Hengelvangstregistratie

Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-12-2002 21:17

Iedereen kan zelf een bijdrage leveren om het karpervissen te behouden.
En dat is nog simpel ook.

Middels het beleidsbesluit binnenvisserij heeft onze regering aan gegeven, dat de visstand van de binnenwateren onder bepaalde voorwaarden te door beroepsvissers benut, lees gevangen kan worden. Momenteel is men naar kaders aan het zoeken hoe. In elk geval zou dat duurzaam en ecologisch verantwoord moeten zijn. Hier komen wij om de hoek. Met elkaar kunnen wij aantonen dat karper bijna nooit op een duurzame, ecologisch verantwoorde wijze kan.

Hoe?

Hengelvanstregistratie?

HVR? Ja.
Op kleinere wateren is zo ongeveer wel bekend hoe en wat er aan karper rondzwemt. De grote en open wateren is dat nog niet zo. Dit zijn nu ook juist vaak die de staatssecretaris heeft aangewezen om een VBC op te richten. Wij als karpervissers zijn eigenlijk verplicht om deze VBC’s te helpen.

Hoe stel ik dat voor dan?

Ik zal de Linge als voorbeeld nemen.

Elke karpervisser houdt een logboek van zijn vangsten en geviste tijd bij. Aan het eind van het jaar levert hij dat in en deze gegevens worden verwerkt. Stel. In de Linge tussen Gorinchem en Leerdam heeft hij 500 uur gevist. Gevangen heeft hij
4 spiegelkarpers tot 5 kilo
1 spiegel tussen 5 en 10 kilo
1 spiegel boven 15 kilo

10 schubkarpers tot 5 kilo
10 schubs tussen 5 en 10 enz.

Bij voldoende aanvoer van gegevens kan er veel mee gedaan worden. Bijvoorbeeld.

Jaar 1

Water A. Gemiddeld 20 uur voor een beet. Per 100 uur worden er gemiddeld 5 karpers gevangen gemiddelde gewicht 12 kilo en er is 1 spiegel bij.

Water B. Gemiddeld 1 uur voor een beet. Per 100 uur dus 100 karpers gemiddeld gewicht 4 kilo en geen spiegelkarpers.

Jaar 2

Water A. Gemiddeld 22 uur, maar gemiddelde gewicht nu 13 kilo. En nog steeds maar 1 spiegelkarper.

Water B. Gemiddeld 1,5 uur voor een vis, gemiddeld gewicht gelijk gebleven.

Voel je hem al komen? Water A weinig water B veel vis. Water A komt zeker niet in aanmerking voor een verantwoorde oogst van karper. Water B? Misschien een deel van de schubkarper populatie af laten vissen en eventueel een paar spiegelkarpers erbij? Of… is er aanwas van eigenbroed aan karper of… Aaah. Onderzoek.


Let op he gaat niet om stekken in het voorbeeld hebben we een stuk rivier van 9 kilometer.



Wat vinden jullie hiervan en doe je aan zoiets mee?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

11-12-2002 21:49

klaas dan heb ik de volgende vraag,
de beroepsvisser zegt ik doe hier niet aan mee, niemand hoeft te weten wat ik vang.
je geeft de gegevens wel door aan het vbc waar ook die beroepsvisser zit ,die ziet dat er in water A 24 ponders zit hoeveel niet interesant maar heeft wel een vergunning om op water A te vissen .
verantwoord vissen de beroeps ? of ben je vergeten hoe de paling het momenteel doet

wat gebeurd er dan volgens jouw.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

12-12-2002 00:56

Als ik al de brasems die ik in een seizoen vang tijdens het karperen ga registreren heeft dat dan als gevolg dat het teveel aan brasems wordt weggevangen?

...dan zal ik netjes steeds een foto maken van de linkerflank!

jeroen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-12-2002 12:37

Heren,

Wij gaan aantonen, dat het NIET economisch en zeker al niet duurzaam verantwoord is om karper te oogsten.

Je kan ook niets doen, dan zegt meneer de beroepsvisser dat er wel genoeg rondzwemt.

Wat verdient dan de voorkeur?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

12-12-2002 13:01

Klaas,

Ik zou zeker mee doen.
Als wij als karpervissers wat willen doen zullen we eerst feiten moeten verzamelen.
Dat is wel het minste wat wij als karpervissers kunnen doen om een goed en evenwichtig bestand te krijgen.

Dus ik denk persoonlijk dat eigenlijk iedereen die er belang bij heeft (en welke karpervisser heeft geen belang bij een goed en evenwichtige samenstelling van het visbestand van zijn of haar water?) zou moeten meewerken.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

13-12-2002 02:59

hallo klaas,
mischien zie jij het in een stramien van de karpervisser.
maar is het niet zo dat een beroepsvisser alleen kijkt of het wat op brengt.
tenslotte moet hij kijken of hij met de vangst zijn hypotheek kan betalen en eten voor zijn gezin.
en of er voor de recreatievisser iets te vangen is voor hem niet interessant.
of hij brasem voor belgie vangt of karper voor duitsland ,romenie,of bulgarije of voor een lijmfabriek, er moet geld op de plank komen.
onze motieven zijn voor hem alleen interesant
als het voor hem meer opbrengd dan export
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

13-12-2002 04:18

hallo bertill,
voor wie moeten wij feiten verzamelen?
voor de beroepsvisser dat het water wel economisch te vissen is.
Of voor de K.S.N/NVVS zodat we over een aantal jaren alleen met een pepperduur vergunning kunnen/MOGEN vissen op wateren die aangewezen zijn door de K.S.N.
In vergelijking met de engelse manier van karpervissen.
In deze prospektus zijn wij blij,dat we niet afhankelijk zijn van de NVVS/KNS.
MOCHT MEN NATUURLIJK ZICH RICHTEN NAAR DE maatstaven CARP SOCIETY U.K.
De ingewijden weet waar over ik praat
groet henk
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

13-12-2002 04:30

P.s
DIT WIL NIET ZEGGEN DAT IK TEGEN GEORGANISEERDE KARPERVISSEN BEN.
maar de praktijk wijst uit dat de gewone visser niets te vertellen heeft in het kader van het algemeen belang.
Dit is een van de redenen dat de naso indertijd is opgericht.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-12-2002 10:19

Henk,

Geloof niet dat je mijn bedoeling begrijpt.
De opzet van de VBC ook niet geloof ik. De VBC bepaalt wat, waar en hoeveel een beroepsvisser mag vangen. De leden van de VBC
bepalen dat. Uiteraard zitten er afgevaardigden van hsv-en in zo'n vbc. Komt nu een afvissing ter sprake, moeten deze mensen wel argumenten en het liefst zo sterk mogelijke, hebben om aan te tonenen dat het afvissen van, in ons geval karper, niet duurzaam en ook niet ecologisch verantwoord is.

Als wij als simpele karpervissers aan kunnen tonen, dat er een gezonde goedgroeiende karperstand in ons water aanwezig is en er geen overbezetting in ons water is, hebben WIJ aangetoond, dat benutting niet mogelijk is.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk hoe het beleidsbesluit uitgelegd gaat worden, maar de hoogte van de hypotheek van een beroepsvisser is niet belang. Hij mag wel of niet een bepaald deel van het oogsten.
Dat hij het stiekem wel doet, is een kwestie van wetshandhaving. Voorlopig mag hij het niet.


Vervolgens vind ik je best aardig hoor, maar als je een aanval doet op een instelling, kom dan met argumenten. Dat gedoe over ingewijden weten etc...

Breek me trouwens de bek niet open over de NASO. Als HSV wordt je daar pas echt onbeschoft behandeld. Teminste als je naar 3 keer schrijven, 2 keer bellen en 1 keer persoonlijk via de voorzitter om informatie vraagt en je 3 jaar later nog niets hebt gehoort.

Wat de KSN met een vergunning te maken heeft ontgaat me even.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-12-2002 15:23

Mannen, als voorbeeld wil ik even stellen dat 37 leden van de KSN regio Zwolle mee gaan doen aan HRV, georganiseerd door de federatie Oost-Nederland. Niet ten bate van beroepsvissers, maar om een goede visgids voor Overijssel samen te stellen (alle kosten worden door de Provincie Overijssel betaald!) en om gegevens voor de VBC's in Overijssel te kunnen verzamelen.
Zoals Klaas het stelt is het juist! Heeft niks met NVVS of NASO of de KSN op zich te maken, is alleen in ons aller belang!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-12-2002 15:25

Henk, morgen vergaderen alle bij de NASO aangesloten HSV-en, niet? Benieuwd wat de uitkomst zal zijn!~~
HansPeter van Ee

13-12-2002 19:59

Klaas/Aart

Als ik het goed begrijp proberen jullie hier duidelijk te maken dat het hier gaat om het behoud van 'onze' karpers op wateren waar de beroepsvissers (al dan niet met schubvisrecht..) hun 'brood' verdienen.
NASO, NVVS, KSN en de NAVO :smile: staan hier buiten.

Het gaat hier dus puur om vangstregistratie van karpervissers Henk, lijkt me dus ook in jouw belang...

On topic:

Als ik een schubkarper van vijftig pond verkoop voor 5000 euro aan een Engelsman dan wordt de vis toch economisch goed benut ?

Duurzaam verantwoord is een duur woord in deze..., want hoe gaan de project-spiegels om met groene stroom ?

met postende groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-12-2002 23:30

HPE,

Je hebt micro economie en macro economie. Wat jij voorstelt is diefstal.

Je vat hem rode stroom is dus geen duurzame ecologische oplossing, voor de visstand dan.

Ik heb voor me zelf een bepaald idee in deze. Alles en iedereen die hieraan een bijdrage kunnen leveren zal ik gebruiekn. Of dit hengelsportorganisaties zijn, politiek of mensen op dit forum, geen probleem.

Tja, politiek kan je mi alleen verslaan met woorden cq argumenten. Dus nogmaals wij zullen zelf aan moeten tonen dat ze van onze karpers af moeten blijven. "ik vind het zielig."of "kan ik niet meer vissen." Zal niet genoeg zijn. Dan gebruiken we hun wapens. Sterker hun eigen woorden.

1) hengelsport brengt meer op dan beroepsvisserij.
2) de kaprerstand is goed, niet teveel en eerder te weinig, dus afvissen kan niet.

1) is simpel aan te tonen, de branche zal hier cijfers van hebben.
2) is moeilijker. Alle wateren middels afvissingen inventariseren? NEE, de hele bende een slag voor zijn en waar nodig de gegevens verstrekken.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen iets hebben van het zal wel, TOTDAT ze zelf aan de beurt komen. Tja een verdronken kalf en een put he?


MVG

Klaas
HansPeter van Ee

15-12-2002 13:29

Klaas

Het loopt nogal storm met de reactie's.
Alles wat verder gaat dan de lengte van de hengel...

met verbaasde groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-12-2002 14:05

Tja HPE, de 1000-ste rig en 10000-ste mixsamenstelling zijn ook veel interessanter, niet?:)
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

15-12-2002 15:16

Hallo Aart.
het principeaccoord is voor een half jaar uitgesteld omdat het nog niet helemaal duidelijk is wat de nvvs precies wil en wat de possitieve/financieele kant aan de zaak is.
de intentieverklaring is wel aangenomen met 7
voor, 1 tegen (je weet wel wie)en 1 onthouding.
je hoorde op de vergadering wel dat men het er niet mee eens was om het fusieplan direct al door de strot te duwen zonder de achterban te raadplegen (bij welke organisatie heb ik dit al meer gehoord?).
de intentie verklaring is aangenomen puur vanwege het feit om te kijken wat de NVVS wil.
ik persoonlijk denk dat er een aantal verenigingen op 12 april a.s. tegen de fusie zullen stemmen en weer zoals vroeger een tegenvereniging zullen oprichten met als voorganger u weet wel wie.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

15-12-2002 15:26

P.S ik heb vernomen dat de beroepsvissers in de omgeving van Leiden alle uitgezette karpers tot een bepaald gewicht weer gaan terug zetten.
Een kleine overwinning maar wel een die er toe doet en een begin van?
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-12-2002 22:22

Henk, heb het gelezen, blijf het jammer vinden!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

15-12-2002 23:01

Beste Aart,
Wat is er dan jammer aan?
Dat er een situatie ontstaat (blijft voortbestaan)dat niet iedereen als een gek achter een bestuur aanholt ,
dat er verenigingen bestaan die de zaken NIET commercieel bekijkt dat men wel achter de gewone visser blijft staan.

De zaken bekijkt van uit het perpectief van de visser en niet naar zelfprofilering.
Die de autonome verenigingen niet verkwanseld.
Dat er verenigingen blijven bestaan die wel een standpunt innemen en er achter blijven staan.
Wij hebben over de bovengenoemde zaken al genoeg aanvaringen gehad met de NVVS en haar federaties.

OP persoonlijke noot, ik en een goede vriend hebben zelf geprobeerd om een droge JEUGD hengelsportvereniging in te laten schrijven bij een fed.
Dan krijg je het advies om de vereniging onder te brengen bij een natte vereniging.

Dat betekent gewoon dat je als vereniging je eigen indentiteit moet opgeven.

Hoezo de jeugd is de toekomst?
Hoezo laat je stem horen?
Met andere woorden heb je water in bezit of je kan een doel dienen dan ben je welkom.
Zoniet, dan ben je niet interesant genoeg en moet je je maar scharen op de grootte hoop

Dat wil niet zeggen dat wij als zelfstandigen( mischien weer in een nieuw org.) niet open staan voor communicatie.

Groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-12-2002 23:21

Henk,

Er is geen vereniging die verplicht is water in te brengen.

Bij de NASO weet ik het niet. Nog sdteeds geen antwoord gehad.

Straks 13.000 zelfstandige organisaties

Maar...

Hengelvangangstregistratie.
Waarom niet dan?

Te moeilijk?
Bang voor je stek?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

15-12-2002 23:47

Ik vang bijna nooit wat op openwater, dus in Friesland blijven die nettenboeren maar mooi van de schubben af!
Op drukbekarperde wateren kun je je vangstregistratie toepassen, maar wat gebeurd er dan met "maagdelijke wateren"?

De beroepvissers zijn in de tijd toch uitgekocht door de sportvissers? Ze denken toch niet dat ze dat zo even terug krijgen, of wel?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2002 08:21

Henk, om kort te zijn: ik blijf die verdeeldheid jammer vinden.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2002 12:43

Henri,

Ze hebben geen schubvisrecht nodig. De VBC moet aangeven hoeveel en wat voor vis er voor de boys te oogsten is. In een gemiddelde VBC zitten 0,00001 % karpervissers. en 25 a 30% beropepsvissers.

Goh, zegt die beroepsvisser: kunnen we niet wat karper oogsten? Zit dat er dan? Vraagt de HSV vertegenwoordiger? Ja, meeer dan zat, antwoord de beroepsvisser.

Oooh, doe maar dan.

Beetje een idee waar ik heen wil?

Geachtew VBC,

Uit HVR is gebleken, dat er in het water huppelde pup ongeveer x karpers zitten. Het gemiddelde gewicht is x. Als we van de Visie karperbeheer uitgaan, is dit voor betreffende water een laag percentage. Bla bla bla. Spiegelkarper komt bijna geheel niet voor. bla bla. Wij menen, dat een onderhoudsuitzetting van bla bala.
In elk geval is het afvissen van karper in betreffende water niet op een eciologische verantwoorde wijze mogelijk.


Tja,

Zal mijn tijd wel duren? NEE dus.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

16-12-2002 21:42

Hallo klaas ,
Ik zeg niet dat je verplicht water moet inbrengen.
Ik zeg dat als je geen water hebt,je niet interesant bent en maar moet aansluiten bij een vereniging met wate
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

16-12-2002 22:01

Sorry er ging wat verkeerd,
wij zijn voor hengelvangstregistratie alleen,
dan vraag ik het aan de gene die hier ook mee bezig zijn.
Zijn er bij jullie al beroepsvissers geweest
die hun vangstreg. al ingeleverd hebben of zowiezo elke vergadering van een vbc hebben bijgewoond,
of hebben jullie ook al de uitvluchten gehoord van geen tijd en zin of waarom of wie betaald?
De beroeps willen bij ons wel een vangst reg
gaan voeren als het betaald wordt.
Ik denk dat je de vangstgegevens binnen de hengelsport moet houden zolang er geen duidelijke afspraken met de beroeps zijn gemaakt of kunnen gemaakt worden.

Beste aart het is niet de verdeeldheid maar beleid(voering) van de NVVS waar wij niks meekunnen.
Ook wij komen op voor de sportvisserij.
Maar ik denk dat wij dit moeten laten rusten tot na de vergadering in April.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend