Hollandsdiep.

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-02-2004 15:35

Richard,

Ik denk dat een enkele vis die de uitzonderlijke potentie tot doorgroeien heeft, wel degelijk boven de 50 pond kan komen. Natuurlijk wel wanneer gedurende lange periode ruim voldoende natuurlijk voedsel beschikbaar is. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Friese schubkarper uit Evert Aalten's boek en De Hanekam van het Hollands Diep. Bij deze vissen hebben boilies geen of minimale invloed op de groei gehad. Ook op de IJssel is onlangs een vijftiger gevangen, wat hier gevoerd wordt is ook maar een druppel op een gloeiende plaat.

Groeten,

Mark
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-02-2004 16:04

maar mark bedoel je hier ook mee dat je denkt dat ze nog verder door kunnen groeien dan bv 55p :-? , lees anders mijn mening hierboven. :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-02-2004 16:17

Hak,

Op een bepaalde rivier in dit land zwemmen enkele karpers tot achter in de 50 pond... En daar wordt helemaal niet zoveel gevist hoor. Ook hoorde ik al van een gerucht van een 64 ponder van dat water. Maar daar is het aas dus ook niet meer dan een druppel op een kokende plaat.
Maar over het algemeen zal een karper niet ver boven de 30 pond kunnen komen op natuurlijk voedsel. En als je het hebt over de 25 % wildbroed, dan zal dat al een heel erg aardig gewicht zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-02-2004 16:21

kerel we hadden het over het ijsselmeer toch :-?

rivieren maken veel meer kans op dikke vissen dan dat grote ondiepe brasemgat. :roll:

denk dat ik wel weet waar je op doelt mbt die rivier, hou het maar op hoge veertigers :wink: en een nederlands recordvis puur op mosselen geloof ik niet in sorry. :cry:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-02-2004 16:31

Hoi Robert,

Heb een paar jaar bij jullie aan de overkant van het Haringvliet mogen vissen. Zoek er vroeg in het voorjaar de ondiepe plekken op met laag water van nog geen meter.
Een dertig meter was toen meer dan genoeg om karper te vangen, zoek er wel de wind kant op, jammer voor jou is dat vaak de overkant.
Na het voorjaar wordt het een stuk moeilijker, de waterplanten telen er dan weelderig. Met een hark trokken we dan wat open plekken een dan een popup er op. Je moet er de vis er wel zoeken, regelmatig veranderen van stek hoort daar bij.
Weet je hoe de trek is langs de kanten dan wordt het een stuk makkelijker, alleen ben je dan wel een paar maanden verder.
Viel ons op dat de schubkarper mooie oranje vinnen hadden.
Denk er met veel genoegen aan terug.

Succes, Peter
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

13-02-2004 16:45

Mark, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Maar je bent toch wel met me eens dat we zonder het hoogwaardige aas van de laatste 15 jaar nooit zoveel dikke vissen in de bladen hadden zien staan. En dat is misschien ook wel een van de redenen dat veel karpervissers zo makkelijk over 30 en 40ers praten... of nog dikker.
Lijkt wel de gewoonste zaak van de wereld.
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

13-02-2004 16:48

Trouwens, zo snel als ze kwamen, zo snel zijn ze ook weer weg...
Met dank aan meneer de beroepsvisser... Maar dat is een ander onderwerp, sorry. Moest het even kwijt.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-02-2004 17:56

Richard, wat versta je onder hoogwaardig aas??
Wie koopt de karper van die meneer de beroepsvisser??
Er overpraten en vangen zijn natuurlijk wel twee verschillende zaken.

vgr, Peter
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

13-02-2004 20:18

Peter, onder hogwaardig aas versta ik een goede boilie, denk maar eens aan de HNV theorie van 10 jaar geleden.
Wat die beroepsvisser betreft, wie ze koopt, weet ik niet, heb wel zo mijn ideeen, maar weet niets concreet. Maar beschouw dat stukje maar als een loze kreet. Het is meer iets voor een ander topic op het board.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

13-02-2004 22:20

Peter,

De wind staat bij mij eigenlijk altijd op mij kant.
Ook als ik er gewoon ga kijken is dat 9 van de 10 keer. En 30 meter uit de kant lig ik ook te vissen maar heb het zelfs op 10 meter uit de kant gedaan en ook gevangen :lol: .
En het viel ons ook op dat ze aardig mooie oranje vinnen hadden.

