onthakingsmatten

Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

09-03-2003 23:58

Mensen,

Elke (KARPER)VISSER moet een onthaakmat bij zich hebben. Ik vind het gewoon een uitstekende bescherimng als het om de vis gaat.


Met Cypro - groet

Patrick
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

10-03-2003 00:29

persoonlijk vind ik het gebruik van een onthaakmat een absolute wanna have.
Niet voor mij...ik vind het maar een groot lomp duur ding....maar als je dan toch duizenden euro's uitgeeft voor je mooie karperspullen kan die mat van 50 euro er ook wel van af.Vind je het te duur vraag je toch aan moeders of ze er 1 voor je maakt,er zijn volgens mij genoeg alternatieven voor te vinden.Het hoeft niet altijd groen of camo te zijn als het maar groot dik en zacht is.....thats all.
keep the fish alive....dat is belangrijk.

ps het zou verplicht moeten worden overal

viktor
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-03-2003 00:33

Wanner is een onthaakmat een onthaakmat? Is een onthaakmat een ding van 1 cm dik? Eentje van soms 5, of eentje gemiddeld 10 als er een vis op licht. :eek:

Toen ik op de beurs 03 in zwolle was, zag ik wel eens matjes liggen, wat eigenlijk de naam onthaakmat niet eens waard zou mogen zijn. Snapt iemand waar ik naar toe wil? Sommige "goedkopere onthaakmatten" zit naar mijn idee te weinig piepschuim in.

Maarja wie ben ik?

Met gebruikende groet <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-03-2003 18:00

Daarom leg ik e rnog een mat onder, zodat wanneer de piepschuim bolletjes verschoven zijn de vis niet op de harde ondergrond ligt.

Gaat prima zo...

Groetjes,

Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-03-2003 18:09

Johan S,

Het is totaal onzin dat je minimaal een onthaakmat moet hebben die zo dik is als een Ciprio / Fox onthaakmat. En dat hij niet 5cm dik mag wezen. Ik heb een Shakespear onthaak mat, zonder piepschuimballetjes erin. Er is nog nooit een karper beschadigt / verwond terug het water in gegaan, omdat m'n onthaakmat te dun was. Een dikke mat lijkt op het eerste gezicht veel beter dan een dunnere, maar leer alsjeblief eerst normaal om te gaan met een karper.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

10-03-2003 18:44

Als je een vis laat stuiteren op een 5 cm dikke mat, of op een 10 cm dikke mat, inwendig zal hij toch het letsel oplopen, ongeacht welke mat je eronder hebt liggen.

Men kan beter eens een mat met een groter oppervlak nemen, want ik zie nog te vaak vissen van matten afglijden of door het klapperen naast de mat terechtkomen. Dit gebeurt ook bij de "betere" cipromatten.

Ik gebruik een mat van 1,25 bij 1,50 en die vind ik qua oppervlakte ideaal.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

10-03-2003 19:30

Het voornaamste doel van een onthaakmat is toch de bescherming van de huid en het slijmvlies van de karper. Zoals Kiron zegt is oppervlakte belangrijker als dikte, maar zo'n matras ziet er natuurlijk wel comfortabel uit... dat verkoopt.
En als je dan toch absoluut zeker wil spelen, haal je een 2-persoons luchtmatras.
Mvg Rob.
berend tissen

10-03-2003 20:27

Matten? Doen!
Zakken? Liever niet!
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

13-03-2003 21:43

Koop ik dan de nieuwe fox LXR piepers? maar ik begrijp wat je bedoelt maar ik mot ook werke voor mijn geld ik heb net nieuwe hengels gekocht dus geld is op maar er komt er zeker 1 een onthakingsmat maar ik onthaak ze nu nog ff dicht bij het water of in het water.
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-03-2003 11:25

Beste Roy,
Als ik jou was zou ik de volgende keer eerst een onthakingsmat kopen en dan pas nieuwe hengels! Je vangt echt niet veel meer doordat je niewuwe hengels hebt. Vissen vang je met gezond verstand, niet met hengels van 500 euro of Fox LXR piepers. Wat is er nou belangrijker, dat je een superhengel op je rodpod hebt liggen of dat je de vis onbeschadigt terugzet? Het is ok als je een vis in het water onthaakt, maar als je hem dichtbij het water onthaakt, waar leg je hem dan op?
groeten Daaf
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-03-2003 11:29

