Hoe kouder het wordt hoe dikker de vis???

Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

28-10-2003 16:36

Beste Karperfanaten,

ik vis regelmatig op een grote plas, altijd in de zomer.

Nu heb ik al een aantal keren gehoord dat bij beginnede vorst de grote vissen zich gaan volvreten met voedsel voor de winter.

Als ik vrijdag a.s. ga nachtvissen, ben ik dan al te laat om deze vissen te pakken, en zal ik wel iets vangen???

Ik neem aan dat het vissen met koolhydraatrijk voedsel nu het beste is???

Tips are always welcome.......

Alvast bedankt,

Ronnie


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-10-28 16:36 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-11-06 12:39 ]</font>
Hugo Bovenmars

28-10-2003 16:43

He Ronnie,

De komende dagen zal de temperatuur in vergelijking met wat we de laatste weken gewend zijn, behoorlijk omhoog schieten, dit onder invloed van een zuid/zuidwesten wind. Zoek de vis dus aan de noord/noordoost-zijde van het water, waarschijnlijk zul je daar een goede kans maken.

Succes drmee!

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-10-2003 20:08

Thuis achet de verwarming vang je er zeker geen Ronnie,als je dat onthoudt zit je goed.

Wil.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-10-2003 21:42

Meneer Braakhuis u heeft het juist,die Ronnie bedoelde ik dus.

:wink:

Trouwens zo slim is die opmerking niet,het is gewoon een feit :razz:

Wil.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wil Jeurninck op 2003-10-28 21:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-10-2003 21:46

eerste nachtvorst is vaak slecht! vooral op groot water daar zitten dan spronglagen in die warmer zijn en kouder, bij nachtvorst wordt de bovenlaag koud en zakt naar beneden aangezien 4 graden zwaarste is. dit noemen ze omdraaien van het water, dit is een moment waarop de vissen helemaal dol worden en gewoon een tijd moeten bijkomen.
als het langer koud is wordt de watertemperatuur constanter en zijn er minder grote verschillen in dag en nacht waardoor de vissen veel constanter azen. vissen zijn koudbloedig en reageren dus heel erg snel op temperatuursverschillen. gewoon doorvissen dus laat het maar goed afkoelen op zo'n plas en blijven voeren dan komen ze zeker
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

29-10-2003 08:18

Bedankt voor de info!!!!

Ik ben nu zeker van plan om vrijdag as een nachtje te gaan, ik hoop alleen dat mijn slaapzak het trekt in de kou.

Het is een nomad leger slaapzak.....maar zou volgens verkoper tot -5 warm moeten blijven, extra dekentje mee dan maar.

Maar ik ga het gewoon proberen, anders ga ik wel wat dichter tegen mijn maat aan liggen.

Daarnaast is het dan natuurlijk aan mij om uit te zoeken waar de vis zwemt, zodat ik sowieso in het diepere deel ga liggen omdat ik denk dat ie daar nu zwemt.

Is er nog iets te zeggen over het gebruikte aas? Kan ik nu met partikels nog wat vangen? Kikkererwten, tijgernoten of boilies?

Ronnie van Berlo
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-10-2003 11:08

het is niet zo dat alleen de zware vissen zich gaan volvreten, maar dat alle vissen zich gaan volvreten voor de winter, hierdoor neemt het gemiddelde gewicht toe! Aleen denk ik dat het dit jaar iets anders ligt op sommige wateren, door de enorm hete zomer is er zoveel natuurlijk voedsel ontstaan dat de vissen als het ware al heel vroeg een voorraad hebben aangelegd, bij mij is de herfst periode in in ieder geval desatreus verlopen en de geluiden om me heen horend niet alleen bij mij. Let wel dit geld natuurlijk niet voor alle wateren! zeker wateren die voedsel arm zijn of een overbezetting hebben, zullen nog steeds prima produceren

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-10-29 22:05 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-10-2003 16:54

Vandaag hadden mijn vismaat en ik van 8 uur sochtends tot 4 uur smiddags gevist, van 2 tot 4 hebben we 7 vissen gevangen, dus misschien is er toch nog hoop :wink:. Het waren overigens wel allemaal kleinere karpers tot 8kg, desalniettemin toch lekker zo in het zonnetje.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-10-2003 22:06

netjes voor deze tijd, particles gaat wel, vooral op wateren waar ze dit toch al kennen. ik zou wel zorgen dat het nu goed verteerbaar is dus goed koken die zaadjes, beetje zacht aas in de winter nooit verkeerd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-10-2003 23:45

Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat vooral constant voeren de vissen wat actiever houdt, en jouw aas als een makkelijke voedselbron ziet. ( let wel, niet adhv logboeken e.d vergeleken of berekend, maar dat viel me op de laatste jaren.

