Target fishing?

Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

09-05-2011 17:24

Ik vis nu al een paar maanden op mijn thuiswater een vijvertje van een hectare. Zit leuke vis zowel kleintje als grote maar er zwemt er ook een van rond de 46 pond maar op geen manier wil die op de kant komen.
ik heb al bijna lles geprobeert met pop-ups, paticels, zinkende boilies, boiliekruim noem maar op. Maar ook de diepe stekken en de ondiepe stekken langs de kjant in het midden onder de bomen in de ochtendzon zo`n beetje alles maar hij wil er niet uit komen. Mede vissers op het water lukken het ook niet, nu was mijn vraag aan jullie of jullie nog iets weten hoe ik hem er uit kan krijgen?

hoe zit het watwr eruit?
- aan de kanten een klein 60cm diep oplopend tot een meter of 5 in het midden.
- een kleine rietkraag in het westen en wat overhangende bomen in het oosten van het water.
- geen tot weinig waterplanten in het water ivm aanwezige graskarpers. Ook geen andere obstakels in het water.
- en het is glashelder water.

verder is het water zo goed als kapot gevist met boillies en pop-ups. Met particels is geen beginnen aan ivm het aanwezige witvis vooral brasems van een cm of 50.

hgopleiojk kan iemand mij hier mee helpen.

alvast bedankt.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

09-05-2011 17:51

drijvend vissen net zolang w8ten tot je die dikke ziet eten en dan voor zen bek gooien .tip tompoes variatjes mvg
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

09-05-2011 19:04

Ik zou als ik jou was goed kijken waar iedereen mee vist en hoe iedereen vist.
Daarna veel uren maken aan het water dus ook zonder te vissen.
Houd de boel in de gaten en maak aantekeningen indien nodig.
Noteer waar je vaak vissen ziet zwemmen azen en dergelijke dingen.
Wanneer je weet waar iedereen mee vist kun je hier op in spelen.
Indien je alles hebt geprobeerd wat jij zegt is makkelijk gezegd. Dit kan dus nooit want er zijn er tug aan mogelijkheden.
Zo heb je nog slakken, mosselen, bessen, tumtums, winegums ja lach maar maar ze werken wel zeker.

Ik denk dat je gewoon geduld nodig moet hebben en verzamel gewoon zo veel mogelijk voor je zelf de nodige info,
Hiermee zul je stukken verder komen dan het hier te vragen op het board tenzij je iemand hebt die het water daar kent.
Natuurlijk target tips kun je ook altijd wel verwachten maar de vis vangen licht aan jou maar nog meer aan de vis.

succes gewenst...

mvg; jan
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

09-05-2011 19:39

oké bedankt Jan. Veel dingen wat je hebt gezegt heb ik al gedaan maar de overige tips zal ik zeker toevoegen aan zoektocht :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-05-2011 19:53

Floatcontrolertje

Nylon onderlijn van +/- een meter(Schuivend) en een kattenbrok eraan,ook kattenbrokjes voeren.

Is eens wat anders.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

09-05-2011 19:54

zo kunnen maar heel wat mensen doen dat al!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-05-2011 20:08

Okeej
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

10-05-2011 00:05

Wat je moet onthouden is ook waar en wanneer is die grootte vis allemaal gevangen.
Welke plekken hotspots en waar vist iedereen. Dus misschien een stekje bevissen die door iedereen links gelaten word.
Natuurlijk kan je ook altijd nog met een emmer wat water van dat watertje vullen en deze vullen met boilies.
Dus voor soaken; vaak vang je de vissen nu ook al gemakkelijker omdat vaak ook iedereen met verse boilies zit en die niet voor gesoakt zijn.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-05-2011 02:25

Wanneer is de vis voor het laatst gevangen en hoe? Met dit soort dingen moet je echt proberen die ene vis te doorgronden, observeer hem zoveel mogelijk en probeer zijn voorkeursplekken en voorkeursvoedsel te achterhalen. Aangezien domweg uren kloppen niet blijkt te werken moet je je visserij meer aanpassen op die ene vis.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

