Kommer en kwel: de grensstreek karperhel!!

Plaats reactie
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

05-08-2002 11:34

Het is inmiddels al vaak aangekaart: De invasie in de zomermaanden van oostblokkers in de grensstreek.

Met lede ogen moet ik hier in limburg de taferelen bekijken. Heb inmiddels de info opgevraagd voor de cursus boa. Helaas ben ik bang dat ook dit totaal geen nut heeft.

Ga maar eens een serieus gesprek aan met een boa langs de waterkant. Frustrerend werk voor die jongens. Ze willen wel maar kunnen vaak gewoon niks beginnen. Wegsturen kan en een bekeuring ook, maar die aso’s doen gewoon alsof ze je niet verstaan of geen geld hebben en dan houdt het gewoon helemaal op!! Ze kunnen dan gewoon niets meer doen dan ze zitten laten en hopen dat ze vanzelf opzouten!! Ik wordt er gek van! Dit loopt echt compleet uit de hand! Was laatst op een plas waar ik voorgevoerd had, ik vis daar nu een jaar of drie en tot vorig jaar zaten we daar eigenlijk altijd met max 4 man. Had gevoerd kom daar voor te vissen en wat denk je: 14 tenten van allerlei matrialen!! Op 1 enkele nederlander na alles duitse kentekens!! In 1 bungalow tent zaten 9 man! Mijn enige hoop was gezien de methode van vissen en hun in staat van ontbinding verkeerende matrialen zij gezien de moeilijkheids graad van de plas geen karper zullen vangen!

Dit moet ten einde komen! Iedereen moet kunnen vissen, alle nationaliteiten zijn welkom. Maar dan wel zonder rotzooi zwempartijen familie barbeques en alle andere overlast van dien! Ze slaan iedere vis van welke soort dan ook de hersens in en vreten m op! Bedreigen vaak de locals, en jatten zelfs spullen. Ik heb geen zin meer zo, vis bewust op de sporadisch nog niet ontdekte en vaak slechtere stekken. Dit kan niet meer zo, politie en boa’s kunnen door beperkingen in tijd en wetboeken weinig tot niets doen. Oftewel er gaat dus geen verbetring komen, hooguit verslechtering.

Wat nu? Wachten tot de vlam in de pan slaat en de locale vissers zelf gaan optreden? Wachten totdat we dadelijk helemaal niet meer mogen vissen?

Wie heeft legale ideen? Ook mijn gedachten dwalen wel eens af en dan komt ook bij mij de drang omhoog om het dan maar even zelf op te gaan lossen met wat hardhandigheid, maar telkens weer bedenk ook ik me dan dat dit de situatie alleen maar benadeelt!

Wat to do?
Er moet gewoon heel heel snel een oplossing komen want we gaan zo naar de klote in de grensstreek!
Kom op jongens reageer, we moeten nu in actie komen want het kan voor volgend seisoen al afgelopen zijn!

Met frustrerende groet

Tim
Riz Feijt
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-03-2002 01:00

05-08-2002 14:55

Bij ons is het al afgelopen!!! Hier in het zuiden mogen de bordjes nog genegeerd worden, wat betrefd de maanden juli en augustus omdat dan het nachtvissen wel nog is toegestaan! Maar na deze maand is het wat betrefd nachtvissen over!!

Terwijl ik jaren lang al door heb zitten nachtvissen op de maas, komt er nu een eind aan! Althans volgens de wet! We mogen de gebieden gewoon weg niet meer betreden enkele uren na en voor zonsondergang!

Triest is dit, diep diep tries!

Met ergerniswekkende groet

Riz Feijt
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

05-08-2002 16:21

Is dit niet vergelijkbaar met wij zelf hebben aangericht op vele wateren in Frankrijk?

Jos
Arnold Haandrik

05-08-2002 16:24

in mijn ogen sla je de spijker op zn kop Jos,samen met de engelsen en de belgen!
maar die oostblokkers blijven niet in de grensstreek zelfs hier duiken ze in grote getalen op en het maakt hullie niks uit of het nou een 4 of een 40 ponder is gegeten word ie.

Harald
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

05-08-2002 18:36

Euhhh.. dat ligt er nou net aan hoe je het bekijkt jos! Ik weet me altijd en overal te gedragen!
Peter Silvertand
Berichten: 47
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Landgraaf

05-08-2002 20:36

Jos,

Met het grote verschil dat de Franse overheid en verenigingen het blijkbaar wel opgelost hebben, en niet slechts de weg van de minste weerstand kozen......