Richard,
wat mag jij onder een goede boillie verstaan?

mvg,

Robert.
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

13-02-2004 23:20

Onder een goede boilie versta ik een boilie die bouwstoffen bevat waar een karper wat aan heeft. Voeding dus.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-02-2004 09:06

In de grootste crap boilie, zitten zowiezo koolhydraten, waar een karper heel veel aan heeft.

grtn
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

15-02-2004 15:17

Hebben er nog andere mensen info over het Hollandsdiep?
Over gewichten en methodes enz.

mvg,

Robert.
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

10-04-2004 21:05

Na lange tijd van afwezigheid op dit board heb ik besloten weer eens hier een kijkje te nemen. Zelf vis ik niet meer zo vaak als ik zou willen doordat ik studeer etc etc.
Maar afgelopen zomer heb ik wat gevist in de biesbosch en er toch een paar gevangen. Als er behoefte aan is zal ik later wel wat fotos plaatsen op mijn eeuwenoude website.
Over mijn vangsten daar ik heb er 3 weekenden gezeten waarvan ik maar 1 weekend karper heb weten te realiseren maar wel 4 stuks en ik heb uitsluitend 's nachts gevist en niet van te voren een voercampagne ofzo gehad de vangsten 12,12,16,18 pond. Verder paar windes.
Ik zelf ben er heilig van overtuigd dat de vissen rondtrekken en je min of meer geluk moet hebben om ze te treffen deze conclusie trek ik voornamelijk uit resultaten van mijn mijn voormalige visgenoot.

Over de potentie van het water kan ik zeggen dat er in de lokale viswinkels fotos liggen met 30+ en 40+ vissen. Zelf heb ik een 28ponder gevangen in een inham afgesloten door een sluis. Ik heb afgelopen zomer ook een dode karper gezien, maar aangezien de stank en de verre vertering ben ik niet te dicht bij gekomen en schatte ik de vis tussen de 20 en 25 pond. Leuk nieuwtje is ook nog dat er in de lokale krant 1 of 2 jaar terug een artikeltje stond dat ze de zeehond die zich in de biesbosch bevond dachten dood aangevonden te hebben maar later bleek het een dode karper te zijn. (ik heb er veel aan gedaan om de locatie hiervan te achterhalen en het enigste wat ik heb is een naam wat op geen enkele kaart is te vinden en zelfs de echte 'gurus' in het dorp niet kennen) Veel mensen die ik ken en heb gesproken zijn er van overtuigd dat dit water enorme potentie heeft. Zelf ben ik er van overtuigd dat dit water de één van de grootste zo niet de grootste karper moet huisvesten in nederland.
Er is weliswaar een grote hoeveelheid witvis en er word veel gevist op de roofvis (ook illegaal met netten en fuiken voor paling etc ) Toch zit er volgens mij relatief weinig karper en er zijn veeeel mossels en mosselbanken. Er zijn diepe plekken te vinden. De grootste meerval in NL is ook hier gevangen. Paar jaar terug 2,5mtr ofzo? eerlijk gezegd weet ik dit niet precies meer maar dat zou ik kunnen opzoeken in een oude beet ik weet niet of er inmiddels al grotere gevangen zijn, zoals ik al zei heb ik een beetje uit de roulering gelegen.

Over je vismethoden kan ik kort zijn wat jij het beste vind gewoon doen een normale rig voldoet prima, wel een safety rig graag, maar dat spreekt voor zich. Aas zelf gebruik ik boilies en kun je ook rustig weer doen.

In principe mag je langs de rivier gewoon vissen afgezien van prive plekken waar je een vergunning nodig kunt hebben of zelfs niet mag zijn. In de biesbosch mag je NERGENS kamperen behalve op één strand, maar dat raad ik zeer sterk af ivm jeugd en andere kampeerders en onrust. Zelf beschik ik gelukkig over een boot maar ik heb afgelopen jaar zat mensen gewoon een tentje zien opzetten tot mijn grote ontzetting, want op de mooiste plekken kun je bijna niet aan de kant komen en mensen vinden het daarom nodig om de natuur te 'molesteren'.

