Wat voor soort karper is dit??

Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-09-2002 23:12

Geloof me , deze had genoeg tekening op zijn hoofd, en deze had toch echt teveel geel ( in 't echt was ie feller gekleurd ) met witte vinnen en hier en daar een blauw tint. Een koi dus. Het was me ook bekend dat daar ook een (redelijk groot) aantal koi zijn uitgezet, dus het is zeer waarschijnlijk dat het hier een koi betreft, wat mij betreft onmogelijk dat het een gewone schub is.

'T is natuurlijk wel een schubkarper met een andere kleur, voor de rest zijn ze precies hetzelfde, maar ik bedoel dat het hier om een karper gaat die 'expres' een andere kleur heeft. Bovendien is een echte ghost grijswit dus is het zowieso eigenlijk geen ghost. Ik heb nog een foto van een ghost ergens. Als ik die vind, zal ik hem wel ff op internet zetten.

Het is trouwens vrijwel onmogelijk dat het GEEN koi is. Als dit geen koi zou zijn, is hij dus uit natuurlijke voortplanting ontstaan. Allereerst plant karper zich in Nederland niet vaak met succes voor. Ten tweede is zo'n felgekleurd visje natuurlijk ten dode op geschreven op een water waar een goede roofvisstand aanwezig is.

'T is niet vor niets natuurlijk dat die vissen zo fel gekleurd zijn dat ze snel gepakt worden door een roofvis, om te voorkomen dat zo'n vis opgroeit en zich gaat voortplanten, en zich dus gaat kruisne met gezonde karpers, waardoor de hele populatie minder sterk wordt. Eigenlijk alleen door mensenwerk kunnen deze vissen grootgroeien.

Bovendien, Kees, is dit natuurlijk een schubkarper met een kleurafwijking! Dat is elke koi ( tenzij het een spiegel is, een zgn. Doitsugoi :razz: ) . Een koi is niets anders dan een karper met een afwijking. Sommige afwijkingingen zijn er bewist ingekweekt door mensenhanden. Maar de eerste koi met een afwijking waarmee men is begonnen te kweken, was natuurlijk geen kweekproduct, dus in feite zijn het allemaal gehandicapte vissen, daarom zijn koi ook zwakker dan gewone karpers, en helemaal als het hele mooie koi zijn. Er is erg veel moeite gedaan om die koi te kweken. En door te kweken op patroon, krijg je in de regel geen sterkere vissen.

Alle dieren en (dus) ook mensen met een (groot) handicap gaan zonder hulp dood, dit, naar mijn mening om ervoor te zorgen dat zwakken zich niet mengen met sterken ( survival of the fittest ) Eigenlijk hadden koi hier dus helemaal niet moeten zijn, maar dat is weer een hele andere discussie, want hoe ver moet je dan gaan? Moet je dat ook ziekenhuizen gaan verbieden, en dan maar dierbare naasten verliezen omdat ze te zwak zijn? Nee toch zeker!? Hmmzz... ik dwaal wel heel erg af hehe :eek: :???:

Anyway, het is dus gewoon een koi volgens mij hehe... Achteraf gezien was een zinnetje dus ook genoeg geweest :smile:

Groetjes, Sjoerd Groot
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-09-2002 23:30

Inderdaad Sjoerd,

Ik geloofde je namelijk al direkt. Ik beweer slechts dat het moeilijk te zien is van die foto. :smile:

Over het ontstaan en kweken van koi moet je nog maar eens een boekje lezen. Dat is echt heel interessante lectuur. :wink:

Hg. Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-09-2002 16:34

Zeker, ik heb de hele bibliotheek al leeg-gehuurd. Het houden van koi is naast het vissen op karper een van mijn grootste hobbies.

Met alle karper leuk vindende groet, sjoerd
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

03-09-2002 11:26



Het is trouwens vrijwel onmogelijk dat het GEEN koi is. Als dit geen koi zou zijn, is hij dus uit natuurlijke voortplanting ontstaan. Allereerst plant karper zich in Nederland niet vaak met succes voor. Ten tweede is zo'n felgekleurd visje natuurlijk ten dode op geschreven op een water waar een goede roofvisstand aanwezig is.


