Hoe te beginnen op Kanaal ???

Plaats reactie
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

28-03-2004 16:53

Hallo mensen

Ik Ben dit jaar van plan om met een maat van mij op het kanaal te gaan zitten in Heumen vlakbij de sluis daar ,
Maar we hebben alleen nog enkele probleemjes!!
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe wij daar het besten kunnen beginnen qua tactiek en en alles ik heb namelijk nog nooit op kanaal geivs eerste keer dus als iemand mij kan helemaal reageer dan maar !!!!


groeten nick
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-03-2004 18:51

Nick, Ik vis al heel lang op kanalen en rivieren.
Bereid je maar voor om veel, heel veel te voeren.
Zelf voer ik heel veel partikels!
Natuurlijk ook met boilies maar niet zo veel, ongeveer 5 kilo per visdag.
Om mijn aas op de bodem te krijgen (waar ik het ongeveer hebben wil) hanteer ik de "cannonball" methode.
Dit is een grote bal gemaakt van lokvoer, partikels en boilies.
Blijf wel rekening houden dat je voer 9 van de 10 keer ergens meters verder komt te liggen.
Wat ik dan doe is wel veel voeren maar beetje bij beetje met regelmaat.
Zo kun je karpers van veel verder op in de kanaal naar jou stek toe lokken.

Wat je moet zoeken in een kanaal zijn de vaargeulen.
Ook bij een dooie arm of iets dergelijks kom je deze geulen tegen.
Wanneer er boten langs komen word al het aanwezige voer in de vaargeulen gezogen (door de stroming van de boten).
De karpers weten dit al te goed en zwemmen in en langs de vaargeulen.
Zorg dat je daar je voer in krijgt en laat de stroming het allemaal verspreiden.

Nou kun je 2 dingen doen, ja kan een stek uitzoeken en ze hier gaan belagen.
Of je kan een tijdje verschillende stekken aanvoeren om te kijken waar je de beste resultaten behaalt.
Onthou wel dat je kanaalkarpers niet of heel moeilijk ergens kan vasthouden.
Jij zit ergens te vissen en voor hetzelfde geld zitten de vissen kilometers verderop.

Wat ik altijd doe is een stek 2 tot 3 dagen bevissen, is het niks dan gaat mijn voer ergens anders te water voor de volgende poging.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

28-03-2004 19:00

hoi jah ik denk dat ik er wel wat aan heb , ik woon vlakbij een Sluis is dat goed moet ik dan vlakbij de sluis liggen in e vaargeul of niet ?? ik hoor het wel
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

28-03-2004 19:04

P.S ik heb foto´s van de stek dus als je die wilt zoen zeg dat maar
nick
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-03-2004 19:12

Hoi Nick, foto van de stek heb ik eigenlijk niet zo veel aan, van boven lijken alle kanalen op elkaar.
Het gaat er om hoe de bodemprofiel loopt.
Aangezien je vlak bij een sluis zit, zou ik 1 hengel in het midden leggen in de vaargeul en 1 hengel in de kant.
Door de sluis zou het voer ook in de kanten kunnen verzamelen.

Let goed op de stroming en bedenk je dan waar jou voer komt te liggen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

28-03-2004 19:40

oh okee maar ik heb drie zou ik dan mmet 2 in de geul moeten gaan liggen we hebben afgelopen n@t zitten vissen maar gevangen ook in 2 in de geul en een langs de kant we hebben ongeveer 15 kg mais en kikkerdoorelkaaarheen in gegooid per 5 hengels maar leverde niets op dus wat is dan nog een andere oplossing ??
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-03-2004 20:07

Tja, kanaalvissen kunnen lang op zich laten wachten.
Probeer eens die "cannonball" die ik al beschreef.
Laat het maar lekker stinken van de lokvoer en toevoegingen, als je ze maar lokt.
Als je ze kan lokken, ga je ze zeker vangen, kanaalkarpers zijn niet zo kieskeurig.
Vang je niks, kun je er donder op zeggen dat ze ergens verderop rondzwemmen.

Ik gooi ongeveer om het uur zo'n lokvoerbal te water, ligt aan de vaart en de stroming hoe groot ik de ballen maak.
Soms zijn het echte voetballen!
Vergeet niet dat er ook veel witvis zwemt die het meeste aas zullen wegvreten.
Vandaar de 5 kilo boilies op de te bevissen stek.

Ik hou op een kanaal altijd 1 hengel in de kant, het zal je gebeuren dat die ene dikke beer net onder je voeten langs zwemt!
Tja 5 hengels zeg je.
Ik zou er 1 in de kant leggen en de rest heel verspreid in de vaargeul.
Dan de vaargeul bombaderen met de lokvoerballen.
Bij mij komen de meeste vissen toch uit de vaargeul vandaan.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

28-03-2004 20:21

Okeej dan

hahahahaa bombarderen das cool ,hoeveel van die ballen gooie dan over zo´n nacht doe je dan ook van te voren voeren of heeft dat geen zin om het kanaal ( je weet wel gewoon voorstek van 1 week ofzo ) is dat niet goed ofzo .
Maar dat is dat het enige voer dat je gebruikt alleen de cannonballs gooi je erdan nog boilies over heen ik hoor het

Wat s de samenstelling cannonball :P
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-03-2004 20:24

Sorry offtopic.

Robert,
Kheb je pb gestuurd.
Ontvangen?

Go on!