Buiten dat je op een stek moet vissen waar regelmatig vis komt, heeft mij dit soms meer opgeleverd dan instant vissen in de kuilen waar de vissen zich ophouden.

vr gr
Sjoerd
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

29-10-2003 23:50

Heb geen duidelijk directe ervaringen nog. Maar wat je dan wel eens hoort. Het diepere opzoeken. Ik denk juist de totaal in de zomer noooit beviste stekken .. stekken waar iedereen van denkt. achnee, dat is niks, is 1 grote blubberzooi. Daar moet de vis dan toch ook de warmte op kunnen zoeken? Of zit ik hiermee mis? In iedergeval leg ik aankomende winter 1 stok op zo'n stek. Kan dit altijd proberen, en eigen ervaringen zijn goud waard!!

Succes deze winter
Frank
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

30-10-2003 10:12

Positief gestemd ga ik vrijdag as naar het water. Het gaat hier om een klein karperputje in Nijkerk, bij visclub Hoop op Geluk. Aangezien de hengeldruk daar behoorlijk is afgenomen nu het wat kouder is, en de vis nu veel minder te eten heeft dan in de zomer, gaan we het nu maar weer eens proberen. Aan het weer te zien komt het wel goed met de kou, nu nog de vangsten.

Vanavond aan de slag, kikkererwten halen, tijgernoten koken, spullen inpakken etc.....


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-10-30 10:14 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-10-2003 12:15

Ronnie,

Is dat die put aan de snelweg?

Met 3000 vissen op 5 ha moet dat wel lukken.

Als ik het mag zeggen is trouwens enkel op overbezette wateren regelmatig iets te vangen in de winterse periode.

Zeg maar open water lukt meestal nog wel tot december en dan is het over. Helaas hebben we de koudste periode sinds... gehad. Watertemp. onder de 8 gr. Vrees het ergste.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

30-10-2003 12:39

Hoi Klaas

Yep die aan de snelweg, dat is em,

ik heb daar dit jaar in een aantal sessies wat leuke karpers voorbij zien komen.

Aangezien daar idd enorm veel karper zwemt dacht ik: dat moet te doen zijn.....
Ik probeer het gewoon en zie wel hoe het gaat.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-10-2003 18:20

In mijn ogen echt een hele foute aanname dat karper in de winter diep zit, naar mijn ogen zitten die vissen gewoon waar er nog wat te eten valt in de winter, of dit nou op 1 meter diep of 10 meter diep is, of denk ik nu verkeerd?

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

30-10-2003 18:41

hoi stefan,

ben ik met je eens,
de watertemperatuur ligt nu toch dik onder de 10 graden...
de verschillen tussen een meter en bijv 5 meter zal niet veel meer zijn.
voor de vis zal het dus weinig uitmaken.....
heeft een vis honger, zal hij zijn natuurlijke aasstekken zeker niet links laten liggen.
waarschijnlijk vertoefd hij gewoon ook de meeste tijd in de buurt ervan.
gr roy
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-10-2003 22:03

het enige probleem is dat ze niet veel meer azen en dus ook niet veel zullen zwemmen om wat te zoeken. het moet voor de vissen wel rendabel blijven om te gaan zoeken anders doen ze het niet of nauwelijks meer als het heel koud is. ik ga eens in een beek aan de slag ben al week aan het voeren met graan dus ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

31-10-2003 12:14

Bij mij is bekend dat karpers moverwinteren in de diepere stukken, aangezien ze in de ondiepere delen dood kunnen vriezen.

In ondiep water trekt de karper in de winter naar de diepste stukken.

Of dit bij zo'n vijver ook zo is weet ik niet. Waar voer is zal gegeten worden, ook al heeft de karper geen mega honger, als er voer aanwezig is eet ie.
Als er geen voer is zal die in de winter waarschijnlijk helemaal niet eten.

Ik zie het vanavond wel, laat het wel weten op maandag hoe het is verlopen....

Groeten
Ronnie
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-11-2003 10:50

ja zeker eten de karpers nog wel!! op sommige plassen!!! gisteren in 4 uur tijd 4 vissen met als grootste 17 pond schub. was er erg te tevreden mee.
Greetz Bart
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

04-11-2003 12:47

Nou Nou, het was me wat afgelopen vrijdag.