Bovendien, Kees, is dit natuurlijk een schubkarper met een kleurafwijking! Dat is elke koi ( tenzij het een spiegel is, een zgn. Doitsugoi :razz: ) . Een koi is niets anders dan een karper met een afwijking. Sommige afwijkingingen zijn er bewist ingekweekt door mensenhanden. Maar de eerste koi met een afwijking waarmee men is begonnen te kweken, was natuurlijk geen kweekproduct, dus in feite zijn het allemaal gehandicapte vissen, daarom zijn koi ook zwakker dan gewone karpers, en helemaal als het hele mooie koi zijn. Er is erg veel moeite gedaan om die koi te kweken. En door te kweken op patroon, krijg je in de regel geen sterkere vissen.

Alle dieren en (dus) ook mensen met een (groot) handicap gaan zonder hulp dood, dit, naar mijn mening om ervoor te zorgen dat zwakken zich niet mengen met sterken ( survival of the fittest ) Eigenlijk hadden koi hier dus helemaal niet moeten zijn, maar dat is weer een hele andere discussie, want hoe ver moet je dan gaan? Moet je dat ook ziekenhuizen gaan verbieden, en dan maar dierbare naasten verliezen omdat ze te zwak zijn? Nee toch zeker!? Hmmzz... ik dwaal wel heel erg af hehe :eek: :???:

Anyway, het is dus gewoon een koi volgens mij hehe... Achteraf gezien was een zinnetje dus ook genoeg geweest :smile:

Groetjes, Sjoerd Groot



Ik heb een vraag sjoerd: Hoezo plant een karper zich in nederland niet met succes voort? Dan zou volgens mij in heel nederland ten alle tijde uitzettingen moeten zijn want anders zou de karper uitsterven maar dat is mijn insziens niet echt het geval.

Nu verder over jouw vis. Mijn insziens kan dit wel degelijk een koi zijn maar laten we het dan houden op een eurokoi. En een koi is allerminst een gehandicapte vis het is gewoon een door kweek van een gewone karper. En de vergelijking met mensen vindt ik allerminst toepasselijk. En koi kunnen wel degelijk overleven zonder een mensen hand, en zijn allerminst zwakkere vissen dan een gewone karper, er bestaan niet voor niets hele bloedlijnen dij instaan voor vissen die tot topklasse qua patroon behoren. En tevens heb ik nog nooit gehoord van een doitsugoi. Misschien kan deze site je helpen sjoerd http://www.koipage.tk

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

03-09-2002 13:37

Het is alleen zo dat een graskarper zich in Nederland niet kan voortplanten, maar normale karpers kunnen dat zeer zeker wel. Die doen dat zelfs in mijn achtertuin :smile:.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-09-2002 20:13

Ja, ik was ff in de war. Karper kan zich idd wel voortplanten hier, daar hadden jullie gelijk in, ik ben het ook met je eens dat het hier waarschijnlijk een eurokoi betreft, want hij is van een erg 'slechte' kwaliteit, maarrrr...

Ten eerste,
Een koi is in zoverre een gehandicapte vis, dat hij anders gekleurd is dat zijn soortgenoten, dus hij heeft meer moeite om onopgemerkt te blijven voor roofvis. In de letterlijke zin van het woord is dat dus een handicap.

Ten tweede, jij zegt het al, een koi is een doorkweek van een gewone karper. En zoals ik al zei: hoe beter de koi, hoe meer doorgekweekt, dus des te zwakker vaak de vis.

En dan bedoel ik niet dat als de vis 1 seconde met zijn kop boven water komt, dat ie daarna dood is, maar dan doel ik op ziektes. Een beetje vinrot of schimmel of witte stip kan een koi zo de das omdoen. Een schubkarper raakt vaak niet eens geinfecteerd met dat soort infecties/schimmels. Laat staan dat ze eraan overlijden. Let wel, ik zei VAAK, dus niet ALTIJD! Koi zijn gewoon vatbaarder voor ziektes.

In een vijver of aquarium kun je ze daar redelijk tegen beschermen. Als je eenmaal een leuke populatie hebt waar je niet al te vaak wat aan toe voegt, het water is van goede kwaliteit en ze krijgen goed voer, dan kan er niet heel egr veel gebeuren. Maar in het wild, met allerlei invloeden van buitenaf, maakt een koi ( en dan vooral koi die het meest doorgekweekt zijn ) minder kans dan een gewone karper.

Eurokoi, zijn minder doorgekweekt. daarom zijn ze meestal minder mooi; lees minder goede en minder felle tekening en soms ook bouw. Daardoor liggen ze dichter in de buurt van de gewone karper, en hebben ze een betere weerstand. (Doordat ze minder mooi zijn, hoewel smaken verschillen, zijn ze dus ook het goedkoopst van de dire soorten; Eurokoi, Israelische Koi en Japanse Koi)

Om nu even terug te komen op die gehandicapten die dood zouden gaan:

Wanneer een koi daadwerkelijk last krijgt van stip, of schimmel of iets dergelijks is dat relatief eenvoudig te verhelpen, door hem medicijn toe te brengen. Maar in het wild kan dat niet.

En dat bedoelde ik met niet helemaal gezonde mensen/dieren; mensen en dieren die niet onder toezicht van mensen staan die er verstand van hebben, zouden bij wat voor gezonde mensen/dieren waarchijnlijk een kleinigheidje is, bezwijken.

Maar er ZIJN dus wel degelijk mensen die er veelvanaf weten, en die dus kunnen ingrijpen wanneer er wat aan de hand is.

Ik bedoel dus ook te zeggen: Als die slimme mensen er niet waren geweest, zouden die 'zwakke' mensen en dieren waarschijnlijk vroeg sterven, en dat zou naar mijn mening zijn om te voorkomen dat zwakken zich vermengen met sterken.

Want let wel: als de mens niet consequent gekweekt had met gekleurde karpers,z ouden er nu nog niet heel veel meer zwemmen dan die paar 'zwakken' (lees afwijking) die hebben weten te ontkomen aan roofvis, en die nu het formaat hebben, waarmee ze onder water veilig zijn.

Ten derde,

Nishikigoi, is het Japanse woord voor bont gekleurde karpers, warbij Nishiki dan bont gekleurd betekent, en goi betekent karpers.

Doitsu betekent Duits.

Wat ik weet, is dat vroeger, toen de koi meegebracht werd uit Japan naar Europa er in Duitsland mee verder is gekweekt. Daar is ook de schubloze/zwakbeschubde variant ( wij noemen dat de spiegelkarper ) ontstaan. Vandaar dat een 'spiegelkoi' zoals die rijen karper die in een posting werd genoemd, Een Doitsukoi is.

Bijvoorbeeld: Een Sanke ( wit met rode en zwarte vlekken ) maar dan in 'spiegeluitvoering' heet een doitsu sanke.

Net zoals je bij elke vis die een diamanten glans over zijn schubben heeft (kin)ginrin ervoor zet: dus ginrin Sanke ipv alleen Sanke. Of heb je ook nog nooit van ginrin gehoord?

Trouwens,als iemand wat wil weten over koi, kijkdan eens op het forum van http://koi2000.nl Da's net zo infromatief als dit forum, maar dan over koi.

Met vriendelijk groet,

Sjoerd Groot
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-09-2002 20:15

Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

05-09-2002 09:41

Ik weet wel degelijk wat een ginrin is voor de andere mensen dit is een normaal beschubde koi maar met enkele of meerdere spiegelende schubben goud of zilverkleurig.

MVG Josse
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-09-2002 15:56

Quote:

Net zoals je bij elke vis die een diamanten glans over zijn schubben heeft (kin)ginrin ervoor zet: dus ginrin Sanke ipv alleen Sanke.
-------------------------

Dat is toch hetzelfde neem ik aan!? Maar goed, dat maakt ook niet uit.

Officieel is een koi een 'ginrinkoi' als hij 20 of meer van deze schubben heeft. Echter, des te meer schubben, des te beter de kwaliteit,en dus des te duurder de prijs!

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-09-2002 23:13

Niet echt een innhoudelijk diepgaande reply trouwens josse :razz:

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

10-09-2002 09:22

Volgens mij betreft het hier een met Photoshop bewerkte blei.
Maar ik kan het ook mis hebben (misschien Paintshop Pro?)
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-09-2002 10:21

het lijkt wel of i dood is
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

21-09-2002 10:40

Euhhh... kweet ben een beetje laat maar ff voor de duidelijkheid het is geen bewerking en ie is niet dood. Is weer lekker verder gezwommen. Maarja als jullie ut niet geloven dan maar niet.... :sad:
Eat... Sleep... Go Fishing...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-09-2002 23:22

Zoals eerder door iemand gezegd is, kun je niet eens zien wat het is, dus ook niet of ie dood is... :razz:

Sjoerd
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

24-09-2002 19:46

Jo bart,dit is inderdaad een ghostkoi en een hele mooie, ik kan het namelijk weten want ik heb in een koikweekerij gewerkt vandaar.( waar kleine zitten,zitten ook grote)succes