Het zijn toch meestal de collega karpervissers die iets proberen te jatten, mensen die van nature niet vies zijn van een diefstalletje uit geldgebrek of zo, zo ook bij mij:
Een jaar of 10 geleden, ik kwam om een uur of 5 's nachts uit de nachtdienst en wilde nog even een paar uurtjes gaan vissen. Inmiddels was het 8 uur 's morgens geworden en ik begon te vechten tegen de slaap op mijn stretcher. Wat doe ik; bivvy neerzetten of inpakken en naar huis? Maar het was mooi weer dus ik besloot maar gewoon in de openlucht m'n ogen dicht te doen, het was verder erg rustig aan het water en op een karpervisser 400 meter verderop na was er niemand te bekennen, ideaal om even een uiltje te knappen. Een uurtje of 2 later werd ik wakker, en aangezien het niks was met de vangsten en ik nog een drukke agenda had die dag ben ik in gaan pakken. "Hé, waar is m'n bivvy? Die had ik toch onder m'n stretcher liggen, nog ingepakt in z'n zak?" Ben in m'n auto wezen kijken, uitgebreid de omgeving afgezocht maar hij was toch echt weg. Navraag bij de verderop zittende karpervisser (ik kende de knul van gezicht) leverde niets op, hij werd net wakker volgens hem. Nou pech, bivvy weg.
Een maand of 3 later kom ik weer op datzelfde water en zie dat ventje weer vissen, en 3 maal raden met wat voor bivvy. De mijne!

Ik herkende 'm duidelijk aan het Kevin Nash logo wat er op een bepaalde manier (ietwat scheef geloof ik, weet 't niet meer precies) op zat genaaid, en een klein gaatje/scheurtje onderaan in de deur veroorzaakt door een misgeprikte haring.
Ik zeg "inleveren dat ding!!!"

Hij ontkende in alle toonaarden en vertelde de bivvy een week geleden bij een bepaalde hengelzaak te hebben gekocht. Ik zeg "heb je daar een bon van?". "Die ben ik kwijt" vertelde hij. Ik zeg "ok, spullen inpakken en mee naar die hengelzaak, dan doen we ff navraag".
Aangekomen bij die hengelzaak en de verkoper wist (natuurlijk) van niks.
"Nee, nooit een bivvy aan deze meneer verkocht. Sterker nog, ik verkoop geen Kevin Nash."
Met de staart tussen zijn benen leverde het ventje de bivvy weer in bij mij.