vissterfte plas vechte

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-05-2005 12:29

Derk,

Ik zat er al vanaf november, en heb diverse stekken bevist en vaak genoeg met de verrekijker rondgetuurd. Misschien dat ze tussentijds zijn opgeruimd maar daar gaat ook helemaal niet om, bij het constateren van sterfte kun je het beste onmiddelijk de visrechthebbende informeren.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

31-05-2005 13:07

Oke had het verkeerd gelezen,
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-05-2005 13:13

Heren,

Er worden hier veel te snel conclusies getrokken. Alleen een gedegen onderzoek kan mogelijk aantonen wat de oorzaak is van een grote karper sterfte. Juist de OVB die onafhankelijk is kan een deel van het vooronderzoek doen. De rest gebeurd in een laboratorium wat ook geen binding heeft met wie ook, oja wel met de universiteit Wageningen. Het enige onderzoekcentrum ter wereld waar grootschalig onderzoekers en studenten zich bezighouden met kweek,groei, en ziektes die zich voordoen bij karpers.

Tot nog toe valt het mee kom hier weinig meldingen tegen van massale karpersterfte in vergelijking met de twee voorgaande jaren.

Wat Simon al aangaf van de grote partij karper die op tal van water is uitgezet is tot nog toe op een plaats sterfte geconstateerd. Dit geeft aan dat de mogelijke ziekte verwekker niet van het kweekcentrum komt maar een andere oorzaak heeft.
De KSN, Kweekcentrum, OVB, NVVS hebben er alle belang bij dat zaken open en zuiver gespeelt worden. Er is al genoeg mis gegaan de laatste jaren, ga ook niet mee doen met het vingertje wijzen. Juist door samen te werken wat gebeurd kunnen we problemen als deze aanpakken.

MVG,
Peter
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-05-2005 13:21

Heb ook dode vissen gezien. Al heel vroeg dit seizoen. Begin april al de eerste maar dacht toen nog niet aan een sterfte. Ik hoop niet dat dit mooie water eraan kapot gaat.

Gaat er wat aan gedaan worden of kan dit niet?
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-05-2005 13:32

heb contact gehad met de auhv maar het water is van staatsbosbeheer dus ze kunnen er niks aan doen. De ovb is ook al op de hoogte en ze gaan er niks aan doen. Er valt dus waarschijnlijk niks aan te doen!?
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-05-2005 14:16

Jurrien,

Op zich hoeft sterfte helemaal geen probleem te zijn, de OVB houdt er rekening mee dat jaarlijks gemiddeld zo'n 5% van de karperpopulatie zal sterven. De periode dat dat het meest zal gebeuren is in het voorjaar, de karper zijn weerstand is dan het laagst en ziekteverwekkers beginnen zich weer te vermenigvuldigen.

Deze plas staat nu niet echt bekend om zijn lage bezetting en echt voedselrijk is het ook niet, de karpers zullen dus niet in de best mogelijke conditie verkeren. Ik heb geen getallen gehoord maar zo te lezen waren het er af en toe een paar. Reken maar dat als er een onbekende ziekte zou uitbreken, dat er in een korte tijd zeer veel karpers zouden sterven. Volgens mij betreft het hier puur een schifting van Moeder Natuur, het ene jaar zijn het er wat meer dan het andere jaar...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-05-2005 14:25

Mark,

In zulke toeval geloof ik dus niet...
Nooit sterftes en plots wel en dan komt het overal door moeder natuur...? Wel toevallig dat het in heel veel gevallen in combinatie met spiegeluitzettingen gebeurd.

Dit hoeft idd geen virus te zijn.. maar blijkbaar krijgen vissen toch zeer grote stress oid? Hoe kan een gezonde karper van een paar erbij gezette vissen zoveel stress krijgen dat ze sterft?