10-05-2011 07:53

eerste wat mij te binnen schiet zit die er nog wel .als die er wel zit veel voeren is mijn tip. grote vissen eten ook veel en vaak zijn ze het domste gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 08:20

Hij is er en jaar of 1,5 geleden nog uit gevist maar over dat voeren helpt weinig want rond 11.00 uur valt het water stil tot een uur of 4 daarna worden ze weer wat actiever .
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

10-05-2011 11:37

maar wie zegt dan dat het voeren geen zin heeft. Voeren heeft altijd zin.
Met een redelijk bestand en met grote vissen kan het wel aardig wat hebben.
weet zeker dat 1 redelijk formaat vis 1 kilo boilies makkelijk kan hebben.

Maar goed wie ben ik......

succes gewenst

mvg; jan
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 13:11

Ik voer altijd rond het uur een klein handje bij zodat de vis actief blijft en maar door gaat met azen en hopelijk dan sneller het haakaas vind.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-05-2011 13:14

Jo,

Stek, moment, aastype. Die vind ik erg belangrijk.

Typisch voorbeeld was voor mij een grote vis die een 'gast' van me 's nachts plotseling ving. Het was 22 september 2006, op een heavy 22mm. vismeel-lever-boilie, op een eigenlijk nooit zo hard lopend stekje. Tuurlijk wilde ik die vis ook en ik besloot heel bewust wat te doen met wat ik zeker wist; stek, moment, aastype.

Het jaar erop had ik twee nachtjes nodig om 'm te pakken. Het was 23 september, diep in de nacht en op dezelfde stek, met dezelfde mix.

Vond ik wel heel erg grappig.

Groeten,
Willem
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 16:23

Wat me nog wel is op gevallen de laaste tijd is dat in de ochtend de karpers zich voor al ophouden langs de kanten in het ondiepe waar in de zon. Maar dan springen ze ook wel waf en toe uit het water in de ochtend. Tot een uurtje of 11 daarna zijn ze te vinden in de diepe gedeelten van de vijver daar is het tot een metter of 5. Daar blijven ze ook de hele verdere dag tot aan de avond als het donker wordt. In die tijd zie je ze niet meer springen of rollen in het water

verder heb ik net even de verrekijker en polairod zonnebril mee genoem maar ik zie voor al de wat kleine karpers zwemmen tot een pond of 30 ong.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-05-2011 22:32

particles is geen doen vanwege de witvis.dan juist is particle een enorm goed aas.op een dressuur put bij mij in de buurt heb ik heel wat "targets" gevangen op deze manier.25 kilo verschillende particles mee en dan 3 dagen gaan zitten.op 1 stek compact aanvoeren om te beginnen met 8 kilo.die stek lekker links laten liggen en ergens anders heen vissen,bij activiteit op dag 1 gewoon 2 kilo erbij gooien.de volgende dag in de ochten vroeg gelijk 5 kilo laten vallen op je stek.even een paar uurtjes wachten en bij activiteit nog eens 2 kilo en er meteen met 1 hengel op vissen.de andere hengel er een meter of 10 naast.bij elke vis ook al is het brasem een kilo erbij gooien.ondanks dat je mischien last van witvis krijgt moet je er gewoon doorheen gaan.op deze manier maak je een ontzettende voedselneid op je stek.en heb ik zelf al meerdere dikke dames op de mat getrokken. als voorbeeldje 6 dertigers in een schrale 4 uur tijd.het is wel werken en geen garantie uiteraard.maar als het gaat lopen op deze manier heb je veel kans op een hele toffe vis tussendoor.je bouwt er een enorm vertrouwen mee op voor de vis.

Mvg
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

12-05-2011 08:38

@rik met sommige dingen ben ik het wel met je eens maar als ik nou gewoon partcels neem die groter zijn dan moet je denken aan XXl tijgernoten en Gaint Mais en grote pinda`s bijvoorbeeld dan is de kans groter dat de witvis die laten liggen zodat de kans groter is dat een grotter vis hem als nog kan nemen. Z kun je nog wel met particels vissen op putten waar dat over het algemeen niet gebeurt. En heb jje ook geen last van die witvis.!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-05-2011 09:02

Particle betekent zoiets als "klein deeltje". Kun je net zo goed met bollen gaan vissen.
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

12-05-2011 14:02

Heb jegelijk in maar op deze vijver is het met boilies vissen werkt niet meer de vijver is ermee kapot gevist en dan moet je naar wat anders op zoek . . .
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

12-05-2011 14:50

Hallo,

Een boilie is niet zomaar uitgevist, forget it. Het is meer de manier waarop je die boilie samenstelt, vormt en gebruikt. Als je een beetje creatief bent en lef hebt, kun je verdomd lang doorgaan met het principe van gekookte stukjes deeg.

Met boilies vissen is veel meer dan tien tot vijftig kogelronde 20mm. winkelknikkers rond het haakaas gooien, haakaas dat telkens aan dezelfde onderlijnen hangt, op telkens dezelfde plekken enzovoort.

Groet,
Willem
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

12-05-2011 15:17

grote vissen eten ook veel en vaak zijn ze het domste

ik denk niet dat de grootste vissen de domste zijn want als hij zo groot is geworden zou hij toch veel gegeten moeten hebben en als hij veel eet dan zuigt hij toch ook zo nu en dan een een haakaasje naar binnen en als hij dom zou zijn dat zou hij toch gehaakt worden maar zoals maarten zecht is hij er al 1.5 jaar niet meer uitgevist. dus ik denk niet dat hij/zij dom is.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-05-2011 15:19

Vertrouwen doet eten. Vrij eenvoudig op te bouwen door te voeren. Als die beestjes elke dag op allerlei plekken een zooi bolletjes tegenkomen die ze kunnen eten zonder gevangen te worden, zal het vertrouwen groeien. Wel belangrijk: de bol waarmee je voert, moet door de vis als "anders" herkend worden. Dus niet hetzelfde label hebben als dat van andere vissers. Ze moeten JOUW aas herkennen als zijnde veilig. Niet dat van je concullega's. Op het moment dat je gaat vissen en vangen, neemt het vertrouwen natuurlijk rap af. Maar goed, dan is het hopen dat je de targetvis al op de mat hebt gehad.
Ik weet het ook allemaal niet...
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

12-05-2011 15:22

owja ik denk zeker dat voeren gaat helpen en dan vooral veel en lang met hetzelfde aas zodat de vissen steeds van het aas kunnen eten zonder dat er een lijn door het water loopt en een rig+lood licht ik denk dat ze hierdoor steeds meer vertrouwen gaan krijgen in het aas en dat ze het als een soort van vijlig gaan beschouwen. en het steeds makkelijker tot zich nemen.

gr bart.
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

12-05-2011 15:24

ow mart zecht het ooka l een beetje zoals ik het denk :D
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-05-2011 15:28

ik denk niet dat de grootste vissen de domste zijn want als hij zo groot is geworden zou hij toch veel gegeten moeten hebben en als hij veel eet dan zuigt hij toch ook zo nu en dan een een haakaasje naar binnen en als hij dom zou zijn dat zou hij toch gehaakt worden maar zoals maarten zecht is hij er al 1.5 jaar niet meer uitgevist. dus ik denk niet dat hij/zij dom is.

Ik denk dat alle vissen dom zijn :wink: , maar da's slechts mijn mening. Dat deze topvis er al anderhalf jaar niet meer uitgevist is (is dat wel zo...?) kan natuurlijk ook zo zijn, omdat het hem/haar te makkelijk gemaakt wordt. Zowiezo vind ik het nogal apart om tips m.b.t. targetvissen te vragen, terwijl uit de reacties blijkt dat serieus voorvoeren nog niet eens geprobeerd is. Doet mij vermoeden dat het leertraject niet in de juiste volgorde afgelegd wordt... Niks nieuws natuurlijk, da's standaard in de karpervisserij tegenwoordig.
Ik weet het ook allemaal niet...