Vispas?? 1 of 2 hengels???

Plaats reactie

wat vind je van de nieuwe vispassen?

Peiling eindigde op 08-04-2007 11:08

De vispas ruleert!
27
43%
Doe mij maar de sportvisakte!
14
22%
Wat is de vispas?
1
2%
Vergunningen vangen geen vis, dus niet nodig!
2
3%
Ik snap niks van de nieuwe vispassen.
7
11%
Ze moesten eens stoppen alles altijd te veranderen!
12
19%
 
Totaal aantal stemmen: 63
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

19-03-2007 10:08

Hoi allemaal,

Normaal kreeg ik de sportvisakte automatisch toegezonden waarmee ik na aankoop van een visvergunning zonder problemen altijd op de lokale vijver (driepoel) met 2 hengels kon vissen.

Maar met de vispas is er volgens mij toch het een en ander veranderd. Ik vraag me af of een kleine vispas voldoet om met 2 hengels op de driepoel te kunnen vissen.

Verder weet ik ook niet of de HSV is aangesloten bij de wateren die een grote vispas vereisen.

Wanneer het antwoord is dat ik enkel nog met 1 hengel kan vissen op de driepoel dan vind ik die nieuwe viswet maar bagger en mogen ze de driepoel van mij leeg laten lopen 8)

Verder ga ik misschien maar 1 of 2 keer per jaar naar een grindgat maar om alleen hiervoor een grote vispas aan te schaffen dat zie ik ook niet zitten omdat ik er daar hooguit een karper uithaal op een nachtje vissen (wel dikke biggen)

Hopelijk weet iemand wat voor mij de beste keus is. :wink:

edit: Ik zat er trouwens ook aan de denken om uit te wijken naar belgie (zuid-willemsvaart) misschien iemand een idee hoe het daar werkt??
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-03-2007 16:47

De kleine vispas is voor één hengel en aangewezen aassoorten, voor de wateren die in de KLEINE lijst van viswateren zijn genoemd.

Kijk op http://www.vispas.nl daar kun je enkele vragen, dan komt jouw beste keuze vanzelf naar boven.
beetje bij beetje
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

20-03-2007 05:18

Dus als het water niet in de lijst voorkomt moet je altijd een grote vispas hebben om met 2 hengels te kunnen vissen?
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

20-03-2007 08:09

Snap er eigenlijk nietzo veel van allemaal, maar heb toch ervoor gestemd dat hij ruleert, hijs makkelijk meenemen;) Maar het maakt voor mij niet echt uit, ik word toch zo goed als nooit gecontroleerd;) Voor de vorm heb ik er wel een hoor :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

20-03-2007 09:32

De Bakker schreef:Snap er eigenlijk nietzo veel van allemaal, maar heb toch ervoor gestemd dat hij ruleert, hijs makkelijk meenemen;) Maar het maakt voor mij niet echt uit, ik word toch zo goed als nooit gecontroleerd;) Voor de vorm heb ik er wel een hoor :wink:


Heel makkelijk mee te nemen, ten minste de pas zelf! Het boekwerk is echter minder makkelijk mee te nemen en deze MOET je wel bij je hebben.

Lees je landelijke lijst maar eens door:
Men is verplicht de VISpas en bijbehorende Lijst(en) van Viswateren direct ter inzage af te geven aan bevoegde controleurs van de hengelsportvereniging, federatie en/of Sportvisserij Nederland, de politie of andere wettelijk bevoegde opsporingsambtenaren.

Als je dus een echte *#*$)(@ treft, dan weet je hoe dat gaat.
En Bakker, don't worry! HSFON heeft 44 (!) NACHTVIScontroles (11 per rayon) voor dit jaar aangekondigd. Dit zijn dus alleen nachtviscontroles. De reguliere controles zullen ook opgeschroefd gaan worden, dus die controle komt wel! ;)
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

20-03-2007 09:32

De Bakker schreef:Snap er eigenlijk nietzo veel van allemaal, maar heb toch ervoor gestemd dat hij ruleert, hijs makkelijk meenemen;) Maar het maakt voor mij niet echt uit, ik word toch zo goed als nooit gecontroleerd;) Voor de vorm heb ik er wel een hoor :wink:


Heel makkelijk mee te nemen, ten minste de pas zelf! Het boekwerk is echter minder makkelijk mee te nemen en deze MOET je wel bij je hebben.

