Watereigenschappen in combinatie met groei van karper

Plaats reactie
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

12-12-2004 00:16

Dilemma voor een water in 2005? Wie wil me helpen:

Mijn vraag heeft betrekking op specifiek water, maar ook dient deze vraag voor mij een algemeen beeld v.w.b. de relatie tussen voedsel/ondergrond/type water en de groeipotentie van karper:

Al twee jaar ben ik verliefd op een plas van circa 30ha. in Nederland. Naast het feit dat het groot is, is het ook errug diep:
De schil van het water is de enige bevisbare optie; als je een meter of zeventig uit de kant bent is het al gauw 30 meter diep. V.d.v.r. is de plas aangesloten op een sluis naar een kanaal waar vnm. schubkarper zwemt. (bij deze sluis heb ik een respectabel aantal schubkarpers gevangen, echter, ik vermoedt dat deze karpers door de sluis zijn gezwommen om af te paaien, omdat buiten de paaiperiode deze stek niet meer productief is en er nauwelijks schubkarper op dit meer(tje) rondzwemt.)
Ik weet dat er de afgelopen vijftig jaar drie keer uitzettingen zijn gedaan van karper op de plas. (jaren 50/60/80) Daarnaast is het water helder en zwemmen er veel en grote roofvissen.

M.a.w. heeft een dergelijke zandafgraving (met dus een lichte harde zandbodem) die tevens een uitloop heeft op een drassige polderhoek de potentie de niet al te veel aanwezige karpers tot topgewichten te brengen?? Op deze bodem zijn overigens wel obstakels te vinden die door mensenhanden zijn gecreerd.

Wie heeft een idee van de mogelijke groei van deze vissen?
Wat zijn DE kenmerken van een water die de middelen herbergen om zwaardere vis voort te brengen?
(klei/zand/modder/visstand/voedsel/ diepte/bezetting karper)


Ik ben benieuwd,.... (hopelijk beginnen jullie niet over observeren van het water want dat is me nationale hobby aldaar, maar vis constateer je daar zeker niet op de wal.... wel logisch denk)

Tot Horens! :-?
Ronald
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-12-2004 09:37

Ronald,

Hier kan je al vrij veel vinden.

http://www.visenwater.nl


MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-12-2004 20:59

Ronald,

Het stuk water wat grenst aan de uitloper van de polder, kan van invloed zijn op het voedsel aanbod.
Wat zijn de mogelijkheden voor waterplanten in dat stuk?
Die sluis ging neem ik aan alleen open om zand af te voeren, of gebeurd dit om wat voor rede nog. Het binnen komende kanaalwater kan dan ook de groei bevorderen van karper(mosselen, kreeftjes)

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2004 21:11

Ronald, op het diepe gedeelte heeft de karper niet veel te zoeken (te vreten). Op zo'n plas moet de karper het dus vnl. hebben van de ondiepere oeverzones en dat stuk drassige uitloop (ook ondiep neem ik aan). In feite kan karper op ieder soort water wel groot worden mits de bezetting maar aangepast is (of wordt) aan het voedselaanbod. Op een water met een kleibodem en niet te diep (laten we zeggen ca. 6 meter) is een veel groter voedselaanbod beschikbaar waardoor in zo'n water een behoorlijk groter aantal karpers groot kan worden dan op het water wat jij beschrijft.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-12-2004 17:45

Ronald,

gaat het om een veenpolder of een kleipolder, dat is een wezenlijk verschil m.b.t. voedselaanbod!
Denk dat de oeverzone het meeste voedsel voor de karpers herbergt.
beetje bij beetje
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

13-12-2004 22:03

Heren,
Dank voor de reacties, het blijft voor mij immer een grote vraag wat het bestand is momenteel, maar dat is logisch omdat elk water anders is in verhouding tot de beschreven eigenschappen hierboven. Jullie kunnen geen glazen bollen kijken denk ik

Maar ook na het lezen van de www-site die best leuk en boeiend is, heb ik nog geen gevoel bij de verhouding aanwezige grote snoeken versus karpers,.... wat zegt dit over het water????? (veel witvis? of juist weinig?)

mijn stelling:
Juist bij de aanwezigheid van veel (grote) roofvis kan de karper flink de ruimte krijgen om zich lekker in de rondte te vreten. Dit omdat deze aanwezigheid blijk geeft dat het water van goede kwaliteit is en de roofvis de witvisstand in de perken houdt?

Gr.
Ronald
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

13-12-2004 22:04

By the way,
'helaas' ligt dit water in een veengebied......
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-12-2004 22:56

grote roofvis zegt daar vooral wat over de openheid van het water, weinig dekking, alle kleinere soortgenoten worden gewoon weggepredeerd door de grotere snoeken. De grootte van de witvis zegt waarschijnlijk veel meer over de eventuele groei van de karpers, met name brasems kunnen goede indicatoren zijn.

Zoals ik van jouw begrijp is de plas al behoorlijk oud, dit betekend dat de plas zich al wel redelijk heeft ontwikkeld en er ook bodemvorming heeft plaatsgevonden. Hierbij wordt de plas voedselrijker en dat KAN meer voedsel betekenen.
Met een dergelijk oud gat kan het maarzo dat het water een redelijk goede voedselhoeveelheid herbergd. Gezien de uitzettingen van een behoorlijk aantal jaren geleden zouden er best mogelijkheden zijn voor een leuke vis op dit water.

Het blijft erg moeilijk, je hebt zeer weinig gegevens over de plas, waterplanten zijn erg belangrijk, witvis, de stijlheid van de oevers etc...
Ook zandbodem kan erg verschillend zijn, grof zand, fijn zand, lemig zand, leemarm zand etc...
beetje bij beetje
Plaats reactie