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

31-05-2005 14:59

mark,

13 vissen die overal verspreid over de plas liggen in 1 week tijd terwijl er voorgaande jaren daar niets van te merken was is absoluut geen toeval en ook niet die 5 % sterfte...
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

31-05-2005 15:04

Trouwens Mark t lijkt wel of je t probeert goed te praten die sterfte en allerlei redenen bedenkt om er een positieve draai aan te geven. Heb jij die spiegels soms uitgezet en durf je nou niet de verwantwoordelijkheid te nemen? ;)
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-05-2005 15:12

Denk niet dat Mark het wil goedpraten.. maar andere opties openhoud. En daar heeft hij gelijk in. Het hoeft niks met elkaar te maken te hebben.. laten we daar maar op hopen. Maar het kan wel.. en dan is het wel goed dat het geconstateerd wordt.

Degenen die het voortouw nemen om spiegels uit te zetten hoeven zich niet te verantwoorden maar verdienen juist een pluim! Alleen is het zeer treurig als het dan misgaat. Daar kunnen de initiatiefnemers niks aan doen.. die hebben alleen maar het allerbeste voor met het water.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-05-2005 15:16

Bertil,

Of er nooit sterftes zijn geweest weet ik niet, vermoed van wel trouwens. Volgens jou zijn de uitgezette spiegels dus ook de schuldige? Simon geeft juist aan dat het op een aantal andere wateren geen problemen heeft gegeven...

Derk,

Moet ik jou nog serieus nemen met zulke opmerkingen? Ik probeer te beredeneren wat er gebeurd zou kunnen zijn en ben geen visrechthebbende, mag dus ook niets uitzetten.

Maar goed, jullie zijn het erover eens dat het aan de uitgezette vissen ligt, is mij om het even.

Groeten,

Mark
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-05-2005 15:22

Heb zelf geen conclusie maar het is gewoon balen dat het gebeurt. Het zijn vooral de grotere vissen die ik heb zien drijven. zeker 2 over de 25 pond denk ik dus dat is jammer.

Er is niks aan te doen maar begrijp alleen de spiegel uitzetting niet zo goed!? Er zat genoeg vis en ook enkele speigels. Maar wanneer zijn de speigels uitgezet? Niet dit jaar?
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

31-05-2005 15:27

daarom staat er ook een knipoog achter Mark, een beetje humor kan nooit kwaad .... karpersterfte wel !
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-05-2005 17:06

Heren, die er vissen de laatste algemene ledenvergaderingen van de AUHV bezocht en al lid van de karpercommissie?
Daar moet je wezen je kunt er vragen wat de plannen zijn voor een uitzetting. Kijk of er onderzoek is gedaan wat het bestand aan vis is, wat is de draagkracht van het water. Begint men het eerste jaar rustig aan met uitzetten, waarna men aan de hand van terugmeldingen kan bepalen wat er mogelijk is op het betreffende water.

Er sterft al karper in januari virussen zijn dan niet actief, dan komt er een melding van sterfte in april komt mij allemaal wat vreemd over.
De visrechthebbende is verplicht dode vissen te verwijderen of hiervoor maatregelen te nemen. Dan kom je er ook achter wat er ongeveer aan karpersterfte is.

Wat er hier tot nog toe over gepubliceerd is daar kan ik geen touw aan vastknopen.
Door te stellen dat er tot nog toe al de jaren geen uitval is geweest sla je de plank volkomen mis, sterfte komt alle jaren voor of er moet geen karper opzitten.

Peter
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-05-2005 18:27

wij slaan de plank zeker niet mis. Vis al vele jaren op dit water en er hebben nog nooit zoveel dode vissen gedreven als nu!!!!!!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

31-05-2005 20:04

Kom Peter, Als we het over sterfte hebben gaat het natuurlijk niet over die ene incidentele vis welke onder de 5% valt die als natuurlijk verloop wordt beschouwd. Het gaat hier om serieuze aantallen die hier nog nooit eerder zijn voorgekomen.

Simon
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-06-2005 09:25

Beste Simon,

Wat jullie overkomt is te betreuren laat ik daar duidelijk over zijn.
Gaf al eerder in een reactie aan dat we het hier hebben over een grote karper sterfte!

