karpersterfte op het koningskleigat te hengelo (ov)

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-12-2004 19:22

Nog even een kleine toevoeging, bij de huidige watertemperaturen duurt het verteringsproces bij een karper al gauw zo'n 18-24 uur waardoor ongeweekte particles nog meer water opnemen en dus nog meer uit zullen zetten dan bij hogere watertemperaturen.
Gebruikersavatar
germain liem
Berichten: 88
Lid geworden op: 23-11-2004 18:23

13-12-2004 19:54

die lui zouden ze egt is een keer moeten aanpakken

:evil: ik zou het graag doen :evil:
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

13-12-2004 20:03

Ga je gang, je zult ze toch niet pakken..
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

14-12-2004 10:48

Mits, Douwe,

Ik weet zeker dat Daaf bedoelde dat mais de enige particle is die niet GEKOOKT hoeft te worden.
Er is geen reden om direct zo te blazen.

MvG Raymon
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

14-12-2004 11:17

mitsz van der kamp schreef:Daaf,

waqt je zegt is niet waar. Het is ALTIJD GEVAARLIJK om ONGEWEEKTE PARTICLES te voeren aan karper.

Stop ermee alsjeblieft.


MVG Mitsz


Om mijn eerdere vraag nogmaals te stellen:

Hoe kan het dan zijn dat de kweek karpers in polen en tjechie in de bassins gevoerd worden met ongeweekte mais? En hier ook nog eens geen last van te hebben.

Begrijp me goed, als ik het zelf gebruik kook en week ik het. Vind het dan ook veel beter te verwerken. Maar vraag me wel af waardoor het komt dat de karper er in die landen dus geen last van heeft om de ongeweekte mais te verteren.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-12-2004 11:22

Misschien het verschil tussen alleen mais en de Particles mix ?
Of dat er in de mix allerlei particles zitten die meer opzetten en daardoor meer schade aanrichten ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-12-2004 12:28

Mijne heren nog een keertje dan, het weken en koken van partikels heeft voor de visser een groot voordeel en voor de vis ook nog eens.
Het voordeel van de vis is dat het gemakkelijker verteerbaar is, geen verstoppingen veroorzaakt omdat door de bereiding, nee niet door berijding,
de partikel al uitgezet is.
Het voordeel voor de visser is dat er door de verschillende temperaturen ook verschillende omzettingen van zetmeel in suikers plaats vind.
Wat de aantrekkelijkheid weer bevorderd.

Raymond ik wou dat ik zo zeker van iemand anders was, bovendien kan hij het beter zelf rechtzetten is het niet.
Ik kan het niet anders lezen dan hij stelt dat mais niet hoeft voor te weken omdat het niet meer uitzet, als jij iets anders leest so be it.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

14-12-2004 12:59

Ik ben het met Douwe eens dat Daaf het verkeert getypt heeft, ik ken Daaf persoonlijk en weet wel dat hij zn zaakjes goed voor elkaar heeft en zo ook zn voertjes.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-12-2004 14:01

Eddy,

jouw Poolse kweekkarpers zitten met honderden bij elkaar in een gat in de grond, dat gevuld is met water. Volkomen overbevolkt.

Een viskweker zal die vissen niet meer te eten geven dan noodzakelijk. Laten we zeggen dat er 1000 karpers in zo'n bassin zitten, die totaal afhankelijk zijn van het gevoerde voer. Als de betreffende kweker er dan 50 kg mais in gooit, krijgen alle vissen zo'n 50 gr mais. ze zitten er dan ook echt bovenop en de concurrentie is maximaal.

Nu de situatie in de hengelsport Pietje Puk uit Konijndrecht heeft gehoord dat je makkelijk 20 kg mais kunt voeren voorafgaand aan een vissessie. De beste kerel draait een zak om op de stek, zonder deze eerst te behandelen. Na een tijdje arriveren de eerste karpers. Laten we zeggen een groepje van 5 vissen en deze strijken neer op het voer.

Wat gaat er nu gebeuren? Lijkt me logisch. Die vissen zich helemaal tepletter aan die ongeweekte mais, met de gevolgen van dien.

Kwekerij en visserij zijn dus twee geheel verschillende zaken.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

14-12-2004 14:14

Dan is dat bij deze ook helder gesteld!

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

14-12-2004 15:27

[quote="mitsz van der kamp"]Eddy,

jouw Poolse kweekkarpers zitten met honderden bij elkaar in een gat in de grond, dat gevuld is met water. Volkomen overbevolkt.

Een viskweker zal die vissen niet meer te eten geven dan noodzakelijk. Laten we zeggen dat er 1000 karpers in zo'n bassin zitten, die totaal afhankelijk zijn van het gevoerde voer. Als de betreffende kweker er dan 50 kg mais in gooit, krijgen alle vissen zo'n 50 gr mais. ze zitten er dan ook echt bovenop en de concurrentie is maximaal.

