Kamervragen van Ouwehand, PvdD, aan minister Verburg

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-06-2007 22:25

Vandaag heeft de minister van LNV een achttal vragen beantwoord, die gesteld waren door Ouwehand van de PvdD. Zowel de vragen als de antwoorden zijn op de LNV site te lezen. Duidelijk is natuurlijk dat de PvdD het vissen in al haar geledingen zal blijven bestoken.
Om er één vraag en antwoord uit te halen (vraag 6):
Vraag: Bent u bereid om te komen tot een verbod op het gebruik van weerhaken, gelet op de verwondingen die de vissen hierbij op kunnen lopen?
Antwoord: tegenwoordig zijn haken voorzien van zeer kleine weerhaken (microbarbs). Door goed onthaakmateriaal kan een haak met een weerhaak snel en probleemloos worden verwijderd zonder extra schade te veroorzaken aan de vissen. In de voorlichting aan de leden besteedt Sportvisserij Nederland ook aandacht aan het op een goede manier onthaken van vissen.
K. van den Herik

18-06-2007 22:46

49 pagina's met de stomste vraag...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-06-2007 23:21

Klaas, deze 8 vragen en antwoorden staan op 3 pagina's...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-06-2007 00:52

Kan je misschien een linkje geven van die site?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-06-2007 01:18

http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDL ... e_id=18700

Hier kun je het volgens mij vinden..

Code: Selecteer alles
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp doorkiesnummer bijlagen
Directie Visserij
Geachte Voorzitter,
Naar aanleiding van uw bovenvermelde brief doe ik u hierbij toekomen de
antwoorden op
de vragen van het lid Ouwehand (PvdD) over slachtoffers van viswedstrijden.

1
Kent u het bericht “Deze dierenkwelling moet ophouden?”
Ja.

2
Kunt u aangeven hoeveel viswedstrijden jaarlijks plaatsvinden in Nederland, verdeeld over
sportvisserij en de amateur visserij?
Kunt u aangeven welke typen viswedstrijden daarbij te onderscheiden zijn, bijvoorbeeld
wedstrijden voor kinderen en volwassenen?
Onder auspiciën van Sportvisserij Nederland worden circa 100 viswedstrijden per jaar
georganiseerd. Daarnaast organiseren de hengelsportverenigingen een paar duizend
veelal lokale wedstrijden. Naast wedstrijden voor jeugd en volwassenen worden er ook
wedstrijden voor minder validen georganiseerd, zowel in het zoete als het zoute water.

3
Deelt u de mening dat viswedstrijden puur gericht op het vermaak van de visser
toelaatbaar zijn, gelet op het aantal vissen dat na afloop dood aangetroffen wordt? Zo ja
waarom?
Bij de vele viswedstrijden die jaarlijks georganiseerd worden, vindt geen noemenswaardige
vissterfte plaats als gevolg van deze activiteit. Als de oorzaak van de sterfte
beschreven in het krantenartikel inderdaad de viswedstrijd is geweest, dan is dit een
incident te noemen gezien de duizenden wedstrijden die jaarlijks plaatsvinden. Bovendien
is mij bekend dat Sportvisserij Nederland en haar aangesloten leden speciale wedstrijdreglementen
hanteren bij viswedstrijden en hierop toezien.

Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Visserij
Willem Witsenplein 6
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE

23 mei 2007 2060715810 Viss. 2007/2667 18 juni 2007
Kamervragen slachtoffers van
viswedstrijden

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
18 juni 2007 Viss. 2007/2667 2

In genoemde reglementen zijn allerlei voorzorgsmaatregelen opgenomen teneinde
schade aan de vis en de visstand te voorkomen.

4
Hoe verhoudt het proces van het vangen van vissen en het onderbrengen in leefnetten om
vervolgens terug te gooien in het water zich volgens u tot artikel 36 van de Gezondheidsen
welzijnswet voor dieren?

5
Bent u bereid om te komen tot een verbod op het gebruik van leefnetten, gelet op het
aantal grote aantal vissen dat hierbij om het leven komt?
Het onderzoek van de toenmalige Organisatie voor Verbetering van de Binnenvisserij
(OVB) in 1992 naar de invloed van leefnetten op de overleving en de groei van vissen
toont aan dat leefnetten, mits gebruik wordt gemaakt van de juiste leefnetten, geen pijn
en geen letsel veroorzaken dan wel de gezondheid en het welzijn van vissen benadelen.
De georganiseerde sportvisserij heeft op basis van dit onderzoek een zogenaamde
“leefnetcode” ontwikkeld, geeft hier voorlichting over en past deze code toe bij viswedstrijden.
Ik ben van mening dat, mits gebruik wordt gemaakt van de juiste leefnetten,
er geen sprake is van diermishandeling in het kader van artikel 36 van de Gezondheids- en
welzijnswet en ik zie geen noodzaak tot een verbod op het gebruik van leefnetten. Ik zal
in het kader van mijn beleidsnota dierenwelzijn die ik eind dit jaar aan uw Kamer zal
aanbieden, ook aandacht geven aan de visserij, inclusief de sportvisserij. Hiertoe zal ik in
overleg treden met Sportvisserij Nederland om te bezien of de bestaande gedragscodes
aanpassing behoeven.