Het is zeker een water wat je kan ontmoedigen en wat je niet te licht moet nemen en blanken is meer een must dan regelmaat. De vis zelf maakt het echter allemaal goed ik heb nog niet één karper hier gevangen (goed zijn er niet veel) die tekenen vertoonde van eerdere vangst. Beschadigingen wel maar die oogden natuurlijk en niet door andere vissers of mijzelf aangebracht.

Enfin ik schrijf nogal een beetje rommelig dus ik hoop dat je eruit komt en als je vragen hebt laat het maar weten ik zal proberen te helpen waar ik kan.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-04-2004 18:50

Robert,

Lees de volgende vier artikelen eens goed door. Je krijgt dan een beetje een idee wat er bij komt kijken en wat er mogelijk is op de Hollands Diep.

http://www.karperwereld.nl/artikel/hollandsd1.htm
http://www.karperwereld.nl/artikel/hollandsd2.htm
http://www.karperwereld.nl/artikel/hollandsd3.htm
http://www.karperwereld.nl/artikel/hollandsd4.htm

Ik denk dat je hier meer aan hebt dan aan de meeste reacties die je tot nu toe mocht ontvangen op je vraag.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-04-2004 22:30

Arno,

geweldig voorbeeld voor een 15-jarige, vier hengels per persoon,
waarschijnlijk een enkele sessie in een natuurgebied gezien het benodigde camouflagenet.

Nou ben ik zelf ook niet bepaald brandschoon, maar help Robert met een PB-tje aan deze informatie en vermeld er gelijk bij wat er niet door de beugel kan.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-04-2004 22:42

Kevin,

om even terug te vallen op jouw schrijven dat over het algemeen de karper niet veel groter dan 30 pond kan worden op natuurlijk voedsel. Dat er bepaalde karpertypen zijn die op een leeftijd zijn uitgegroeid kan ik begrijpen, dit heeft puur met de kweekvorm te maken. Maar de andere soorten dan??? de karpers die al lang voordat jij en ik uberhaupt op de aardkloot stonden hun rondjes zwommen op een bepaald water!!!



In landen als hongarije en polen, nederland en duitsland, italie enz enze enz wordt op sommige plaatsen pas kort gevist. kort in de zin van 1 tot 4 jaar. Op enkele wateren worden vissen gevangen ver over de 30 tot 60 pond. Ik mag aannemen dat deze vissen hiervoor niet in aanmerking gekomen zijn tot ons soort vissers. (ik heb het nu over een meer in bijv polen). De vissen zijn ongelooflijk groot hier, en worden pas kort belaagd. Ik mag hieruit opmaken dat de vis zich zonder ons prima kan redden in dit soort wateren!!!

ik mag aannemen dat je het hiermee eens bent toch??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-04-2004 16:33

Michel

Dat van die 4 hengels en natuurgebied daar heb je gelijk in. Ik heb daar niet bij stil gestaan. Ik ga er echter(misschien ten onrechte) vanuit dat bij hem bekend is dat dit idd niet kan.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

14-04-2004 15:43

Nou nou,

had iemand een jaar of tien geleden ooit verwacht dat er nu al zoveel 40+ karpers in nederland rond zouden zwemmen? Nee toch? Denk dat het daarom slim is om maar niet te zeggen van zus en zo, en dit en dat. Werkelijke kennis over wat er nu echt allemaal in Nederland rondzemt heeft niemand, dus het zou me eerlijkgezegd ook niets verbazen als de voorgaande dingen die genoemd zijn binnen enkele jaren toch waarheid blijken te worden.
En jongens, zelfs 70+ kan makkelijk (nou ja, wat heet...) op zuiver natuurlijk voedsel, kijk maar eens naar het oostblok, ga daar maar eens met netten aan de slag... Op echt grote waterpartijen moeten we de invloed van boillies toch al niet overschatten, want op echt goed natuurlijk voedsel groeit een karper wel tien keer zo hard als op die wel overwogen eiwit en kolydraat totaal hobby-pakketjes, maar dat is weer iets voor de volgende keer...

Mvg, Erik!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

18-04-2004 14:10

Jongens,

ik heb nu nog een paar vragen.
Ik ben het water al een tijdje aan het opserveren en me maat heeft 2 nachten gezeten en ik ook 1nacht, het leverde niks op wat ons wel tegen viel.
Want tijdens de keren dat ik er ben geweest om te opserveren heb ik al harders voor me neus zien zwemmen (40cm diepte) en ik heb al een karper zien springen (op 100cm diepte).
Het enige dat me maat ving was voorn en een brasem, en ik zou zeggen dat als die er zwemmen er zeker ook al karpers moeten zwemmen, en ik heb er natuurlijk ook al 1 zien springen.
Wat nu?, want ik weet het echt niet of ik er nu moet doorvissen of nog even moet wachten.

Erik,
je zegt van al dat bekend maken van vangsten en plaatsen dat je dat niet moet doen, volgens mij noem je toch wel een leuk water!

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-04-2004 07:28

Robert,

Wat verwacht je nou? Dat je daar wel even gaat vangen(half april) zonder enige moeite?
Nee, zo werkt het op dat soort wateren niet. Je zal moeten doorzetten en blanks moeten slikken. Je zal iedere vergelijking met een cultuurwater overboord moeten gooien want die gaan op dat soort wateren niet op.
Soms gaat het kinderlijk simpel maar meestal kost het gewoon veel tijd en energie om een vis(je) te vangen. De voldoening zal echter evenredig groot zijn.

Gewoon blijven proberen en niet te snel zeggen; Het lukt niet.

Succes
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2004 08:57

Robert, Arno heeft groot gelijk. Wat is nu 1 of 2 of 3 keer blanken op een dergelijk water? Stelt niks voor. Kan ook nog 6, 7, 8, of 9 keer blanken worden, maar... op een gegeven moment vang je wel (en dan weer afgewisseld door blanken). Als je wat meer thuis bent op zo'n water denk ik dat je erop moet rekenen zo ongeveer 1 karper op 20 visuren te gaan vangen.
Als je dat niet op kunt brengen moet je niet op zo'n water gaan vissen...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-04-2004 11:33

Robert,

Ik kan je wel vertellen dat op zulke watersystemen, het vaak afzien (bla-
nken) is. Wees niet getreurd, want je zult heus wel een keer aan de bak
komen, ongetwijfeld mits wat doorzettings vermogen! :wink:
1 tip wil ik je mee geven; ga niet vergelijken met anderen qua resultaten!
Doe gewoon je eigen ding, je weet voor jezelf wel als je het maximum uit
de kast hebt getrokken! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

19-04-2004 16:10

Benny,

ik ga me resultaten ook zeker niet vergelijken met anderen.
ik vind ook dat het niet te vergelijken is want iedereen heeft een andere stek en de een doet het beter als de andere. En doorzetten doe ik zeker, en ik weet dat het grote vis op kan leveren ook al vis ik pas 2 jaar nacht.

Maar ik was wel een beetje teleurgesteld dat ik helemaal niks had want ik had al karper zien zwemmen en ook al een hoop anderen soorten vis op die ondieptes. Maargoed het is half april en het water is nog koud en ik heb nog alle tijd om te vissen dus ik ga er toch maar door vissen.
Zoals jullie al zegge de stek zal toch wel een keertje zijn vruchten afwerpen.

En ik heb nog een vraagje: hoeveel voeren jullie nu eigenlijk met deze tijd want daar weet ik helemaal geen raad mee.
Ik had nu zo 200 gram boilie's per hengel gevoerd, en nog geen mais want ik heb nog geen leuk bootje kunnen vinden met fluistermotortje om uit te varen.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

19-04-2004 16:35

Hey Robert,

een tijdje terug had ik je via PB een hoop informatie gegeven, ik hoop dat je dit nog hebt bewaard...
Als je er maar vertrouwen in hebt.