Karper op het ijselmeer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

20-12-2009 15:43

Beste collega,s

Ik wil mijn zinnen zetten op het grote sop aankomend jaar, wat bij wijze van spreken mijn achtertuin is. Afgelopen jaar veel geobserveert en een aantal nachten geblankt wat denk ik heel normaal is aangezien je erg afhankelijk ben van de wind (denk ik) mijn gedachten gaan uit naar een natuurgebied waar ondiepe baaien zijn naar mijn gevoel trekt de karper met de paai massaal hierheen aangezien het gebied aardig groot is en moeilijk toegankelijk is heb ik toch een aantal keer karper kunnen constateren

Bij deze wil ik graag wat meer tips over mensen die hier ervaring mee hebben
over voer, tactiek, materiaal, goede en slechte tijden de hele mikmak dus

Grtz Rich
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-12-2009 15:45

Verplaatst naar Vissen.. In Nederland
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 17:49

voor de paai zijn vissen vaak lastig te vangen, na de paai zijn ze des te beter te vangen.
hou in de tijd dat de paai op jouw gedeeltje bezig is (kan per water namenlijk veel verschillen) het weer goed in de gaten.

zoals je zelf al zegt is het praktisch in je achtertuin:

ga elke dag een kijkje nemen, liefst twee keer per dag.
zoek een mooie stek voor jezelf uit in de buurt van de paaiplaats
begin voor de paai al licht te voeren (moet je wel weten waar ze paaien)
probeer alvast een paar vissen te vangen voor de paai ook al azen ze wat lastiger
tijdens de paai, die meestal een dag of 2 duurt, iets minder voeren en het beste niet gaan vissen.
op de 2e dag van de paai kun je zwaarder gaan voeren om de vissen na de paai zolang mogenlijk op je stek te houden.
zorg wel voor kwalitatief voor anders zwemmen ze snel weer door
de dag 3e dag kun je vollop gaan vissen,
je kunt dan het best de meeste uren die je over hebt met je hengels aan de waterkant zitten, aangezien ook de meeste vissen dan waarschijnlijk
op je stek zitten.
de rest van de zomer zullen er ook wel vissen op je stek blijven komen, ivm het ondiepe water in combinatie met lekker temperatuur.

wat het voer betreft zul je moeten kijken of ze liever boilies, pallets of particels willen.
materiaal wat je gebruikt dat ligt eraan wat voor stek je wil bevissen. obstakels, open water, ver uit de kant, dichtbij, op een zwarte veenbodem of een schone zandbodem. bootje is altijd handig om lijnen uit te varen naar plekken die je niet kunt gooien, als je veel wil voeren kun je dat met de boot het makkelijkst doen.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

22-12-2009 23:27

Ooit eens met een grote platbodem wezen zeilen aan de Friese kant, we liepen vast op een beruchte plaat…..met de steekstokken hebben we ons hier over heen geduwd. Elke keer als je afzette voelde je de mosselen kraken…….. Een waar karperparadijs, kilometers groot met dieptes variërend tussen een anderhalf en vier meter.

Verder ben ik op de rivier verslaafd geraakt aan steil basalt stort met drie to vier meter water onderaan….is ook wel te vinden lijkt mij. Maar een bootje zou niet misstaan op het grote sop….

Verder zoek het eens niet ondiep maar juist dieper, zeker waar het onder de kant direct al dieper is, dan hoef je niet ver weg te vissen.

Verder een goede simpele en zoete bol, drie dagen voorvoeren eventueel de eerste twee dagen met kikkererwten.

Ben benieuwd of je nog wat verdwaalde SKP ers tegenkomt….wel terugmelden!

Volgens mij kan je er ook wrakvissen...!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-12-2009 22:27

..
Laatst gewijzigd door Frank Meyer op 24-12-2009 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

23-12-2009 23:29

frank bedankt voor je tips man!
Plaats reactie