grote vissen

mega carpaholic

24-12-2004 14:04

Ik heb gisteren karperwereld 39 gelezen en daar stond een geweldig verhaal in van Bart van den Hurk.Ik heb dit verhaal met grote aandacht gelezen net als zijn vorige stuk in KW 38.Ik wist niet dat er in nl zoveel grote vissen zwommen op 1 water geweldig gewoon.De pracht van die vissen heeft mij geimponeerd.Waar het mij om gaat.........waarom gaan wij zo massaal naar Frankrijk terwijl we in ons eigen land zoveel mooie vissen hebben???

This is the place to be

groeten Patrick
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

24-12-2004 14:24

dat zeg ik... lees de huisregels ff door

SS
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

27-12-2004 11:58

Omdat er meer in frankrijk zitten dan in nederland.
Omdat je daar duizende van betaalwater heb met volgepropte 40+ ers.
Omdat men mss ook wel eens wat anders wil dan Nederlands vissen.
Omdat men niet weet waar je ze moet zoeken in Nederland.

Zo kan je nog wel meer dingen bedenken waarom we met ze alle naar frankrijk afreizen. Maar ik zal er toch egt niet snel te vinden zijn ik zoek ze namelijk wel hier op in Nederland

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2004 12:03

Niet overdrijven Robert, er zijn n.l. geen duizenden betaalwaters in Frankrijk en die er zijn zitten ook NIET ALLEMAAL volgepropt met 40+ vissen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2004 12:30

Allereerst, waarom meld je je niet aan met een normale naam ipv een schuilnaam?

Ten 2e, niet eder nederlands water heeft zulke vissen in haa bestand, er zijn wel plassen waar en enkele 40-er op zit, maar over het algemeen heb je niet veel wateren waar je dit soort vissen kan vangen.

frankrijk is ook niet het walhalla, maar je kan het daar wat sneller treffen dan hier.
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

27-12-2004 12:55

Ja ik begrijp die mega carpoholic wel, de uitdaging voor een in nederland gevangen 30er of beter nog een 40er geeft mij een vele grotere kick dan zulk slag vissen in frankrijk. Jaren terug ben ik er ook eens geweest en ik zal heus ook wel weer eens gaan maar voorlopig heb ik meer dan genoeg aan uitdagingen in Nederland.
mega carpaholic

27-12-2004 13:02

Zo mannen........ff mn naam veranderd...mijn excuus voor dit voorval.
:oops:


Ik ben t eens met de mening dat er in frankrijk veel meer grote vissen rondzwemmen als in ons land.Maar het vangen van zo n vis in een volgestorte put met een grote kans op gestolen vissen geeft dat wel zo n voldoening???

En is t ook niet zo dat de vissen in Nederland zwaarder worden of lijkt dit nu maar zo doordat er nu meer overgeschreven word?


grt,

Patrick
mega carpaholic

27-12-2004 13:04

verdraaid mn naam staat nog niet goed.....................fff goed doen nu
patrick mensink
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-12-2004 13:06
Locatie: oud-beijerland

27-12-2004 13:14

Zooo nu moet ie goed zijn............. :oops: :oops:
dat zeg ik...gamma
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

27-12-2004 13:20

Ik denk dat het een combinatie van beiden is Patrick de vissen zijn absoluut gegroeid, maar er wordt ook vaker over dikke vissen geschreven heb ik het idee.
En qua gejatte vis vis denk ik dat wij in nederland er verhoudingsgewijs misschien wel net zo veel meet te maken hebben als ik Frankrijk.

m. vr. gr. Caspar
patrick mensink
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-12-2004 13:06
Locatie: oud-beijerland

27-12-2004 13:25

Daar zou je best wel is gelijk in kunnen hebben Caspar.In nederland is het ook vaak huilen met de pet op.........al kijk ik alleen maar waar ik zelf vandaan kom.Daar word ook genoeg gerotzooid en gesleept met vissen.........diep triest....
dat zeg ik...gamma
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

27-12-2004 13:29

Inderdaad Patrick, en een paar jaar geleden hebben jullie de grote verplaatsing naar vlaardingen gehad van zo'n beetje al jullie topvissen.... is zeker triest.

Caspar
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-12-2004 15:00

Patrick,

Als eerste bedankt voor de complimenten, maar je moet wel begrijpen dat wateren met zo'n bestand in Nederland eerder uitzondering dan regel zijn. Maar het is wel een feit dat er steeds meer grote (zware) vissen in Nederland gevangen worden, want ik durf best te stellen dat er ook in Nederland misschien wel honderden veertigers zwemmen, zeker nog niet de aantallen die er in Belgie of Frankrijk zwemmen, maar dat heeft volgens mij met het ras karper te maken. Niettemin zie je dat op behoorlijk wat wateren, mede door de toegenomen voerhoeveelheden van vissers, de vissen aardig in gewicht aan het toenemen zijn. Het zou me dan ook niet verbazen als in de toekomst de belgen bijv. hun geluk hier komen beproeven, terwijl dit nu meestal nog omgekeerd is. De toekomst zal dit uitwijzen.

