lage vaart almere

Plaats reactie
pascal klooster
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-07-2005 22:50

12-07-2006 22:19

ik ga het volgend weekend weer een keer proberen op de lage vaart zijn er nog mensen die tips hebben??
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

13-07-2006 15:07

ik weet een paar jongens die geregeld eens een twintiger vangen. maar die vissen dan op een voerplek die ze al jaren onderhouden. mensen die een gemiddelde hebben van 20 pond op de vaart...... sorry die weten volgens mij niet waar ze het over hebben of hebben ze er 1 vis gevangen en vielen ze meteen in de prijzen. vaart vissen is "knollen rammen"
zelfs mensen met voercampagnes van 25 mm boillies kunnen niet om de kleintjes heen.

@pascal voor tips moet je dus volgens mij bij Michiel Zijdewind zijn. :roll:
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

13-07-2006 15:18

De laatste nachten 5 runs, 9 runs en 4 runs.

Alle vissen onder 12 pond, 1 kwam op 13 pond.


Bijna alle vissen met 25mm boilies gevangen. Ook gewoon 8 ponders. Misschien met groter aas dat je de kleineren er uit filtert. Maar dan moet je denk ik toch groter dan 30mm gaan vissen. De grote vissen zitten er wel...

Peter Ponsteen schreef:Vlak tegen de kant, vang je meer. Met name 'knollen' tot 20p

In het midden schijnen de 'groten' te zwemmen. .


Myth busted: De meeste runs kwamen uit het midden, ook allemaal kleintjes. Komt misschien ook omdat er aan de kanten enorme wierbedden liggen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Michiel Zijdewind
Berichten: 21
Lid geworden op: 18-03-2006 19:11
Locatie: nieuwegein
Contacteer:

13-07-2006 16:22

mark,

Ik heb er 2 keer gevist, waarvan de laatste keer toch echt 4!!! twintigers. Volgens mij kan ik ook nog steeds een kaart lezen en is het toch echt de lage vaart, laat ik het zo zeggen het sluit er in ieder geval direct op aan. Mn maat ving 1 knol en verspeelde er 1 en ook ook ving een knol. Die 20 ponders had ik waarschijnlijk bij pure toeval...als het echt zo weinig voor komt als ik hier lees en regelmatig hoor.

gr. michiel
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

13-07-2006 18:51

Het komt echt zo weinig voor....
Ik heb er in 3 jaar maar 1 boven de 20 pond kunnen vangen!
Maar ik heb er dan ook niet veel tijd voor.
Ik weet van mannen die ieder vrij uurtje
(en dat zijn er wat hoor!!) gaan vissen dat die er gemiddeld in een jaar geen 5 vangen.
En dan vangen ze meer dan 200 karpers in een jaar!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-07-2006 20:35

Michiel
ik geloof je kerel maak je niet te druk, het kan makkelijk nml.

Ik ving 10jr terug al een behoorlijk aantal 20-ers en viste niet eens ''goed'' ik bedoel te kleine boilies en particles en in het kantje vissen, later ging ik met grotere ballen vissen en in de vaargeul en dat ging meteen stukken beter. sessies met 3 20-ers kwamen regelmatig voor hoor. Ik heb het over 10jr terug he. Ik weet zeker dat er nu meer mogelijk is en spreek nog maatjes uit die tijd die er nog regelmatig vissen, het gemiddelde gewicht is toegenomen en er worden zelfs 30-ers gevangen. Ze vangen zich ook nog scheel aan knollen, dat blijft. Maar op de juiset plek met juist aas en in de juiste tijd wil ik het nog wel eens zien.
Eens een knollentikker altijd... hahahah :wink:
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

13-07-2006 21:02

Als je goed terug kijkt in deze topic dan staat er genoeg in geschreven over hoe je selectiever kan gaan vissen in de polder. De vis groeit en wordt gem zwaarder. Tegen het kantje met particels ( of er veel mee voeren ) kan veel vis opleveren met een lager gemiddeld. Ook dan komt er wel eens een knappe door hoor. Nee lees wat Raymond schrijft ( grote bollen en dan niet tegen het kantje maar op plaatsen waar de knollen minder langs komen. Resultaat vaak minder runs maar een hoger gemiddelde.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

13-07-2006 21:03

Als je goed terug kijkt in deze topic dan staat er genoeg in geschreven over hoe je selectiever kan gaan vissen in de polder. De vis groeit en wordt gem zwaarder. Tegen het kantje met particels ( of er veel mee voeren ) kan veel vis opleveren met een lager gemiddeld. Ook dan komt er wel eens een knappe door hoor. Nee lees wat Raymond schrijft ( grote bollen en dan niet tegen het kantje maar op plaatsen waar de knollen minder langs komen. Resultaat vaak minder runs maar een hoger gemiddelde.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