6
Bent u bereid om te komen tot een verbod op het gebruik van weerhaken, gelet op de
verwondingen die de vissen hier bij op kunnen lopen?
Tegenwoordig zijn haken voorzien van zeer kleine weerhaken (microbarbs). Door goed
onthaakmateriaal kan een haak met weerhaak snel en probleemloos worden verwijderd
zonder extra schade te veroorzaken aan de vissen.
In de voorlichting aan de leden besteedt Sportvisserij Nederland ook aandacht aan het op
een goede manier onthaken van vissen.

7
Bent u bereid om maatregelen te treffen om viswedstrijden geheel te verbieden. Zo ja, op
welke wijze en op welke termijn wilt u dit beleid gaan vormgeven? Zo neen, waarom niet?
Ik zie geen noodzaak tot het verbieden van viswedstrijden. Verder verwijs ik naar mijn
antwoord op vraag 3.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
18 juni 2007 Viss. 2007/2667 3

8
Bent u bereid om dergelijke viswedstrijden in de paaitijd te verbieden? Zo ja op welke wijze
en op welk termijn wilt u dit beleid gaan vormgeven? Zo neen, waarom niet.
In 1985 is de gesloten tijd op het vissen van witvissen opgeheven aangezien visserij in
deze zogenaamde paaiperiode geen nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van de
betreffende visstand. Ook het welzijn van de vissen in de paaitijd zal ik in het kader van
mijn nota overwegen.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
K. van den Herik

19-06-2007 07:53

bedoel eigenlijk Aart dat waarschijnlijk bijna niemand dit boeit. Veel leuker is de topic : "De stomste vraag..."

O ja.

Merendeel gaat over wedstrijdvissen lekker boeiend. Gaat ons karpervissers niets aan, toch?

Divide et impera.

MVG

Klaas
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

19-06-2007 07:57

K. van den Herik schreef:
Merendeel gaat over wedstrijdvissen lekker boeiend. Gaat ons karpervissers niets aan, toch?

MVG

Klaas


Euhhh..... je vraagt om de stomste vraag maar maakt zelf de stomste opmerking. Natuurlijk gaat ons dit wel aan!
K. van den Herik

19-06-2007 08:34

honger?
toch?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-06-2007 08:59

Valt mij op dat je hier veelvuldig de naam van Sportvisserij Nederland tegenkomt. Kan niet anders dan hieruit concluderen dat beleid van uit het ministerie van LNV en Sportvisserij Nederland op een lijn zitten. Dit kan alleen maar doordat er regelmatig en goed overleg is tussen onze belangenbehartiger en het ministerie.
Schrijf dit omdat hier op KWO en daarbuiten regelmatig de indruk wordt gewekt dat Sportvisserij Nederland het niet zo nou neemt als organisatie en het behartigen van onze belangen. Als bestuurder weet ik van nabij dat dit een stuk genuanceerder ligt.

Je kunt er vergif op innemen dat dit soort vragen regelmatig terugkomen in de kamer. Dit om een draagvlak te vinden om de sportvisserij aan te pakken. Zelf heb ik niets met viswedstrijden, toch moet het mogelijk blijven. Mits men maar voorzichtig omgaat met regelgeving zoals die nu op papier staat. Uiterts rechtlijnige personen zoals je ze bij een partij van de dieren tegenkom zullen elke situatie uitbuiten om hun zin door te drijven.

Peter
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

19-06-2007 10:20

K. van den Herik schreef:Divide et impera.

MVG

Klaas


ik zie eerlijk gezegd niet goed in hoe de PvdD met deze vragen de sportvisserij verdeeld?
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
K. van den Herik

19-06-2007 10:30

knap van ze he?

Weet je nog? Levend aas? Doe ik toch niet. Klein cluppie wel en die verloren.

Wedstrijdvissen. Doe ik toch niet. klein cluppie wel. verliezen. Nachtvissen. Doe ik toch niet. klein cluppie wel. Verliezen. Leefnet. Gebruik ik toch niet. klein cluppie wel. Verliezen.

Samen zijn we met een miljoen.

Echter:

100.000 karpervissers
100.000 roofvisvissers
100.000 wedstrijdvissers
600.000 recreanten
beetje overig.

Als je elke keer een deel van het geheel aanpakt en er is geen 1heid. Verliezen we allemaal.

One stand!

of

Als ik gewoon kan vissen waar ik wil, vind ik het apies.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

19-06-2007 11:02

zo had ik het nog niet bekeken.
eigenlijk heel slim.....

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

19-06-2007 11:31

K. van den Herik schreef:honger?
toch?


Nee, dorst! :lol:

Maarehhhh..... na 4x lezen snap ik wat je bedoelt! En.......






.... je hebt gelijk!



"United we stand, divided we fall"
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

19-06-2007 13:05

Jahaa die nicht Wouter denkt natuurlijk als je kan vissen heb je tijd over om harder te werken.... harder werken is kassa, meer belasting, meer belasting geeft die jankert ruimte om de ministers salarissen met 30% te verhogen terwijl hij roept dat hij zo begaan is met de armen F... Him! :evil:
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Plaats reactie