Zolang er geen krachten (KSN VBK)gebundeld worden en de huidige versplintering blijft voortduren maken we geen schijn van kans deze strijd te winnen en onze hobby in zijn huidige vorm voor de toekomst te reserveren,

Peter

Op 2002-08-05 16:21, schreef Jos de Wit:
Is dit niet vergelijkbaar met wij zelf hebben aangericht op vele wateren in Frankrijk?

Jos
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

06-08-2002 09:51

Dat klopt Peter! In frankrijk kan gewoon door de wet aldaar veel harder worden opgetreden. Men moet dit probleem hier in nederland, in den haag eens gaan onderkennen! Het loopt gewoon echt uit de hand. Ik vind het triest voor politie en boa’s, men wijst met het vingertje naar hen, maar die mensen zijn ook gebonden aan regels en als die regels niet worden aangescherpt kunnen ook politie en boa’s niet echt hard en goed optreden. Overigens ook iedere nederlandse visser die zich niet weet te gedragen moet flink worden aangepakt.

Het probleem ligt dus gewoon op politiek niveau en op beleidsniveau.

Het erge is gewoon dat je weet wat er gaat gebeuren: De grote groep die zich wel weet te gedragen wordt genaaid door de kleine groep rotzooimakers! En waarom: lang leve nederland alles kan en alles mag! Ons wets en strafrecht systeem is over het algemeen gezien naar mijn idee veel en veel te soepel!

Als het aan mij lag dan vloog iedere in het buitenland wonende toerist/visser die er een puinzooi van maakt, of die denkt dat vissen betekent dat je je hengel ingooit en je vrouw en kids op het water pleurt met een luchtbed vissen is, linea recta weer de grens over nadat hij in zijn uppie met zijn handjes ieder papiertje en prulletje aan de plas had opgeruimd, liefst met een geld boete die hij nooit meer zal vergeten en met de mededeling dat hij de komende 5 jaar niet meer hoeft terug te komen!

Mensen die hier wonen wacht hetzelfde lot maar die kun je slechts de grens over zetten, dus die geldboete gewoon opschroeven.

En dit niet alleen aan het water, als ik zie dat er tegenwoordig bijna overal prullenbakken in het centrum van een stadt staan en dan zie hoeveel mensen er dan toch nog dat snoepjes papier of dat kassabonnetje op de grond moeten pleuren dan wordt ik helemaal GEK. Hoeveel van jullie gooien tijdens een autoritje een blikje of iets dergelijks niet uit het raam?? Mijn auto is af en toe een puinhoop maar die ruim ik dan eens in de twee weken maar: het verdwijnt dan wel in afval zakken en niet op straat of langs de waterkant! Kleine moeite toch?

Hier moet gewoon een einde aan komen. Het wordt gewoon te gek voor woorden: de regels worden steeds strenger hier in het zuiden. Het erge is: wij worden gepakt op een plaats waar we altijd mochten nachtvissen en waar dat nu niet meer mag terwijl we dat vaak niet eens weten gevolg: fikse boete! We betalen netjes! Die oostblokkers worden gepakt: Kunnen ze niet wegsturen als men weigert te gaan! Oppakken kan ook niet: teveel zeik voor politie en een geldboete betalen ze niet! Dus waar zijn we dan??? Terug bij af alleen met strengere regels! Ik krijg hier dus echt helemaal de schijt van!

Aart ik wil jou eiegenlijk vragen waar men een eventuele petitie of iets dergelijks kan aanbieden? Weet jij waar je je officieel kan beklagen of bij wie? Heb je toevallig mailadressen?

Poehhoe: probeer het eens zo’n stukkie tikken het lucht echt een beetje op hoor.

Met opgelucht frustrerende groet,

Tim
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

06-08-2002 09:52

Dat klopt Peter! In frankrijk kan gewoon door de wet aldaar veel harder worden opgetreden. Men moet dit probleem hier in nederland, in den haag eens gaan onderkennen! Het loopt gewoon echt uit de hand. Ik vind het triest voor politie en boa’s, men wijst met het vingertje naar hen, maar die mensen zijn ook gebonden aan regels en als die regels niet worden aangescherpt kunnen ook politie en boa’s niet echt hard en goed optreden. Overigens ook iedere nederlandse visser die zich niet weet te gedragen moet flink worden aangepakt.

Het probleem ligt dus gewoon op politiek niveau en op beleidsniveau.

