Binnevaart op rivieren en kanalen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

15-06-2005 15:20

Ik weet dat er zat topics zijn over gebruik van toplood in rivieren, maar toch even een topic:

Ik heb gisternacht een sessie gehad op de Eem bij Eembrug/Baarn, en qua vaarschepen ging alles goed, tot er om 1 uur een flink beladen vrachtschip langskwam. Alle hengels gingen af, en toen de boot weg was, was het over. Om 2 uur, nog een keer een boot, dit keer werd een van mijn hengels gegrepen en kreeg ik dus een volle run, die niet wilde stoppen. Uiteindelijk brak mijn lijn dus.

We gebruiken toplood van 20 gram, en lood van 100 gram, we hebben ook aan 40 grams toplood gedacht, maar dit leek ons extreem.

Wat is de beste oplossing voor ons?

Groeten Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
freek cox
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-04-2005 15:13
Locatie: zuid holland

15-06-2005 15:35

Die grote zwaar beladen vrachtschepen veroorzaken zoveel zuiging dat een 20 grams toplood niet genoeg is om alles op zijn plaats te houden...zwaarder toplood is dan de enige oplossing. (of optijd je hengels binnedraaien)
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

15-06-2005 15:54

Ik vis ook op een kanaal waar schepen langskomen, weliswaar geen grote zoals jij beschrijft.
Ik vis altijd met minstens 140 gram lood, met daarbij een toplood van 40 gram. Wat is hier extreem aan.
Als het nodig is in een situatie, met je het gewoon doen.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

15-06-2005 16:54

bij beladen lees: volle vrachtschepen (zuigers/duwboten) kan je niet aan de overkant vissen! Tenzij je op tijd je hengels binnendraait.. ook niet als je met 40 gram toplood en 140 gram vastlood zit het beste is dan vaak de eigen kant en vaargeul randen te bevissen en dan kunnen er mooie dingen gebeuren als er 1 langskomt!

grtz
Hnz
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

15-06-2005 18:55

Naar de overkant vissen kun je vaak vergeten.

Als er stroming staat en je wilt toch ver uit vissen (vaargeul) dan is het raadzaam om dat te doen met de hengel(s) die je stroomafwaarts vist. Doordat je dan veel lijn uit hebt staan, gaat deze paralel aan de oever en heb je niet veel last van stroming.

Hengel(s) stroomopwaarts dicht bij houden en nooit haaks op de oever vissen, dan gaat je lood vanzelf aan de wandel.

Goed, dat is meer op rivieren van toepassing, maar ik zou niet snel toplood gebruiken, vaak ligt er veel te veel rommel op de bodem...

Jeroen
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

15-06-2005 19:26

Ok, bedankt voor de vele reacties nu al! Heb hier al veel aan nu! Moet dus alleen even kijken hoe ik dan ga vissen :S vind het moeilijk om een goede stek te vinden aan men eigen kantje! Maar ik zoek het wel even uit! Bedankt heren!

Groeten en tight lines, Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

15-06-2005 19:40

Heren bedankt voor deze informatie :wink:

Deze is bij mij zeer welkom omdat ik binnenkort ook op het kanaal/rivier wil gaan proberen, aangezien ik hierin nog geen ervaring heb.

Eventule tips zijn welkom: Wanneer je dit niet wilt vertellen ook goed!!

Vangse en alvast bedankt :lol:
Plaats reactie