veluwemeer nachtvissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

24-12-2005 19:54

ik hoorde afgelopen week dat je vanaf 1 januari altijd mag nachtvissen op het veluwemeer heeft iemand er wat info over
mijn dank is groter dan de vis
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2005 20:20

Nee Cor, dat is nog niet zo! We zijn ermee bezig, wellicht vanaf 1-1-2007. Zo snel gaat dat allemaal niet...
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

24-12-2005 22:04

oh dan moeten we nog effe wachten,gaan dan ook de natuurgebieden weer open voor de visserij,
wie of wat houd het nachtvissen dan nog tegen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2005 22:22

Cor, ik zou willen dat alles zo simpel was als de gedachten van karpervissers :roll: Bij woningen, in kwetsbare natuurgebieden en op plaatsen waar nu ook geen verblijf tussen zonsondergang en zonsopkomst toegestaan is zal ook geen nachtvissen plaats kunnen vinden.
Om een kleine indruk te geven waar je met zoiets mee te maken hebt: 4 provincies, Rijkswaterstaat directie IJsselmeergebied, Staatsbosbeheer, diverse gemeenten, de KLPD, de vogel en habitatrichtlijn, de nieuwe natuurwet, de beroepsvissers en daarnaast natuurlijk nog met de federaties-visrechthebbenden. En...als alles met deze partijen in kannen en kruiken is moet daarna LNV nog toestemming verlenen.

Hopelijk begrijp je nu dat om dit op alle Randmeren (totaal ca. 16.200 ha.) te realiseren hiervoor een hoop werk gedaan moet worden en dat de nodige tijd hiermee gemoeid is.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

24-12-2005 22:59

ja aart ik heb het begrepen nog gewoon een jaartje goed verstoppen
aart bedankt voor de info
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-12-2005 13:26

Cor,

Verstoppen is geweldig zolang je niet gevonden wordt. :P
Probleem is, als er nu meerdere mensen zijn met dezelfde gedachte, het steeds moeilijker wordt voor mensen zoals Aart om de zaak rond te krijgen.

Sinds 1 okt j.l zijn er nieuwe Europese richtlijnen van kracht Aart haalde ze al aan Habitatsrichtlijnen/Vogelrichtlijnen/Natuurbeschermingswet/Ramsar (wetlandconventie).

Om je een voorbeeld te geven er zijn meren die onder de natuurbeschermingswet en de Ramsar(wetlandsconventie) vallen
Drontermeer/IJmeer/Ketelmeer/Vossemeer/Zwartemeer

Veluwemeer /Ramsar
Eemmeer/Gooimeer Natuurbeschermingswet.
En je praat nu nog alleen over nachtvissen, neem aan dat je ook bedoeld dat je straks een apparte vergunning wilt voor een tentje.

Gr Paul
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

25-12-2005 23:48

ja dat geloof ik gelijk,maar als ik weg word gestuurd omdat ik nachtvis of in een natuurgebied zit en ik rij naar huis zie ik ze met sleepnetten bij ons door de haven gaan dan geld natuur ineens niet meer.
ze kunnen het ook gedogen ,dat nachtvissen teminste,die natuurgebieden daar heb ik de moed allang voor opgegeven
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-12-2005 00:05

Cor, helaas heeft de gemeente Elburg die beroepsvisser ooit een zegenvergunning gegeven voor de haven en het kanaal naar de haven. En, volgens de wet is dat niet terug te draaien (ook dat is al geprobeerd) of te beëindigen.
Ik begrijp jouw redenering heel goed maar dat neemt niet weg dat dat zegenen wel volgens de regels is en wat jij doet niet, het is niet anders...
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

28-12-2005 16:22

Ik heb weinig binding met het bedoelde water, maar mijn mening is juist dat de illegale nachtvisserij het moeilijker maakt om op bepaalde plassen iets voor elkaar te krijgen.

Ik merk dat helaas ook in mijn eigen omgeving. Veel van de wateren wordt daar beheert door natuurmonumenten. De opzichter daarvan spreek ik bijna wekelijks. Hij geeft ook aan dat er een gedoogbeleid is geweest tov nachtvissen op bepaalde wateren.

Voor anderen die voor het eerst willen gaan nachtvissen en niet goed geinformeerd zijn lijkt het dan alsof het is toegestaan om te nachtvissen op deze wateren.

Het resultaat. Binnen de korste keren zat het ramvol met vooral groepen jonge vissertjes. Veel open vuur, veel vuilniszakken langs de waterkant etc.

Dit heeft uiteindelijk ervoor gezorgt dat er nu een lik op stuk beleid is op deze wateren. Mensen die het goed bedoelde en de boel altijd netjes voorelkaar hadden en alles opgeruimd achter lieten, mogen nu ook niet meer snachts vissen.

Als we met zijn allen hadden afgewacht tot het wellicht gedoogd werd was het misschien wel anders gelopen
Plaats reactie