Het erge is gewoon dat je weet wat er gaat gebeuren: De grote groep die zich wel weet te gedragen wordt genaaid door de kleine groep rotzooimakers! En waarom: lang leve nederland alles kan en alles mag! Ons wets en strafrecht systeem is over het algemeen gezien naar mijn idee veel en veel te soepel!

Als het aan mij lag dan vloog iedere in het buitenland wonende toerist/visser die er een puinzooi van maakt, of die denkt dat vissen betekent dat je je hengel ingooit en je vrouw en kids op het water pleurt met een luchtbed vissen is, linea recta weer de grens over nadat hij in zijn uppie met zijn handjes ieder papiertje en prulletje aan de plas had opgeruimd, liefst met een geld boete die hij nooit meer zal vergeten en met de mededeling dat hij de komende 5 jaar niet meer hoeft terug te komen!

Mensen die hier wonen wacht hetzelfde lot maar die kun je slechts de grens over zetten, dus die geldboete gewoon opschroeven.

En dit niet alleen aan het water, als ik zie dat er tegenwoordig bijna overal prullenbakken in het centrum van een stadt staan en dan zie hoeveel mensen er dan toch nog dat snoepjes papier of dat kassabonnetje op de grond moeten pleuren dan wordt ik helemaal GEK. Hoeveel van jullie gooien tijdens een autoritje een blikje of iets dergelijks niet uit het raam?? Mijn auto is af en toe een puinhoop maar die ruim ik dan eens in de twee weken maar: het verdwijnt dan wel in afval zakken en niet op straat of langs de waterkant! Kleine moeite toch?

Hier moet gewoon een einde aan komen. Het wordt gewoon te gek voor woorden: de regels worden steeds strenger hier in het zuiden. Het erge is: wij worden gepakt op een plaats waar we altijd mochten nachtvissen en waar dat nu niet meer mag terwijl we dat vaak niet eens weten gevolg: fikse boete! We betalen netjes! Die oostblokkers worden gepakt: Kunnen ze niet wegsturen als men weigert te gaan! Oppakken kan ook niet: teveel zeik voor politie en een geldboete betalen ze niet! Dus waar zijn we dan??? Terug bij af alleen met strengere regels! Ik krijg hier dus echt helemaal de schijt van!

Aart ik wil jou eiegenlijk vragen waar men een eventuele petitie of iets dergelijks kan aanbieden? Weet jij waar je je officieel kan beklagen of bij wie? Heb je toevallig mailadressen?

Poehhoe: probeer het eens zo’n stukkie tikken het lucht echt een beetje op hoor.

Met opgelucht frustrerende groet,

Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2002 10:33

Beste Tim, die mailadressen heb ik wel, maar ik moet je zeggen, hoe frustrerend dat ook zal zijn, dat zoiets absoluut niets uithaalt en de kans zelfs groot te noemen is dat er hierdoor nog meer 'verboden nachtviswater' zal komen. Ik weet dat het, gezien de situatie bij jullie, beroerd klinkt, maar ik moet je toch vragen geduld te oefenen daar een 'oplosssing' alleen maar via de geeigende weg op termijn te bereiken is.

Mensen, vergeet niet dat in iedere Franse vergunning ca. 50 gulden zit die rechtstreeks ten goede komt aan de kosten die met de controles van de Gardes Peche zijn gemoeid. Het zal eenieder duidelijk zijn dat dit in Nederland niet te verwezenlijken is op de normale visvergunningen.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

06-08-2002 13:38

Aart,

Bedankt voor je reactie.

Van mij mogen ze de vergunningen rustig met 50 piek ophogen, met als voorwaarde dat ik dan wel weer lekker rustig kan vissen op een schone en rustige stek. Dan mogen ze van die vergunning met 100 piek vehogen. Alle begrip voor, maar dan wil ik ook resultaat zien!!!

Groetjes Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2002 14:10

Jij wel Tim, maar tenminste 90% van de ca. 1.000.000 vissers boven de 15 jaar dus niet!
Peter Silvertand
Berichten: 47
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Landgraaf

06-08-2002 22:28

Aart, Tim,

In dit land dragen we allemaal, een groot deel van ons inkomen af aan de schatkist, zou het dan niets eens tijd worden dat we de ontvanger van ons geld er eens met de neus op de feiten drukken, dat ze hierdoor ook verplichtingen jegens diezelfde belastingbetaler aangaan staat men dus blijkbaar niet bij stil, men wil zo graag in dit land de rechtshandhaving in overheids-handen houden.
Regeltjes en wetjes uitvinden is een ding hier maar handhaven tja, da´s een ander verhaal....
Als we met meer betalen dit hele probleem reeds voor de helft op zouden kunnen lossen, graag zelfs....maar vinden jullie niet dat we al genoeg bijdragen om op zijn minst te mogen verlangen dat men de thans aktuele problematiek structureel gaat aanpakken?

