Slecht jaar Noordzeekanaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

15-03-2004 19:01

Hallo,

Ik vis nu 4 jaar op het Noordzeekanaal 3 jaar heel aardig gevangen.
Meestal vrij dicht bij de sluizen. Afgelopen jaar was heel anders! Op 3 vissen na en alles hetzelfde als vorige jaren nix gevangen.
Heel vreemd, mischien anderen op de stek?
Persoonlijk denk ik dat het aan het zoutgehalte ligt ofzo. Door de droogte van de zomer is er zeewater doorgelaten door de sluizen om het grondwaterpeil omhoog te brengen.

Is er iemand die deze ervaring met mij deeld?

Ik heb het niet over de krabben, daar heb ik weinig last van.

GR Maurice :-?
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
henk gerressen

15-03-2004 19:27

hoi mauriceR

doordat het afgelopen jaar zo erg droog was hebben ze brakwater(zoet en zout water ) de rivier / kanaal in laten stromen, zal daardoor misschien komen :o

mvg
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

15-03-2004 19:38

Hallo henk,

Dat d8 ik dus ook maarja noordzeekanaalwater is normaliter al brak, in de richting van de sluizen dan.
Mischien nu wel meer vanwege die zoutwaterdoorlaat van de zomer.
De karpers zouden mischien wel verderweggetrokken zijn naar minder brak water.

Maurice
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
henk gerressen

15-03-2004 20:16

hoi Maurice


dat denk ik dus ook :)
suc6 ermee :wink:
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

15-03-2004 21:05

Hoi Maurice,

zijn daar misschien beroepsvissers met schubvisrecht actief?
Zij weten tegenwoordig ook wel wat de waarde van een karper is. (in euro's dan...)

Gr. Richard
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

15-03-2004 21:36

Hey richard,

Eeeh nou volgens bij wel maarja dan kan het nooit van het ene op het andere jaar over zijn. denk ik zo omdat het noordzeekanaal waanzinnig groot is.
last van stekdressuur kan het niet wezen omdat er eigenlijk alleen door mij en me maat wordt gevist. ik sta voor een raadsel. :o

Maurice
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
Bas deLuxe

16-03-2004 09:45

Ik vis ook vlakbij de sluizen op karper, en idd, afgelopen winter was het dramatisch. Zelf denk ik ook dat het aan het zoutgehalte ligt, dat is door de afgelopen warme zomer onhoog geschoten doordat het zoute zeewater verder het kanaal in is getrokken dan anders.

gr
Bas
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

16-03-2004 23:14

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad.
Ik viste toen op hetzelfde water als John Pannekoek.
Het hele verhaal verder hier: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=1841
Had daar gemiddeld 3-4 runs per nacht in de jaren voor de afvissing.
Toen ineens 10 nachten blanken. Voor mijn vismaat hetzelfde resultaat...
Dit is toch een van de mogelijke verklaringen voor je minimale vangsten.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-03-2004 13:33

vergeet niet dat de karper zich erg gemakkelijk kan aanpassen aan de omstandigheden! dat het zoutgehalte omhoog is gegaan zou een kleine oorzaak kunnen zijn, maar zelf zie ik daarin niet DE oorzaak.
Als je denkt dat je de stek alleen bevist... er zijn veel meer mensen die dezelfde stek bevissen, maar weinigen weten het van elkaar, of doen het erg 'sneaky'...

Zelf zie ik daarin een (gedeeltelijke) oorzaak, aan de andere kant... als de vis honger geeft... dan vang je hem toch wel...
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

17-03-2004 19:30

He,

Bedank voor jullie ideeen!!!!
Marijn, ik weet zeker dat er niet meer dan andere jaren op de stek wordt gevist door anderen, af en een verdwaalde visser. Ik kom er vrij regelmatig en heb nooit iemand gezien.
De vorige jaren heb ik wellus mensen zien vissen maar zelfs op het zelfde nachie als diegenen bleven we gewoon vangen.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat karpers zich aanpassen aan het zoute water:
Een water dat vroeger een oud zijkanaal van het NZ-kanaal was daar brak een jaar of 3 geleden een ziekte uit, alle karpers kregen rode uitslag en een aantal hebben het niet overleefd. Wat is nu het geval, het water staat nog in verbinding met het kanaal dmv een buis, deze is omstreeks die tijd weer open gegaan en vanaf toen een jaar lang vertoonde de karpers die kenmerken. Ik vind het daarom heel erg toevallig.
Duz jah eeh :o

Richard,

Ik weet zeker dat dit niets te maken heeft met afvissing, het water is simpelweg te groot. Anders was het wel bekend geworden.

