Uitgeestermeer en omringende meren

Plaats reactie
Tinus De Wit
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-08-2004 12:12
Locatie: den haag

09-08-2004 12:18

[b]Ik ben van plan om binnenkort een lange sessie te houden in de Zwanenmeerpolder, (uitgeestermeer etc) maar ik ken het water niet, ik zou graag willen weten of er uberhaupt wel karper zit, of ze er groot worden, of het moeilijk of makkelijk te bevissen is, hoe de bodemgesteldheid is etc... stekken vraag ik niet om, gewoon de basisinformatie die je nodig hebt over een water voordat je het gaat bevissen

Bij voorbaat dank[/b]
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-08-2004 14:50

Tinus, je zult niet al teveel info krijgen, je hebt wel een PB!

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

09-08-2004 15:58

Tinus kijk eens op deze site http://www.handyfish.nl/ onder het kopje forelvissen en deze site http://www.dilvis.com/main-nederlands.html en bedenk dat het Uitgeestermeer en Alkmaardermeer een water is.
Trek dan je conclusie.

Jos.
Tinus De Wit
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-08-2004 12:12
Locatie: den haag

09-08-2004 17:39

heerlijke antwoorden, ik ben een stuk wijzer geworden...
ik hoefde er uberhaupt niet zo nodig te vissen, maar 2 vrienden van me wilden er een hele week vissen zonder enige verdere kennis... :cry:
ik zocht informatie over het water zodat we niet van een koude kermis thuis zouden komen, dit heeft veel geholpen :D 8)
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

12-08-2004 20:47

Hoi hier wat info over het vissen rondom en op het uitgeestermeer
In de polder zwaansmeer heb je veel kleine meertjes waar allemaal sloten op uit komen,hier zit veel (ver)wilde karpertjes,grote vissen heb je hier niet te verwachten want deze zijn door de plaatselijke beroeps visser verkocht aan hengelsport ver uitgeest.
Dikke modder bodems waar niet met lood valt te vissen,wel leuk water om met licht penhengelje de slootjes af te struinen,met kans op veel karper.
Het uitgeestermeer:Een grote variatie aan soorten karpers die meestal in grote scholen rond zwemmen.
Als je deze weet te vinden dan kan je een drukke nacht te gemoed gaan want het is na mijn ervaring een echt nachtwater.
Goede stekken zijn vaak waar de wind op staat.

mvg mark res
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

12-08-2004 22:39

De waarheid is totaal anders dan hier verteld wordt omtrend de karper die verkocht is aan AHB Uitgeest. Verstrek alleen goede informatie en vertel geen dingen die je niet weet.
AHB Uitgeest heeft in 1998, 1999 en 2001 totaal 45 karpers vanuit de Uitgeester- en Heemskerker broekpolder betrokken van de plaatselijke beroepsvisser, waaronder 4 20+ en de rest tussen de 5 en 16 pond. Deze zijn uitgezet in de plaatselijke visput nadat hij eerst 42 "frommelmondkarpers"" heeft verwijderd, en er 80 karpers, waarschijnlijk van ouderdom, gestorven zijn.
Deze beroepsvisser heeft alle visrechten in de Uitgeester- en Heemskerkerbroekpolder, daar hij alleen paling vist heeft hij het vissen op schubvis alleen toegestaan voor leden van AHB Uitgeest. Bovendien mag hier alleen gevist worden van een half uur voor zonsopkomst tot een half uur na zonsondergang. Om bij het grootste gedeelte van het water komen moet je je begeven op grondgebied van Het Noordhollands landschap, en dit is verboden gebied wat alleen via het water betreden mag worden. Er zijn ook geen looprechten.
De Polder Zwaansmeer is het gedeelte waar de jachthavens liggen tot aan de crommenije, hier is een water, wat in eigendom is van recreatieschap en daar is het verboden te vissen.

Tevens wil ik ook van de gelegenheid gebruik maken om mede te delen dat AHB Uitgeest nooit enige bemoeienis heeft gehad met het aankopen van zware karpers uit het Uitgeester- en Alkmaardermeer zoals ook door onwetende mensen wordt beweerd.

