Vissen op groot water ?

Plaats reactie
Martijn wiersma
Berichten: 34
Lid geworden op: 23-08-2003 02:00
Locatie: katwijk

03-08-2006 21:15

Goedendag heren ,

Na ik een flinke tijd met de penhengel gevist heb en statisch gevist op de wat kleinere wateren waar een overvloed aan karper zit . Wil ik mij toch eens wagen aan het vissen op wat groter water , alleen weet ik niet hoe ik mijn stekken moet bepalen op dit soort water en ik heb ook geen boot ter beschikking . Ik heb al rondgevraagd bij het water waar ik wil gaan zitten (het ligt in almere-buiten aan de lage vaart) Maar niemand wil mij er iets over leren , dat iemand zijn stekken niet tot in de diepte wil vertellen snap ik maar ik heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen :oops:

Kan iemand mij mischien tips geven (hoeft niet persee hier mag ook op msn of iets) alvast bedankt :)
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-08-2006 22:14

Zoek gewoon onregelmatigheden op, zoals een rietkraag of overhangende struiken. Laat je niet verleiden om op groot water ver te willen gooien, vooral hier moet je kaper dicht tegen de kant verwachten.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

04-08-2006 14:32

Hmmm mischien eens een peil dobber kopen. Bevestig eerst de dobber en dan een onderlijn met lood en een wartel. Gooi in op een stuk water waar je je oog op heb laten vallen. Draai de dobber op gevoel strak tegen het lood aan op de bodem. Doe je baitrunner of slip aan en strip telkens 50 cm af. Komt de dobber dan na 5 keer lijn geven boven, dan weet je dat daar 2.5 meter water staat. Zo kun je een water mooi uitpeilen en kan je dus mooie stekkies zoeken!
Suc6!

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-08-2006 15:42

Stekbepaling...

Probeer een goede stek te vinden waar je een natuurlijk obstakel tegen komt, dit kan zijn een uitloper, een eiland, een grote rietkraag, jachthaven etc etc.

Probeer eens een langs de kanten van het water, je zult versteld staan hoe dicht de karper op groot water nabij de oever komt. En met dichtbij bedoel ik ook echt dicht bij de kant ( halve meter tot een meter )

Bodemverloop...

Koop een rubberbootje (eventueel zo'n kreng van de intertoys) en ga eens met een lange stok een aantal stekken af, controleer de bodem. Je kunt inderdaad ook even gaan peilen.

Aas aanbod

Vissen die zwemmen op groot water kun je als je een goede stek hebt gevonden met boilies benaderen, maar vergeet zeker je partikels niet!!

Voeren en nog eens voeren, dat is mijn motto. Als er vis zit ga je ze vangen, let wel op scheepvaart/pleziervaart.

Materiaal keuze...

Toplood gebruiken, en voor flinke afstanden een goede zinkende gevlochten lijn. Vergeet je rig presentatie niet, vissen die zwemmen op een kanaal of een groot hectare aan water, hebben meestal wat hardere bekken. 120 tot 150 gram lood, vlijmscherpe haak, goed onderlijn materiaal (denk aan mosseltjes etc etc.) Of je gebruikt maakt van een fluor carbon voorslag is geheel aan jouw, ik gebruik het niet omdat ik het niet nodig acht, maar wederom zit je op de mossels of andere scherpe voorwerpen gebruik hem dan maar wel 45mm is meer dan genoeg.

Observatie...

Kijk eens waar er gevist wordt, maak eens een praatje met de locals. Loop of rij 's morgens vroeg bij het eerste licht een langs het water en laat je leiden door wat je ziet. Als er karper zit verraad hij zich echt wel, is het niet vandaag dan wellicht morgen. Groot water vissen is tijd en energie. Zo heb ik er 3 jaar over gedaan om mijn thuiswater te begrijpen, nu zit ik op de vis.

Het is ook testen, testen en nog eens testen, wat doet het wel en niet.

Wanneer azen ze...

Vissen op deze wateren hebben meestal een uitlopend aaspatroon, het kan dus goed mogelijk zijn dat het 's nacht en 's morgens heel goed is en de rest van de dag ZERO. Wat ik wil zeggen is, maak geen onnodige uren. Vis wanneer er gegeten wordt...

Hoop je een beetje opweg geholpen te hebben. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-08-2006 15:42

Stekbepaling...

Probeer een goede stek te vinden waar je een natuurlijk obstakel tegen komt, dit kan zijn een uitloper, een eiland, een grote rietkraag, jachthaven etc etc.

Probeer eens een langs de kanten van het water, je zult versteld staan hoe dicht de karper op groot water nabij de oever komt. En met dichtbij bedoel ik ook echt dicht bij de kant ( halve meter tot een meter )

Bodemverloop...

Koop een rubberbootje (eventueel zo'n kreng van de intertoys) en ga eens met een lange stok een aantal stekken af, controleer de bodem. Je kunt inderdaad ook even gaan peilen.

Aas aanbod

Vissen die zwemmen op groot water kun je als je een goede stek hebt gevonden met boilies benaderen, maar vergeet zeker je partikels niet!!

Voeren en nog eens voeren, dat is mijn motto. Als er vis zit ga je ze vangen, let wel op scheepvaart/pleziervaart.

Materiaal keuze...

Toplood gebruiken, en voor flinke afstanden een goede zinkende gevlochten lijn. Vergeet je rig presentatie niet, vissen die zwemmen op een kanaal of een groot hectare aan water, hebben meestal wat hardere bekken. 120 tot 150 gram lood, vlijmscherpe haak, goed onderlijn materiaal (denk aan mosseltjes etc etc.) Of je gebruikt maakt van een fluor carbon voorslag is geheel aan jouw, ik gebruik het niet omdat ik het niet nodig acht, maar wederom zit je op de mossels of andere scherpe voorwerpen gebruik hem dan maar wel 45mm is meer dan genoeg.