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-03-2004 21:55

He Koen, heb hem gelezen zal gauw antwoorden :wink:

Nick, jazeker heeft het zin om voor te voeren.
Doe het alleen wel met regelmaat, zorg dat er elke dag voer te water gaat anders verliezen ze gauw interesse.
Dan nog is het maar de vraag of je ze echt vast houd, je zit bij een sluis, dit zou een plek kunnen zijn die ze regelmatig bezoeken.

Bij aanvang sessie zal ik ongeveer 3 van die ballen verspreid voeren in de vaargeul (voetbal formaat).
En dan zo lang de sessie duurt, ongeveer om het uur 1 bal te water laten.
Rekening houdend met de stroming, als s'avonds de sluizen dicht gaan hoef je niet door te blijven voeren.
Dan zal het alleen maar op blijven hopen.

Overdag's terwijl het water lekker stroomd en de boten komen langs, gaan de cannonballs te water, maak gebruik van het feit dat je je voer heel ver kan laten verspreiden.
Dus van meer vissen de aandacht kan trekken.

S'avonds als de sluizen dicht gaan en het botenverkeer ligt stil, dan gaan de 5 kilo boilies over mijn stek.

In mijn voerballen doe ik duivenvoer, hennep, maden, boilies en natuurlijk de lokvoer om de ballen te maken.

Probeer ook eens s'avonds je rig in de voerbal te kneden en dan te water laten.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

29-03-2004 13:32

eyy kerel

okee !! maar je gaat dus als ik het goed begrijp gewoon voeren met die cannonballs hoe lang is het minstends nodig om voor te voeren op het kanaal ?? en is het beter om gewoon sávonds te voeren met die ballen dus hoeveel ballen per avond als ik ga voor voeren gaan er dan in ( voetbal) voormaat in het water ??
Overdags vissen op het kanaal lijkt me zoals mij is opgevallen niet erg aantrekkelijk want er varen constant boten over je stek je lood blijf niet goed liggen en komt dan constant met de boot in de war dus alleen S nacht in de Geul tog ????
Ik hoor het wel van je kan nog veel van je leren op het gebied van kanaal !!!!
basie lengemann
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-01-2004 18:50
Locatie: Geljxd
Contacteer:

29-03-2004 18:35

ff vraagje is het mischien handig om back lead te gebruiken ik kasn me namelijk best voorstellen dat dat vast komt te zitten tussen de keien voor de kant alvast bedankt.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-03-2004 19:51

Om even wat info te geven over die canonball....

Pak gewoon wat simpele trouvitpellets en wat tijgernoten. En maak dan met het slijm van de noten de pellets zo nat dat je er een stevige bol van kan kneden... Vervolgens enkele noten erin verwerken en een bol om het lood kneden.
Het hoeft niet meteen een voetbal te zijn. Ook een kleinere bol kan voor redelijk wat vis zorgen. Denk maar eens aan het gewone method vissen. Maar op een kanaal zou ik kiezen voor zo'n 300 gram pellets en wat tijgers om het lood (of de methodfeeder).

En om een tip te geven voor een leuk loodje voor de kanon. De Grippa van Korda heeft een nogal perfecte vorm ervoor.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-03-2004 20:30

Hoe lang voorvoeren op een kanaal, da's een moeilijke vraag Nick.
Kan zijn dat jij ergens voerd, de karpers komen langs, eten het boeltje op en voordat jij de volgende partij heb gevoerd kunnen de vissen alweer kilometers verderop zitten.
Tja, hoeveel moet je dan voeren, heeft meer voeren dan zin?
Heeft regelmatiger voeren dan zin?
Denk er maar over na.

Ik kan je wel zeggen wat ik doe.
Ik voer bijna altijd 3 dagen van te voren.
Mijn hoeveelheden verschillen enorm per kanaal of rivier.
Soms voer ik 3 van die "voetballen" en soms wel 30 kilo partikels of meer.
Begin eens met 3 "voetballen" per dag en ga daar vandaan naar eigen inzicht je hoeveelheid aanpassen.
Voorvoeren kun je inderdaad beter s'avonds doen ivm de stroming.
Hoe langer de voer op je stek blijft liggen, des te beter hebben de vissen die "eventuele" herkenningspunt.

Die boten die overdag's over de stek varen, die gebruik ik juist.
Wat ik gisteren al zei, om het uur een bal te water laten.
Dat doe ik puur om een heel groot en lang voer spoor te trekken.
Dus om veel vissen te bereiken.
S'avonds voer ik veel nauwkeuriger, dan wil ik de aangetrokken vissen ook daadwerkelijk op mijn stek hebben en houden.

Ja, of je alleen s'nachts in de geul moet liggen?
Ik heb wel het idee dat de meeste aanbeten overdag uit de kanten vandaan komen.
Toch heb ik overdag ook altijd een hengel in de vaargeul en deze leverd mij ook gewoon vis op.
Probeer het zou ik zeggen Nick, elk kanaal en rivier heeft toch weer een ander gebruiksaanwijzing.

Hier moet je wel mee vooruit kunnen toch :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-04-2004 16:24

En Nick, hoe gaat het op het kanaal?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

04-04-2004 17:43

Hoi
het gaat goed met mij neej ik ben nog niet begonnen op kannaal eerst voer halen en maar ikl heb het nog eventjes druk met school over 1,5 ga ik denk weer vissen je hoort van me groeten nick
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

04-04-2004 21:23

Enne Nick je weet het he keihard aanpakken. Gr CN
Plaats reactie