Meeneemverbod voor karper nu ook bij de Federatie G&E

Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

06-12-2007 23:08

Het wijzigingsblad voor 2008 behorende bij de POS vergunning is uit. Op blz 6 kan je lezen dat vanaf 2008 in navolging van volgens mij alle andere Federaties nu ook voor de wateren van de Federatie Gooi en Eemland een meeneemverbod voor karper geldt. Je kan het wijzigingsblad nalezen op de site van de POS . Letterlijk staat er:

Federatie van Hengelsportverenigingen in het Gooi en Eemland e.o.:
Voor alle wateren binnen Federatie Gooi en Eemland e.o. geldt: het in bezit hebben of meenemen van karper of snoek is verboden. Gevangen karper of snoek dient onmiddellijk in hetzelfde water te worden teruggezet.


Hiermee is het gebruik van een bewaarzak dus ook verboden, je mag immers geen karper in je bezit hebben. Prima ontwikkeling vind ik.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-12-2007 08:18

Inderdaad goede ontwikkeling. De Weesper heeft het ook al enkele jaren in de vergunning staan.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-12-2007 08:19

Ja Jos,

Het duurde even, maar is toch gelukt! :D
Dit betekent mijns inziens inderdaad dat het onder je hebben van een karper in een bewaarzak een Proces Verbaal kan opleveren voor het niet vissen conform de bepalingen van de schriftelijke toestemming. M.a.w. een prent voor het vissen zonder vergunning! Dat worden nog een leuke discussies aan de waterkant! :o

Groet, Omar.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

07-12-2007 08:58

beter dan! :P

Hopelijke gaan meer federaties het voorbeelt nemen.

gr.THomas[/list]
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 10:11

Voor wat mij betreft prima maar wat gaan ze hier problemen mee krijgen.

Een karpervisser die een vis opzakt, voor de foto uiteraard waar anders voor :lol: :lol: loopt nu de kans op een bekeuring.

Dat wordt nog wat in 2008, maar uhhhhhhhhh wie gaat dat controleren???
Er is over nagedacht maar dat had wel ietsje meer met verstand van vissen mogen gebeuren.
Of is dit nu net de bedoeling en zetten zij de trent voor de toekomst?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-12-2007 10:37

een vis zakken voor de foto is ouderwets.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

07-12-2007 11:10

Voordeel is dat je nu niet hoeft te discussieren of het wel of niet verstandig is om het op de plek te doen waar het eigenlijk niet kan. De omschrijving laat geen ruimte voor misverstanden. Ik vind het prima zo.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 11:29

Jos ik loop nu met een jaar ervaring achter de kiezen met dat fenomeen, ik garandeer je dat de discussie alleen nog maar meer oplaait met dat verbod.
Persoonlijk vind ik het prima, toch zie ik meer (controle)rust in het Friese voorbeeld dat een karper tijdelijk opgezakt mag worden.
Snoek is duidelijk die mag je ook hier niet in je bezit hebben, maar de roofvisser deed dat niet om de vis op de foto te krijgen maar om hem mee te nemen.

Een mooie regeling die helaas onwerkbaar lees oncontroleerbaar zal blijken te zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

07-12-2007 11:36

[ik vind het belachelijk dat je dan een prent kan krijgen als je alleen een foto tje wilt schieten dan moeten we maar 100 meter naar rechts of links de karper verstoppelen :lol: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-12-2007 11:51

Voor een foto heb ik geen bewaarzak nodig :roll: Kan direct na de vangst prima :)
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 11:51

Harald in dat een prent krijgen zit ook nog een ????????????? aan vast.
Wat is dan namelijk de wettelijke tekst waar een rechter zich aan moet houden????
Wat mag een vereniging en een federatie wel en wat niet als het over bekeuringen gaat voor overtredingen die niet in de wet of in een APV staan???
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 11:54

Herman en andere lezers dat is de discussie niet als het om dit soort bepalingen gaat.
Het is niet de discussie over het opzakken maar om het handhaven en wettelijkheid van de regel die ingesteld is.
En weet nog iets dat ook het maken van een foto in die bepaling discutabel is.
Direct is Direct NA de vangst niet na een foto.