Nu de situatie in de hengelsport Pietje Puk uit Konijndrecht heeft gehoord dat je makkelijk 20 kg mais kunt voeren voorafgaand aan een vissessie. De beste kerel draait een zak om op de stek, zonder deze eerst te behandelen. Na een tijdje arriveren de eerste karpers. Laten we zeggen een groepje van 5 vissen en deze strijken neer op het voer.

Wat gaat er nu gebeuren? Lijkt me logisch. Die vissen zich helemaal tepletter aan die ongeweekte mais, met de gevolgen van dien.

Kwekerij en visserij zijn dus twee geheel verschillende zaken.

MVG Mitsz[/quote]

Hallo Mitsz.
Dat was Precies wat ik bedoelde :P
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
germain liem
Berichten: 88
Lid geworden op: 23-11-2004 18:23

14-12-2004 15:33

ik heb gehoort dat die kweekkarpers met geplete of gebroken mais korels worden gevoert
en volgens mij zwelen die dingen dan niet meer op

ps ik week en kook mijn partikels altijd dit zou eigenlijk ook verplicht moeten worden
maar ik denk dat iedereen op dit forum hun voertjes wel in orde hebben.
zo niet dan zien ze hier het keiharde resultaat
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-12-2004 15:50

IK quote mezelf maar even:

Mais is voor zover ik weet de enige particle die ook ongeweekt door een vis te verteren is en geen giftige stoffen bevat. Vat dit trouwens niet op als vrijbrief om de mais maar niet meer te gaan weken. Ik denk dus niet dat het daar aan ligt.


Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal, wat ik wil zeggen is dat ongeweekte mais niet giftig is en te verteren is, niet dat het niet gevaarlijk is! Veel particles (vooral peulvruchten, volgens mij ook noten) bevatten namelijk als ze niet gekookt zijn ook nog giftige stoffen.
Natuurlijk zet het uit en natuurlijk kan dat gevaarlijk zijn als een vis er te veel van eet. Natuurlijk week en kook ik zelf mijn mais wel, ik dacht dat de tweede zin dat wel duidelijk maakte.
Wat de voordelen zijn van koken weet ik nog wel van ruim twee jaar hoofdzakelijk met particles vissen op putten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marc van Egmond
Berichten: 86
Lid geworden op: 05-10-2004 13:47
Locatie: Den Haag

14-12-2004 21:30

Het kleigat is gewoon kapot gemaakt door gasten die er in de zomer gaan zitten met een hoop kabaal en grote kampvurenen niet weten waar ze mee bezig zijn.Nacht vissen was er daar door niet meer toegestaan. :(
En nu lees ik dat het bestand ook nog eens terug loopt erg triest :cry:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-12-2004 10:32

Daaf, zodra je dat soort dingen gaat roepen zijn er altijd mensen die het graag aannemen, daarom reageer ik er altijd op dat het dus niet kan.
Je zult het aantal vissers op je stek krijgen die niet weten wat de voordelen van weken en koken voor de visser zijn, dan word je niet blij.
Jij neemt jou visserij serieus ga er dan ook serieus mee om en roep dat soort dingen gewoon niet.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
bart witteveen
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2004 16:16
Locatie: delden
Contacteer:

20-12-2004 18:11

dit is natuulk doodzonde, vis er ook regelmatig heb die 30iger nog nooit weten te vangen zal ook nooit meer gebeuren en ook van die andere vissen is harstikke zonde :(
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-12-2004 16:27

He Bart, ben ik jou daar niet op een vrijdagavond tegengekomen een tijdje geleden?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
bart witteveen
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2004 16:16
Locatie: delden
Contacteer:

22-12-2004 14:14

Daaf,
dit zou maar zo kunnen maar dan zou dit wel een hele tijd geleden moeten zijn.
heb daar in sept/okt voor het laatst gezeten.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-12-2004 15:20

ik ben de laatste tijd ook veel geweest bij het konings.. niet om te karperen maar om te snoeken..
en ik ben de laatste 3 weken amper vissers tegen gekomen..
1x een penvisser.. maar die kon me ook niet vertellen of er mensen passief zaten te vissen.. dus ik betwijfel of het door een vooractie is gekomen.. ik sluit het niet uit. maar ik ik denk persoonlijk dat er waarschijnlijk iets anders aan de hand is of was..

ik heb gerrit heuver vorige week gesproken (voorzitter Ons Genoegen) en hij zou voor mij eens navragen hoe en of er wat bekend was.. hij had er wel van gehoord maar toen had hij nog geen nieuws.. vandaag stuurde hij een mailtje dat de ze er zo niet achter konden komen..
er zijn watermonsters genomen en worden nu door een lab getest op evt een virus. maar waarschijnlijk zullen we er niet achterkomen. omdat met een virus er meerdere vissen boven moesten komen