Peter
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

07-08-2002 00:30

Peter,
Ik zie dat je 'al' 36 jaar bent, dan zul je toch inmiddels wel begrijpen dat de sportvisserij geen enkele prioriteit heeft ? (Ja, in verkiezingstijd, een beetje.)
Met het dreigende overheidstekort zal controle op stroperij, vergunningen etc. helemaal onderaan de lijst komen.
Zolang je in Holland bijna voor niets kunt vissen, zal er ook nooit geld zijn voor een echte, goede controle daarop.

MVG

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2002 09:32

Met de realiteit, zoals door Peter H. is aangegeven zullen we moeten 'leven' en er naar gelang de omstandigheden er het beste van moeten maken. Al het overige is 'wishfull thinking' en een utopie.
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

07-08-2002 13:27

laten we er maar het beste van hopen.

groeten van marcel
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-08-2002 18:43

Het rechterlijk systeem is gewoon een hard gelach. Tegenwoordig is het zo, dat als je een bank overvalt, en je word tegen de grond geslagen, dat jij als overvaller dan nog een schadevergoeding kan krijgen als je je eronderuit lult (natuurlijk wel overdreven).

Ik vind gewoon dat het tijd is voor een karpervergunning..
vb.
Voor 50,- is er de zogenaamde dagvisvergunning te koop. Hiermee mag je op aangegeven wateren vissen overdag, met 2 hengels, natuurlijk op de vissoort die jij prefereert
Als je nog eens 50-100,- extra neerlegt, dan mag je NACHTVISSEN. Als iemand het niet wil betalen, mag ie niet nachtvissen.

En stel dat er onder de 1.000.000 vissers ongeveer 15.000 een nachtvisvergunning kopen, dan kan je toch wel af en toe een controleur die daadwerkelijk macht heeft erop af sturen. Wedden dat de echte karpervissers het geld er wel voor over zullen hebben, want als je aan hun wateren komt, dan mag het ineens wel wat kosten !!

Natuurlijk ligt het niet simpel, maar is zon vergunning niet realiseerbaar vanaf volgend jaar oid. Lijkt me de beste oplossing

Als je samen met de prijsverhoging ook nog eens de wet kan aanscherpen (bijv. 500 euro boete voor illigaal nachtvissen, spullen krijg je terug als je betaald hebt -- ben je ook meteen van die polen af --) dan ben je helemaal goed op weg. Want ook daar kan de boete tegoed komen aan evt. meer controleurs.

wat vinden jullie ...
goede ideeen, maar zijn ze realiseerbaar.

Het is mij in ieder geval wel waard, wnat ik ben al mijn wateren aan het kwijtraken !

mvg
stefan
Peter Silvertand
Berichten: 47
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Landgraaf

07-08-2002 19:59

Peter,

Wees gerust, ik koester echt geen valse hoop meer, maar een beetje opportunisme indeze kan geen kwaad, zelfs als je inmiddels 37 bent (fun)


Peter
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

08-08-2002 00:32

Op 2002-08-07 18:43, schreef Stefan Slechten:
Het rechterlijk systeem is gewoon een hard gelach. Tegenwoordig is het zo, dat als je een bank overvalt, en je word tegen de grond geslagen, dat jij als overvaller dan nog een schadevergoeding kan krijgen als je je eronderuit lult (natuurlijk wel overdreven).



niet dus,

een junk steelt een oude vrouw de handtas, ik schop die junk neer, we gaan aangifte doen en de politie zegt doodleuk, "hopelijk voor jou doet die junk geen aangifte van mishandeling"
lang leve ons recht systeem

groeten van marcel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-08-2002 09:55

Stefan, voor er sprake kan zijn van een 'karpervergunning' of i.d. zal er eerst een centraal registratiesysteem moeten komen en vergeet het maar dat dit op korte termijn is te realiseren.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

