Graskarper!!! telt het

Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

18-07-2002 23:28

Ik hoor vaak mensen zeggen van GRASKARPER telt niet

Mijn vraag is hoe is de mening bij jullie erover!

Met vriendelijke groet patrick
Hopaaa
Arjen Lans

19-07-2002 15:32

Ik heb wat moeite met de stelling van "sommige personen" zoals onze achter-een-donkere-zonnebril-verschuilende P van Leur, aanhaald . Laat me e.e.a. verduidelijken:

Er wordt hier het woord "tellen" in de betekenis van "meetellen" geopperd. Dit meetellen betekent dat er een opponent is die "niet-meetellen" impliceerd. Daar wringt bij mij de schoen.

Waar hebben we het dan over als we ons af gaan vragen of een vis meetelt of niet. Voor de een zal een graskarper een bijvangst zijn en voor de ander zijn of haar hoofddoel. De een baalt van 10 brasems op een nacht (ik) en de ander wint er een wedstrijd mee.

Vandaar dat ik geneigd te zeggen ben dat de discussie zinloos is. Een graskarper is een vis, een karper is een vis een paling is een vis, ik ben een visser.

Arjen





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2002-07-19 15:35 ]</font>
Hans-Peter van Ee

19-07-2002 17:28

Arjen

Vanwaar zo'n reactie naar Patrick toe??
Toevallig beïnvloed door een collega die Patrick niet kan uitstaan??

Juist jonge karpervissers als Patrick moeten wij helpen.
En ik ken Patrick toevallig als een fanatieke karpervisser die ook trots is als hij een graskarper vangt.

Is er trouwens niet nog iemand die graag achter een zonnebril schuilgaat??
Goed voorbeeld doet volgen.

Patrick

Zoals jij weet vang ik de graskarpers niet zo graag als jij, maar als ik ze vang, behandel ik ze net als jij met uiterste voorzichtigheid.
Wat dus betekent dat ze weldegelijk tellen als levend wezen.
En Patrick ik weet dat deze vissen voor jouw wel tellen.
Zie je zaterdagavond.

groeten

Hans-Peter
Bjorn de Jong
Berichten: 17
Lid geworden op: 08-07-2002 02:00

19-07-2002 18:25

-- niet meer relevant
Laatst gewijzigd door Bjorn de Jong op 25-08-2010 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

19-07-2002 18:34

Er word niet om gevraagd, of graskarper als Karper telt, maar gewoon of 't telt.
Als iemand aan mij vraagt wat ik gevangen heb (*een visser) zal ik er bij vermelden dat ik als 'bijvangst' een paar brasems heb gevangen.

'bijvangst' hier tussen haakjes, want wat voor de 1 een bijvangst is, is voor de ander een leuke 'tussen' vangst.
Bijna niemand is dol op brasem, maar daarom telt het nog wel.
mischien niet als karper.
maarja, vind je het niet 'tellen', dan vertel je toch gewoon dat je 3karpers gevangen heb, i.p.v 5runs, waarvan 3karpers, en 2 brasems.

ga bij je zelf na, wat voor jezelf telt.
vind je het een 'bijvangst' als in de zin van 'nare' ervaring, laat je het achterwege.
anders vertel je het.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

19-07-2002 18:42

ik vind een grasKARPER wel degelijk tellen want ze vechten net zo hard als een normale karper.


de groeten...
Wilko Bloem

19-07-2002 19:17

Ik kan mij herinneren dat Thomas. Lont, er ooit een artikel heeft over uit gewijd. En ook maar dat weet ik niet echt zeker, op T,V geweest betreffende deze vissoort, toen deze ooit was uitgezet. Hij beviste deze ook met razend veel enthousiasme, en positief commentaar! Toevallig ken ik Thomas persoonlijk, een echte karpervisser pur sang!

En heb wel eens een dag sessie met hem gedaan, ik gebruik nog steeds, zijn meesterlijke "sensor" pennen! Het was deze crack beslist niet te min, om op graskarper te vissen! Ik zelf heb ze nog nooit gevangen, dus ik kan niet oordelen over deze vissoort. Maar krijgt zondermeer van mij, de zelfde correcte behandeling als welke vissoort dan ook, mocht ik hem OOIT haken, alles wat leeft verdient respect!
Met diervriendelijke groet Wilko!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Euchaire van der Straeten
Berichten: 43
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Biddinghuizen
Contacteer:

19-07-2002 20:29

KIJK op http://www.visserslatijn.nl

Bij de records..graskarper...en bepaal zelf op deze telt..ik heb m zelf gevangen!!

