Nachtvissen aan de maas: tent met grondzeil toegestaan??

Plaats reactie
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

19-06-2002 19:18

Is het toegestaan om te nachtvissen aan de maas met een gewone tent dus met grondzeil?

mvg,
Bart
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-06-2002 20:13

Over het algemeen doen ze er niet echt moeilijk over, alleen op plekken waar veel overlast is van duitsers en polen zal je zien dat ze strenger zijn op tenten.

greetz,
stefan
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

19-06-2002 20:34

dus officieel mag het niet? (ik bedoel het stuk grensmaas in de buurt bij maaseik)
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-06-2002 20:42

Officiëel mag het niet. Een grondzeil is slecht voor de natuurlijke vegetatie. Het gras gaat er bv. van kapot. Tenminste bij lange sessies.
Het is waarschijnlijk afhankelijk van de controleur in kwestie of je er een opmerking of bekeuring voor krijgt.

MVG, Mark
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

19-06-2002 21:07

Dus als ik gewoon een shelter zou gebruiken zonder grondzeil zou erg geen probleem zijn?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-06-2002 22:32

Ik zou zeggen .. vis gewoon met een tent, en neem je shelter mee. Komen ze dan zeggen dat het niet mag, doe je niet moeilijk en breek je de tent af en vis je verder met de shelter..zo deden wij dat altijd, en er is maar 1 keer iemand geweest die überhaupt kwam controleren, en het niet erg vond omdat de stek goed was opgeruimd

steef
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

20-06-2002 07:11

ok allemaal erg bedankt

Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-06-2002 08:42

bart
wettelijk gezien mag je snachts gewoon met een tent vissen grondzeil of niet (waar dat fabeltje vandaan komt weet ik niet) alleen mag je snacht niet kamperen dus als je je tent inricht om te slapen of men treft je slapend aan ben je wettelijk gezien in overtreding. Ook al lig je onder een plu het mag nog steeds niet.
Sommige gemeenten hebben ontheffingen verleend voor het "kamperen"ten behoeve van de karpervisserij wij hebben het hier bijv net van de grond gekregen, en dat slaapt wel wat rustiger!!

mvg martijn
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

20-06-2002 19:34

Ah bedankt martijn dan weet ik dat, dan ga ik binnekort maar gewoon met de tent nachtvissen.

mvg,
Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2002 20:18

Waarom zou je met een tent gaan vissen als je toch niet mag slapen.
Informeer eerst maar eens wat bij jullie wel en niet mag want desondanks wat Martijn zegt tellen in Nederland helaas nog wel eens andere normen over het nachtvissen.
Wat toegestaan is bij de ene provincie of stadsomgeving mag niet of heel anders ergens anders.
Hier is de bermwet van toepassing en wel datgene wat op wildkamperen slaat.
Voorheen zaten er mensen langs de berm van de wegen en daar moest een eind aan komen vonden ze.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

21-06-2002 09:29

Je mag heus wel slapen als je aan het vissen bent.Een grondzeil mag wettelijk gezien ook, tenzij er speciale regels gelden in dat gebied,maar dat moet de controleur vertellen.Bij mij in de buurt is dat ook zo,om randjongeren weg te houden van de waterkant.Die kamperen daar dan en zeggen dat ze aan het vissen zijn.
Zelf ben ik regelmatig wakker gemaakt door een controleur.Die doen daar niet moeilijk over,die weten ook wel dat je niet 24-7 wakker kunt blijven.
Succes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-06-2002 11:52

stefan
je mág niet slapen het slapen word vaak gedoogd dat is een heel ander verhaal. Hier is het een lange tijd ook gedoogd geweest tot er ineens een kwaadwillende agent kwam (een nieuwe)die dus wel proces opmaakte, en wettelijk nog gelijk had ook

mvg martijn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

21-06-2002 12:10

Martijn, ik denk dat het helemaal aan het stuk ligt waar je vist. Hier is over het algemeen de maas het hele jaar open voor de nachtvisserij, maar hier is langzaamaan verandering aan het komen. Sommige stukken alleen nog juni-juli-augustus en misschien wel helemaal niet meer. En dit dankzij karpervissers die hun zooi laten liggen, hekjes slopen enzovoorts .. en die duitsers en polen natuurlijk ook

greetz,
stefan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-06-2002 12:15

stefan
het feit dat je mag nacht vissen betekent niet ja dan ook in een tent mag slapen, dat is het kromme van de wetgeving hier in nederland
alleen de gemeente kan een uitzondering maken dus ga hier es achteraan met je hengelsport vereniging!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2002 12:37

Nou of het krom is dat je bij nachtvissen niet mag slapen is discutabel.
Je mag gerust slapen zolang je het maar niet doet in een tent en/of in een slaapzak.

Er wordt/werd vanuit gegaan dat je bij het vissen niet slaapt.
Dat het zich anders ontwikkeld heeft, heeft niks te maken met het feit dat je ook wilt dat het wildkamperen dan automatisch erbij vrijgesteld wordt.

Je kunt alleen bij de rechthebbende aankloppen voor een vrijstelling, hoe je die dan ook in wilt richten.
Hoe het hier gedaan wordt vind ik persoonlijk getuigen van een gemeente die niet snapt waar het om gaat, maar het gebeurd in ieder geval.
Chappo voor de heren die het klaargespeeld hebben maar een dikke onvoldoende voor de ambtenaren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2002 19:06

Het gaat hier om de wet openluchtrecreatie. Recent ingevoerd (1999), dus dat verklaard de incidenteel verscherpte controles. Hierin wordt geregeld dat gebruik van kampeermiddelen voor recreatief nachtverblijf is verboden. De bivvy en de paraplu met overwrap (ook zonder grondzeil) worden gezien als kampeermiddelen. De enige uitzondering is de paraplu. Maar of het slapen in een slaapzak onder een paraplu er dan weer wel onder valt? Geen idee. Lokale gemeentes kunnen een ontheffing aanvragen. Dit gebeurd met name voor kampeerterreinen met een maximum van 10 kampeermiddelen met een uitzondering voor maximaal 15 kampeermiddelen voor een korte periode. Als je de wet goed leest lijkt het mij tamelijk onwaarschijnlijk dat ze dat voor sportvissers zullen doen, met uitzondering van georganiseerde karperwedstrijden. Ik vermoed dat dit ook niet op gaat voor wateren buiten de gemeentegrenzen. Iemand een voorbeeld van inspanningen van de gemeente in deze?

Gelukkig wordt een en ander tot nu toe gedoogd.

Groeten Kees
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

24-06-2002 12:11

Beste Bart,

Het is wat Stefan al zegt. Officieel mag het niet, over het algemeen wordt er niet zo’n probleem over gemaakt, MAARR onze duitse en poolse buren zijn er zo’n zooitje van aan het maken dat er gewoon harder wordt opgetreden. Meestal resulteerd dit niet op bekeuringen maar het zou dus wel kunnen! 1 ding begrijp ik echter nog steeds niet: Laats stond er een schitterend groot Artikel in het LD! Staat uitvoerig in wie de rotzooi maakt. En dat ze er weinig aan kunnen doen, best frustrerend voor die mensen . Maar waarom zijn wij ook de lul terwijl ze weten dat wij niet de veroorzakers zijn. Die mensen wonen en werken in het buitenland, en wie wordt benadeelt: De nederlandse inwoner????? Lijkt me toch dat ons gewoon een hoop onrecht aan wordt gedaan of niet?

Met frustrerende groet
Plaats reactie