De Dobber

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 13:02

Zat net even te surfen en kwam uit op een BTW in Nederland, de Dobber... Heb daar wat foto´s bekeken en het is werkelijk schandalig!
Het lijkt wel of de mensen die daar vissen geen idee hebben hoe je met een karper om moet gaan... Allemaal staand op de foto, vis in het gras..

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://nl.msnusers.com/VisputdeDobberAndijk/shoebox.msnw" target="_blank" class=bericht>http://nl.msnusers.com/VisputdeDobberAndijk/shoebox.msnw</a><!-- BBCode auto-link end -->
Jorn de Wals
Berichten: 190
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Enschede

15-08-2003 13:21

He Marijn,

Het zijn idd niet de meest voorzichtige mensen, maar volgens mij zijn het ook geen echte serieuze karpervissers. Meer een bijleggertje. Het is trouwens volgens mij niet echt een betaalwater, maar een verenigingswater, die heb je zoveel in Nederland.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2003 13:28

Marijn,

Het is inderdaad niet echt een betaalwater, maar een zogenaamde karperput. De beruchte karperput van Andijk. Laten we de behandeling van de karper eens scheiden van een kwaliteits oordeel over dat water. Ik ben bang dat je deze plaatjes overal kunt nemen. Met name daar waar op makkelijke wijze karpers te vangen zijn. Ik denk niet eens dat ze zich er van bewust zijn. Er is dus nog heel wat te doen aan voorlichting.

Groeten, Kees
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

15-08-2003 13:36

Marijn,

Schot voor open doel joh.
Tis nu echt lekker weer om naar buiten te gaan ipv weer over dit soort shit te gaan lopen zeiken.
Wordt weer een discussieren om het discussieeren-topic waar er al veel te veel van zijn
Immers iedere beetje (karper) visser weet van Andijk en zal er ook met een wijde bocht omheen rijden en die paar anderen op de foto's dus niet.
Is al zoveel over gefucked!
Leave it!
En als het je werkelijk raakt moet je daar zijn en niet weer dat ellenlange over en weer- gezever hier
Met zonder kop in 't zand stekende groet,

John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-08-15 13:38 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 13:41

Jorn & Kees,

Jullie hebben denk ik ook wel gelijk wat betreft het water dat het geen specifiek BTW is, maar toch.... Ze hebben allerlei regels en je moet een paar centen betalen voor het vissen op deze put!
Van de foto´s ben ik geschrokken, het zijn voornamelijk pleziervissertjes die zonder veel moeite te doen vis willen vangen, dat kan je ook wel zien! Maar ik heb op de foto´s 1 inthaakmat gezien, verder allerlei mesnen die de vis gewoon fijnknijpen om hem vast te kunnen houden of gewoon staand met de vis poseren!
Ik kan niet begrijoen dat de beheerders/eigenaars van zo´n water hier niet strenger op controleren, het gaat immers om hun vis en hun zakcentje. Je gaat namelijk niet vissen op een put waar veelal beschadigde vissen zwemmen...

Kees,

Is er niet iets te doen wat betreft de voorlichting over het behandelen van een karper? Ik zie de laatste tijd zoveel foto´s van vissen waarvan ik denk.... poeh! Dit an echt niet! Laatst kreeg ik in de brievenbus het blad 'Visblad' of zoiets. Daar werd de karper gewoon in het zand ( :mad: )gelegd om gefotografeerd te worden... :mad:
Dit kan toch niet!! Hoeveel jonge vissers nemen dit voorbeeld niet over? Is er niet op een of andere manier de mogelijkheid om hier meer aandacht aan te besteden?
Iemand ideeën?

Met frustrerende groet,

Marijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2003 13:59

Marijn,

Wat betreft je opmerking over controle kan ik je volgen. Maar dat doet mij wel afvragen hoe dan op de plekken waar minder of geen controle is? Neem maar het gemiddelde stadspark. Dit zou kunnen betekenen dat in principe de praktijk op dit soort water een schoolvoorbeeld zou moeten zijn voor alle vrije wateren.