Greetz
Wilko Bloem

19-07-2002 22:11

En Patrick de posting van Euchaire spreekt al voor zich op de page.Daar kan niemand meer omheen dacht ik zo, indrukwekkend mag ik wel stellen!
Met verbaasde groet Wilko!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2002 23:15

Fantastisch mooie vis Euchaire, gefeliciteerd!

Groeten Kees

Ps. Verder een onzin onderwerp, elke vis telt.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

20-07-2002 03:31

Ik snap arjen niet helemaal wat heeft een zonnebril nouw met mij te maken je hebt me zeker een keer een foto van mij gezien poepoe he! beetje vreemd.

ik vang grassies ik vind het niet erg heb er een aardige sport aan.

Het ging mij ermeer om hoe de andere mensen er over denken en ik weet van HPE dat ie ze niet zo graag vangt!!

met zonnige groet patrick
Hopaaa
Hans-Peter van Ee

20-07-2002 07:37

Euchaire

Formidabele vis, en of hij telt.

Het is een mooie lange vis met een behoorlijk brede bouw zo te zien.

Het is de vierde veertigponds-graskarper zover ik op de hoogte ben.

Of is dit dezelfde vis die een aantal jaren geleden is gevangen op het Ketelmeer.

met maisvissende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-20 07:43 ]</font>
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

20-07-2002 10:28

wat een bak!!!!
Euchaire van der Straeten
Berichten: 43
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Biddinghuizen
Contacteer:

20-07-2002 10:57

Het zou de vis van het ketelmeer kunnen zijn..heb alleen verhalen erover gehoord en nooit iets erover gezien..wat ik wel weet is dat deze vis ook een keer gevangen is op 39 pond..op geen grote afstand van waar ik m ving!!..overigens t aas was een aardbeienboilie!!..

greetz
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

20-07-2002 13:37

Ik heb zelf in mijn leven 2 graskarpers boven de meter gevangen 1 van 1.03m en dit jaar nog 1 van 1.02m Van de 1.03m heb ik geen foto's van de 1.02 en ik vind het schitterde vissen zijn sterk nemen een harde run prachtig allemaal dus voor mij en veel andere telt het gewoon en niet alleen maar als bijvangst ik heb dit jaar maar 9 grassies pas. dus een echte graskarpervisser ben ik ook wel weer niet!
Hopaaa
Wilko Bloem

20-07-2002 13:56

Maakt niets uit Patrick, plezier en genieten
staan voorop!
Veel plezier Tijger,groeten Wilko! :grin:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

20-07-2002 16:28

Patrick

Mijn mening is dezelfde als die van Arjen Lens.
Ik kan niet begrijpen waarom er iets 'meegeteld' moet worden.
Als jij plezier beleeft hebt aan een graskarper die je ving dan is het goed...of ie nu volgens andere mensen wel telt of niet, dat is totaal niet belangrijk.
We vissen om te vissen, karperen om karpers te vangen...maar toch zeker niet om ieder jaar een respectabel lijstje bij elkaar te vangen.
Ik sprak pas geleden mensen die brasems als ' -1 tellen ' ...belachelijk toch??

Groeten ChrisN
Hans-Peter van Ee

20-07-2002 16:52

Chris

Volgens mij begrijpen jij en Arjen Patrick verkeerd, want ik vind het vangen van graskarper balen.
Het is namelijk maar net wat men gewend is, wat betreft graskarper-vangsten.
Ik heb eens op een water gezeten daar waren de grassies gewoon een plaag, het belemmerde gewoon de karpervangsten.

Graskarper ik vang ze liever niet, vermeldt het niet eens in mijn logboeken.
Een spiegeltje van bijvoorbeeld 4 pond daarintegen wel.
Dus graskarper telt niet bij mij, wat dus niet betekent dat ik ze anders behandel dan welke andere vissoort dan ook.