Ondanks de goede bedoelingen van karpervissers die er vissen en op KWO reageren is de plaats waar discussies gevoerd moet worden de ledenvergaderingen. Zolang zij dat verdommen en alleen hier reageren op zaken die door wat voor omstandigheden fout lopen heb je eigenlijk geen recht van spreken. Dat is de plaats waar beleid bepaald, getoetst en als het nodig is bijgesteld wordt. Hier komt men over het algemeen niet verder dan mensen prijzen, of zijn gal spugen over zaken die mislopen.

Groeten,
Peter

PS, gisteren onze eigen ledenvergadering gehad van de 700 waren er 19 waarvan
6 bestuursleden.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

01-06-2005 12:00

Het valt me op dat iedereen de sterfte wijt aan de spiegelkarpers,
terwijl er al een jaar geruchten rondgaan over het slepen met vissen...
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

01-06-2005 12:22

daar geloof ik niks van
Laatst gewijzigd door derk zegers op 01-06-2005 12:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

01-06-2005 12:51

zou ik eens langs dat bord kijken wat blijkbaar voor je hoofd zit

diverse vissen van plas vechten zwemmen inmiddels in houten rond
en niet alle vissen op vechten zijn origineel...
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

01-06-2005 12:57

Grapjurk !
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

01-06-2005 13:57

vanaf de zeventige jaren tot eind 2001 ben ik goed op de hoogte van deze plas.
de pogingen van dirk klinkhamer om de vereniging te stoppen met karper
uitzetten op deze plas stuiten tegen een enorme muur van het bestuur en leden destijds.
ook al is dit al lang geleden vind ik de ahuv nog steeds een conservatieve
vereniging die zijn oren laat hangen naar de naar de meerderheid.
de vereniging heeft nog wel pogingen gedaan met randbeplanting, forellen,winde's,en grote voorns om het water aantrekelijk te maken voor zoveel mogelijk vissers.
plas vechten is een moelijk dresuurwater waar heel wat karpervissers zich hebben stukgebeten maar waar ook jongens karpers gevangen hebben al ware het snoekvisjes.
ik zie nog de brede gordel karpers aan de oppervlakte in het midden van de plas bij warme zomerdagen.
ik hoop dat de schade beperkt blijft ondanks de verliezen.

groetjes koos.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

01-06-2005 19:53

Peter,
De opkomst bij jullie was even hoog als bij ons, alleen wij hebben 8000 leden!

Koos,
Sorry, maar AUHV conservatief? Wij lopen in de regio ver voor op de meeste verenigingen. Wij zijn vaak initiatiefnemer op diverse fronten. Maar eh, als je vindt dat het beter kan kom je toch ook in het bestuur!

Simon
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

02-06-2005 11:41

simon

goed niet netjes van mij en ook niet kwaad bedoeld.
ik weet ook wel dat de vereniging goed werk doet, o.a de blauwe vogels
maar ik doel meer op het uitzettingsbeleid.
waarom karpers uitzetten in een magere plas kwa voedselaanbod als plas vechten waar al een behoorlijk bestand aanwezig is.
waar ik mij ook aan erger is het uitzetten van forellen in de diverse wateren van de vereniging.
het leide alleen maar tot slachtpartijen waarna de beestjes snel in de diepvrieser verdwijnen.
maar goed daar gaat het in deze topic niet over.
je zegt eigenlijk dat je aleen je mening mag geven als ook daadwerkelijk
aktief bent in de vereniging.
ik vind dat je altijd je mening mag uiten

groetjes koos
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

02-06-2005 20:10

OPROEP AAN ALLE PLAS VECHTENVISSERS!

Zodra je zieke vissen ziet meld dit dan zo snel mogelijk bij het bestuur van de AUHV. We willen ze ism de OVB proberen te vangen en eventueel laten onderzoeken.

Koos,
Je mag van mij altijd je mening geven hoor! Die forellen uitzetten doen we allnag niet meer. We deden dit omdat er zo veel vraag naar was. ( de snoeken zijn er aardig van gegroeid)

Simon