Beste mensen,
Er is nog steeds veel onwetendheid over onthakingsmatten. Als je iemand zonder mat ziet zitten, probeer hem dan het belang van een onthakingsmat uit te leggen! Als de persoon dat al weet is hij geen fatsoenlijke karpervisser, let bij dat soort mensen ook eens op of ze hun rotzooi wel opruimen. Het zal je opvallen hoeveel mensen die twee zaken combineren.
groeten Daaf
Hofman Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00

15-03-2003 22:35

Is er dan niemand die weet waar ik zo'n cipro kan laten bijvullen ?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-03-2003 22:40

Misschien kun je hem bij een zeilmakerij of schoenmaker voor een appel en een ei dicht laten maken?

Ook aan de originele stiksels is niks bijzonders. Hert enige is dat hem met een een goed stiksel dicht maakt.

Groetjes, Sjoerd
Martijn van Manen
Berichten: 5
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Locatie: Hoogkarspel

16-03-2003 16:50

Erik, je hebt volkomen gelijk, droevigerwijs echter zijn er nog steeds die een vis graag ontvellen en of paneren. Wat ik echter veel erger vind zijn die booreilanders, de zgn. witvissers. Alle vis moet dan uren lang(liefst een dag lang) in zo'n leefnet liggen zweten en lijden zodat zo'n vetklep dan alle vis tegelijk uit het water kan trekken aan het eind van de dag. Alsof het zo'n kunst is om een net vol brasem te vangen!!!! Pleur die beesten gewoon meteen weer terug!
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

16-03-2003 17:04

Op 2003-03-15 22:35, schreef Hofman Martijn:
Is er dan niemand die weet waar ik zo'n cipro kan laten bijvullen ?


jawel! :smile: ik heb de mijne laten bijvullen in een dierenspeciaalzaak. Het was volgens de verkoper niet gebruikelijk, maar het kon wel. Zitten nu dezelfde korrels in als in een honden of kattenzak. Kost niet zoveel weet niet meer wat ik betaald heb.
HansPeter van Ee

16-03-2003 20:26

Daaf

Ik ga van de week vissen zonder onthaakmat.
Kom jij langs om mij het belang uit te leggen van de onthaakmat ?

met gestoorde groet

HPE
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-03-2003 20:33

Hans-Peter

Wat is er met je loos? In je laatste berichten kom je aardig gefrustreerd over. Ben ik toch niet van je gewend. Ik moet toegeven dat er de laatste tijd veel bullshit wordt geplaatst op het DB, maar daar ga je je toch niet aan storen? Hou de eer aan je zelf!

Groet Bart
HansPeter van Ee

16-03-2003 21:01

Bart

Gefrustreerd ben ik niet maar het is wel zo dat er een aantal zaken te vaak en te veel naar de achtergrond wordt gedrongen.
Neem de topic aangaande de stelling van de maand februari.
Er worden daar door mensen van de KSN dingen geroepen die ik gewoon ter discussie wilde stellen.
Ik ben daar zelf niet eens over de KSN begonnen maar de persoonlijke verwijten mijn kant op doen mij vermoeden dat een aantal mensen zeer slecht met inhoudelijke- en beargumenteerde kritiek om kan gaan.
Het zij zo mij maakt het niets uit, maar het is net zoals in deze discussie dat iemand van vijftien jaar een ander gaat vertellen waarvoor een onthaakmat dient.
Het lijkt wel de KSN die vindt dat het moet samenwerken met de beroepsvissers, terwijl deze mannen niets op hebben met het welzijn van de vissen.
De omgedraaide wereld lijkt het wel...

met niets-meer-begrijpende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-03-16 21:02 ]</font>
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

16-03-2003 21:13

Beste HPE en andere 'tegenstanders' van onthaakmatten,
Persoonlijk ben ik een voorstander van een onthakingsmat omdat die drastisch de kans op beschadigingen verkleint bij de vissen, zeker bij 'zondags' vissertjes (let wel ik verwijs niet naar iemand!)
Maar ook bij meer doorgewinterde vissers is het zeker een goed plan om die te gebruiken, omdat een vis een dier is en onvoorspelbaar blijft. Een karper die gaat liggen klappen kun je niet zo makkelijk vasthouden, echter op een goede onthaakmat kan er weinig gebeuren.
De stof van een onthaakmat is voornamelijk beter voor de slijmlaag van de vis, als daar zand in komt te zitten terwijl hij nog op het droge is kan deze zeer snel worden aangetast. In het water spoelt het er waarschijnlijk wel weer af, maar dan kan de slijmlaag al aangetast zijn.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de eerste 2 jaar dat ik viste er ook geen gebruikt gewoon omdat ik toen nog nooit in een viswinkel was geweest en alleen de spullen had van mijn vader, opa, etc. Echter ik heb nu al een paar jaar altijd minimaal 1 onthaakmat bij mij. Soms zelfs 2 als ik op stenen of vanuit een boot dril.
Goed met penvissen is het niet zo praktisch dan wil je mobiel zijn, maar hoe doe je dat dan met je schepnet? Ik neem aan dat je de vis niet met je hengel en je lijntje op het droge trekt?
Iets anders soms gebruik ik ook gewoon een opblaasbare rubberboot. Deze is zo mogelijk nog veiliger omdat de karper er niet uit kan.
Geld mag sowieso geen bezwaar zijn als het om de veiligheid van de vis gaat, zeker niet als je toch al met het nieuwste van het nieuwste zit te vissen zoals menig karpervisser.

Gegroet,
Erik
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2003 08:10

Hans Peter is geen tegenstander van onthakingsmatten...............

Hans Peter kent de Nederlandse taal en hanteert sarcasme en cynisme...........

Helaas is dat van een te hoog niveau voor veel van de db-ers........

Groet,
Kiron
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

17-03-2003 13:15

Op 2003-03-17 08:10, schreef Kiron Zaal:
Hans Peter is geen tegenstander van onthakingsmatten...............

Hans Peter kent de Nederlandse taal en hanteert sarcasme en cynisme...........

Helaas is dat van een te hoog niveau voor veel van de db-ers........

Groet,
Kiron



Kiron,
Niveau zal best bij sommige mensen iets lager zijn, maar dat is niet van belang! wat wel van belang is is dat mensen laten zien waar ze voor staan.
De Nederlandse taal beheersen is voor mij nog altijd zo goed en duidelijk mogelijk je argumenten uitleggen aan andere mensen. Daar kunnen zéér veel schrijvers en auteurs eens goed over nadenken! Taal is er in de eerste plaats voor een duidelijke communicatie niet om iemand in de luren te leggen, tenzij je zelf wilt uitlokken dat mensen je niet goed begrijpen.
Verder zal ik hier niet verder op in gaan, want het heeft totaal niet met het topic te maken.
MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2003 13:25

Door zijn posting wil Hans Peter juist de discussie op gang brengen en een bepaalde richting op sturen......

Ben alleen bang dat het bij een groot gedeelte van het publiek hier niet aankomt. Net zoals het feit dat een onthakingsmat NIET beschermd tegen het laten vallen van een vis................

Groet,
Kiron
Niels Kunzel
Berichten: 38
Lid geworden op: 27-03-2002 01:00

17-03-2003 15:25

Ik vind dat een onthaakmat inderdaad een van de belangrijkeste items zijn die je bij MOET hebben!

Ik heb zelf 2 matten en gebruik meestal de grote dikke mat! Maar bijvoorbeeld bij pennen en of korsten komt die dunne oprolbare mat tevoorschijn! Makkelijk in vervoer en gewoon vast te klikken aan bijvoorbeeld mijn rugzak!

Die dikkere matten zijn zeker wel beter voor de vis! en de extra hoge randen zorgen dat de vis er niet zomaar van af glijd!

Jongens neem AUB altijd een mat mee.
Zorg voor onze "vrienden uit het water"!
Want ook al leg je je vis op hoog gras het risico op beschadiging is altijd groter dan op een mat!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-03-2003 15:29

Ook al heb je een dikke mat, het is nog belangrijker dat je WEET hoe je met de vis om moet gaan. Iemand die dat helemaal niet weet, is veel erger dan iemand die wel weet wat hij doet, en hem bijv. in het gras legt.

Het is de visser die zich over de vis moet ontfermen, niet de onthaakmat.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2003 16:58

Niels,

Waarom is een dikke mat beter???

Inwendige beschadigingen openbaren zich vaak pas later.

gr. Kiron