Vissen in Amsterdam

Plaats reactie
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

24-03-2006 22:24

Amsterdammers,

Ik ben verhuisd van de rustige Betuwe naar Amsterdam. Ik viste voornamelijk op putten / zandafgravingen en op en rond de rivieren (Waal, Lek, Linge). Ik heb een voorliefde voor het vissen met de pen en ik wil mijn Amsterdamse karperavontuur ook met de pen beginnen. Ik heb intussen een aantal wateren bezocht namelijk:

De Gaasperplas
Het Kinselmeer
Sloterplas+grachten
't Twiske
De Bosbaan (daar wil ik niet vissen)
Kanalen (kanaal in Diemen-Zuid en ringvaart in Oost)

Sommige wateren lenen zich op het eerste oog meer voor het penvissen dan anderen en daar heb ik een paar vragen over.

1. Wat wordt precies bedoeld met het "boezem" water van Amsterdam

2. Ik zie aardig wat grachtjes / kanaaltjes / sloten (Ik woon in Oost op de
rand van Watergraafsmeer) kan ik er vanuit gaan dat er overal karper
zit?
3. Lenen de grotere plassen (gaasper / kinsel / sloterplas) zich voor
penvissen of is het voornamelijk afstandswerk? Via de verhalen van
Piet Vogel weet ik dat er op de sloterplas zelf wel dingen mogelijk zijn
met de pen cq oppervlakte.

4. Zwemt er het hele jaar karper op de grachten die in verbinding staan
met de de Sloterplas of alleen na het opwarmen / paaiperiode?

Ik hoop dat het weer zo blijft en dat in de loop van de week mijn pen voor het eerst wegloopt in Amsterdam.

Mvg,

Richard Vervoorn
Laatst gewijzigd door Richard Vervoorn op 25-03-2006 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

24-03-2006 22:55

Hoi Richard,

Volgens mij is de 'boezem' alles wat boven de gemalen ligt. Voorbeelden: Weespertrekvaart, Amstel, Nieuwe Meer, Ringvaart etc. Maar ik kan me zo maar vergissen.

Bij jou in de buurt is - in het kader van Spiegelkarperproject AHV - aardig wat te beleven. Ik ga bijvoorbeeld binnenkort een keertje klungelen aan de Ringdijk.

Je hebt PB.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-03-2006 09:56

Boezemwater:

Een boezemwater is een grotere waterloop die dient als tijdelijke berging van overtollig polder-water. Boezemwater wordt via sluizen, met of zonder gemaal, op het buitenwater geloosd. Soms gaat het water eerst naar een andere, op hetzelfde niveau liggende boezem of naar een hoger
gelegen voorboezem. Bij droogte wordt boezemwater in de polder gelaten. Boezemwateren zijn vrijwel altijd in beheer van een waterschap. Ze grenzen wel aan boerenland.

Doelstellingen
- afvoer en (tijdelijke) berging van overtollig water
- water- en oevervegetatie
- leef-, voortplantings-, voedsel- en verplaatsingsmilieu voor waterplanten, weekdieren,
insecten, vissen, amfibieën, reptielen, vogels en zoogdieren
- behoud van cultuurhistorische waarde


Rest te lezen: http://72.14.203.104/search?q=cache:xi1 ... =firefox-a
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

25-03-2006 11:28

He Richard, ik ben in Amsterdam oost opgegroeit en heb daar leren vissen. In alle wateren zit daar karper. In en rond de sportvelden kun je je hart ophalen. Veel klein maar er loopt wel eens een kneiter doorheen. De ringvaart is niet echt makkelijk ( stroming en waterplanten ) maar is wel een mooie uitdaging ( grotere vissen en erg sterk ). De Amstel en zijn aftakkingen lees de stukjes van Joris in de karperwereld. De sloten in oost zijn in het voorjaar leuk te doen en worden met regelmaat uitgebaggerd. Mais, aardappel, kattenvoer, korst allemaal top en vergeet in deze periode wurmen en maden niet.
Als ik over oost schrijf begint het te kriebelen en krijg ik zin om mijn pen daar weer eens te laten zakken. De grotere wateren ( sloterplas etc ) bij bruggen etc kan met de pen en korst. In de periode april en mei gaan de vissen de zeikanalen weer in ( maar sommige blijven er ook als het nog kouder is ).

Nou veel succes.

Tjuus Tom
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

25-03-2006 12:20

@Bert

bedankt voor je info en je PB'tje dat stel ik zeer op prijs

@Douwe

bedankt voor je uitleg van de term boezem.

@Tom

bedankt voor je uitleg en tips ik verheug me er nu al op om een paar vissen te vangen, die ringvaart lag vorige zomer inderdaad helemaal vol met plompen maar toch binnenkort eens gaan bevissen want het ziet er leuk uit en ligt erg dicht bij mijn huis.


Mvg,

Richard
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

25-03-2006 13:48

Tip voor de ringvaart gebruik gevlochten lijn voor de plomp bladeren. En als je hele langzame weg trekkers krijgt dan maak je kans op een mooie wollandcrab haha.
Zou eerst ( in deze koude periode ) de kleine sloten in oost proberen.
O ja Ringvaart zit ook mooie zeelt op voor de liefhebber.

Succes

Tom
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

25-03-2006 23:07

hey richard,je woont in watergraafsmeer....ken je het oude ajax stadion de meer? daar zijn nu huizen gebouwd,maar er ligt een leuk watertje bij,wat aantrekkelijk is voor de pen...zitten wel wat leuke vissen op
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

26-03-2006 00:09

stuur toch een pm man! :-?
Laatst gewijzigd door killian bruijne op 26-03-2006 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-03-2006 07:03

Richard,

kom binnenkort even een bakkie doen. Amsterdamse wateren zijn hier al voldoende uitgewoond.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

26-03-2006 11:20

Richard,

Als ik jou was zou ik toch een keer op de Bosbaan gaan vissen. Het betreft hier een rustig maagdelijk water. Wel een klein bestand aan vissen, maar wat er zwemt is groot en bovendien alleen maar gave vissen daar :-? :-?

Maar serieus nu, heel verstandig dat je daar niet wilt gaan zitten. Maar wil je perse in Amsterdam zelf vissen ? Ook in de directe omgeving van Amsterdam is meer dan genoeg mooi karperwater te vinden waar het nog heerlijk rustig is en waar een gezond bestand aan vis zit.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

26-03-2006 11:48

Observeren doet leren. Op elk water zit hier karper ( 99% )
Vissen vang je met vissen


groetjes
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

26-03-2006 12:25

@Barry

Bedankt voor je tip ik zal het proberen het te vinden.

@Niels

Het hoeft niet per se in Amsterdam te zijn, in Geldermalsen beviste ik wateren in een straal van 30 tot 40 km. Ondertussen ben ik ook al langs de Ouderkerkse plas geweest zag er leuk uit en had ook wat polderwater rondom zich.

@ Mitsz

Ik heb komende week tentamens dus zit een beetje krap met tijd maar er is vast een moment waarop ik leermoe ben en dan ga ik graag op je aanbod in.

@Ruud

Dat observeren belangrijk is weet maar al te goed. Ik heb zo ontzettend veel tijd doorgebracht met het lopen langs rivieren, overstromingsputten en aftakkingen van de rivieren. Alles bij elkaar praat je dan over vele maanden aan verkennen en vissen. In Amsterdam ben ik van plan om veel te gaan rondrijden, observeren en uiteraard vissen. Het lastige is dat ik op dit moment op een nul-situatie ben qua kennis in Amsterdam. En dat maakt het lastig om te bepalen waar ik mijn aandacht op moet focussen. Daarnaast is het in dit jaargetijde vaak lastig om karperactiviteit op te merken zeker op de iets diepere wateren.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

26-03-2006 13:16

Enne vergeet niet Amsterdan centrum, ouwezijds achterburgwal zéér productief "met de pen" als je daar een beetje "ingeburgerd" bent krijg je een lekker bakkie van Lola :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

06-04-2006 14:41

Ik woon zelf ook op de grens met watergraafsmeer dus ken de ringvaart wel een beetje vorige week me eerste uurtjes doorgebracht tegen die stormvloedskering aan.
Mocht geen vis de kant op krijgen helaas.
Dat onderwater oerwoud word je helemaal gek van die stengels zijn niet stuk te krijgen als je erin vast zit.
Ik ben hier eerdaags veel vaker te vinden daar ik zeker weet dat er vis moet zitten en het lekker in de buurt is.
Heb er wel veel grote brasem gevangen maar karper nog niet maar dat komt ook nog wel
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

06-04-2006 15:40

Ik ben al een paar keer wezen kijken op het gedeelte waar die vaart overloopt in het A'damsrijnkanaal, ziet er erg karperachtig uit allemaal en ga er binnenkort eens de boel verkennen (met de pen) mocht de stroming / wind combinatie te ruig zijn voor de pen dan probeer ik het een keertje met lood. Ik zie je misschien wel een keer zitten.
Plaats reactie