Nachtvissen

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-05-2004 12:00

Onderstaand een stukje uit het jaarverslag van een federatie:
Een bijzonder vraagstuk is het nachtvissen. Het bestuur van de federatie vindt nachtvissen een prachtige vorm van recreatie, die onze steun verdient. Echter wij constateren in toenemende mate bij de uitoefening van deze tak van sport uitwassen, met name bij een aantal plassen en kolken van de federatie langs de IJsel. Bonafide vissers mijden deze plassen meer en meer. Gezien het vaak intimiderende optreden van overlast bezorgende vissers is het onverantwoord om daar onze eigen controleurs op af te sturen. Er komt dan steeds meer aandrang om het nachtvissen in deze plassen dan maar te verbieden. Echter het bestuur heeft daarover grote twijfels, want de ervaring leert dat de kans dan groot is dat het probleem zich naar elders verplaatst. Er moet wat gebeuren om te voorkomen dat de hele hengelsport besmet raakt door dit soort praktijken en dat het nachtvissen in zijn totaliteit in het verdomhoekje komt. Het bestuur beraadt zich op deze situatie maar heeft nog geen oplossing en staat open voor suggesties. Ongetwijfeld zijn er HSV-en die met dezelfde problemen kampen en daar wellicht al goede antwoorden op gevonden hebben. Wij horen dat graag van u. Ook bij de NVVS is dit vraagstuk in het voorzittersoverleg neergelegd. Wij hopen, omdat dit ook landelijk speelt, dat er langs die weg wat meer aandacht voor dit vraagstuk zal komen en dat wij met goede oplossingen het nachtvissen in stand kunnen houden.

Tot zover dit citaat.

Ik heb dit hier maar weer eens geschreven als zoveelste waarschuwing...

Een aantal karpervissers trekt zich immers nergens wat van aan, zij maken zelf wel uit of ze al of niet met drie hengels vissen en of ze op plaatsen waar en in perioden waarin het nachtvissen is verboden toch gaan vissen. Totdat de 'bom' barst en HSV-en en federaties er de buik vol van hebben...

Neem s.v.p. van mij aan dat er nog veel meer mogelijk is m.b.t. de nachtvisserij dan nu is toegestaan alleen dienen karpervissers daarvoor dan wel actief te gaan overleggen met hun HSV en federatie en niet eigengereid 'hun gang maar te gaan' zoals tot nu toe meestal het geval is daar dit onherroepelijk tot meer verboden zal gaan leiden en dus minder legale vismogelijkheden en daar zijn alle goedwillende karpervissers niet bij gebaat.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

17-05-2004 14:48

Aart,

ik vis ook gewoon snachts, terwijl dat niet is toegestaan in spijkenisse!
ik ben 1 keer in 5 jaar gecontroleerd ! en dat door een politieagent die mij vriendelijk vroeg of ik voor zonsondergang wilde verdwijnen!

er is gewoon te weinig controle, als de controleurs en poltitie eventueel harder optreden bij diegenen die het echt verpesten ! dan nemen die problemen die je al citeerde voor een groot deel af !

Nachtvissen verbieden heeft volgens mij vrij weinig nut! kijk maar naar mijn woonplaats Spijkenisse, daar is het nachtvissen al enkele jaren verboden en toch nog zie je geregeld mensen weekenden achter elkaar nachtvissen terwijl ze er een pleuriszooi van maken, vissen over zetten en overlast veroorzaken. en als ik dan rustig wil gaan vissen moet ik eerst alle pleuriszooi van die gasten opruimen( flesjes bier, zakken chips, visdraad!!!, lege zakjes wiet etc..) voordat ik eindelijk tot mijn rust kan komen achter mn hengels !

Ik vind gewoon dat er andere oplossingen gevonden worden dan het verbieden van nachtvissen. want de goeden willen niet onder de slechte lijden en blijven toch snachts vissen.

Martin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-05-2004 15:16

Martin, wat jij schrijft is natuurlijk geen nieuws voor mij. Dat er te weinig controle is is ook bekend, geen nieuws onder de zon.
Alleen het 'afschuiven' op te weinig controle en de 'politie doet ook niets' is te gemakkelijk als we het nachtvissen legaal in stand willen houden.
Hiervoor zal het noodzakelijk worden dat ook een groot aantal karpervissers zich als controleur opgeven bij hun HSV / federatie.
Alles op z'n beloop laten heeft echt de langste tijd geduurd en zal alleen maar tot meer verboden leiden.
En zodra er een aantal klachten binnenkomen wordt er wel ineens gecontroleerd (voorbeeld Flevoland) en worden er in korte tijd zo 120 PV's uitgeschreven en ook regelmatig zonder gedogen wel gecontroleerd.
Ik waarschuw alleen maar, 'anderen' zullen het niet voor ons doen, wat ook logisch is.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

17-05-2004 16:23

Aart,

groot gelijk, het is jammer dat ik nog studeer en ik wil niet dat mijn studie kan gaan lijden door tijdgebrek anders had ik graag controleur willen worden!

ik hoop dat meerdere vissers hier even serieus over nadenken! ik denk dat er genoeg mensen zijn die hier wel de tijd voor hebben/ of tijd voor willen vrij maken... want zoals je al zei " alles op zn loop laten" heeft hier in s'nisse ook tot een nachtvisverbod geleid.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

17-05-2004 19:22

Ik ben bang dat meer controles niet zullen helpen.

Als je niets doet, gebeurt er ook niets, dat is zeker. De meeste
serieuze vissers zullen wel dit board bezoeken en zich over het algemeen
wel houden aan de meeste regels, in ieder geval geen / weinig overlast veroorzaken. ( denk ik, hoop ik ! )

Maar ;
Men mag niet harder rijden als de geldende max snelheid op een bepaalde
weg, gaan mensen nu zachter rijden ? Nee.
Word autorijden dan verboden ? Nee.
Er wordt gecontroleerd, gaat men zachter rijden ? Nee.
Alcohol,
Drugs,
Diefstal
Heling
Overtredingen
etc etc
een bijna oneindige lijst met dingen die "mensen" andere mensen
aan doen.

LET WEL,
dit is geen aanval op wie dan ook ,
slechts mijn ( realistische ? ) kijk hierop.

Ik heb ook wel eens gezegd tegen een stel gasten dat ging zitten vissen;
Het nachtseizoen is nog dicht ( stek waar ik ook vistte ). Antwoord was ; We zitten buiten de bebouwde kom, hahahahahahaha.

Mocht harder optreden wel zijn vruchten afwerpen, dan petje af voor
alle initiatief nemers, die weer wat gerealiseerd hebben voor hun collega
vissers.

:wink:
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-05-2004 20:56

Beste Foos, dat is een veralgemenisering waar niemand wijzer van wordt.
We hebben het hier over nachtvissen. En ik ken echt een behoorlijk aantal stekken waar niemand (op de altijd voorkomende uitzondering na, die dan ook promt een PV krijgt) meer voor 1-6 of na 31-8 s' nachts vist daar per week een BOA daar tenminste 2x komt controleren. Het helpt dus wel degelijk!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-05-2004 10:49

Als het goed werkt,
doen !

Degene die nu illegaal vissen en overlast bezorgen,
zullen dan als het legaal wordt nog steeds overlast bezorgen ?
Ook dan is er dus een groep die het nog steeds kan verpestten om
(het hele jaar ? ) nachtvissen weer om zeep te helpen...

Ïk bedoel hiermee, er is altijd een groep die zich nergens aan stoort,
of dit nu buiten het seizoen vissen is, 3 hengels of wat dan ook. De goede moeten lijden onder
de kwade, ook dit is niets nieuws.

Ik begrijp best wel, nu kan je misschien nog gaan voor het hele jaar nachtvissen, in de toekomst misschien vechten voor uberhaupt nog nachtvissen ?? !!

