Mis ik iets?? (Amersfoort/Leusden)

Plaats reactie
Kresimir juric
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-05-2007 00:55
Locatie: Leusden

18-05-2007 00:20

Heb de afgelopen drie avonden achter elkaar langs de waterkant doorgebracht. In Leusden om percies te zijn. (Valei kanaal) Het is hier gewoon helemaal dood. Al twee avonden lang. Deze kanaal loopt door Amersfoort en eindigt in de Eem

Ik heb het gevoel dat ik iets mis. Fiets er regelmatig langs en hou de water in de gaten. Ik heb nog geen enkele indicatie gekregen dat ze aan het paaien zijn. Voorgaande jaren kon je dat altijd heel duidelijk merken en heel goed zien. Dit jaar dus helemaal niks. Er is genoeg activiteit op het water. Flinke kopvoorns die naar de oppervlakte komen.

Aanbeten blijven uit. Soms een klein rukje aan de lijn maar niks van betekenis.
Heb al aardbei,tuti fruti en zelfmaak boiles geprobeert maar het mag allemaal niet baten. Vis altijd zo'n meter tot anderhalf uit de kant. +/- anderhalf meter diep. Dit is iets wat ik al jaren doe op dit stukje water en wat altijd al veel succes heeft gehad.

Zijn er mensen hier in de omgeving (Leusden/Amersfoort) die iets weten wat ik niet weet. Heb erg het vermoeden dat ik iets fout doe..
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

18-05-2007 06:38

Iets anders proberen dan dat je altijd doet? Andere stek, andere diepte. Of gewoon door blijven gaan en wachten.
remco bos
Berichten: 90
Lid geworden op: 12-04-2007 17:46
Locatie: nijkerk

18-05-2007 07:30

hey hoest nouw? 8)

heb je al een stek opgebouwd toevallig? ik heb laatste tijd gemerkt dat ze(dan wel op een ander water)erg wisselvallig azen.... dan weer sochtends vroeg dan weer smiddags, dan weereind vd avond. dat stuk kanaal is toch redelijk ondiep vergeleken met amersfoort, dus je zou zeggen dat ze daar ook wel beginnen met eten, en nu wel uitgepaaid zijn, met de warme periode achter ons :-?

en oja, probeer anders eens onze oude stekken, mss dat daar geen veranding in is gekomen :wink:
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

18-05-2007 16:59

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... lleikanaal
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=40443
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... lleikanaal

Heeft het hier niet iets meer te maken? Het is namelijk nogal fout gegaan met het water daar las ik van de week...

Gr, Koen
Kresimir juric
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-05-2007 00:55
Locatie: Leusden

18-05-2007 19:19

hee kerel...

jaa ben al paar keer wezen vissen. Ben net thuis. Ga zo weer...

Ff kijken of het vanavond misschien wel lukt...

maar dat van die vis sterfte heb ik nog helemaal niks gehoord.. Dat zou idd wel veel verklaren.....

Ik ga het zometeen weer's probeeren.....

keep you posted.....
Kresimir juric
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-05-2007 00:55
Locatie: Leusden

19-05-2007 01:44

Kom net terug van de waterkant...Wederom niks.

MAAR... Ik ben wel wat wijzer geworden...... Ik werd vanavond de hele avond lang op een show getrakteerd..... (Ze zijn weer aan het paaien) Ik denk dat ze met die warme periode zijn begonnen. Toen is de kou en regen aangekomen. Water was weer afgekoeld.
Vandaag was heet vrij warm en zonnig weertje en ze zijn gewoon weer verder gegaan

Wat dus betekend dat je drie keer niks zal vangen. We gaan vanaf vandaag de boel goed in de gaten houden en afwachten waneer ze klaar zijn...
Gebruikersavatar
erwin van grol
Berichten: 53
Lid geworden op: 25-08-2004 19:16
Locatie: renswoude

19-05-2007 11:59

er zijn de afgelopen 2 weken ruim 1000 vissen dood gegaan in het kanaal.
door zuurstof gebrek ,
veel brasem snoek en karper .
staat ook op de kabelkrant en in de lokale krantjes.
ze hebben nu de sluizen open gezet zodat er zuursfof rijk water het kanaal in stroomt.

erwin
je kan beter vissen,dan werken.
Kresimir juric
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-05-2007 00:55
Locatie: Leusden

19-05-2007 12:18

Jaa dat klopt. Je had het moeten zien hoe hard het heeft gestroomd afgelopen woensdag. Ging echt nergens over.

Maar de plek waar dat was gebeurd is 20 a 25 kilometer stroom opwaarts... Waar de valeikanaal Leusden in komt is er nog een sluis. Daar komt de water echt met flink wat kracht uitstroomen.
Daarbij vormt zich dikke witte schum. (wat heel normaal is overgens) Daardoor is er lekker veel zuurstof in het water terechtgekomen...

Ik heb ook absolut niet gemerkt dat het leven uit het water is gegaan. Geen een dood visje gezien. Overal zag je nog kopvoorens en ander gespuis aan de oppervlakte. En nee niet onderste boven. Maar gewoon druk met vliegjes happen en ander drijvend spul. Stukjes brood in het water en je had een mooie show om naar te kijken.
Met andere woorden: Wij hebben weinig last gehad van die riool uitstort op de valeikanaal.

Ga zo ff naar d e kanaal met mijn cam.. Kijken hoe het er nu bijstaat. Overdag dus...
Plaats reactie