Voor de één is het een leuke bijvangst, voor mij soms een stoorzender in mijn jacht op karper.
En daarbij blijft het een hele Kwetsbare vis.

met karpervissende groet

HPE
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

20-07-2002 17:53

Hallo Hans-Peter

Ik begrijp in elk geval wel wat jij bedoelt.
Soms kunnen graskarpers (net als kopvoorns, brasem, noem maar op) je jacht op karper belemmeren.
Kijk...er zijn momenten waarop ik absoluut liever geen graskarper vang (bijvoorbeeld tussen een groepje karpers aan het oppervlak)
Maar daar gaat het mij niet om.
Het woord "meetellen" ...daar wringt de schoen. Waarom moet iets uberhaupt al dan niet meegeteld worden?
Okee...het is jammer, door die graskarper zijn de karpers verjaagd...en dat is balen, want we vissen op karper, niet op graskarper.
Maar je hoeft je dan toch verder helemaal niet druk te maken of hij 'meeteld' of niet?
In mijn logboek op de pc komt dan zoiets te staan als "Ik ving een gras, waardoor de karpers verjaagd waren"
Maar moet ik me dan druk gaan maken of ik nu 18 karpers heb of 19, door die gras? Absoluut niet, het interesseert mij verder geen moer of ik er 18 of 19 heb. Het vissen zelf...Dat telt.
En, wanneer ik het wel leuk vindt om eens een graskarper te vangen, dan is dat mooi meegenomen. In mijn logboek komt zoiets als: "En later die avond had ik een graskarper" Maar wederom ga ik me weer niet druk maken of ik er nu 18 of 19 heb. Wat maakt het uit? Ik heb leuk gevist.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

20-07-2002 17:55

HPE

check je Mail box ff een plattegrond..!!

En wat ik vandaag meegemaakt heb nouw. dat hoor je vanavond wel!

met stasachtige groet patrick
Hans-Peter van Ee

20-07-2002 18:36

Patrick

Is gecheckt :smile:

Chris

Het woord tellen valt natuurlijk op verschillende manieren uit te leggen.

Al vang ik 18 vissen, is de 19e vis een graskarper, noteer tel ik deze niet als de 19e vis van de sessie.
Wat niet betekent dat de vis op een minder humane behandeling kan rekenen, dan telt elk dier mee.

Zo vind ik bijvoorbeeld een aantal vangsten van brasems minder erg.
Omdat brasems een veel minder negatieve invloed hebben op mijn vangsten.
Soms stimuleren zij de karper zelfs tot aanbijten.
Hun aasgedrag komt ook meer overheen met dat van een karper.

Het is zelfs zo dat ik veel graskarpervangsten me zo wel herinner.
De lucht aan mijn net, het blijven knopen van onderlijnen en het gestresste gedrag van dit creatuur der natuur makken altijd een 'onvergetelijke' indruk op mij.

met relativerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

21-07-2002 14:58

einde.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

22-07-2002 09:33

Ik heb bepaald wel liever een graskarper dan een brasem (snottie). Heb je nog nooit gezien wat voor een shitzooi in je net zit na een brasem? Voor mij telt een 27 pond graskarper egt wel als 19de vis. Het zijn egt wel mooie vissen en de vangsten gaan zeker niet achteruit na het vangen van een graskarper. Anders had ik in een week tijd geen vis meer gevangen in Frankrijk.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

22-07-2002 10:45

Stefan,

schep je een brasem ?? waarom dat ??
je ken een brasem toch het makelijkste gewoon in 't water onthaken ??
Kop goed beetpakken, haak eruit halen, en klaar.
dan is alleen je hand een beetje vies, nou en :wink:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-07-2002 17:27

Vrijdag heb ik voor het eerst mijn vriendin meegenomen met een nachtsessie.

Toevallig hebben we 4 grassies gevangen; de grootste (95cm) werd door mijn vriendin gevangen. Zij was zéér onder de indruk van deze vissen, en ik moet zeggen dat ik het wonderschone vissen vind! Niet alleen de dril is bijzonder spectaculair (daar kunnen de meeste karpers niet tegen op!), maar deze slanke torpedo's stralen een bepaalde oerkracht uit die mij erg bevalt.

Tel ik deze vissen dan mee? Ja, alleen niet als karper, maar als een zéér geappricieerde bijvangst :wink: