karpervissen op surfmeer

Plaats reactie
Timo van Schie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13-02-2006 15:59
Locatie: Velserbroek

18-02-2006 13:44

Mede karper vissers,

Ik vis veel op karper bij mij in de buurt, nou zit er aangrenzend aan ons dorp een mooi surfmeer van zo'n 20 ha, ik heb hier wel eens met een maatje van mij ongeveer 40 meter uit de kant met het vastloodsysteem en de boillie een 3 tal mooie karpers gevangen van ongeveer 15 a 16 pond. Dit was meestal vroeg in de ochtend. Het water is op zijn diepst in het midden 12 meter diep. Tussen de 10 en 30 meter ligt een strook met onderwaterplanten en veel drap. De planten worden gegeten door futen en eenden. Dus veel waterballet, maar vaak hebben we met onze lijnen geen problemen met de beesten. Verder wordt er eigenlijk weinig gesurfd, wel af en toe een honden die vlakbij de kant tennisballen uit het water halen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik op dit water toch het beste op karper kan vissen. En hoe kan ik het beste de bodem verkennen of er misschien toch zandplaten aanwezig zijn. Ik heb geen visfinder, dus vandaar.

Alsvast bedankt voor jullie info.

Timo van Schie
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

18-02-2006 14:38

Beste Timo,

Trek eens een duikpak aan!!! Geintje,,,al zijn er genoeg die het wel doen.

Goed onderwerp en een goede vraag.

Ik zou kijken of er op de plas uitlopertjes zijn, of er verdunningen zijn m.b.t. de doorgang. Het is bekend dat karpers graag zwemmen, dus van Punt A naar Punt B. Hier zou ik mijn hengels lekker onder het kantje leggen. Je verkleint namelijk hiermee het zwem oppervlak van de vis.

Ook staan er op dit soort wateren meestal wel ergens paaltjes in het water geslagen,, twee keer raden waar die karpers vaak te vinden zijn.

Op dit soort surfwatertjes, waarmee ik ook goede ervaringen heb, heb ik altijd ondervonden dat het trekvissen zijn en erg wind gevoelig. Meestal liggen dit soort wateren ook tegen weilanden aan of binnen een recreatie gebied. Dus vissen op de wind was voor mij een absolute must.

Voor het bodem onderzoek kun je inderdaad gewoon peilen met een peildobber. Wil je de bodem structuur verkennen, dan zou ik er een stuk lood aan doen en deze over de bodem trekken. Als het verloop in kaart is gebracht kan je verder gaan met het uitzoeken of er wier cq waterplanten aanwezig zijn binnen het te bevissen gebied. Hoe??? Weer het loodje eraan met een paar dreggen, en deze steeds 10 meter verder te gooien dan je voorgaande worp, geloof me dat werkt. Zeer effectief, alleen erg gevoelig voor obstakels.

Als je een aantal mooie spots gevonden hebt is het een kwestie van test sessies draaien en goed voeren.

Dan weet ik zeker dat ze er echt regelmatig wel uitkomen...
:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-02-2006 20:35

Timo van Schie schreef: De planten worden gegeten door futen en eenden.


Futen eten uitsluitend vis. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Timo van Schie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13-02-2006 15:59
Locatie: Velserbroek

19-02-2006 01:05

oeps nu je het zegt inderdaad, ik bedoel meerkoetjes
michael aan't goor
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-08-2005 22:54
Locatie: lelystad

19-02-2006 09:45

hoi timo je moet veel peilen en je moet met 1 hengel gewoon zoeken.
tot dat je vangt.dat werkt bij mij.
ik weet niet met hoeveel hengels je vist maar je moet het maar gewoon een keer proberen.
groeten michael
Plaats reactie