Je bent niet de enige die deze tendens opmerkt en het moet zeker nog meer aandacht hebben. De KSN heeft de gedragsregels, maar is daarmee nog niet klaar. Net zoals de HSV'en met de jeugdopleidingen. Beetje meer aandacht in de populaire bladen kan ook geen kwaad. Wijzelf kunnen daar een steentje aan bijdragen overigens. Begin een karperafdeling bij je HSV, verzamel wat medekarpervissers en maak een plan. Of ga naar naar de regioafdelingen van de KSN.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 14:14

Kees,

Ken jij de HSV Velsen? Daar gebeurd helemaal NIKS! 1 keer per jaar organiseren ze een visdag voor jeugdige vissers over hoe je een haakje uit de bek van een voorntje moet halen, hoe je een haakje moet knopen, that´s it!
Waar ik woon heette het vroeger pampercity, je kan begrijpen wat daarmee bedoeld word! Veel mensen kwamen er wonen met kleine kinderen, kleine kinderen worden groter en gaan vissen! Het barst er van de jeugdige vissers, maar er is niemand die deze vanuit de HSV begeleid!
De HSV is naar mij toegekomen voor informatie over de vis die zij de laatste jaren hebben uitgezet, hoe groot ze zijn, de stekken waar ze gevangen worden, het gewicht, enz.
Zelf weten ze helemaal niks, ze dachten zelfs dat de karper er niet meer zat en uit de wateren weg was gezwommen naar ander water! Maar als de slotenstelsels bekijken zullen ze zijn dat de vis niet weg kan uit het stelsel van water... begrijp je wat ik bedoel, het zijn bij ons een stel prutsers, want het stikt er van de karper en ik vang me helemaal scheel aan mooie graskarper waarvan zij dachten dat deze vis nu ongveer 60 cm. zou moeten zijn en 4 kilo...
Als ik dan dit jaar al meerdere grassies vang van over de 18 pond met als uitschieter van 23 pond... ze begrijpen weinig van de vis, hun leefgebied, enz.
Ik verwacht niet dat deze mensen jeugdige karpervissers (in spé) iets kunnen bieden!
uit bovenstaand stuk zit een stukje irritatie en onbegrijp, maar dat had je waarschijnlijk wel door!
Als ik zie hoe sommigen bij ons een gevangen karper behandelen? Ze leggen de vis gerust neer op uitgedroogd riet... dat is best scherp :mad: !
Ik probeer het die jongens wel uit te leggen en maak ze duidelijk hoe het wel moet, maar toch... ik kan ze niet aanraden een onthaakmat te kopen! Het zijn vaak jongens van 13 jaar die af en toe is gaan vissen!

Verder denk ik dat er meer aandacht besteed moet worden in de landelijke vissersbladen aan dit probleem, dat is waar veel jeugdige/onervaren (karper)vissers naar kijken en een voorbeeld aan nemen.

Marijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2003 14:42

Als ex-IJmuidenaar wordt ik ook niet hevig geïnspireerd bij de gedachte aan HSV Velsen. Maar, als je ze iets wil leren moet je infiltreren. :smile: De weg is lang niet eenvoudig, maar kan uiteindelijk toch tot resultaten leiden. Wat dat betreft kan ik wel de voorbeelden noemen van wat bereikt is bij een aantal HSV'en zoals de Amsterdamse.

De landelijke media is ook een weg die al bewandeld wordt, maar kan meer. We zullen zien.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-08-15 14:43 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 14:56

ex-IImuidenaar? Jij? Ik kan begrijpen dat je vertrokken bent naar een mooier stukje Noord-Holland, met overigens veel mooier viswater!
Ik kan altijd is kijken wat de mogelijkheden zijn bij de HSV Velsen! Heb je tips?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2003 15:10

Inderdaad, geboren, getogen en vroeg genoeg weggegaan.

Er zitten zat mannen hier op het board met ervaringen. Wellicht moet je Martijn Julien eens een privétje sturen over HSV afdeling XI in Purmerend. Maar meer mannen hier kunnen je wel wijzer maken. Amsterdam heeft tegenwoordig ook een KSN regioafdeling. Als er een bijeenkomst is, kun je daar eens je licht opsteken.

Kees
kiteman berga
Berichten: 10
Lid geworden op: 13-06-2004 11:15
Locatie: andijk
Contacteer:

12-07-2004 20:38

he hallo
alvast excuses voor de gramatika (ben een beetje een dysleckt)

ik ben johan en kom toevallig uit andijk..
nu wil het toeval dat mijn moeder de eigenaar is geworden van een stichting , die het vissen voor gehandicapten mogelijk maakt op deze karper put .
nu zijn mijn ouders ook de nieuwe beheerders van het clubhuis(vrijwillig).

zelf ben ik ook geen voorstander van betaalwateren maar door mijn ouders ben ik er ook een x gaan vissen.
idd de staat van de karpers was nog slechter als dat jullie hier schrijven.
en ook werd er zeer slecht met de vissen omgesprongen.
mijn ouders die bijde geen karpervissers zijn(wel dierenliefhebbers)hebben daar thomas lont ontmoet die ze enthousiast vertelde over de onhakingsmatten en de antibiotica enz enz enz "van mij nemen ze het toch niet aan "
ook zag mijn vader met zijn timmermanss ogen (heb je echt niet nodig) dat de karpers er slecht bij zwommen.
na contackt te hebben opgenomen met het ovb en andere mensen uit de karper wereld . is er een plan gesmeed om bij te gaan voeren , dit geheel ging niet zonder slag of stoot . om dat de oude garde in het bestuur , bang waren dat hun vangsten achter uit zouden gaan !#@#%@^!#% "'de sukkels'' maar met veel gedoe en gezeur is het er toch van gekomen . ook zijn we met een groep vissers bezig geweest om alle zielige karpers er uit te vissen en over te zetten naar een slootje .
nu een aantal jaar later is het stukken beter.
ze hebben uitleen onhakingsmaten en beetje bij beetje komen er meer vissers die het net als ons ook goed voor hebben met de vissen.
ook zijn de vissen die ze er nu vangen(ik vis er nog bijna niet) mooi dik en goed doorvoed. er worden geen karpers meer uitgezet, zodat er een betere verdeling komt van het aantal vissen op het plasje .
in de toekomst zijn ze van plan om een paai plaats te creeren en word het alleen nog toegestaan om met een onthaakmat en weerhaakloze haken te vissen. ook word de website aangepast en heb ik mijn moeder gevraagd om nooit meer van zulke foto,s te plaatsen.

het is nog maar het begin maar door een paar echte vissers thomas, stefan,de buitenstaandersdie het goed voor hebben met de vissen,en nog wat volk.
is het er toch van gekomen dat het echt een vis vriendelijke karper put aan het worden is. op wan gedrag jegens de vissen word je aangesproken , en als je het erg bond maakt kan je vertrekken van de put. ook komt de politie regelmatig een bakkie halen in het clubhuis .
karpers mogen niet gezakt worden . en iedere nieuwe visser word er op geatendeert dat er antibotica in het clubhuis staat en dat ze ook een mat moeten gebruiken voor de vis.
mischien dat mensen die zich kritisch hebben uitgelaten over de put .
ook eens een rondje komen lopen om met foto's en ander promo matriaal , de mooiweervisserser op te wijzen op hoe het wel moet>>>>>
je kan in iedergevan altijd met mij contackt op nemen als je tips of andere goed bedoelde adviezen heb om de put te verbeteren..

groeten johan
Plaats reactie