voorslag wel of niet op de sloterplas???????

peter de ruijter
Berichten: 376
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: NIEUW VENNEP

04-09-2005 14:58

hallo
ik ga aankomend weekend vissen op de sloterplas,waar weet ik niet nog niet.
maar heb gehoord dat er veel mosselbanken zijn,nu is mijn vraag of ik een voorslag moet gebruiken op de sloterplas.
ik hoor graag van jullie die er ervaring mee hebben.
Laatst gewijzigd door peter de ruijter op 05-09-2005 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-09-2005 23:01

Waarom met naam en toenaam......

Beslis eerst waar je gaat vissen op dat water en kijk naderhand daarvan of je een voorslag nodig hebt.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-09-2005 23:22

Peter,

Ik vis er met 50/100 nijlon op mijn molens en dril alles(voor zover mogelijk)vanuit de boot.

Ik neem aan dat je nu genoeg weet ?

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2005 23:24

Ach, het is al weer genoemd Robert. Dit water is allang niet meer wat het was. Of je moet een bootje hebben en je daarmee kunnen ontrekken aan het gedrang van de meute. Maar hoelang gaat dat duren? Aan de andere kant, wat is druk in vergelijk met een Engelse put?

Peter, peil gewoon eens en je zult merken wat de problemen zijn.

Groet, Kees

Nou, nou Dennis. Mag dan blij zijn dat ik nog vang daar zonder veel problemen en vanaf de kant. :-?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-09-2005 23:35

Beste Kees,

Het is uiteraard zo dat de ene stek zich beter leent dan de ander om vanaf de kant te drillen en evt. met een dunne(re) lijn.
Ikzelf kies graag voor de zekerheid en laat liever geen vissen gaan met een stuk 35/100 of een of andere complete voorslag achter zich aan.

Voordat ik een en ander over me heen krijg,
Ik vis dus met 50/100 nijlon,maar gewoon aan een parabolische 2,75 ponder en dril normaal !!

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

04-09-2005 23:54

je hebt geen voorslag nodig als je wwet hoe je moet drillen over een taluud heen.

Als je een run krijgt pak je de hengel op en houd hem hoog laat de karper nog steets zwemmen, Als je de lijn ziet verplaatsen door het water doe je baitrunner dicht en kan het drillen beginnen.

Dit werkt overal op de plas behalve op het strandje daar is het taluud te ver en te hoog!

Wil je dit niet doen neem je voorslag in iedergeval heel lang. grootste fout met voorslagen is dat ze vaak te kort zijn.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-09-2005 00:18

Beste Henk,

En wat te doen als je over 2 of meer taludranden met je lijn ligt te vissen ?

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

05-09-2005 01:03

leuk dennis, maar vertel mij maar waar je op de sloterplas over 2 of meer taluud randen kan vissen?
Oja op werpafstand he!
Of bedoel je de richeltjes van de oude schoeing.
Dit was mijn thuiswater dus ik ben benieuwd of jij iets weet wat ik niet weet. :-?
groetjes henk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2005 10:09

Hmmm... Voor de zekerheid kiesik wel voor een voorslag, maar wat Henk al zei:
De fout die gemaakt wordt is dat je hem tekort maakt.

Als je op 11 meter vist, dan heb je gewoon minimaal 25 meter voorslag nodig en wat Dennis al aangaf.
Voor de zekerheid drillen vanuit de boot.

Henk,

Wat denk je van het zwarte pad...??
Daar krijg je de vis echt niet over het talud heen, met of zonder voorslag.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-09-2005 10:13

Henk,

Er zijn plaatsen waar je de hengel niet hoog genoeg kunt houden en met een rand(je) op zo'n 4 en op zo'n 10 meter te maken hebt.

Verder loopt de lijn tijdens de dril nogal eens tijdelijk vast op diverse plaatsen zonder duidelijke reden(brommers/fietsen/stretchers/stenen enz).

Het komt voor dat je lijn direkt na de aanbeet vastzit in/aan een taludrand(mosselen).

Op het moment dat de vissen wat minder fanatiek wegstuiven na een aanbeet gaan ze ook nogal eens direkt achter het talud naar beneden.

Tijdens de dril kunnen vissen ook nog een keer de diepte induiken achter het talud.

Tijdens een run blijkt nogal eens dat je lijn die over de bodem liep ergens achter zit.

Voor al deze situaties vind ik het toch fijn dat ik 50/100 gebruik.

Mvrgr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 05-09-2005 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2005 10:28

Dennis,

Ik vind het allemaal best hoor. Je past je materiaal aan op je ervaringen. Die van mij waren tot nu toe alleen niet zo dat ik behoefte had aan een hele dikke hoofdlijn, maar wat zegt dat? Wat Henk zegt is mijn ervaring, die vis moet natuurlijk wel eerst omhoog en niet achter het talud gaan liggen bokken. Voor alle zekerheid gebruik ik wel een voorslag. In ieder geval is Peter nu op de hoogte van het talud. :lol:

Groet, Kees
peter de ruijter
Berichten: 376
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: NIEUW VENNEP

05-09-2005 10:31

hoi jongens
bedankt voor jullie tips en ervaringen die jullie willen delen met mij,en natuurlijk alle andere vissers op forum,top
dank je wel alvast.
voor de zekerheid toch maar een voorslag knopen dan.
:lol: nogmaals bedankt jongens
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-09-2005 13:44

Peter,

Nu ben ik toch wel zeer benieuwd naar de hoeveel heid voorslag die je er gaat op knopen? Ben je trouwens al eens wezen kijken naar het bodem verloop daar?

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

05-09-2005 16:29

Dennis, oke de richeltjes bedoel je dus. die zitten op het taluud.4 en 10 zeg je :lol: laten we het erop houden dat ze het zelf mogen uit zoeken 8) het zijn er 4 in totaal.
Waar jij waarschijnlijk achtervast zit zijn zeker geen fietsen! maar waarschijnlijk de paaltjes van de oude schoeing.
Ik verspeel echt zelden iets op deze manier van vissen. En als ik het wel verspeelde dan had die voorslag me waarschijnlijk ook niet gered.
Maar goed, dat is ieder zijn ervaring!
Jouw manier vind ik dan nog wel de beste met de dikkere hoofdlijn zo weet je zeker dat hij lang genoeg is.
kijk die boot is natuurlijk leuk maar als ik een nachie ga vissen neem ik echt me boot niet mee. Ik viste er niet zo als de rest, minimaal een week is mode daar tegenwoordig :(
groetjes henk
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

05-09-2005 20:40

Dennis,
met welke merk 50/00 lijn vis jij als ik vragen mag?
Groet Frank
peter andrae

06-09-2005 16:58

Dennis dat is de oude schoeing precies wat Henk zegt op sommige plekken is die erg nadrukkenlijk aanwezig het is ook beter om op deze stekken met een boot te bevissen zodat je bij een run niet meteen in je hengel hoeft te hangen,ik zal niet in stekdetails treden maar een goed voorbeeld is een stek waar word uitgeroeid met een bart smit opblaasboot daarna word de hele zaak overboord gegooit en bij een run eerst meppen en dan de boot in zo lust ik er nog wel een :wink:,gek dat er op die plek veel lijnen liggen stukgeschuurd aan de rand van het talud.


En een ander nadeel is dat er steeds meer papagaaien komen rond te zwemmen,ik heb er al een paar gevangen :x.

Henk ik vis daar alleen nog maar met kruiwagen vol :wink: maar de tent blijft thuis meestal kijk ik op donderdagavond of zondagavond even of het druk is,zag voor een paar weken terug een hele bende smartie,s staan met hun gekleurde tentje,s dan rijd ik dus door naar een ander water :lol:,wel slim dat ze kleur van de boot hadden aangepast aan de tent zo kan je nooit bij de verkeerde tent aan land komen 8).


Robert aan de ene kant heb je gelijk maar soms snap ik al die geheimzinnigheid niet over een water waar al veel over is geschreven en bij heel karpervissend nederland bekend is en waarom het hier zo druk is dat is ook al achterhaald,als je op het internet een beetje zoekt kom je al veel te weten over deze plas,het is er niet voor niks z


mvg peter.
peter andrae

06-09-2005 17:00

o druk.

:oops: heb ik weer.
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

06-09-2005 21:40

henk kostense schreef:je hebt geen voorslag nodig als je wwet hoe je moet drillen over een taluud heen.

Als je een run krijgt pak je de hengel op en houd hem hoog laat de karper nog steets zwemmen, Als je de lijn ziet verplaatsen door het water doe je baitrunner dicht en kan het drillen beginnen.

Dit werkt overal op de plas behalve op het strandje daar is het taluud te ver en te hoog!

