Imkers plas in Houten slecht onderhouden

Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

10-06-2011 13:54

Een teveel aan nitraten is oorzaak nr 1

Niet dus..
Voor de geintereseerden ben even wezen kijken en meten daarzo..

Gh (totale hardheid 6)
Kh (karbonaathardheid 3)
Ph 7.2
N03(nitraat) niet meetbaar.
P04(fosfaat) niet meetbaar.
Voor de duidelijkheid ,het is maar een foto moment,maar ik denk,
Klaas hebt gelijk.

:oops:
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

10-06-2011 14:09

koos kalkman schreef:Klaas hebt gelijk.

Die waardes zeggen me niet zoveel, maar ik denk dat je hier op doelt?
Oorzaak: te schoon en te helder water en een te lage visstand

Dus kalk is de oplossing? (zag ik in Jacco's post)
Hoe krijgen we de gemeente zo ver omdat te doen?
Visstand is sowieso wel wat aan te doen lijkt me, misschien toch is iets voor de ledenvergadering van de AUHV.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

18-06-2011 10:02

Met kalk verhoog je de Ph. Met dit soort draconische maatregelen bereik je meestal alleen op korte termijn effect. Op langere termijn valt het water dan weer terug naar de oude situatie...
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

18-06-2011 17:58

wier hoeft geen reden te zijn om er niet meer te gaan vissen maar, het is toch veel leuker vissen zonder die bende.

klein beetje is nog goed te doen, midden in het wier je vis haken gaat ook nog wel.
maar om nou bij elke aanbeet het water in te moeten of te moeten sleuren, en een lekker drukke vis op de mat. nee niet mijn ding.

"mijn" watertje groeit tegenwoordig ook elk voorjaar potdicht. wel jammer. dan maar alleen in het vroege voorjaar daar vissen.

met een dagje harken kom je echt wel ver met een paar man maar dat spul groeit achter je hark weer uit de bodem :lol:
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

20-06-2011 11:00

Heb zowaar een reactie gehad van de gemeente Houten, dus hopelijk gaan ze wat doen aan de wateren.

Op dinsdag 7 juni jongstleden heeft u een mail gestuurd naar de gemeente Houten. Daarin uit u uw ongenoegen over de bevisbaarheid van de watergangen in Houten.
Uiteraard hebben wij oog voor de vismogelijkheden in de gemeente Houten en het spijt ons daarom te moeten constateren dat die mogelijkheden naar uw mening op dit moment onvoldoende zijn.

Het beleid van de gemeente is om in oktober alle watergangen te sloten. Dat houdt in dat de waterplanten worden verwijderd en afgevoerd.
In de loop van het jaar kunnen de planten zo hard groeien (door het weer of door andere effecten) dat de dichtheid hiervan te groot wordt. Hierdoor kan het voorkomen dat de vissen onvoldoende ruimte hebben om te zwemmen en de toegankelijkheid van het viswater voor vissers wordt beperkt. Om die redenen wordt er in juli altijd een extra ronde gemaakt om de watergangen te sloten. Voor volgende maand staat dat ook weer op de planning. Gezien het budget is het niet mogelijk om alle watergangen dan voor 100% te sloten. Daarom worden er enkele plekken uitgekozen waar dat het meeste effectief is.


Helaas hebben ze niet aangegeven welke watergangen aangepakt gaan worden.
Gebruikersavatar
Andries Ritmeester
Berichten: 106
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: N.b.
Contacteer:

21-06-2011 11:31

Zullen waarschijnlijk alleen de hoofdwatergangen zijn, waarvan het 'gebruikelijk' is deze twee x per jaar te sloten.
...