Dat het gros het geluk maar over de grens blijft zoeken, des te rustiger blijft het hier! :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2004 16:49

Patrick,

Een nederlandse 40-er geeft sowieso meer voldoening dan een Franse 40-er in een water als... La Horre, ik noem maar wat... Daar vangt iedere Joep Meloen een 40-er!

Kijk, In nederland hebben we een aantal wateren waar een uniek bestand aan karper opzit, ik zal geen namen noemen, maar de wateren zijn er hier in ieder geval voldoende.

Als je ziet dat sommige wateren steeds meer grote vissen oplevert... Vissen die massaal gaan groeien, dat komt niet alleen door het vooraanbod, maar ook door de steeds warmere temperaturen en de zachter wordende winters, waarin de vis nog steeds door kan blijven azen.

Sommige groei is werkelijk uniek, vissen die in 1 jaar tijd 5-7 pond groeien!

Wat denk je van de diverse spiegelkarperprojecten?
Vissen die in 2000 ziujn uitgezet en nu al 22 pond zijn, die groeien 6-7 pond per jaar!
Deze vissen zullen ook echt de magische grens van 40 pond overschrijden en misschien wel verder.

Wat dat betreft heeft Nederland meer dan genoeg uitdagingen, meer dan de meesten denken :wink:
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

28-12-2004 01:28

Aan iedereen,

Ik hoor vaak de standaardzin; Een Nederlandse 40+er geeft toch veel meer voldoening als zo'n Frankrijkvis.

Nu is het voor mij zo, dat ik bijna iedere 40 er in mijn omgeving ken, zijn naam weet een lotje moet trekken om de stek te bevissen, mij iedere dag wel even iemand komt vertellen wannneer hij voor het laatst gevangen is met bijbehorende foto.
Is de waardering dan achteraf zo veel groter, omdat je eerst al deze frustratie moet doorstaan!!
Het is in mijn omgeving in iedergeval makkelijker een 40 er vangen dan in Fr(Betaalwaters achterwege gelaten dan, hier heb ik geen verstand van, alleen echternacht, wat ik uitstekend vind vissen).
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-12-2004 09:33

Dat is het leuke van het vissen Albert, gelukkig maar dat niet iedereen hetzelfde zoekt in zijn visserij, anders zou het op sommige wateren behoorlijk druk worden. Jij zoekt waarschijnlijk het onbekende in je visserij, ik zoek liever wat meer zekerheid. Ikzelf zou met de voorgeschotelde situatie dan ook minder moeite hebben, mits de vis in kwestie natuurlijk de moeite waard is om de tijd in te investeren. Maar dit maakt het vergelijken van vangsten tussen vissers dan ook zo moeilijk.
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2004 11:03

Albert, ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat een aantal niet weet waar ze het over hebben (b-wateren heb ik het niet over). Er zijn nogal wat vissers die al een keer of drie zo'n 1400 km naar b.v. Cassien zijn gereden en drie keer voor Jan met de korte achternaam daar hebben zitten vissen. En als ze de vierde keer dan wel succes hebben dan geeft dat echt wel voldoening. Sommige doen het ook net voorkomen of de 40-ers op openbare wateren in Frankrijk voor het opscheppen liggen, de praktijk bewijst echter het tegendeel.
Wel is de gemiddelde bezetting met grote (re) vissen in de openbare Franse wateren wat groter dan hier, dus is de kans om een grote vis te vangen ook wat groter.
Voor alle duidelijkheid, ik ken ook vissers die al minstens 15 keer naar Frankrijk op openbare wateren zijn wezen vissen maar nog nooit een 40-er hebben weten te vangen, terwijl ze daar toch behoorlijk wat vissen gevangen hebben.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

28-12-2004 12:10

Aart,

oke ik overdrijf een beetje maar de punten hebben er wel mee te maken.

Maar ik heb ook de indruk dat er in frankrijk veel meer bekend word gemaakt over dikke vissen. De karperbladen die je open trek staan regelmatig vol met verhalen over frankrijk met hun dikke vissen. Ik ken namelijk niet zo veel verhalen over nederland met hun dikke vissen. We houden het meer geheim in ons landje om zo de drukte tegen te gaan.
Wat heb jij liever? een water voor jezelf (niet egoistisch bedoeld).
of een water met 20 man.
Maar ik denk ook dat wij onderschatten hoeveel dikke vissen op rivieren en kanalen rond zwemmen.