Nadat ik heb besloten om het wel te proberen heb ik alles gepland. Donderdagavond al begonnen met inpakken, vrijdag nog ff werken en om 15.15 vertrok ik vanuit Veenendaal naar Nijkerk.

Om 16.00 uur daar aangekomen, mij maat was er al en meteen de spullen naar de plek dragen. Mijn maat koos een stek aan de windzijde, de wind stond dus volop in ons gezicht. Ik heb al mijn lijnen 4 meter uit de kant gelegd en dus niets in het diepe deel.

NA ongeveer 1,5uur vissen terwijl we lekker warm op de stretch in de tent lagen loeide 1 van mijn piepers luid en snel. Ik d'r uit en sla aan. Bingo, dat begint lekker denk ik.....

Na ongeveer 10 minuten begin ik hem naar de kant te slepen, ik zeg tegen mij maat komt ie al aan, maar voor dat ik dat heb gezegd gaat dat beest er weer vandoor en trek zo dwars door mijn slip heen, goed niet te ver dicht de slip, maar normaal gesproken trekt een vis hem daar niet zo makkelijk doorheen in deze stand. Maar goed nar enkele meters kan ik weer beginnen met slepen. Een getouwtrek wat ongeveer een half uur anhoudt alvorens ik de karper voor het eerst zie, en wat ik zie, wow!!!

Mijn dromen komen uit, voor het eerst in mijn leven dat ik zo'n grote vis in het schepnet heb, mijn maat trekt de vis eruit en weegt hem meteen, 15,1kg dus zeg maar 30pond, en 93cm lang!!!

Wat een vis, dit is mijn eerste 30 ponder, een vreugde dans werd aan de waterkant opgevoerd.

Foto's zijn gemaakt, woensdag zijn ze klaar en ik hoop dat ze gelukt zijn. Als alles meezit zal ik ze donderdag ff plaatsen.

Verder werd er die nacht niets meer gevangen, maar mijn weekend kon niet meer stuk..

Maar zoals ik al zei: donderdag foto's.....!!
Groeten Ronnie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-11-04 15:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

06-11-2003 11:06

Zoals beloofd foto's,

ik heb de 2 beste uitgekozen, wel klote dat het al donker begon te worden......

Klik op onderstaande link voor de foto's...
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=1598468

Tja, het was een leuk visje, maar in het echt was toch een stuk kollosaler, mischien doordat de staart wat hangt, dat de lengte niet goed eruit springt, maqar dat was mmet 93cm ook niet super groot, alleen met zijn 30 pond voor hier toch wel lekker zwaar...


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-11-06 12:12 ]</font>
Gebruikersavatar
Aart-Jan de Jong
Berichten: 103
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00
Locatie: Harfsen (tussen Deventer&Zutphen)

06-11-2003 16:36

heel mooi dat je een dertiger vangt maar totaal onverantwoordelijk dat je er geen onthaakmat onder hebt liggen!!!
denk daaraan want je weet niet half wat voor schade de vis op kan lopen!

het is al zo vaak gezegd en toch zie je nog veel foto's/vissers zonder onthaakmat...
blijven corrigeren zeg ik dan maar!

groeten Aart-Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-11-2003 19:00

Mark N,

Je hebt zeker nog veel werk hier.

Ron,

Mooie vangst. Klapstaart lijk me genoeg he. Voor een paar eurootjes is zo'n mat aangeschaft.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

07-11-2003 12:34

Heren,

bedankt voor jullie bezorgdheid, ik had idd een onthaakmat moeten gebruiken, echter deze zat nog in mijn foudraal, ik had pas net alles uitgestald.

De ondergrond was echter goed grassig en er lagen geen takjes of steentjes op de grond, het gras was daarnaast ook nog nat.

Door het formaat van de vis kon deze ook niet flink spartelen, al met al was de vis verder ook rustig.

Daarmee weet ik 100% zeker dat ik de vis onbeschadigd heb teruggezet.

Wil niet zeggen dat ik dan mijn actie goedpraat want er kan altijd iets gebeuren.

Volgende keer ligt de mat er gewoon weer onder, echter door de spanning van het bovenhalen, mijn eerste 30 ponder, daardoor ben ik dat gewoon vergeten.....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-11-2003 13:35

hmm nog in je foudraal??? je zat toch al in de tent?????? of begrijp ik het verkeerd? kleine moeite om die mat ff te pakken of te laten pakken door je maat. Slecht excuus dus..maar goed vis is gezond weer terug gezet en kwam niet uit een zak dus heeft waarschijnlijk netjes stil gelegen. Niks aan de hand alleen niet zo netjes. Iedereen maakt wel es een foutje

mvg martijn