Wat mij betreft ;
Laat de Politie maar hard optreden op de agressieve wateren
en daarna bijhouden door de BOA'S.
CarpeR Diem
Ruud Gosselink
Berichten: 3
Lid geworden op: 23-05-2004 02:17
Locatie: rotterdam

23-05-2004 02:32

Controle helpt echt wel, daarom ben ik nu al thuis in plaats van morgenochtend. Kostte trouwens wel €30,- . En omdat we vriendelijk bleven werd er geen €95 uitgeschreven voor de tent. Wanneer we vaker 's nachts willen gaan zullen we dit inderdaad via de verenigingen moeten regelen.
Rommelmakers komen trouwens ook overdag. (eer-)gisteravond lag er niets op de stek en nu een vuilniszak vol. Daar hoeven de nachtvissers de schuld niet van te krijgen.
's nachts vissen moet het hele jaar kunnen.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

24-05-2004 23:19

Het is heel simpel, nachtvissen buiten de wettelijk bepaalde data is stropen, bij stropen is het mogelijk om.. AL UW STROPRIJGEREEDSCHAPPEN DIRECT IN BESLAG TE NEMEN. Dat betekend dus dag hengeltjes, en dit gaat op korte termijn werkelijk gebeuren als het zo doorgaat, de verhalen die vroeger in Frankrijk klonken komen als het zo doorgaat ook in ons landje. Want wie vist buiten de wettelijk bepaalde datum is eigenlijk gewoon een stroper. Ik zal niet ontkennen dat ik het ook doe, maar als ik mijn plekkie verlaat zal alleen een geoefend oog zien dat ik daar heb zitten vissen. Toon repect voor de natuur, je bent er te gast!!!! Ruim je zooi op en verlaat je stek zoals je ook bent aangekomen, of beter nog schoner, heb respect, dan krijg jezelf ook respect, geniet van de natuur!
Ed van Peppen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-05-2004 08:22

Ed,

Kul.

Overtreding moet in verhouding staan met de boete dus eur. 28.

Hoeveel keer is de Bu huppelde pup in beslag genomen? Ook 0 en die had echt economisch gewin.

Verderop geeen kul natuurlijk, maar de waarheid.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

25-05-2004 23:13

Duidelijk.
Ik geloof niet dat vissen onder stroperij valt. Heb de wetboeken eens nagepluisd en je eigend je niets toe en maakt niets kapot.

Het is een overtreding dat je buiten het nachtvisseizoen zit te vissen, waarop weet ik ut, 70 euro op staat ofzo?
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

26-05-2004 09:53

Deze hele problematiek moet opgelost worden door onszelf... de politie of de aangewezen ambtenaren kunnen niet altijd alles zien/controleren terwijl wij vissers dit vele malen beter overzien.

Ik weet dat op sommige vereniging wateren voor een soort gelijke opzet gekozen is;
-alle nachtvissers zijn geregistreerd en hebben een apparte nachtvisvergunning
-als nachtvisvergunning houden ben je verplicht een X aantal keer zelf te controleren
-maak je d'r zelf een zooitje van dan is het gewoon inname van de nachtvisvergunning en krijg je hem niet meer terug.

Het probleem van rommel langs te waterkant los je er niet mee op, er werd net ook al door iemand vermeld dat dit lang niet altijd door nachtvissers veroorzaakt worden. iedereen moet gewoon meer mensen op hun eigen verantwoording aanspreken, of dit verstandig is vandaag de dag met de huidige "normen en waarden" is een apparte discussie...

helaas wordt de aanwezigheid van vissers ergens vaak negatief uitgelegd: ze veroorzaken vaak overlast is de algemene gedachten... Waarom wordt er niet vaker ingespeeld op de positieve aspecten:
-sociale controle
-signaleren van stroperij/illegale lozingen
etc.

daarnaast ben ik een vel tegenstander van juni, juli en augustus als nachtvismaanden.
Het vissen in deze maanden is al helemaal niet bijzonder dus daar hoef je het vaak niet eens voor te doen plus je hebt nog het hele grote nadeel dat de buitenrecreatie (wandelen, zonnen, zwemmen, surfen etc) op het hoogtepunt is en je daarom altijd meer wrijfing krijgt tussen de verschillende recreaten (incl vissers). Doe mij maar april, mei, september, oktober als nachtvismaanden of nog liever heel het jaar BEHALVE juni, juli en augustus...
Plaats reactie