project spiegels gevangen

Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

04-09-2005 15:32

beste lezers,

ik heb een leuk visweekje achter de rug ik heb me deze week in frankrijk gewaant.
hier in de regio vang je namelijk niet heel erg vaak een spiegel

maar deze week hebben ik en mijn vismaat in 4 nachten ongeveer 7 (ik moet ze nog tellen) spiegels gevangen.

hele mooie vissen er zaten ook 2 rijen karpers bij

ik denk dat het hier om de project spiegels gaat ik wil ze dus ook even aanmelden maar weet niet waar dat moet.

dus aart als jij me even verder kan helpen

groetjes barry

ps nou maar hopen dat de vis op mijn stek blijft !!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-09-2005 22:17

Barry, graag aanmelden en foto's sturen naar Patrick van der Kolk. e-mail:
patrickenbianca@home.nl

Alvast bedankt, zijn we heel blij mee!
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

05-09-2005 00:03

Dat zijn lekkere, 7 stuks in een keer. Toppie jongens, dat jullie ze willen melden.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

05-09-2005 13:37

kleine moeite toch
ik vind het pas toppie dat we ze vingen en geloof mij er gaan er nog een hele reeks volgen want we zitten echt op de vis daar

een gemiddelde van ongeveer 10 runs per nacht maakt het allemaal heel erg mooi en we vangen daar gewoon net zo veel spiegels als schubs

en dat is in apeldoorn en omstreken niet normaal dus de uitzettingen op de ijsel beginnen ook voor mij vruchten af te werpen.

ik ben pas dit jaar in frankrijk begonnen en heb daar natuurlijk een heleboel spiegels gevangen maar hier in nederland had ik er tot nu toe maar 1 gevangen dus ik ben erg blij met deze vangsten

ze waren gemiddeld zo tussen de 12 en 15 pond en zagen er super goed uit !!!!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

05-09-2005 13:38

ps is een foto voldoende of moet er nog bepaalde info bij ??
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

05-09-2005 16:36

Barry, voor de meeste is het schijnbaar een grote moeite als je de terugmeldingen bekijkt.

maar top lekker doorgaan zou ik zeggen.

een fototje van de linkerkant van de vis dus kop in de rechterhand.
de lengte en het gewicht en de vangstplaats.
dan kan er gekeken worden hoeveel ze gegroeid zijn en hoever ze gezwommen zijn.
groetjes henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-09-2005 17:57

Barry, Henk heeft je al de juiste antwoorden gegeven. Vangstplaats hoeft niet letterlijk, het gaat niet om een bepaalde stek. Een omschrijving als omgeving Zwolle e.d. is voldoende. In totaal hebben we er in 5 jaar ruim 2800 uitgezet ( de totale IJssel is ca. 12.000 ha). En in de warne zomer van 2003 hebben de in 2000 en 2001 uitgezette spiegeltjes ook voor de nodige nakomelingen gezorgd in de paaigebieden in Het Ketelmeer en het Vossemeer (aan het eind van de IJssel dus). Voorlopig kun jij in ieder geval de eerste tientallen jaren ook spiegels blijven vangen en sommigen zijn ook al aardig wat groter dan de gewichten die jij noemt.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-09-2005 09:58

dat is mooi,

hopen dat ik een zwaardere ga vangen dan
weet iemand toevallig wat het record is van een terug gevangen project spiegel.

we zijn gisteravond nog even een paar uurtjes wezen vissen en mijn maat had weer een runnetje helaas heefd hij deze vis verspeeld.

vanavond gaan we weer een avondje nu maar hopen dat er dan weer zon plaatje bijgeschreven kan worden !!!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Patrck van der Kolk
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-01-2004 21:58

06-09-2005 12:40

Hallo Barry,

Ik wacht met smart je email incl. foto's af! Eventueel mag je ze ook naar mijn huis sturen. Dan moet je me maar ff melen en dan meel ik je mijn adres.

De grootste projectspiegelkarper van de IJssel tot nu toe is er een van 19 pond. In Amsterdam en omstreken zijn de eerste twintigponders al gemeld. Bij ons is dat een kwestie van tijd.

Anyway, we zijn blij met ELKE terugmelding. Een aantal vrijwilligers steekt ontzettend veel vrije tijd in zo'n project en het enige wat wij ervoor terug vragen is een foto van de spiegel met wat achtergrond info. Een groter plezier kun je ons niet doen! (en de kick nadat je een spiegel hebt teruggevonden is te vergelijken met de vangst van een vis :) ).

Mocht je meer info willen, kijk dan op http://www.hsfon.ciscon.nl/ en dan staat daar een linkje naar Evaluatie IJssel Spiegelkarperproject 2000-2004

Veel succes met de hobby, blijf ze vangen en terugmelden!

Vriendelijke groeten,

Patrick van der Kolk
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-09-2005 12:54

ik heb even niet erg veel tijd en de tijd die ik heb wil ik graag vissen nu mijn stek zo super goed loopt.

wat ook erg jammer is is dat ik een aantal vissen niet goed op de foto heb (verkeerde kant van de vis) en ik weet niet van alle vissen de goede gewichten pas na een aantal vissen kwamen we er achter dat het hier waarschijnlijk om project spiegels ging en zijn we fotos gaan maken van beide kanten en hebben ze gemeten en gewogen en dit allemaal genoteerd nu we weten dat jullie er zo blij mee zijn gaan wij zeker ons best doen om nog een hele serie van deze prachtige vissen te vangen en gaan deze zeker bij jullie terug melden

patrick ik beloof je dat je voor het weekend alle fotos en gegevens binnen hebt !!!!!

en ik ben denk ik net zo blij als jullie als het hier daadwerkelijk om de p.spiegels gaat zou dan ook graag van julie terug horen wat de geschiedenis van deze vissen is geweest !!!

we vinden het leuk dat we een steentje bij kunnen dragen aan deze projecten !!!
dus als jullie nog eens hulp nodig hebben met wat dan ook kunnen jullie ook altijd aankloppen dan zullen we zeker van de partij zijn

groetjes barry

ps ik moet dus nog even de gegevens en de mooie fotos aan elkaar koppelen voor ik ze naar je toe kan zenden dit doe ik even samen met mijn vismaat
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

06-09-2005 13:20

FF een stomme rits vragen ...denk ik.

Wat is een project spiegel?

Zijn alle spiegels project spiegels?

Zijn alle spiegels in Nederland kanshebbers voor foto en wegen?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-09-2005 13:26

Rob,

Door het hele land zijn sinds (uit m'n hoofd) een jaar of 8 op initatief van KSN'ers Spiegelkarperprojecten opgezet. De meeste daarvan met volledige monitoring, dat wil zeggen dat er voor de uitzetting een foto is gemaakt die samen met lengte, gewicht en uitzetplaats en -datum in een archief wordt bewaard. Op http://www.karperstudiegroep.nl kun je zien waar overal projecten (hebben) (ge)lopen. In die gebieden maak je dus grote kans een projectspiegel te vangen.

Nee, niet alle spiegels zijn projectspiegels. Je mag zoveel spiegels wegen en fotograferen als je wilt, maar je kunt aan de hand van de vangplaats, uiterlijk en formaat redelijk inschatten of het een projectspiegel is of niet.

Hoop dat het zo wat duidelijker is...

Groeten,

Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 13:33

Barry, dit najaar zou je kunnen helpen bij de uitzettingen van pootspiegeltjes op het Drontermeer, Veluwemeer, Wolderwijd en Nuldernauw.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

06-09-2005 13:34

Bedankt voor je antwoord, ik ga eens neuzen op de site.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-09-2005 13:53

aart ik wil heel graag helpen !!!!
ik zal je een pbtje doen met mijn mobiele nummer kan je me altijd bellen voor dergelijke dingen
dan zullen ik en mijn vismaat je graag en met veel plezier helpen.

