UITVAAR VERBOD AMSTERDAM

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-10-2003 15:39

Tuurlijk, blijft altijd jammer. Maar ja de maatschappij verhard, wat vroeger ver van me bed was Amerika, komt nu wel erg dicht bij. De jeugd moet die kar gaan trekken (HSV) en dat zie ik nog niet een twee drie gebeuren. Dat we een jeugdafdeling hebben bij de KSN is voor mij weer een goedteken, die jongens verdienen veel steun.

Groeten,Peter
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-10-2003 15:42

Peter,

Ik leg de schuld ook absoluut niet bij de witvissers, maar het is toch zo dat de witvissers beter vertegenwoordigd zijn en zodoende meer invloed onderling hebben en binnen de vereniging kunnen uitoefenen. Het is ook makkelijker om tussen witvissers onderling te lobbyen om het belang voor de witvisser zo sterk mogelijk te verdedigen (want geloof nou niet dat witvissers in opstand zullen komen tegen het verbod op de voerboot!). Absoluut zijn wij hier zelf verantwoordelijk voor en dienen we wat dat betreft zelf de handen ineen te slaan.

Misschien is het makkelijker om met een aantal karpervissers waarmee je samen vist tegelijk lid te worden. Het probleem dat ik in ieder geval ervaar is dat karpervissers over het algemeen meer wateren bevissen dan witvissers. Ik ben van 5 verenigingen lid (inclusief één in de Belgische Ardennen!), maar ik heb absoluut niet de tijd om bij al deze verenigingen actief bij het bestuur betrokken te zijn. Maar ik wil komend seizoen wel bij de vereniging waar ik het meeste zal gaan vissen meer bij het bestuur betrokken worden.

Overigens is de groep karpervissers over het algemeen jonger dan de groep witvissers en zijn deze "ouderen" meer politiek betrokken.

zo, ik bedoel hetzelfde als ik eerder geschreven heb, alleen iets duidelijker geformuleerd.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-10-2003 16:03

Mee eens Jurgen, begin bij een, liefs natuurlijk je thuis water. Vijf mag en kan ik niet van je verlangen.
Zijn er nog meer die ik over de streep moet trekken, wil wel helpen. Het Nederlandese water is nu vrij gezond, hopelijk kunnen we dat ook over 5 jaar van de HSV zeggen. Het woord is aan jullie mensen

Groetjes, mensen denk over om toch nog even naar Zwolle te rijden, Peter



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter otte op 2003-10-24 21:40 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-10-2003 19:01

Marijn,

Ik blijf me afvragen welke van de 5 grote wateren het ECHT nodig is om uit te roeien? Uit ervaring weet ik dat op al die wateren ook prima vis te vangen is tot 100 meter afstand.

Ik ben er eigenlijk best wel blij mee dat het niet meer mag; het zal een stuk rustiger worden op de desbetreffende wateren!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-10-2003 21:25

Voor iedereen die geen lid is van de HVA,
bijgaand de oekaze van het bestuur van de AHV.
(Uit Vissen)

PAS OP KARPERVISSERS,. LET OP UW SAECK

Het vissen op karper heeft in Nederland en in onze vereniging een hoge vlucht genomen. De vistechnieken zijn sterk geëvolueerd, speciaal waar het de aasaanbieding en de beetregistratie betreft. Ook het vissen in de nacht is populair geworden. Helaas is dat gepaard gegaan met een aantal negatieve ontwikkelingen, zoals de beetverklikkers, die in de zomerse nachtelijke uren burgers - slapend met het raam open vanwege de warmte - tot last zijn; zoals vissers die dagenlang op een stek vertoeven en hun behoeften in de natuur doen; en vissers die tenten gebruiken, waar de Algemene Plaatselijke Verordening kamperen verbiedt.Al deze zaken zijn de afgelopen jaren aan de orde geweest en de vereniging heeft getracht door regelgeving intern en afspraken met overheden deze ongemakken voor de omgeving te voorkomen en onze vismogelijkheden te behouden.