En heel misschien is het niet handig om die discussie in het openbaar te voeren.
:-?
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-12-2007 12:48

Welke wet overtreed ik met een gezakte karper?

Lijkt mij dat je hooguit geroyeerd kunt worden door je vereniging en verder erg weinig?

Regel van de federatie is geen wet toch of heb ik dat mis?

Mvg. Robert
8)
K. van den Herik

07-12-2007 13:20

in theorie vis je dan zonder geldige vergunning.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-12-2007 14:12

Als die theorie praktijk is of wordt, kan ik dus net zo goed geen vergunning meer kopen als ik een vis wil zakken?

Beetje een rare regel.

Ik vis 9 van de 9,2 keer alleen, dan is een nachtfoto niet echt een van de eenvoudigste opgaven, zeker niet met een grote vis. ( “maar je hoeft toch geen foto te maken?!” –“nee meneer, je hoeft ze ook niet te vangen…”) Heb al heel veel vissen gezakt, nog nooit problemen mee gehad. Denk er ook wel bij na, dat wel. Zou het wel jammer vinden als ik daarvoor een boete krijg, en dan op de terugweg langs het water weer iemand zonder goede mat een karper zie onthaken, diens bek hevig gehavend door het fout onthaken en het gebruik van een niet goed functionerende rig, flanken wit van het schuim met wat droge plekken ertussen her en der een vinnetje gebroken en om het af te maken de teringzooi rond om de tent die er zeker langer blijft dan de visser in kwestie… “maar ik zak niet”

Een voorn platslaan en vervolgens aan een takel vissen voor een mooie snoek die vervolgens haken op diverse locaties in de bek en kop krijgt?
Geen probleem.

Een wedstrijd voor de witvis organiseren waarbij die vissen met bizarre aantallen samen enkele uren in een leef net moeten bivakkeren om vervolgens elkaar platdrukkend gewogen te worden? Geen probleem

Baars wedstrijden waar talloze baarsjes een paar uur in een akertje moeten rondzwemmen?
Ook geen probleem.

Mensen die vissen boven de minimummaat mee nemen om op te eten? Geen probleem

Een karpervisser die met beleid en alle voorzichtigheid een mooie karper zakt voor een foto?
Egoïstische tyfushond die zonder vergunning moet vissen.

Nee ik kan er geen begrip voor kweken.

Mvg, Robert
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 14:54

K. van den Herik schreef:in theorie vis je dan zonder geldige vergunning.


Wat is de wettelijke grondslag van die maatregel?
Waar staat n de statuten dat een dergelijk "vergrijp" leidt tot het vissen zonder geldige toestemming?
Begrijp mij goed ik begrijp de maatregel.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

07-12-2007 15:19

Zal op je vergunning moeten staan.

Lullige is dat ik de maatregel ansich begrijp en kan waarderen.


Code: Selecteer alles
Gevangen karper of snoek dient  in hetzelfde water te worden teruggezet.



Zat geweest.

MVG

Klaas
K. van den Herik

07-12-2007 15:21

ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak, landingsnet, weegnet en onthaakmat. Vermijd het overbrengen van visziekten.
- Zet de karper terug in het water waarin deze is gevangen.


Best mogen pikken...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-12-2007 15:28

K. van den Herik schreef:
Code: Selecteer alles
Gevangen karper of snoek dient  in hetzelfde water te worden teruggezet.



Waarom niet deze inderdaad? Wordt het gewenste doel ook mee bereikt lijkt mij, of was het ook om het zakken tegen te gaan bedoeld?

mvg. Robert
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 16:44

Klaas iets wat op je vergunning staat hoeft niet per definitie ook rechtsgeldig te zijn.
De maatregel zoals die in Friesland geldt is meer dan voldoende.
Alhoewel de roofvisser daar weer anders over denkt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2007 19:48

Ach, goed is het immers nooit! Het is alleen maar een kwestie van tijd tot alle Federaties de regelgeving onderling goed hebben afgestemd. Hoe je het ook bekijkt, feit is dat het erom gaat dat er geen karper meer meegenomen mag worden.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-12-2007 20:27

Aart Lokhorst schreef:Ach, goed is het immers nooit!


Hehe, eindelijk geeft iemand het verlossende woord. Als er niks is/wordt geregeld dan is het niet goed. Wordt er wel iets geregeld, dan is het ook weer niet goed.

Je wordt er doodziek van :-?
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-12-2007 21:07

Douwe Bijlsma schreef:Klaas iets wat op je vergunning staat hoeft niet per definitie ook rechtsgeldig te zijn.


Douwe,

even uit mijn oogpunt...
Als visser verkrijg je een schriftelijke toestemming (vergunning) van de hengelsportvereniging (visrecht hebbende) om onder de voorwaarden van de HSV op een water te vissen. Deze voorwaarden staan genoemd in iedere vergunning en is dus voor iedere visser duidelijk. Naast die voorwaarden zal ook in (vrijwel) iedere vergunning vermeld staan dat je bij overtreding van die voorwaarden de toestemming om op het water te mogen vissen verliest (uiteraard genoteerd met andere bewoording).

Op het moment dat je je niet houdt aan deze voorwaarden vervalt je toestemming dus en vis je in feite zonder vergunning. Hier is mijn inziens geen wet/apv voor nodig daar de rechthebbende dit bepaald. Op het moment dat je de vergunning aanschaft en gaat vissen op het betreffende water dien je je dus aan de regels/voorwaarden van de HSV te houden.

In dat geval lijkt mij weinig discussie mogelijk omtrent dat feit.

Mvg,
Frank
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2007 21:49

Mijne heren de woorden het is ook nooit goed e.d. slaan nergens op.
Ik weet als geen ander, wij werken immers al een jaar met deze verboden, hoe frustrerend het is dat de overtreders bij een verweer steeds weer in het gelijk worden gesteld.
Teveel snoekbaars, doden van vissen om als uitslag te dienen voor een wedstrijd - rallyvissen -, meenemen van snoek enz. bij verweer zit je er vrijwel altijd naast.
Voor je in een hoera stemming kunt komen moeten wij het eerst maar eens wettelijk geregeld zien te krijgen.
Een verbalisant zal nooit een bekeuring gaan geven op een overtreding bij het opzakken van een vis.
Zolang er geen registratie is van dergelijke overtredingen kan iedereen gewoon weer een vispas aanschaffen ook bij een royement.
Heren vissers droom nog maar even gewoon verder.

Een visrechthebbende heeft geen recht om wetten te bepalen en uitsluitend op een wettelijke grond kan een bekeuring worden gegeven.
Een royement moet je een meerderheid in een ALV voor vinden en bovendien wat voor regel overtreden zij dan.

Nogmaals een prima streven om het meeneemverbod uit te breiden over Nederland maar verwacht in dit stadium geen wonderen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-12-2007 01:43

Voor de duidelijkheid, federaties, HSV maken geen wetten maar regels. Nu er voor het eerst een landelijke registratie plaat vindt van leden ontstaat de mogelijkheid dat er tegen personen die zich ontrekken aan deze regels passende maatregelen genomen worden. In veel verenigingen is dit ook opgenomen in het huishoudelijk reglement. Op dit moment zijn er Federaties die onderzoeken welke maatregelen zij zelf tegen deze lieden kunnen ondernemen. Gedacht wordt o.a. federatie boa’s de mogelijkheid te geven na het geven van goedkeuring door de aangesloten leden vispassen te laten innemen na ernstige overtredingen. Ook wordt onderzocht of Sportvisserij Nederland de mogelijkheid heeft of krijgt om geen vispassen aan dergelijke leden meer te verstrekken. Is nog niet zover maar dat regels aangescherpt worden om excessen te bestrijden lijkt me duidelijk.

Om neuzen allemaal dezelfde kant op te krijgen kan alleen gerealiseerd worden door ze aan bitterballen te laten ruiken, anders niet. :lol:

Peter

Kennis is macht, macht wil niet zeggen dat je over de nodige kennis beschikt.