ik heb overgens de vissen net geteld het zijn er 8

alleen helaas heb ik maar van 5 vissen alles compleet
gewichten,lengtes,en fotos van de goede zijde

van de andere 3 vissen heb ik niet de info die julie nodig hebben
2 van deze vissen zijn wel goed gefotografeerd maar zijn in het donker gedaan en dit maakt het niet makelijk om de vis te herkennen denk ik

van de vis die overblijfd hebben we alleen een foto van de rechter zijde

maar ik heb een goed gevoel dat er nog een aantal gaan volgen ik heb al weer 2 avonden en 2 nachten in de planning staan en als je nagaat

dat al deze vissen in 4 nachten zijn gevangen dan kan het dus nog leuker worden allemaal

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Patrck van der Kolk
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-01-2004 21:58

06-09-2005 18:26

Barry,

Alle info is welkom! Dus ook de foto's zonder de maten en gewichten, we kunnen dan nog altijd iets zeggen over het trekgedrag (mits teruggevonden 8) ).

Ik begrijp heel goed dat je nu wil profiteren van je stek. Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde doen. Ik zal je het dan ook niet kwalijk nemen als de foto's wat later komen (maar niet te laat natuurlijk :D ).

Anyway, 28 oktober aanstaande wordt vanuit de KSN Regio Zwolle de eerste meeting weer gehouden. Het eerste deel van de avond zal ik iets vertellen over het YSKP (achtergrondinfo en terugvangsten etc.) en daarna zullen een 2-tal IJsselvissers van het eerste uur hun ervaringen en aanpak met ons delen. Van harte aanbevolen!

Ik zie de foto's wel verschijnen.

Veel succes bij het vissen en wij melen/spreken elkaar.

Groeten,

Patrick
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

07-09-2005 00:10

even een kort berichtje
ik ben net terug van een avondje project spiegels jagen maar heb helaas niks gevangen mijn maat heefd ook niks gevangen helaas !!!

morgen gaan we weer even vlink voeren en dan ga ik het weekend weer eens kijken of ze er zin in hebben.

nog een aantal spiegels zou leuk zijn toch

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

08-09-2005 20:12

succes dit weekend !!
ik hoop dat je er nog 1 of meer te pakken krijgt
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

11-09-2005 14:01

ik ben net terug en het was weer bagger oftewel ik had afgelopen nacht twee runs 1 schoot de haak los de ander een lijnbreuk dus dat was weer erg matig !!!!

maar de aanhouder wint !!!

er zullen er vast nog wat gaan volgen
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-09-2005 15:10

Tja Barry, het eerste kan een enkele keer voorkomen, het tweede hoeft niet voor te komen waar jij vist, mits je materiaal in orde is t.o.v. de omstandigheden daar...
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

11-09-2005 22:14

het is er erg moeilijk vissen !!
maar het aantal runs is er ook erg hoog en dan nog een hoop van die mooie spiegels.

we hebben daar wel te maken met wat obstakels en ik gaf vanochtend te veel druk om een vis bij een obstakel weg te houden en toen knalde de lijn.
ik was er erg ziek van omdat ik een eerdere run ook al gelost had
erg jammer want deze vis voelde erg lekker aan.

ik ben al even wezen rondneuzen op het internet naar spulltjes die ervoor kunnen zorgen dat ik daar iets meer druk op de vis kan uitoefenen.

heefd iemand mischien wat tips ???

het gaat om brugpeilers en struiken die in het water groeien

wat ikzelf ook een nadeel vind is dat ik daar met toplood moet vissen vanwege de bootjes die er langskomen.

alvast bedankt !!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

12-09-2005 12:05

kun je het fox toplood niet gebruiken die losschiet als je aanslaat ???
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

13-09-2005 09:33

ja heb ik nog geen ervaring mee maar is wel een hele mooie optie daar ik ga het eens proberen bedankt voor de tip

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

19-09-2005 13:51

he hallo daar was ik weer,

ik ben net weer terug van twee nachten vissen.

en raad eens wat ik weer gevangen heb ???

ik heb weer twee fantastische spiegels gevangen.

1 spiegel en 1 rijen

voor de mensen die de aanmeldingen verzorgen ze komen er nu echt aan hoor vanavond ga ik er mee aan de slag en zien jullie ze verschijnen in de inbox van uw mail

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2005 22:13

Oké Barry, zeer benieuwd.