Observatie...

Kijk eens waar er gevist wordt, maak eens een praatje met de locals. Loop of rij 's morgens vroeg bij het eerste licht een langs het water en laat je leiden door wat je ziet. Als er karper zit verraad hij zich echt wel, is het niet vandaag dan wellicht morgen. Groot water vissen is tijd en energie. Zo heb ik er 3 jaar over gedaan om mijn thuiswater te begrijpen, nu zit ik op de vis.

Het is ook testen, testen en nog eens testen, wat doet het wel en niet.

Wanneer azen ze...

Vissen op deze wateren hebben meestal een uitlopend aaspatroon, het kan dus goed mogelijk zijn dat het 's nacht en 's morgens heel goed is en de rest van de dag ZERO. Wat ik wil zeggen is, maak geen onnodige uren. Vis wanneer er gegeten wordt...

Hoop je een beetje opweg geholpen te hebben. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

06-08-2006 13:02

Mag ik vragen welk "groot" water langs de lagevaart je bedoelt?
Er is er namelijk 1 waar je niet mag nachtvissen.
Er zwemmen in al die plassen wel wat grote vissen rond, hou er rekening mee dat een 20er hier al groot genoemd mag worden.
De 20ers liggen hier niet opgestapeld en vissen die de 30 grens passeren zijn zeldzaam!!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

06-08-2006 13:03

Oh ja, gewoon voeren en vissen met minstens 30mm helpt.
Veel particels is oké, je hebt dan wel veel vis maar allemaal knollen....
Ook leuk natuurlijk!!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Martijn wiersma
Berichten: 34
Lid geworden op: 23-08-2003 02:00
Locatie: katwijk

13-08-2006 11:09

Zoo een hoop dingen waar ik mee geholpen wordt :D bedankt allemaal !! Ik was op vakantie vandaar mijn late antwoord. Ik bedoel de vaarterplas marc , het gaat me ook niet echt om hele grote vissen te vangen maar gewoon dat je echt moet werken om een vis te vangen :)
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

13-08-2006 13:25

Vaartplas mag je niet nachtvissen Martijn!!
Kijk in je vergunning op blz 41 geloof ik uit mijn hoofd....

Groeten Marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Martijn wiersma
Berichten: 34
Lid geworden op: 23-08-2003 02:00
Locatie: katwijk

13-08-2006 20:39

Verdorrie , was me niet opgevallen , goed dat je het zegt . is er nog ander water waar je een beetje leuk kan vissen daar in de buurt ? Dat je daar niet nacht mag vissen heeft zeker met die koeien te maken ?
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

14-08-2006 00:17

Nee Martijn, ze hebben er in het verleden een zooitje van gemaakt...
Je kan de reigersplas proberen die zit daar ook in de buurt.
Noorderplassen zijn een stuk groter en zo zijn er nog wel een paar.
Neem de kaart maar eens voor je.
Kijk alleen wel uit dat je op de sierwateren van almere een vergunning van ons genoegen nodig hebt!!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Martijn wiersma
Berichten: 34
Lid geworden op: 23-08-2003 02:00
Locatie: katwijk

14-08-2006 00:20

Zonde dat andere het weer moeten verpesten :( Ik vind het echt een prachtmeer maarja sommige mensen verkloten alles voor andere :( bedankt voor je tips:)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-08-2006 07:54

Martijn wiersma schreef:Goedendag heren ,

Na ik een flinke tijd met de penhengel gevist heb en statisch gevist op de wat kleinere wateren waar een overvloed aan karper zit . Wil ik mij toch eens wagen aan het vissen op wat groter water , alleen weet ik niet hoe ik mijn stekken moet bepalen op dit soort water en ik heb ook geen boot ter beschikking . Ik heb al rondgevraagd bij het water waar ik wil gaan zitten (het ligt in almere-buiten aan de lage vaart) Maar niemand wil mij er iets over leren , dat iemand zijn stekken niet tot in de diepte wil vertellen snap ik maar ik heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen :oops:

Kan iemand mij mischien tips geven (hoeft niet persee hier mag ook op msn of iets) alvast bedankt :)


Stekbepaling op groot water zonder boot? Peilen, peilen en nog eens peilen. En tijdens het peilen, rustig je lood steeds weer naar je toe trekken, zodat je kan voelen hoe de bodem daar in elkaar zit.

Eenmaal gepeild, zijn er een aantal factoren wat je stekbepaling bepalen.

Is het een dressuurwater? Zo ja, probeer zoveel mogelijk de hengeldruk te ontlopen, de karper doet hetzelfde.

Hoe warm is de temperatuur van het water? Watertemperatuur bepaalt veel over de meest ideale dieptes.

Zichtbare kenmerken op het water wat karper lokt? Zoals rietkragen, dukdalven, etc? Zo ja, misschien is het een goed idee om op zijn minst 1 hengel in de buurt van deze "obstakels" te plaatsen.

Kenmerken onder het water wat karper lokt? Zoals plateau's, taluds, etc. Zo ja, kan het ook een goed idee zijn om hier een hengeltje te plaatsen.

Observeer ook goed, kijk of je enige tekenen ziet van karper. Neem hiervoor je tijd, als ik op een nieuw water aankom observeer ik bijna altijd de eerste dag, peil ik de stekken uit, beoordeel de eventuele potenties van de stekken, etc. Pas de 2e dag gooi ik mijn hengels uit.

Probeer ook, indien mogelijk, een gesprekje te houden met de lokale karpervissers. Die kunnen je wel een eind op weg helpen, mits je een sociaal persoon voor je hebt.
Plaats reactie