Groeten Maurice
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
Bas deLuxe

19-03-2004 15:20

kanobaan zeker....
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

19-03-2004 21:59

geen kanobaan!!!!!!
je ben warm............................
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-03-2004 23:23

[quote="MauriceR Mittelmeijer"]alle karpers kregen rode uitslag en een aantal hebben het niet overleefd. [/quote]

Zoiets was een aantal jaren terug ook het geval op het Haringvliet en omgeving na het inlaten van zeewater.
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

22-03-2004 20:09

Sinds enige jaren wordt er via een vispassage systeem zout water ingelaten bij de sluizen hierdoor is het zoutgehalte toegenomen in het Noordzeekanaal.Het gevolg hiervan is dat de karper er zich niet meer vertoond dus vang je niets meer omdat ze er niet meer zitten.
Ik heb de stek bij de blauwe brug nog wel bevist in de goede tijd en toen nog wel leuk gevangen.Er waren vissen bij die je er niet uitkreeg zo sterk en zwaar dat het niet te doen was.Helaas is dit nu al sinds enige jaren afgelopen.De vissen zullen waarschijnlijk nu richting Havens West zitten dus probeer t daar is!!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-03-2004 20:20

Dan hebben jullie daar wel mooie tijden beleefd. Knap dat je op zo'n grove bak water karper weet te vangen.
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

22-03-2004 20:25

Ja Bas was toen en dan praat ik over een jaar of 10 geleden een hot spot omdat daar het warme water v/d pen centrale geloosd werd.Mijn vismaat viste daar uit de boot en kon sommige karpers niet stoppen.Ook in de haven van de Hoogovens waar je niet mag komen zwommen beulen van vissen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-03-2004 20:38

Ha Peter,

In Den Haag hadden we tot een jaar of 20 terug ook een dergelijke situatie op de stadsgrachten bij een warmwaterlozing. Wel veel kleiner water natuurlijk. Helaas kwam ik toen net om de hoek kijken wat grote vis betreft. Ik heb nog wel de foto's van de spiegels gezien die destijds werden gevangen.......Pas jaren later had ik er een boot liggen. Heb leuk gevangen maar nooit meer die hele grote gezien.

Groetjes
Bas deLuxe

23-03-2004 10:03

Peter,

ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de blauwe brug. Ik heb er dit jaar gezeten en het was niets. Bij de warmwaterstroming zwommen in de winter maar heel zelden wat karpers, en deze waren zeer klein!! Geen grote bakken meer helaas!! Mijn vismaat heeft een jaar of 3 a 4 geleden nog grote eraan gehad die niet te stoppen was, maar tegenwoordig gaat het niet meer zo. Wat had ik graag in jouw schoenen gestaan zo'n 10 a 15 jaar geleden :wink: Ben gewoon wat jaartjes te laat geboren denk :cry: :D
Maar die grote karpers zijn niet opgelost in het zoute water, ze moeten ergens zwemmen, maar waar.........het water is zo gigantisch, zoveel zijkanalen, zal erg lastig worden om zulke karpers op te sporen. Ze zullen denk ik niet meer allemaal bij elkaar zwemmen, maar meer verspreid rondzwemmen.
Die havens west waar je het over had.....daar heb ik nog nooit van gehoord. Licht dat wel in Velsen, of in Amsterdam ofzo?

Vang ze!

Bas
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

23-03-2004 10:23

Ja Bas,havens West ligt in het amsterdamse havengebied daar zou je eens een stek kunnen gaan zoeken.Of je zou eens bij de pont van Buitenhuizen moeten kijken daar hebben ze natuurlijke oevers gemaakt en het ziet er wel aantrekkelijk uit.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-03-2004 14:03

Peter,

Bij het pontje Buitenhuizen heb je idd. mooie oevers om te bevissen, maar vergeten we er niet één belangrijk ding... de krabben? Die zijn er in dat gebied in overvloed!

Bas,

De 'bakken' waar je het over hebt, zwemmen natuurlijk ook niet op 1 klein gebiedje, en ze zijn zeker te vangen, probeer de zijkanalen eens en probeer er een 'hotspot' te zoeken en je zult zoen dat er mooie vissen te vangen zijn!
Rik Jansen
Berichten: 19
Lid geworden op: 30-03-2004 18:02

20-09-2004 22:14

VErgeet niet dat het de laatste 3 jaar heel erg druk is geweest rond de blauwe brug.
Persoonlijk heb ik totaal geen last van gehad van slechte vangsten, alleen moest je even wat zoeken naar plekken waar de andere visseres niet kwamen!

gr.
rik
Plaats reactie