14-07-2006 06:13

Das drie keer Tom....lol
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
frans eijsbouts
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2006 19:30
Locatie: almere

14-07-2006 17:48

marc heerema1 schreef:Ik weet van mannen die ieder vrij uurtje
(en dat zijn er wat hoor!!) gaan vissen dat die er gemiddeld in een jaar geen 5 vangen.
En dan vangen ze meer dan 200 karpers in een jaar!



yep ,klopt,en?? marc vis je nog steeds in de lage of niet !!
ik niet meer zoveel ,teminste in dat stuk .
heb het ondertussen wel gezien daar ,ik ben nu andere stukken aan het bevissen, waar vrij zeker leuke jongens zwemmen ??
NEEN niet daar waar jij denkt ,waar ik nu vis is het totaal nieuw voor mij .
en het is nog steeds de lage !!
woon ik er al zo lang en vindt ik het nu pas erg heeeeeee :lol: :lol:

je hoort het wel als het lukt daar??
ik hik er steeds tegen aan, tegen die 20+ers :o
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

15-07-2006 08:10

Ik vis nog steeds op de lage vaart Frans!
En met veel plezier!
Ik vang alleen maar knollen ( de zwaarste dit jaar 14 pond....lol)
Maar ik zit altijd leuk en lekker dus ik blijf ook nog wel een poosje hier door gaan.
Ik weet een stukje waar wel wat zwaardere vissen zijn gevangen maar Die stek was vorig jaar erg druk bevist dus kom ik er niet zo veel meer.
Ik ga denk ik maar eens in het midden vissen, daar schijnen de zwaardere vissen te zitten dus dan moet dat maar eens geprobeerd worden!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

17-07-2006 12:16

Vissen de mensen die de 20ers vangen ook bij almere of alleen lelystad?
Ik vind het zo raar dat ik hier bij almere zo weinig "grote" vissen vang....
Zal toch niet aan mij liggen?????????????lol
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-07-2006 14:32

Misschien ligt het aan hun unster? Ik denk het niet en als het wel zo is moeten ze dat zelf maar weten...

Misschien ligt het aan de plek:

en is het toch echt de lage vaart, laat ik het zo zeggen het sluit er in ieder geval direct op aan.


Ik vis namelijk ook wel eens op een plas die op een vaart aansluit. Hier vang je gemiddeld dikkere vissen, waaronder de laatste sessie een van 22pond en een van 19 pond.

misschien ligt het aan stom geluk.

Misschien ligt het aan een andere manier van vissen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Michiel Zijdewind
Berichten: 21
Lid geworden op: 18-03-2006 19:11
Locatie: nieuwegein
Contacteer:

18-07-2006 00:11

Mijn stek ligt meer in de buurt van almere dan in de buurt van lelystad, kan er misschien mee te maken hebben, als de vissen ''honkvast'' zijn en er op dat gedeelte misschien voedselrijker water is, dat ze er harder groeien. Hoor dit ook wel eens over kanalen e.d.

Zelf vis ik wel graag met toplood misschien dat die grotere er dan sneller intrappen. Weet het ook niet, maar dat is een kwestie van uitproberen.

gr. michiel
Rody Calis
Berichten: 63
Lid geworden op: 15-05-2005 18:59
Locatie: Almere

18-07-2006 11:11

Toplood zorgt ervoor dat je a: Je lijn buiten bereik van de boten (Pleziervaartjes) blijft en b: Dat je lijn tegen de bodem blijft als hij goed strak ligt, dit zorgt ervoor dat de karpers niet voelen/zien dat er lijn in de buurt van het aas ligt en zullen dus makkelijker azen..

Ik vis zelf niet heel veel in de vaarten mar weet wel zeker dat er grotere exemplaren rondzwemmen...!!
Wie het Kleine niet eert is het grote niet weerd.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

