Wazig water

Plaats reactie
Tim Lomans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-02-2008 15:27
Locatie: Arnhem

07-02-2008 11:45

Hoi,

Ik vis al een paar jaar op een water bij ons in de buurt, kleine 40 hectare groot (zijn ze nog aan het uitbreiden) en het bestand zal zitten op een paar 100, + 150 kg uitgezette valkenswaardspiegel van afgelopen november. Het water loopt vanaf de kant vrij diep naar beneden tot 20 meter. Er is een baai waar het 2 meter diep is, en een baai waar het 7 meter diep is, met een plateau van 2 m diep. Verder zijn er veel rietkragen langs de kant. En waar men niet mag vissen (en er wordt vaak gecontroleerd) is het 1.5 m diep en harde plaat.

Er is zeer weinig natuurlijk voedsel in het water.

We hebben al mooie vissen gevangen, maar we krijgen geen grip op het water zeg maar. We hebben al alles geprobeerd, maar de ene keer vang je hier vis, de andere 10x niet, ga je ergens anders zitten vang je daar vis (of niet). Voeren of niet, je kan er niet van op aan waar de vis zich bevind. En het plateau van 2 meter diep is bij iedereen bekend, en k denk dat de bollies van de zomer boven het wateroppervlak uitkomen.

De baai van 2 meter, daar wordt noooit iets gevangen, ook al zie je er wel vis zitten. (het heeft ook maar een opening van 2 m breed, bij meter diep) En het stuk van 7 meter, daar wordt wel wat gevangen, maar ook maar sporadisch.

Ik snap ook wel dat de vis niet altijd op je stek zit,

Maar nu mijn eigenlijke vraag, is het mogelijk dat de vis een vaste aas route heeft, op dit toch redelijk kleine wateren, er zijn enkele bekende vissen die vaak samen gevangen worden. En als je wat vangt, blijft het meestal ook niet bij een.

En hebben jullie verder nog tips hoe ik die evenutele route kan opsporen, of hoe te vissen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-02-2008 12:02

Vraag 1 is; JA.
vraag 2 is simpel; door te vissen en het bij te houden met gegevens ook van anderen, zo krijg je na verloop van tijd een beeld van de betere plekken om te vissen.

Weinig natuurlijk voedsel: hoe heb je dat geconstateerd??
Zonder een goede monitoring is dat niet zomaar aan te nemen namelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tim Lomans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-02-2008 15:27
Locatie: Arnhem

07-02-2008 12:34

Er is laatst door de ovb een visrijkundig onderzoek gedaan, en daar kwam uit dat er heel weinig natuurlijk voedsel was. Hier wordt aan gewerkt, maar ik had het zelf ook al bedacht ivm de spronglaag, en maar een klein deel van de bodem ligt boven de spronglaag, vandaar dat het me logisch leek dat er weinig natuurlijk voedsel is. Op de ondiepe gedeelte is weinig natuurlijk voedsel (ovb)

Gr TIm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-02-2008 12:42

Klein deel boven de spronglaag lijkt mij ietsje overdreven dan zou de punt vierkant erg diep zijn.
Bovendien is de spronglaag niet altijd aanwezig en ook niet altijd op dezelfde diepte.

OVB??

Wanneer is die monitoring geweest? in die paar jaar kan veel veranderen namelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tim Lomans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-02-2008 15:27
Locatie: Arnhem

07-02-2008 13:10

Hoi,

Jah, het water is 20 meter diep. en aangezien het een afgraving (en de machines (heb ik van de baas zelf) afgesteld worden op een x aantal meter (tot waar het kalkzandsteen zit). Dus is het vanaf de kant behoorlijk snel diep.

November 2006. Ik was er teovallig aan het vissen, en heb heel het rapport gelezen. Ze hebben nu enkele waterlelis gepland, waterplanten, en ze gaan komend jaar ondieptes aanleggen (met overtollig afgegraven zand)

Gr
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-02-2008 15:26

Klinkt voor de toekomst niet slecht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-02-2008 17:48

Hoe te vissen kan ik niet 1-2-3 zeggen, maar Douwe heeft gelijk
wat betreft een boekje bijhouden. Kan ff duren, maar op langere termijn
kom je er achter waar trekroute,s, aaszone,s en rustzones zijn.

Viste vroeger10-15 jr> alleen weekenden. Alles bijgehouden in een boekje
Nu vis ik maar de helft v.d tijd in verhouding , maar blijkt m,n boekje
zeeeeeeeeeer betrouwbaar. Vang nu eigenlijk hetzelfde, maar in veel
minder uren.

Als je alles opschrijft, blijkt ook dat verkassen ZEER lonend kan zijn.
Heb soms om de paar uur verkast, en das niet zonder reden 8) :wink:

p.s als het water op veel plekken 20 mtr is wordt er wel eens gevist
op deze diepte??
Ach man..Ga toch vissen !!
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

07-02-2008 17:58

Idd vis zoveel mogelijk plekken en hou het bij, blijkt het vaak simpeler te zijn dan je dacht of niet..

Als er veel gevist wordt kan het ook zijn dat de vis op grotere dieptes aast of heel wantrouwig aast en wel je aas wegvreten, maar niet je haakaas.
Ook de plekken waar veel gevist is, zijn vaak wel ''vaste'' aasplekken voor de (die platen waar je het over had) karper, vaak blijft dat zo, maar wordt deze plek anders benaderd en kan een voerplaat heel erg afschrikken, probeer deze plekken eens op een andere manier te benaderen(aas, lijnen). Vis eens met 1 hengel en slappe lijn, kan al heel wat schelen i.p.v. 2 of 3 strakke lijnen door het water.
Plaats reactie