08-08-2002 10:32

Stefan,

Een aparte vergunning,ok. Maar beperken tot 1 of 2 waters zie ik dan dus niet zitten. Want dan hebben we hetzelfde als nu. MAAR ook die karpervergunning zal de rotzooimakers en vooral de oostblokkers er niet van weerhouden om hier te komen vissen met weer alle puin van dien. Die boete ben ik volledig met je eens, maar het probleem is ( misschien heb je die 2 grote stukken in het limburgs dagblad enkele weken geleden ook gelezen) dat de controleurs van de politie of de boa’s niks kunnen doen, daar die oetlullen zich niet kunnen identificeren, geen geld hebben, doen alsof ze alleen pools kunnen praten, de politie geen tijd heeft ze de grens over te zetten, ze gewoon weigeren te gaan. Boa’s worden ook nog vaak bedreigd. Het is dus gewoon op n enkeling na asociaal volk. En als je ze niet kan verwijderen kun je het probleem dus ook niet oplossen. Dus logisch lijkt me dat eerst dit probleem moet worden opgelost en dan durf ik te wedden dat de grensstreek binnen de kortste keren voor 60% weer schoon is.

Ik weet niet hoe t in de rest van het land is, maar ik weet dat bij ons de frustraties echt hoog op aan t lopen zijn. Kunnen jullie je enigszins indenken hoe het voelt om te zien horen en lezen dat die gasten een zooi maken, alle regels aan hun laars lappen, en dan door aso gedrag of doen alsof ze dom zijn en niets verstaan, niet eens beboet worden?? En dat terwijl diezelfde boa’s of agenten mij na een uur lang gezeik dat mijn grondzeil niet met klitteband vast mag liggen in mijn tent, dat ik dat meteen moet los maken, en dat ik dan ook nog eens goddomme een dikke prent erboven op krijg. En dat terwijl 300 meter verderop een compleet pools familie met een camper is aan het zwemmen slapen barbeknoeien, zonder enige vorm van rechtsgeldige vergunning zit te vissen en bergen afval gaat achterlaten.

Sorry dit gaat me te ver, dit frustreert zo onnoemelijk erg dat je gewoon op het randje balanceert van het recht in eigen hand of niet. Als op dit moment een bericht in de krant verschijnt met de kop: Visser zwaar mishandelt door polen. Dan is het einde zoek en slaat de vlam in de pan. Logisch toch, niet correct maar wel logisch. Je zou nu eens in de omgeving Stevensweert moeten gaan kijken het is er 1 grote puinzooi, daar waar ik drie jaar geleden nog in alle rust kon vissen.

Ben blij als augustus voorbij is, dan kan ik als opgejaagd wild weer met n gerust hart terug keren naar mijn eigen gebied tot juni volgend jaar als de ellende weer opnieuw begint……….

Tim
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-08-2002 21:26

Tim,

Hoewel ik in het westen des lands woon en we hier nog geen invasie hebben van 'modern Oostbloktoerisme' kan ik mij je woede goed voorstellen. Beroepsvissers, stropers, asocialen, het is hartverscheurend om je sport onder je ogen te zien afbrokkelen en de overheid er geen enkele prioriteit aan toekent.
Je zou denken dat een potentieel van ruim een miljoen stemmers een politieke partij aan het denken moet zetten, maar, met alle respect voor e-mailacties etc., slechts een zeer gering percentage is echt betrokken bij de sportvisserij en heeft er ook geld voor over dat een en ander goed gecontroleerd kan worden.
Aan de andere kant: als 250 beroepsvissers zo'n sterke lobby in Den Haag hebben dat er compleet wordt gewalst over de belangen van een veelvoud aan sportvissers, moet de KSN toch in staat zijn een tegengeluid te laten horen. Ik kan Aarts oproep van harte onderschrijven, alleen jammer dat de KSN-website even betrouwbaar is als een politicus.

Met een hart onder de riem stekende groet,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-08-2002 23:16

Peter, er wordt niet compleet gewalst over de belangen van de sportvissers, dat is onzin. En die opmerking over de KSN site begrijp ik niet! Slaat nergens op!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2002-08-08 23:17 ]</font>
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-08-2002 23:46

Aart, ik bedoelde dat de bereikbaarheid van de site niet altijd even optimaal is!

Peter
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

09-08-2002 03:01

het zijn vaak kl*****kken maar je moet het ook van hun kant bekijken! bijvoorbeeld die duitsers , in duitsland is het verboden om een karper terug te zetten! hier is het verboden om een karper NIET terug te zetten! en tja als ze dan hierheen komen kunnen ze nog weleens in de war raken!
( ps :ik hou zelf ook niet van die gasten en als ik hun een karper zie vermoorden dan word k helemaal gek grrr..)
Just another carp fisher.......
Plaats reactie