19-07-2006 11:16

Of je nu in Almere vist of in Lelystad
Maakt m.i. niks uit. Ik hoor dezelfde berichten.
Wat mij wel opvalt is dat het vaak dezelfde lieden zijn die de dikke vissen ertussen uit plukken en ook andersom.
Dat dat toevallig is, wordt opvallend vaak door de knollentrekkers beweerd. :wink:
Zonder dollen: denk na. een grote karper is geneigd anders te azen/kan ander voedsel tot zich nemen dan kleintjes, kleintjes zijn vaak niet voor niks klein, ze storten zich op de muggelarven en soms hun hele leven, sommige knollen zijn al 20jr oud mannen vergeet dat niet, die visjes hebben het niet in zich om groot te worden, toch vaak kerngezond hoor, niet kapot te krijgen, taaie rakkertjes. Deze visjes zullen niet zo snel op groot voedsel gaan azen en zijn minder ''gretig''. en ja je hebt ook van die scholen die als kamikazen op je plek de boel kaal vreten. Maar je moet ervoor zorgen dat er wat overblijft voor de wat grotere vissen. Dat betekent of veel voeren / groot aas voeren, of allebei. Dus veel en groot.
Ook heb je bepaalde sectoren waar op een of andere reden grotere vissen huizen, die kun je ook weer anders bevoeren / bevissen. Dan volstaat soms op een kleine sector een kilo 22mm ballen.
En rust is een gouden regel bij grotere vis. Vis altijd een hengel -ver- buiten je plek. Juist deze hengel single, bv 2x22mmm bollen en hooguit een handje erom heen. mag gerust 50meter naar erchst of links zijn. :wink:
Factor tijd is misschien wel het meest belangrijk op de kanalen. Uren maken en ''goed'' vissen, dan komen er uiteindelijk een paar flevobeertjes op de kant rollen. Maar waar geld dat niet he.

vr gr ray
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

19-07-2006 20:35

Ja vertrouwen en geduld en dat hebben de meeste niet want die willen de piepers horen gieren!!! Minder actie maar grotere vis. Probeer het maar eens, gewoon de particels even weg laten en met harde grotere boilies aan de slag. En niet op de gangbare plaatsen. ZOEKEN MANNEN haha ze zwemmen er echt hoor.

Tjuus uit Flevoland
Gebruikersavatar
peter tooi
Berichten: 56
Lid geworden op: 28-02-2006 14:39
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

20-07-2006 06:03

Met zoveel berichten over kleine karper, begint het bijna een uitdaaging te worden om een paar grotere karpers te gaan vangen op de lage vaart.
Ik weet dat ze er zwemmen, ik heb er in het verleden al een aantal op de mat mogen begroeten.
Persoonlijk denk ik dat je moet zoeken en voeren, voeren voeren en af en toe wat moet zoeken , maar vooral moet voeren. En zo als de schrijver voor mij al zei "laat die particles maar eens weg". En ga met de wat grotere boillies aande slag.

succes
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

20-07-2006 12:38

voeren voeren en voeren
ja okee wat ik hierboven zeg, dat er iig wat blijft liggen voor eventuele lansgtrekkende grote vissen
Het hangt er ook vanaf waarmee.
en het kan (ik zeg KAN) ook tegen je werken. (hangt ook weer af van jaargetijde etc etc.. ach ik kan er wel een artikel over schrijven)
Soms werkt het ook goed om juist weinig te voeren. of helemaal niet.
Met voeren trek je nml hordes vissen aan (ook wel grotere hoor, ik wil mezelf niet tegen spreken hierboven, maar het is moelijk uiit te leggen allemaal zo in een paar zinnen). Vooral de klasse 12 t/m 18p ruineren je stek met groot gemak, vreten de boel kaal in een paar uur, ook al voer je een emmer bollen. Door een berg voer erin te mieteren trek je of hou je juist dit soort scholen vast, zelden -midden- op een megavoerplek een uitschieter gevangen (op de flevokanalen dan he :wink:).
Bepaalde hotspots bevoeren met hooguit 1 a 2kg grotere bollen werkte m.i. nog het beste als je de mooiere wilt vangen.
Of bv veel voeren en dan een end naar rechst een kleiner voerplekje van wat ik hierboven schets etc etc bla blabla :o :wink: :P
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

21-07-2006 00:42

Even off topic heren.....
Als de kca ( karpercommissie almere) een avond zou organiseren ergens in het einde van het jaar, wie zou er dan komen van de heren ( en dames) die hier actief zijn op dit onderwerp??
Wij vragen ons af of het zin heeft namelijk.
Dat is dan een avond met een spreker die wat komt vertellen over een karpergerelateerd onderwerp en daarna onder het genot van nog wat napraten over het vissen in en rond Almere.
Deze vraag zet ik hier omdat het toch over de lage vaart gaat en dan kunnen we er eens gezellig over babbelen op zo,n avond.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Rody Calis
Berichten: 63
Lid geworden op: 15-05-2005 18:59
Locatie: Almere

21-07-2006 11:14

Lijkt me leuk Marc..;)
Wie het Kleine niet eert is het grote niet weerd.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

21-07-2006 11:32

Das 1....wie volgt??
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

21-07-2006 11:33

Das 1....wie volgt??
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

21-07-2006 11:33

Das 1....wie volgt??
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

21-07-2006 11:33

HHmmm, mijn com deed raar en nu val ik in herhaling.....lol
Laatst gewijzigd door marc heerema1 op 21-07-2006 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Plaats reactie