Jos de Wit
Secretaris AHB Uitgeest.
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

13-08-2004 16:11

Sorry meneer de wit maar voel je je aan gesproken of schuldig dat je regelmatig op het bewuste water vist waar de karpers (DE KUIL uitgeest) heen zijn getransporteerd.
Ik weet wel degelijk waar ik over praat omdat ik er zo ong 8 jr tot mijn spijt en schaamte heb gevist.
Er werden door ons toen regelmatig lange schubs gevangen die duidelijk niet van het orginele bestand afkomstig zijn,en dus waarschijnlijk uit de polder afkomstig waren.
Wij vingen ze wel maar de meeste vissers konden deze vissen niet in hun net krijgen omdat ze en stuk moeilijker te vangen waren.
En hoe verklaar je verder dat er vissen van tegen de 30 pond rond zwemmen terwijl de put meer dan overbevolkt is.(de orginele vissen gaan niet verder dan 12 pond)
Verder is hier een beheerder aanwezig die heeft lopen op scheppen dat er verse karpers uit het alkmaardermeer zijn in gezet,en was hier erg trots op.(dit heerschap is jou ook bekend)
Dit heb ik uit de eerste hand.
Ik snap trouwens niet dat je hier in dit water als gerespekteerd studie groep lid nog vist.
Je zegt het al dat er vrommel mond karpers verwijderd zijn,vertel mij nu eens hoe dit zo ver heeft kunnnen komen dat deze karpers er zo zijn gaan uitzien.
En zijn er vorig jaar niet rond de 80 vissen overleden.
Bij ondervoeding en een slechte conditie van de vissen komt het herpesvirus namelijk sneller tot uiting.
En dit is nu net waar de karpers zich in deze overbevolkte put zich in bevinden.
Ik vind het trouwens wel erg cru hoe deze vrommelmondjes na jaren van trouwe dienst op deze manier aan hun eind moeten komen louter en alleen omdat ze er niet zo mooi meer uit zien.
Naar mijn mening moet je je ogen uit je kop schamen dat het voor deze vis(sport)vereniging op neemt,dit zegt voor mij genoeg over jou als persoon.

m.res

.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-08-2004 21:31

Beste Mark,

4 berichten geplaatst en dan zo tekeer gaan. Dat getuigd van verstand!! Bijzonder jammer wat je nu uithaald. Je praat nu tegen iemand die opkomt voor de karpervissers in het algemeen, D.m.v. deelname aan bestuur in H.S.V. en aan de KSN. Vervolgens vertel je hem dingen die hij d.m.v. een vistand beheer commissie wel kan weten en jij misschien alleen van verhalen. Even wat qoutes uit je tekst. In de hoop dat je tot inzicht komt.

--Ik weet wel degelijk waar ik over praat omdat ik er zo ong 8 jr tot mijn spijt en schaamte heb gevist.--

Sorry maar 8 jaar ergens vissen en dan zeggen dat je er spijt van hebt? Moet ik maar aannemen dat je de eerste 7 jaar een plaat voor je kop had?

--Er werden door ons toen regelmatig lange schubs gevangen die duidelijk niet van het orginele bestand afkomstig zijn,en dus waarschijnlijk uit de polder afkomstig waren. --

Omdat niet alle vissen er hetzelfde uitzien komen ze ergens anders vandaan? Misschien uitzettingen over verschillende jaren. Neem spiegel karper project waar valkenwaarders, fransen en duitsers uitgezet worden? Ze zijn allemaal anders hoor van bouw en schubben patroon.

--Naar mijn mening moet je je ogen uit je kop schamen dat het voor deze vis(sport)vereniging op neemt,dit zegt voor mij genoeg over jou als persoon. --

Zomaar een paar qoute's uit je verhaal en dan zo afsluiten? Ik kan er nog wel wat aan toevoegen maar omdat ik niet 100% zeker van m'n zaak ben laat ik dat maar achterwege. Maar zoals ik dus al begon jij hebt echt je ogen in je kontzak. Want kijken doe je er zeker niet mee!!

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

14-08-2004 14:29

Betse renee
Vertel mij nu eens op wat voor positieve manier hij dan opkomt voor de belangen van de karpervisser.
Ik geloof ook niet dat jij er enige weet van hebt ,wat voor beleid er op dit water plaats vindt,en zo wel laat het me dan weten en ook wat je er van vindt.
Dat ik er 8 jr gevist heb is een foutje dit had moeten zijn 8 jr geleden 1 seizoen.
Ik wist overigens niet dat je al langer mee moet doen op het board een omkritische reaktie te mogen plaatsen .
Ik geef toe dat ik iets te snel en emotioneel gereageerd heb vandaar ook de foutjes in de tekst maar ik sta wel volledig achter wat ik gezegd heb .
Mischien plaats ik wel een nieuw onderwerp met als titel de kuil.
En over hoe ik weet dat het andere karpers zijn die schubs, de grootste orginele spiegels daar wogen toen niet meer dan 10 pond,en neem maar van me aan dat ik er weet van heb omdat ik er in het ene seizoen dat ik er gevist heb aardig wat karpertjes gevangen heb.In een put met meer 80 karpers per hektare worden karpers uit zich zelf geen 25 pond.

mvg mark res
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

14-08-2004 21:39

Nog even een reaktie op jou reaktie.
Wanneer iemand een bestuurlijke funktie heeft in wat voor organisatie dan ook,mag deze van jou dan niet kritisch benaderd worden!!
Ik geef toe dat ik de beste man iets fatsoenlijker te woord had kunnen staan, maar dat ik dat niet mag doen omdat hij een bestuurlijke funktie binnen bepaalde organisaties bekleed slaat werkelijk nergens op.
Verder kan ik je vertellen dat ik wel degelijk betrouwbare info heb ingewonnen over het beleid van de kuil.
De vismaat van toen was en is bioloog en hij heeft ook nog een bestuurlijke funktie binnen de ksn gehad.(dit laatste vermeld ik er bij omdat het geloof ik nog al een indruk op je maakt als mensen een bestuurlijke funktie bekleden)
Verder wil ik ook nog wel weten wat je niet voor 100% zeker wist.
Ik reageerde ook fel omdat ik een reaktie gaf op een vraag van iemand waarna ik op een nette manier voor leugenaar werd uitgemaakt door deze persoon,mischien ken je de uitdrukking wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.

mvg m.res
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-08-2004 15:30

He MArk,

Je maakr jezelf niet al te populair op deze manier.
Misschien is het beter om eerst even af te wachten alvorens je iemand zo loopt uit te kafferen...
Dat iemand een bestuurlijke functie heeft, maakt mijns inzien niks uit, maar het respectloos schrijven naar wie dan ook, gaat me gewoon ietsjes te ver!

De een vist graag op de Kuil, de ander rent er misschien voor weg! Ik zie mezelf er ook niet vissen, maar dat een ander daar misschien wel komt om te vissen...? So what..?

Op wat voor water vis jij dan? is het 100% zeker dater geen gejatte vis zwemt?
Welk water is 'schoon"... ik denk dat als je weet hoeveel wateren zijn besmet met gejatte vis... dan kan je nergens meer gaan vissen!

Maar goed, iemand uitkafferen zoals jij doet word hier over het algemeen niet echt gepikt...
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

17-08-2004 12:58

Hee marijn
Volgens mij had ik al aangegeven dat ik iets te snel gereageerd had en het inderdaad wel iets netter had gekund,dus daarom snap ik jou reaktie niet.
En nee natuurlijk weet ik niet of er gejatte vis rond zwemt in water waar ik vis,maar het gaat mij er om dat een bestuur van een visvereniging,bewust aan dit soort praktijken doet,en dit nu vind ik schandalig.
Uit je reaktie kan ik ook halen dat je het de normaalste zaak van de wereld vindt dat er dit soort praktijken op bepaalde wateren plaats vinden.
Jammer!!!!!
Ik hoopte op deze manier een discussie op gang te krijgen en niet om vrienden te maken,want die heb ik genoeg.

Mvg m.res
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-08-2004 13:38

Mark,

Even ter verduidelijking:
Ik ben avbsoluut TEGEN het overplaatsen van vissen! vooral oude (zware) vissen kunnen dit niet overleven, deze vissen horen te zwemmen, daar waar ze zijn groot geworden!
Dat men grote vissen in een bepaald water wil hebben en daarom vis van ander water gaat overzetten is een kwalijke zaak, maar het gebeurd op zoveel wateren!
In de bosbaan zwemt een vis van dik in de 36... Grootgeworden op de bosbaan? Onmogelijk, precies dezelfde reden die je aangeeft over de Kuil...

Ik doe geen uitspraken over het wel of niet bewust overzetten van vis door een bestuur, welke dan ook!
Maar bewust overzetten van vis, hoort niet, maar het gebeurd wel...
Plaats reactie