Thans komt steeds vaker naar voren dat leden binnen de vereniging last hebben van elkaars wijze van vissen. Karpervissers vissen vaak op grote afstand van de plaats waar zij zitten. Dat kan oplopen tot honderden meters. Vanaf de plaats van vissen naar de plaats van zitten loopt dan onder water een lijn. Voortdurend bereiken het bestuur klachten van vissers die problemen krijgen doordat in het geheel niet te zien is waar een karpervisser vist. Soms is zelfs de karpervisser niet te zien. Trollende vissers met kunstaas of dode vis en andere watergebruikers nemen bij het langsvaren nietsvermoedend een dergelijke' lijn op. De beetverklikker van de karpervisser gaat
af en Leiden is in last, want vaak leidt dit tot ruzie. Dat zijn
geen goede ontwikkelingen.

Het bestuur probeert met zo min mogelijk verboden zo optimaal mogelijke vismogelijkheden te scheppen en te behouden voor iedereen. Dat kan alleen maar als we tolerant zijn.

De door deAHV gehuurde wateren hebben vele functies,
zowel voor niet-vissers als voor vissers. Zij allen dienen plek te vinden voor dat wat zij op het water willen. Dat betekent dat ieder rekening dient te houden met wat anderen willen. Teneinde de ruzies aan de waterkant tussen onze eigen
leden te beperken, heeft het bestuur moeten besluiten dat het excessieve ruimtebeslag dat sommige karpervissers op onze wateren leggen, beperkt dient te worden. Alle vormen van uitbrengen van een lijn anders dan door het inwerpen met een hengel zijn vanaf 1 januari 2004 verboden. De oude bepaling die vroeger in de vergunning stond, dat slechts haaks op de oever vissen toegestaan is, kéert weer terug. Het bestuur heeft de hoop gehad dat wij met elkaar voldoende inschikkelijk zouden zijn om al die zaken zonder regelgeving op te lossen. Die hoop is ijdel gebleken.Vaak ontbreekt het besef, dat meerdere vissers vlakbij elkaar moeten kunnen vissen. Dan ontstaan problemen, doordat de visser geen ander bij zich duldt ook al zit hij ver van de plek waar het aas ligt. Het bestuur heeft helaas het besluit moeten nemen beperkingen te stellen aan het beslag van het viswater door karpervissers. Het bestuur heeft besloten tot het uitvaardigen van onderstaande regels.

Vanaf 1 januari 2004 gelden de volgende bepalingen:

1. Het uitvaren van lijnen, op welke wijze dan ook, is niet
toegestaan. Slechts inwerpen met de hengel is geoorloofd.

2.Vissen dient plaats te vinden haaks op de oever.

Met informerende groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2003 21:52

Heren,

Dit roept om een reactie zekers?

Karpervisser 200m bij 50m

Troller: gehele water?

Karpervisser niet te zien? Mooi toch?

Wat is verschil tussen uitvaren en varen met hengel in de hand?

MVG

Klaas
jan van kranenburg

24-10-2003 23:06

Die "oekaze" van de AHV liegt er niet om.
Het lijkt duidelijk dat er bij het bestuur bepaalde klachten zijn binnengekomen, waarop -zoals elk zichzelf respecterend bestuur zal doen - werd gereageerd.

Het is eveneens duidelijk dat die klachten NIET afkomstig kunnen zijn van
de "afstandsvissers".
Ook is helder dat degenen die zich nu gedupeerd voelen in hun sportbeleving, hun zaak moeten bepleiten binnen de AHV.
Zal een hele klus worden simpelweg omdat binnen de HSV's karpervissers ver in de minderheid zijn, en er kennelijk toch overlast is geweest.
Aan dit laatste wordt m.i. heel gemakkelijk voorbijgegaan.

Ik gun ieder van harte zijn eigen favoriete methode om zijn sport te beoefenen, vooropgesteld dat je hiermee geen hinder aan anderen bezorgt.
Was dit bij de AHV het geval? Ik heb mijn twijfels.
Ik hoop dat de soep niet te heet wordt opgediend, en mogelijk kunnen andere dan in AHV-water vissende sporters, hieruit lering trekken.

Als ik nu reacties ga krijgen inhoudende dat ik de AHV-water situatie niet ken, dat zeg ik nu al "dat klopt".
Reageer in algemene zin.

Jan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-10-2003 23:21

Jan,neem van mij aan dat er ook klachten van karpervissers,mbt andere karpervissers naar de HSV zijn gegaan !
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2003 23:32

Denk ik ook Dennis. Die trollers vissen het talud langs de oever af en pakken een lijn ook als die uitgeworpen is. Veel ervaring mee, maar nooit ruzie gezocht. Zo zijn ze er en zo zijn ze weer voorbij. Op naar een andere stek.

Probleem is statische vissers die de ruimte voor langer nodig hebben. Wijzelf dus. :smile:

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-10-24 23:34 ]</font>
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

24-10-2003 23:55

Teneinde de ruzies aan de waterkant tussen onze eigen
leden te beperken, heeft het bestuur moeten besluiten dat het excessieve ruimtebeslag dat sommige karpervissers op onze wateren leggen, beperkt dient te worden.


We spreken hier dus over een bestuursbesluit.
In 1986 e.e.a. is in het burgerlijk wetboek vastgelegd om te voorkomen dat bestuursleden op eigen houtje gaan handelen, m.a.w. bestuursbesluiten zijn al sinds 1986 niet meer mogelijk.

Het burgerlijk wetboek zegt;
Artikel 42 lid 1. In de statuten van de vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door een besluit van een algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt ten minste zeven dagen.

Reglementen in een visvergunning zijn een verlengstuk van statuten en kunnen dus niet door een bestuur op eigen houtje aangepast worden.


Jos.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 2003-10-24 23:57 ]</font>
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

25-10-2003 00:01

Na het lezen van een aantal argumenten van anderen die voor deze maatregelen voelen moet ik toegeven dat daar ook een paar goeden punten tussen zitten.
En dan vooral het commentaar over het niet in het bestuur zitten of het bijwonen van vergaderingen slaan de spijker op zijn kop.
Dennis heeft ook gelijk over de klagende karpervissers ik weet dat dit regelmatig gebeurd.
Er is in het verleden al genoeg verklooit denk aan de stukken waar niet meer in de nacht gevist mag worden vanwegen vol gekakte portieken en herrie.

Even ter zijde ik heb ook vernomen dat er onze trollende/snoekbaars vrienden ook nog het een en ander te wachten staat.
De overlast die zij veroorzaken op oa het ij en noordzeekanaal is ook een doorn in het oog van een hoop mensen.

Erik
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-10-2003 10:49

Mannen, hier is maar een antwoord op mogelijk.
Steek de koppen bij elkaar als karpervissers, er moet een leden lijst zijn.
Plaats hier een oproep, wie steekt zijn nek uit.
Als er verder niets gebeurt is deze discussie weer voor niets geweest.
Kom niet met het smoesje heb geen tijd, wel om te vissen??
Met een groot aantal handtekeningen in je bezit kan je een vergadering laten uitschrijven.
Waarin je de problemen aankaart, dan moet je er gezamenlijk uit kunnen komen.
Woon niet in jullie regio, anders was het bestuur hier nog niet mee klaar.

Peter
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

25-10-2003 11:33

hallo,
als je de uitleg van het uitvaarverbod goed leest , snap je wel wat ze willen voorkomen.
namelijk het kwijtraken van viswateren cq machtigingen.
ook andere vissers kunnen in hun beoefening van hun sport belemmerd worden door de lijnen in het water , denk aan snoekvissers en vliegvissers , je kan immers niet zien waar de lijnen lopen.
De opmerking ga wel door met uitvaren van lijnen , kan betekenen dat je als lid kan worden geroyeerd of voor een bepaalde periode in Amsterdam uitgevist bent.
ik heb zelf het genoegen gehad om met deze bestuursleden in gesprek te mogen zijn, en komen bij mij over als mensen met gevoel en inzicht in de hengelsport(er zit ook een karpervisser tussen).
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-10-2003 19:54

Jos/allen: Jos, dat vergunning voorwaarden niet door een bestuur kunnen worden genomen/gewijzigd is juridisch niet juist.

Anderzijds is het wel zo dat de ledenvergadering bestuursbesluiten kan terugdraaien/wijzigen.

Alles gelezen hebbend is het duidelijk dat het bestuur van de AHV de nieuwe regels per 1-1-2004 niet 'zomaar' hebben opgenomen daar de nodige klachten hieraan ten grondslag liggen.
Als een aantal karpervissers het niet met de komende nieuwe regels eens is kun je gezamenlijk om een onderhoud met het bestuur vragen en jullie gezichtspunten uiteen zetten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ook gelijk krijgt daar de AHV nogal sterke argumenten aanvoert waarom ze deze nieuwe regels in gaan stellen.
Een andere mogelijkheid is om een algemene ledenvergadering bijeen te laten roepen , (met hoeveel leden dit voorstel moet worden gedaan is te lezen of in de statuten of in het huishoudelijk reglement van de AHV) en in die vergadering jullie standpunt naar voren te brengen. Ook dit wil allesbehalve zeggen dat je dan gelijk krijgt, bij stemming beslist dan ook de meerderheid (welke meerderheid dit moet zijn is ook te lezen zijn in de statuten of het reglement van de AHV).

Het bovenstaande zijn de middellen die je in een democratische vereniging ter beschikking staan.
Postings op dit board hebben daarop geen enkele invloed......!!!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-10-2003 20:29

Persoonlijk vind ik dat de uitgevaardigde twee besluiten door het bestuur van de HVA maar een jaar of zo moeten blijven bestaan.

Om als leden ( en niet alleen als karpervissers) hier tegen in te gaan met alle goede bedoelingen van dien, past precies in het straatje van degenen die zorgen voor dit probleem.
Ik heb er geen probleem mee om haaks te vissen en de meeste visplekken zijn met een goeie techniek ook te bereiken.

Wel hoop ik dat goed gesanctioneerd word ! Op die wijze wordt het kaf van het koren gescheiden en kunnen de serieuze (karper)vissers weer vissen zoals ze gewend waren.
Lekker genieten met zijn allen, zonder overlast etc.etc.. Lullig misschien, maar normen en waarden enzo.

Een derde en vierde besluit lijken overigens ook niet ver weg meer.
Nachtvisverbod en geen derde hengelvergunning meer.

Het is jammer dat niemand van die lui die het verzieken op vergaderingen komen of ook maar een blik aan het verenigingsorgaan gunnen.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-10-2003 23:26

Henk, de mensen die het verzieken gaan nadat ze mogelijk hun vergunning zijn kwijt geraakt
gewoon door met vissen. De pakkans is zo klein in dit landje is ze het risico gewoon nemen. De boete die je krijgt is voor veel van die apen een lachertje.
De moraal van dit verhaal, wat in het verleden met veel moeite is op gebouwd wordt door een kleine groep in ras tempo teniet gedaan.En met de woorden van de rijdende rechter te spreken, daar zult u het mee moeten doen.

Peter
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

25-10-2003 23:50

peter ,
ben met je eens dat zij toch wel doorvissen,met de kans dat zij gepakt worden.
al denk ik dat op b.v. de bosbaan de pakkans groter is.
maar dat kan toch geen reden zijn om dan maar helemaal geen sancties op te leggen.
je moet toch ergens beginnen,voor de meeste onder ons gaat hier hopelijk wel om preventieve maatregel.
aart, ik weet dat de ahv een ledenraad heeft maar hoe de structuur/statuten er precies uitziet daar heb ik mij niet in verdiept.
maar ik neem aan dat deze maatregelen door deze leden raad is goedgekeurd

p.s wij mochten vorige week mooie spiegelkarpers in Leiden uitzetten , deze week komt er nog een levering bij.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-10-2003 09:16

Tuurlijk, Henk
Als er echt veel overlast is, is dat de enigste mogelijkheid,blijft altijd triest.
Hier in Oost-Brabant is het allemaal wat rustiger, gelukkig maar.
Waren de Vw,Spiegels wel aan het gewicht en lengte,succes komende week.
Groetjes, Peter
hans kok59
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00
Locatie: haarlem

26-10-2003 10:34

hallo Amsterdam is al opgestapt uit de federatie en nu mag je niet meer uitvaren volgens mij luisteren ze niet naar hun leden dat julie niet allemaal opzeggen en lekker ergens anders gaan vissen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-10-2003 12:44

Hans, het eerste is al enkele jaren geleden gebeurd. Naar welke leden? Van de bijna 20.000 leden van de AHV is slechts een minderheid karpervisser.
Wat jij schrijft is demagogie.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-10-2003 17:34

Ik heb een beetje hardop zitten surfen; Het is zo dat een minderheid van de leden van de AHV (alleen) op karper vist. Van die minderheid veroorzaakt weer een minderheid de problemen.
Het bestuur kan niet anders dan de rechten van de meerderheid beschermen en vaardigt deze besluiten uit.
So far so good. In ieder geval ik heb er begrip voor.

Als nu eens alle karpervissers die met hun visserij begaan zijn de handen in de mouwen steken en een apart karpercontroleursteam proberen te vormen?!
Althans dit voor te stellen aan het bestuur?

Ik schreef dit al aan Rene Berger, maar met "dieven dieven vangen" ?
De karpervissers die zich altijd aan de regels houden weten heel goed waar en wanneer je het beste kunt controleren.
Zelf ben ik op dit moment fysiek niet in staat om te helpen, maar zo iets van een karperwacht onder de vlag van de vereniging en liefst met de medewerking van de BOA van de AHV?

Zou dit niet helpen?

Ik ben best bereid dit schriftelijk voor te bereiden en dan aan het bestuur cq ledenraad voor te leggen.
Maar daar moeten dan wel wat mensen achter staan. Op dit board kan je natuurlijk meedenken/praten, maar voor de karpervissende leden van de AHV:

Wat denken jullie van zo'n soort actie?
Mail me of dump het hier, dan kan ik er wat mee.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-10-2003 18:05

That's the way dus.

Probleem signaleren en een kant en klare oplossing bieden, zonder dat de huidige lieden er neits aan hoeven te doen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-10-2003 19:14

Klaas, tot en met that's the way kan ik je volgen, ook het signaleren enzo, maar daarna, wat bedoel je daarmee? :???:

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

26-10-2003 20:48

Henk,

Een bijzonder puik idee. Maar dat had ik je al verteld. Ik hoop dat er meerdere mensen zijn die hierin wat kunnen vinden?

Mijn support heb je in ieder geval.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-10-2003 22:47

Henk,


Een HSV is over het algemeen best bereid iets te doen, alleen vaak niet zelf. Ook weten ze vaak niet van een bepaald probleem of bepaalde wensen.

Door nu je wens/idee/probleem aan te kaarten, een kant en klare oplossing te bieden, dit met goede argumenten te onderbouwen en ... uit te voeren, kan er vaak heel veel.

Alleen dat laatste he. Uitvoeren, hopelijk wordt men wakker en zijn er een aantal. die de handen uit de mouwen willen steken.

Ik zou ook eens met Piet Vogel contact opnemen.

MVG

Klaas