En zoals marijn al zei, in frankrijk is het langer warmer waardoor de vis ook langer blijft azen waardoor hij mss toch wel elk jaar een kilo zwaarder word dan een nl vis. Onze vis stopt in september / oktober al met eten.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2004 19:36

robert grootenboer schreef:
En zoals marijn al zei, in frankrijk is het langer warmer waardoor de vis ook langer blijft azen waardoor hij mss toch wel elk jaar een kilo zwaarder word dan een nl vis. Onze vis stopt in september / oktober al met eten.

mvg,

robert.

Robert..warmer is het enkel in Zuid Frankrijk, het klimaat van Noord / oost en West Frankrijk lijkt steeds meer op die van Nederland...dat is dus toch mooi 3/4 deel van Frankrijk :wink:
gr
HB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-12-2004 07:13

Robert,

Het nieuwe Frankrijk record gaat komen van een water waar de gemiddelde temp. niet hoger is dan hier. Sterker. Op loop afstand kan je nu skieen.

De gemiddelde watertemp. ligt ver onder die van hier.

Is het wel zo gemakkelijk in Frankrijk? Ook daar komen (dezelfde) grote vissen van (meestal) dezelfde wateren. Als je het aantal 25 kilo plus vissen gaat tellen, denk ik dat je schrikt.

Elke vis brengt voldoening, mocht dat niet zo zijn, probeer marktplaats dan eens?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-12-2004 09:46

robert grootenboer schreef:
En zoals marijn al zei, in frankrijk is het langer warmer waardoor de vis ook langer blijft azen waardoor hij mss toch wel elk jaar een kilo zwaarder word dan een nl vis. Onze vis stopt in september / oktober al met eten.

mvg,

robert.

euh...zoals ik het complete stukje in Marijn zijn tekst leest ...heeft hij het echt over Nederland en niet over Frankrijk. Hij heeft het erover dat het in Nederland steeds warmer wordt en de winters steeds zachter.

gr
HB
Gebruikersavatar
David van Lindt
Berichten: 25
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: valkenswaard
Contacteer:

29-12-2004 13:46

De mensen gaan naar frankrijk omdat het daar een heel stuk gemakkelijker is als hier. Ik ben absoluut niet bang om voor mijn vis te moeten werken, en ik kan de put waar die vissen vanaf komen ook. Geloof mij maar dat je EXTREEM veel doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen en tijd en centjes moet hebben om daar ECHT succesvol te zijn. Heb veel bewondering voor Bart dat hij er zoveel gevangen heeft, ik durf het niet aan om daar te beginnen en ik denk dat 99% van de karpervissers op zon put na een weekje afhaakt.

In frankrijk kan je vanuit je luxe bivy op je gemakje vissen en hoef je je nergens druk over te maken. Visserij daar en op zon put als waar Bart zijn vissen heeft gevangen is totaal niet vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-12-2004 13:54

Ben gevleid, maar je hebt wel gelijk. Het vergt voor de volle 100% inzet en investering om op zulke wateren succesvol te kunnen zijn. Natuurlijk zijn er mensen die er ooit wat geluk hebben, maar om er redelijk constant succesvol te kunnen zijn moet je er nu eenmaal (bijna) elke dag zijn (vissen, voeren, observeren). En het gros van de karpervissers heeft inderdaad niet de drive en het doorzettingsvermogen om daadwerkelijk succes te behalen, dan wel veel te weinig vistijd om succesvol te kunnen zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-12-2004 15:16

David,

Dat vind ik wel erg kort door de bocht, de situaties vind ik totaal niet vergelijkbaar. Net als je in Nederland makkelijke en moeilijke wateren hebt, heb je die ook in Frankrijk. Ooit wel eens verhalen van mensen gehoord die de grote rivieren aangepakt hebben, zich wezenloos zoekende naar karper? Of op de extreem grote wateren in de meest bizarre weersomstandigheden hun ding hebben proberen te doen? Niets op je gemakje vissen vanuit je luxe bivvy...

Groeten,

Mark
patrick mensink
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-12-2004 13:06
Locatie: oud-beijerland

29-12-2004 15:25

Dan verdien je het ook om te slagen op zo n water als je er zoveel tijd en energie in steekt.Wat is voor jou een belemmering David om op dat water te beginnen?Bang om veel te blanken?te grote investering?Ik kan me ook wel voorstellen dat het zeker niet mee zal vallen om dag in dag uit te blanken.Je gaat toch op een gegeven moment wel twijfelen of je het wel allemaal goed doet.Maar als je dan na 37 blanks (zoals in het artikel) dan toch die vis vangt oeiii wat moet de voldoening dan groot zijn.

groeten,

Patrick
dat zeg ik...gamma