HSV commercieel: voor veiligheid en meer mogelijkheden!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

10-04-2005 22:37

Hallo visvrienden;

In een andere topic bracht ik onderstaande naar voren, maar dat was daar niet gewenst. Vandaar een nieuwe topic over dit item. Eerdere reacties mogen hier herhaald worden (graag zelfs).

--Ik denk dat de manier waarop door de HSVen vergunningen worden gecontroleerd (met vrijwilligers) niet meer de goede weg is.

--Ik denk dat de hengelsport meer de commerciële weg in moet slaan. En dan bedoel ik niet de handel, maar de HSVen zelf.

--Ik denk dat er een ander vergunningenstelsel moet komen, waarmee de HSVen zichzelf financieel kunnen bedruipen.

--Ik denk dat met name de controleur geen vrijwilliger meer moet zijn, maar een betaalde BOA, met de juiste opleiding, en met ondersteuning door politie zoals dat nu met stadswachten en parkeerwachten gaat. Op deze manier kan je de rust en veiligheid terug laten keren aan de waterkant. Maar ……. dat kost geld. En waar halen we dat vandaan?


Precies, bij degenen die er baat bij hebben. Wij dus!! Door forse verhoging van de contributie (bv 150 euro per jaar) kan men betaalde banen creëren voor controleurs. De derde hengel moet voor een aanzienlijk bedrag (bv 100 euro extra) te realiseren zijn (zijn we gelijk van dat gezeur af!!). Nachtvis periode verruimen, en dan uiteraard met een aparte (extra) vergunning, waarin gelijk het gebruik van een tent meegerekend wordt. Sterk gereduceerde tarieven voor de jeugd (t/m 16 jaar) en ouderen vanaf 60 jaar. Een strafpuntensysteem invoeren, zodat je bepaalde figuren bv de nachtvisakte kan ontzeggen voor een periode van 1 of 2 jaar. Wij willen extraatjes (derde hengel, tentje, nachtvissen) en zij willen geld. Opgelost, toch???!!

En tot slot een vraag: wat doen we met die BOA van oktober t/m maart???

Wat ik denk is wel duidelijk, maar wat denk jij?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-04-2005 23:32

Jos, ik kan hier heel simpel over zijn. De meeste leden bij HSV-en (dus ook via de HSV-en aangesloten bij de federaties en de NVVS) zijn 'mooi weer' vissers. In 2004 was er al een lichte teruggang in het totale aantal leden bij HSV-en, federaties, NVVS. Waarschijnlijk vanwege de economisch gezien wat mindere tijden.
Iedere forse verhoging van de contributies zal betekenen dat er een groot aantal leden afvallen en hierdoor HSV-en, de federaties en zelfs de NVVS failliet zullen gaan. De meeste karper- snoek- snoekbaars- vlieg- en wedstrijdvissers zijn best bereid een redelijk forse contributieverhoging te betalen, maar de vissers, die slechts een paar keer per jaar vissen, of de witvissers die veelal slechts in hun eigen verenigingswater vissen absoluut niet. En de beide laatste groepen vormen het overgrote deel van de huidige bij een HSV- federatie- NVVS aangesloten leden.
Jij bekijkt het alleen maar uit oogpunt van de meeste karpervissers, maar dat is maar een kleine minderheid van het totale aantal vissers.

Dé oplossing is dat er veel meer leden bij alle HSV-en komen (dus 'automatisch' ook bij de federaties en NVVS) en een redelijke, voor vrijwel iedereen aanvaardbare contributieverhoging.
Hierbij kan centrale ledenregistratie helpen, maar tot nu toe is de meerderheid van de ca. 1000 HSV-en daar niet voor, wellicht kan dit toch per 1-1-2006 gerealiseerd worden daar dan de Sportvisakte vervalt en hiervoor in de plaats een privaatrechtelijk document komt wat via de HSV-en aangeschaft moet gaan worden.

Veruit de meeste HSV-en doen ook niets of vrijwel niets aan ledenwerving en een groot deel doet in feite ook niet veel (of vrijwel niets) voor haar leden, behalve de vergunningverstrekking en wat viswedstrijden. Nog sterker gezegd, de meeste HSV-en weten niet eens wie hun leden zijn (behalve hun namen, adressen en geboortedatum) en wat er onder die leden leeft. Het zou veel te kort door de bocht zijn om dit alleen maar aan de HSV bestuurders te wijten, ook de inactiviteit van ca. 98% van al die leden is hier debet aan (kijk maar eens naar de opkomst van leden op de ALV...).
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

11-04-2005 00:11

Aart;

Oké, we moeten dus onderscheid maken. Je hebt gelijk als je zegt dat het voor een “mooi weer visser” mogelijk moet zijn om voor een acceptabel bedrag een visje te vangen. We creëren een basisvergunning voor 40 euro, om te mogen vissen met 1 hengel.

De HSV moet echter nog steeds geld verdienen zodat ze betaalde BOA’s in kunnen zetten. Dat brengt ons bij een vergunning voor 2 hengels, 150 euro, of 3 hengels, 250 euro.

Nachtvissen? Geen gesloten tijd, maar wel een extra vergunning van bijvoorbeeld 50 euro, inclusief het gebruik van een tentje. Voor 300 euro per jaar kan ik doen wat ik altijd al gewild heb. Nachtvissen wanneer ik wil (met tent) en een derde hengel. Betalen in termijnen kan ook, 27 euro per maand (incl. administratiekosten).

Een betaalde BOA wordt door de basisvergunning wat lastiger, maar een dagvergoeding zit er wel in. Ben je gelijk van het probleem van de rustige maanden af, en je krijgt meer animo. Meer controle = meer leden en meer veiligheid. Moet een controleur eigenlijk een BOA zijn???

Een strafpuntensysteem vind ik ook belangrijk. In combinatie met de legitimatieplicht kan je lui die het voor anderen verpesten aanpakken.

En tot slot de ALV. Ik ben er nooit geweest, en ik ga er ook nooit naartoe. Ik behoor dus tot die 98%. Ik zie meer in bv een forum op de site van de HSV waar je al je vragen en problemen kwijt kunt, op het moment dat het jou uitkomt.

Samengevat: de HSV in de huidige vorm is achterhaald (privaatrechtelijk document?! gaan we weer).

De nieuwe HSV moet moderner (geen wirwar van documentjes, gewoon een duidelijke vergunning) en commercieel.


PS: dit is gewoon mijn gedachtengang, geen plan de campagne.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-04-2005 10:10

Jos, ik begrijp je gedachtengang wel, alleen is dat gewoon onmogelijk. Iedere HSV is een zelfstandig rechtspersoon en bezit bepaalde visrechten op een water of meerdere wateren. Niemand kan die ca. 1000 HSV-en hun rechten afnemen (visserijwet) dus zal alles via de huidige HSV-en, per HSV (en federaties/NVVS) geregeld moeten worden. Dit betreft zowel het nachtvissen als een mogelijke 3e hengel. En over een tentje (of enig ander onderkomen) dat wordt nog via de WOR geregeld, hierin hebben HSV-en niks te zeggen.
Tevens ben ik ertegen (is dus ook niet mogelijk!) dat overal het nachtvissen vrij gegeven zou gaan worden evenals het vissen met een 3e hengel. Het overal mogen nachtvissen zou gewoon teveel overlast veroorzaken in o.a. woonomgevingen en kwetsbare natuurgebieden en t.a.v. van een eventuele 3e hengel moet je al even voorzichtig zijn en ben ik ertegen (is dus ook niet mogelijk!) om dit ook zomaar overal in te voeren. Op de kleinere en wat grotere drukbeviste wateren veroorzaakt dit n.l. alleen maar ellende daar hierdoor teveel visruimte in beslag genomen wordt, dit t.a.v. collega karpervissers en alle overige vissers. In Frankrijk hebben behoorlijk wat HSV-en het vissen met 4 hengels (was gebruikelijk daar) al weer teruggebracht naar 2 hengels vanwege de bovengenoemde problemen op kleinere wateren. Om problemen op voorhand te voorkomen zie ik persoonlijk het vissen met 3 hengels alleen maar zitten voor de grote rivieren en wateren vanaf ca. 500 ha. daar daar voldoende ruimte voor 3 hengels is zonder anderen tot last te zijn en er bovendien op die wateren in verhouding maar weinig wordt gevist.
Het zou m.i. aanbeveling verdienen je eerst eens te gaan verdiepen in hoe de sportvisserijsector en de visserijwet in elkaar zitten. Zomaar wat te gaan roepen heeft n.l. totaal geen zin en lost niets op. Bovendien kunnen besluiten dienaangaande niet op fora of boards genomen worden maar wel degelijk in ALV-en van HSV-en en federaties en nergens anders.
Hopelijk besef je dat het bezoeken van een ALV van je vereniging dus wel degelijk zin heeft en bovendien meer van belang en invloed kan zijn dan alle 'spreekkoren' op boards etc.
Jan Brand
Berichten: 103
Lid geworden op: 12-12-2004 14:07
Locatie: Rhoon

11-04-2005 19:14

De verenigingen zouden ook een aparte karper vergunning in het leven kunnen roepen met een aangepaste prijs en regelgeving met name voor het nachtvissen .
Tevens het verhogen van de vergunnings prijs voor onze visvrienden uit de omliggende landen.
Ga voor jezelf maar eens na wat wij niet moeten betalen als we in het buitenland willen vissen en dan heb ik het alleen over openbaar water.
Hier wel een strenger controle beleid tegenover stellen al dan niet ingevuld door vrijwilligers ondersteunt door de BOA,s

Zomaar wat gedachten

mvg Jan
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

11-04-2005 22:17

Ik geef toe dat ik mijn ideeën mbt nachtvissen en derde hengel voornamelijk baseer op mijn eigen vissituatie, ruimte genoeg en buiten de bebouwde kom. Al zou ik er wonen, dan zou niemand het weten. En een derde hengel lijkt me geweldig.

Ik snap ook wel dat dit board niet de plek is om veranderingen door te voeren. En inderdaad weet ik niks van de visserijwet. En ik wil het ook niet weten, want ongetwijfeld komt een leek daar niet uit. Dus niet in verdiepen, maar verscheuren en vernieuwen. Punt 1: beroepsvissers eruit!! Het is toch te gek voor woorden, met zo’n schuit een kanaal leegtrekken!

Ik heb ook nog nooit in Frankrijk gevist, maar ik heb ook nog nooit gehoord dat een vergunning daar slechts een paar euro kost. Ik hoor wel dat als je met teveel hengels vist, en je wordt gecontroleerd, je echt een probleem hebt. En dan hier! Hier hebben we “de vrijwilliger”. Voor nachtbrakers maakt men een omweg, want ja, wie wil nou voor noppes een pak slaag krijgen? Dus kinderen en bejaarden hebben prioriteit, dat durven we wel aan?? Typisch Nederland.

Wat zou er mis mee zijn als je ipv HSV het Snoekje, HSV het Vissertje en HSV de Boilieboer één HSV Flevoland krijgt? Heb je gelijk een vergunning voor de hele provincie. De Grote vergunning eruit, want als ik een mooi water zie weet ik nooit of ik er nou wel of niet mag vissen. En ik heb ook helemaal geen zin om dat uit te zoeken. Dus de hele provincie op één papiertje. De tarieven zijn ondertussen wel bekend. Vervolgens met de winst betaalde controleurs aanstellen (op provisiebasis??)

Omdat ik merk dat de KSN het goed doet op dit board, stel ik voor om de KSN in de HSV te integreren. Een samenwerkingsverband dus, en geen wirwar van organisaties naast en door elkaar. Dat zou toch een geweldige ontwikkeling zijn? Tot slot de NVVS als overkoepelende organisatie.

Wat ik met deze topic wil bereiken? Niks, maar ik vind het leuk om er eens over na te denken en mijn gedachten op te schrijven. En ik ben altijd benieuwd naar reacties van anderen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-04-2005 00:13

Jos, of jij wel of geen zin hebt om bepaalde dingen na te kijken doet verder weinig ter zake en niemand zal daarvan wakker liggen. En omdat jij dingen ook niet wilt weten heeft deze discussie wat mij betreft verder geen enkele zin.
En als jij één HSV "Flevoland' wilt hebben is de enige manier om dit te bereiken naar de ALV te gaan en dit daar voor te stellen. Je kunt op dit board net 'roepen' wat je maar wilt maar dit heeft geen enkel effect, dus compeet zinloos.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-04-2005 00:20

Aart,
ik snap je beweegredenen maar ik begrijp Jos zeer goed en ik denk dan ook meer dat dit zijn visie is betreffende een regelgeving die hij voor ogen ziet, hij heeft hier zijn volste recht toe lijkt me.

Ik moet zeggen dat hier een fiks aantal punten aankaart die ik met hem deel, ik wil het dan niet over de haalbare kant hebben dit is een ander verhaal en moet je hierin helaas gelijk geven.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-04-2005 00:43

Peter, natuurlijk mag Jos alles schrijven wat hij maar wil of denkt, niemand die hem dat recht kan of wil ontzeggen denk ik. Alleen is het irrelevant en daarom wat mij betreft verder tijdverspilling om hier nog verder op te reageren daar Jos (voor zover ik begrepen heb) geen enkele moeite wil doen actie te ondernemen WAAR dat zou moeten om dingen veranderd te krijgen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-04-2005 00:50

Aart,
kan dit niet ontkennen als ik de reply lees maar niet willen of kunnen ?
maar daar ken die beter zelf antwoord op geven niet waar :wink:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-04-2005 07:55

HSV commercieel?

Prima daar gaan we.

Put x, waar jij veel vist Jos, wordt gebombardeerd tot forelentrutput van de maand. A raison de eur 15 per hengel mag je er een uur vissen.

Verzinsel? Hersenspinsel? Kul? Nee dus, realiteit en... zo commercieel als de kolere...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

12-04-2005 15:35

Jos Holla schreef:

Wat ik met deze topic wil bereiken? Niks, maar ik vind het leuk om er eens over na te denken en mijn gedachten op te schrijven. En ik ben altijd benieuwd naar reacties van anderen.

Ik dacht, ik zet het nog maar een keertje neer! :wink:


In Almere had je 2 HSVen: “Ons Genoegen” en “HSV Almere”. En wat denk je? Ze zijn gefuseerd. Dus ipv 2 HSVen in Almere hadden we er ineens 1! Nog enkele fusies in Flevoland en we hebben de door mij gewenste HSV Flevoland. Lukt natuurlijk niet deze week nog, maar onmogelijk? Niks is onmogelijk. Sommige dingen zijn misschien hooguit wat lastig. En zal zo’n grote organisatie niet veel slagvaardiger zijn dan al die alleenstaande HSVen? En zal integratie van de KSN in de HSV niet beter werken dan wanneer de KSN een losstaande organisatie blijft? :-?

De foreltrutput. 15 euro per uur, en een beetje reclame hier en daar. Strandje voor de vrouw, barretje, ijscokarretje. Goed idee Klaas, had ik zelf nog niet aan gedacht. :lol: :lol: Als het loopt: weer 2 betaalde BOA’s erbij, weer een stukje veiligheid gecreëerd. Voor die 15 euro mag je de visjes natuurlijk wel zelf bereiden en opeten. Leuk met het gezin zo’n dagje uit.

Inderdaad, ik ga er niet actief mee aan de slag, maar misschien is er iemand die zich wel actief met dit soort zaken bezighoud en denkt: verrek, erg vernieuwend allemaal!! Ietwat hoog gegrepen, maar met dit of dat kan ik wel wat. Graag gedaan. 8)

Deze maatschappij is al bijna volledig commercieel. Er moet geld verdiend worden, anders red je het op de lange duur niet meer. Welke instelling kan je nog bellen voor minder dan 10ct per minuut? De doktersdienst bellen in het weekend kost bij ons al 10ct per minuut. Maar goed, je kan het ook rustig afwachten en met de resterende vrijwilligers je kop in het zand blijven steken…………. :wink:
Plaats reactie