Lees je landelijke lijst maar eens door:
Men is verplicht de VISpas en bijbehorende Lijst(en) van Viswateren direct ter inzage af te geven aan bevoegde controleurs van de hengelsportvereniging, federatie en/of Sportvisserij Nederland, de politie of andere wettelijk bevoegde opsporingsambtenaren.

Als je dus een echte *#*$)(@ treft, dan weet je hoe dat gaat.
En Bakker, don't worry! HSFON heeft 44 (!) NACHTVIScontroles (11 per rayon) voor dit jaar aangekondigd. Dit zijn dus alleen nachtviscontroles. De reguliere controles zullen ook opgeschroefd gaan worden, dus die controle komt wel! ;)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-03-2007 12:54

Miguel Jansen schreef:Dus als het water niet in de lijst voorkomt moet je altijd een grote vispas hebben om met 2 hengels te kunnen vissen?


Het is nog simpeler, je hebt NIETS aan een kleine vispas zodra je met TWEE hengels gaat vissen
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-03-2007 12:57

Klopt Miguel,

Met de Kleine Vispas mag je nergens met 2 hengels vissen.

Als je de gewone vispas koopt mag je in veel meer wateren vissen en mag je met 2 hengels vissen.

Wat eerder ook al gezegd is, de vispas is alleen geldig in combinatie met de lijst van viswateren, deze twee moet je altijd bij je hebben.
beetje bij beetje
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

21-03-2007 09:19

Dan hebben ze de kleine vispas uitgebracht om de prijs van de grote op te kunnen schroeven. Wie wil er nu met 1 hengel gaan karperen.

En als je wilt gaan roofvissen met 1 hengel moet je ook een grote vispas hebben als ik het goed begrijp, dus de kleine vispas is gewoon een door de overheid in het leven geroepen tool om door de bomen het bos niet meer te zien, het komt er gewoon op neer dat iedereen een grote vispas moet hebben t.w.v 4 sportvisaktes.

Dus verwacht ik ook mensen aan het werk te zien langs de waterkant om ons meer vis te kunnen laten vangen ipv meer controles want het gaat tenslotte om de vis en niet om de bankrekening van waterbeheer (is toch een overheidsgebeuren??). Er moet inzage komen in de in- en uitgaven van deze geldfabriek vind ik. 8)
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

21-03-2007 09:30

BTW vraag ik me ook af waarom het merendeel bij de poll kiest dat de vispas ruleert! Betrokken bij de lancering ervan ofzo.....? of een grotere omzet met de introduktie van de vispas?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2007 12:11

Miguel je begrijpt er niets van, de kleine vispas kun je zien als de oude kleine visakte, is net zo duur en je mag er evenveel mee, namelijk met één hengel met beperkte aassoorten op een beperkt aantal wateren vissen.

Net als voorheen moet je, zodra je met twee hengels of niet aangewezen aassoorten wilt vissen, een vispas hebben - voorheen grote vergunning.

Het voordeel van de vispas is dat je in de meeste gevallen minder kwijt bent zodra je van meerdere HSV 's lid bent, je betaald namelijk niet meer dubbel voor de grote vergunning.

Het is niet door de overheid in het leven geroepen.
Het is verstandiger om je eerst eens te verdiepen in dingen voor je poep gaat roepen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

21-03-2007 12:34

Nou, ik heb zo lang ik mee kan herinneren met 2 hengels gevist met de sportvisakte en heb dus nooit een grote vergunning gehad.

Voorheen heb ik nog nooit een controleur gehad die tegen mij zei dat ik een grote vergunning moest hebben om met 2 hengels te vissen.

POEP!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-03-2007 12:44

Dan ben je altijd in overtreding geweest!

Wat betreft controle zou ik de komende tijd maar wat voorzichtiger worden, er zijn heel wat BOA's bij gekomen om te handhaven op de visserijwet.

Kijk anders een even op http://www.vispas.nl daar staat vrijwel alles omschreven wat je wel en niet mag. Volgens mij haal je heel veel dingen door mekaar. Door even te lezen zijn de meeste vragen opgelost en je onterechte woede is dan waarschijnlijk ook verdwenen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2007 12:49

Miguel dat jij gecontroleerd bent door iemand die de regels niet kent en derhalve niet eens zou mogen controleren wil niet zeggen dat je gelijk hebt.

Bij de weg: een bekeuring is veel duurder dan een vispas.

POEP
Vissen is een hobby, geen religie!
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

21-03-2007 12:59

Ja die vispas die ga ik me zeker aanschaffen voordat ik ga vissen maar ik had verwacht aan de kleine genoeg te hebben maar dat valt blijkbaar vies tegen.

BTW wat zijn BOA's :)
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

21-03-2007 13:01

laat maar *beter lezen*
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-03-2007 21:49

Een BOA is een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar, deze ambtenaren hebben ook opsporings bevoegdheden en mogen dus ook bekeuren.
Laatst gewijzigd door Frank bosman op 22-03-2007 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
beetje bij beetje
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

22-03-2007 13:42

opsorings bevoegdheden -> bewijs het maar eens, op de driepoel kon ik alleen met de sportvisakte met 2 hengels vissen, geen BOA die er ooit met een bon heeft geslingerd, alleen voor nachtvissen wat schijnbaar verboden is voor een of andere kinderachtige trieste wettelijke reden. (wist het wel hoor maar vervelen in de vakantie is ook niet de bedoeling)

En verder heb ik misschien mazzel gehad (heb me altijd laten adviseren door mijn hengelsportzaak qua vergunningen) voor de rest doe ik een beroep op het zwijgrecht.

groetjes xxxjes Miguel
Laatst gewijzigd door Miguel Jansen op 22-03-2007 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2007 14:37

Aan je zwijgrecht heb je niet veel bij een bekeuring, je kunt je stil houden bij een bezwaar bij de rechter maar dat helpt je ook niet verder.
Misschien een idee om je zwijgrecht hier nu verder toe te passen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

22-03-2007 15:50

hahaha heerlijk.....EN je hebt natuurlijk recht op 1 telefoontje ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Miguel Jansen
Berichten: 18
Lid geworden op: 15-03-2007 20:54
Locatie: Geleen
Contacteer:

22-03-2007 16:57

Ik heb me papieren altijd in orde joh behalve die ene keer dan :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-03-2007 20:03

Maar Douwe toch, voor 2 hengels vroeger altijd de GROTE vergunning nodig? Nee toch niet hoor, gewoon een vergunning van de rechthebbende en natuurlijk de sportvisakte.

Nu heb je om te vissen met 2 hengels een schriftelijke toestemming van de rechthebbende nodig. Meestal is dit een HSV en dan krijg je in principe een vispas erbij, behalve bij een niet aangesloten HSV. En die gewone vispas is inderdaad in plaats van de grote vergunning gekomen.

Je kunt dus ook vissers tegenkomen zonder vispas en dat het toch in orde is, namelijk bij een niet aangesloten HSV.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-03-2007 13:30

Maar Kees toch ik bedoel met grote vergunning helemaal niet de grote SPORTVISAKTE 8) 8) 8)

Voorheen kleine sportvisakte met grote vergunning = lijst met Viswateren.

Zo snel gaat het vergeten van hoe het was toch niet?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-03-2007 14:29

Douwe Bijlsma schreef:Miguel je begrijpt er niets van, de kleine vispas kun je zien als de oude kleine visakte, is net zo duur en je mag er evenveel mee, namelijk met één hengel met beperkte aassoorten op een beperkt aantal wateren vissen.

Net als voorheen moet je, zodra je met twee hengels of niet aangewezen aassoorten wilt vissen, een vispas hebben - voorheen grote vergunning.


Dit bedoelde ik Douwe. De sportvisakte (geen kleine visakte) gaf het recht om in combinatie met een vergunning (dus niet GROTE vergunning) met 2 hengels te vissen.

En een grote sportvisakte heeft al helemaal nooit bestaan, wel een grote visakte. Gelukkig heb jij op jouw leeftijd meer recht op vergeetachtigheid dan ik, dus ik zal het je maar vergeven. 8)

Gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-03-2007 12:03

En nog een groot nadeel van de kleine vispas: De lijst. Vroeger kon je met je sportvisakte en 1 hengeltje op elk openbaar vaarwater alsmede de zogenaamd "vrije hengelwateren" vissen.

Nu is er alleen een bijgevoegde lijst en daar staan grote delen van het openbare vaarwater niet meer op. Het levert dus alleen een beperking van de mogelijkheeden op, want ook met een gewone Vispas kom je er niet meer op, simpelweg omdat het visrecht aan een beroepsvisser toebehoort.

Ik ben dus absoluut niet blij met de veranderingen.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie