wintervisserij

Plaats reactie
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

16-10-2002 18:16

hallo mensen.
ik heb ff een vraagje wat betreft het wintervissen,omdat ik hier nog niet zoveel info. kan vinden.
1.Is de diepte echt zo belangrijk als ze zeggen.
2.Wat nou als er weinig verloop in de bodem zit, het diepste stuk misschien 1.5m terwijl de rest tussen 1.2m en 1.5m zit, dan toch het diepe gedeelte opzoeken??
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien heel dom,maar kan een zomerstek ook een winterstek zijn ivm dat de karper die stek ziet als voedselbron.
Ik laat het wel ff hierbij voorlopig.

Ik hoor het wel.
MVG Jeroen
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

16-10-2002 19:10

Diepte zegt niet alles, afgelopen winter scoorde ik een mooie vis op een diepte van 60 cm!!! En dat snachts terwijl het een paar graden vroor!!

Verder zoek ik vaak stekken die uit de wind liggen en veel lichtinval hebben.

Gr.
Kiron
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

16-10-2002 21:03

Kiron bedank voor je snelle antwoord,
Dus het is niet zeker dat alleen de diepe stukken vis opleveren.En mag ik vragen wat jou voorkeur is wat betreft de aaskeuze: boilies,particels.Dit klinkt misschien raar,maar als je dus in het midden zou gooien is het toch ook automatisch dieper toch????
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

16-10-2002 23:34

volgens jou is het dus zo dat hoe verder uit de kant, hoe dieper je moet zwemmen om de bodem te vinden? das dus echt wel fout. waarom dat fout is weet ik niet, dat zal god wel hebben verzonnen ofzo, maar het is dus niet zo
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

16-10-2002 23:35

nou zeg ik het zelf ook fout, ik bedoel dat het fout is als je denkt dat het verder naar het midden steeds dieper werd.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-10-2002 01:14

Rene, heb jij een diepte probleem of ligt het geloviger :smile:

Groet, MB
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

18-10-2002 12:17

waar mensen toch altijd het fabeltje vandaan weten te halen dat vis ALLEEN op diepere stekken wordt gevangen in de winter... al sla je me hartstikke morsdood (niet doen aub :wink:)

mijn ervaringen en denkwijze:
de vis zwemt bij zeer koude temperaturen vaak op dieper water. Maar vaak ook een stuk boven de bodem... het kan dus zijn dat je op een stek van (pak 'm beet) 8 meter diep zit te vissen terwijl de vissen zich wel op dat stuk water bevinden maar 3 meter boven de bodem in een warmere waterlaag.

Het gaat puur om de azende vis... die kan je in de winter uiteraard een stuk moeilijker vinden dan normaal. Vaak aast karper in de winter inderdaad langs obstakels en rietkragen. Dit kunnen daarbij ook zoals aangegeven de stekken zijn waar de karper zich ophoud.

Maar hoe vaak worden karpers in de winter wel niet op ondiep water gevangen? een metertje van de kant op minder dan een meter water? Best vaak en daar ligt het verschil in visserij.

Als ik vis leg ik altijd een hengel op een wat diepere stek maar dan met een pop-up ZONDER verzwaring waardoor de hele rig omhoog komt te staan. Een toevallig hoger voorbijzwemmende vis komt de rig per toeval tegen en zal niet lang twijfelen.
Dan is er altijd de kanthengel die kort onder de kant geplaatst is... liefst een stuk links of rechts van me zodat ik met mijn activiteiten OP de kant geen vis afschrik door trillingen enzo.

Vergelijking tussen de resultaten leert dat vissen vaker onder mijn eigen kant worden gevangen dan op diep water. Een verklaring hiervoor is niet moeilijk... de ondiepere stekken voor de kant zijn sneller opgewarmd door de zon en dus zal de karper daar waarschijnlijk iets sneller gaan azen.

als ik nog even doorga kan ik een boek schrijven dus als je vragen heb meld je het maar.

ik ga vissuh... een hengel op 2 meter en 1 op 4m :razz:

Cheerz, Frank
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-10-2002 13:18

Wat Kiron zegt doe ik ook vaak in de winter. De reden waarom wordt uitgelegd door Frank Avezaat. Op die manier vissen heeft mij een paar mooie winterkarpers opgelevert. Wat ik ook al in een andere posting heb gezegd, ik vis bijna nooit dieper dan 4 meter, een karper is van nature een kantazer dus ook in de winter zal hij daar azen. Hiermee wil ik niet zeggen dat je op diepere stekken geen karper kunt vangen maar dat hangt weer af van andere invloeden.

Groet
Bart.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-10-2002 14:45

Het is toch allemaal niet zo moeilijk. Die vis aast waar er genoeg te vreten is, waar hij niet teveel moeite moet doen, vooral in de winter niet. Veelal is er nog genoeg te eten onder het kantje, dan zal je ze daar ook vangen .. ligt het meeste natuurlijke voedsel voor de vis op een diep stuk, dan zal je ze daar vangen.

Zo denk ik er over,

daarom vang je ook bij bomen en rietkragen, daar zal genoeg natuurlijk voedsel zitten.

mvg
stefan
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

20-10-2002 12:47

goeiendag mensen, ik wou jullie ff bedanken voor deze nuttigge informatie. Ik vraag jullie dit om dat dit mijn eerste jaar word dat ik in de winter doorvis.Ik heb in de zomer nog wat leuke visjes kunnen vangen tot 25 pnd.En ik denk dat ik hier de beste kansen heb om tegen eilandjes aan te vissen net als in de zomer,omdat er hier te weinig besschutting is zoals rietkragen en over het water hangende bomen. Mochten jullie nog informatie hebben,kunnen jullie het hier gerust kwijt.

MVG JEROEN
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

20-10-2002 16:52

Goedemiddag,

Hé Joene,daar je heel de winter door wilt vissen zorg voor een zeer goede slaapzak !!! en onderschat de nodige (goede) kleding niet !!!

Regelmatig ff een (vers) bakkie of wat warm voedsel is vaak ook niet te versmaden.

Uiteraard blijven doorzetten,succes.

MVG "GRUM"
Plaats reactie