bij Hengelo loopt het nog prima op de goede stekken. Vist heerlijkzonder die boten! Eindelijk even niet 6 keer per dag binnendraaien en opnieuw uitvaren. Heb er gisteravond nog gezeten, van 5 tot 10, had er drie: 19, 20 en 20,5 pond.
Het water is hu ook veel helderder dab normaal. Op mijn stek was het zicht bijna een meter, normaal is dat 30 cm.

Bas,
Waarom zou je niet naar het kanaal gaan? De vis is los en met dat buitje van gisteravond wordt het waarschijnlijk alleen maar beter.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-07-2003 12:55

zal wel lekker druk worden van de week...:???:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

27-07-2003 12:59

Hier op de maas is het net mijn ervaring, dat wanneer het helemaal niet stroomt, dat er slecht gevangen word.

Van mij mag het lekker hard stromen hoor !

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

27-07-2003 21:24

stefan, ik kan de woorden van daaf na vannacht alleen nog maar beamen :grin:
groetjes Da Fox
Plaats reactie