Wil je dit niet doen neem je voorslag in iedergeval heel lang. grootste fout met voorslagen is dat ze vaak te kort zijn.


Ben het hier helemaal mee eens. Zullen enkele uitzonderingen zijn, maar verder verspeel ik (bijna) nooit vissen op mijn 35/00 lijn zonder voorslag. Ligt idd aan de manier van drillen vind ik.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2005 21:56

Weet je wat nou zo raar is ?

Als je vist met een voorslag.....gebruik je doorgaans minimaal 25 meter of zelfs meer.
Nu heb ik een populair voorslag zoals Red-Ant eens opgemeten...dit is 0,55 mm
De meeste vissen die je drilt heb je toch echt wel gauw binnen een actieradius van 25 meter binnengehaald en dan zit je in feite toch ook te vissen met een dikke lijn van 0,55 mm :-? ...ook al heb je deze verbonden met een hoofdlijn van 0,30 mm

Moet eerlijk bekkenen dat toen ik voor het eerst de red- ant aan mijn hoofdlijn knoopte ik mij toch wel enigzins afvroeg...waar slaat dit nou eigenlijk nog op...lijkt wel zeevissen :oops:
Sommige vis-situaties vragen er vandaag de dag om.

Zie eerlijk gezegd dan ook geen verschil als iemand in deze specifieke situatie gewoon met een hoofdlijn vist van 0,50 mm of met een voorslag van diezelfde dikte.
Dan kun je beter toch vissen met een hoofdlijn van die dikte vissen ..heb je in ieder geval geen zwak punt in je leaderknoop en blijft je topoog ook langer heel :D !
Het werpt enkel voor geen meter zo'n dikke lijn...maar ja, we zitten vandaag de dag in het tijdperk van het uivaren :oops:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

06-09-2005 22:46

Hans Brinkel schreef:Weet je wat nou zo raar is ?

Als je vist met een voorslag.....gebruik je doorgaans minimaal 25 meter of zelfs meer.
Nu heb ik een populair voorslag zoals Red-Ant eens opgemeten...dit is 0,55 mm
De meeste vissen die je drilt heb je toch echt wel gauw binnen een actieradius van 25 meter binnengehaald en dan zit je in feite toch ook te vissen met een dikke lijn van 0,55 mm :-? ...ook al heb je deze verbonden met een hoofdlijn van 0,30 mm

Moet eerlijk bekkenen dat toen ik voor het eerst de red- ant aan mijn hoofdlijn knoopte ik mij toch wel enigzins afvroeg...waar slaat dit nou eigenlijk nog op...lijkt wel zeevissen :oops:
Sommige vis-situaties vragen er vandaag de dag om.

Zie eerlijk gezegd dan ook geen verschil als iemand in deze specifieke situatie gewoon met een hoofdlijn vist van 0,50 mm of met een voorslag van diezelfde dikte.
Dan kun je beter toch vissen met een hoofdlijn van die dikte vissen ..heb je in ieder geval geen zwak punt in je leaderknoop en blijft je topoog ook langer heel :D !
gr
Hans


Je heb alleen wel molens met een hele grote lijncapaciteit nodig.....
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2005 22:49

Tim...is voor Dennis geen enkel probleem, die heeft werpmolens zat op voorraad :P
HB
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

06-09-2005 22:50

Hans Brinkel schreef:Tim...is voor Dennis geen enkel probleem, die heeft werpmolens zat op voorraad :P
HB


Beetje wegwerpmolens
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2005 22:55

Je bent wel een brutaaltje he met je 17 jaar :P ..maar goed, laat het verder maar aan Dennis over :roll:
gr
HB
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

06-09-2005 23:02

Hans Brinkel schreef:Je bent wel een brutaaltje he met je 17 jaar :P ..maar goed, laat het verder maar aan Dennis over :roll:
gr
HB


Tjah je leert van je afbijten he als je met oudere vist :lol:
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2005 20:23

Beste Henk en Peter,

Ik heb jullie een pb-tje gestuurd :lol:

Frank,

Ik gebruik een lijn van Okuma welke ik op kiloklossen koop.
Geen superlijn maar doet zijn werk tegen een goede prijs.

Hans,

Jij begrijpt waar ik heen wil :wink:
En dat werpen met 50/100 vind ik ook niet eens zo'n ramp.

Tim,

Ik heb idd alleen maar 2dehands bagger.....

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !