Wie heeft er al Haarlemse project spiegels teruggevangen.

Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-10-2003 09:29

Guido,

Daar ben ik weer... :wink:

Even terugkomend op de teruggevangen projectspiegel. Op de foto kan je inderdaad weinig zien van de sadistische behandeling die de vis heeft ondergaan, maar zodra je de foto vergroot kan je wel degelijk zien dat er geknipt is in de staart, aan de andere flank van de vis waren er schubben bij de staartvin uitgetrokken, en geloof mij... die waren er echt uitgetrokken!

Verder had de vis een geheel grijze bek, wat inhoudt dat de vis een goede beschadiging in de bek heeft heeft gehad.

Verder kan je ook op deze foto niet zien dat de rugvin was geperforeerd, dit zijn idioten geweest en geen sportvissers! Ik maak liever geen foto's van deze verwondingen omdat ik er niet tegen kan dat anderen tot zulke idiote praktijken in staat zijn...

Met vriendelijke groet,

marijn
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

21-10-2003 10:01

Beste mensen,

Ik heb de desbetreffende vis mogen vangen. Wat me opviel was dat deze er erg slecht uit zag. Nu blijkt na een paar maanden dat de vis wel netjes was uit gezet. Deze vis was wel meer dan eens gevangen daar beide mond hoeken waren uitgescheurd. De staart was erg slecht. En voor de mensen die twijfelen ik heb ook nog foto´s van de vis aan de andere zijde. Als ik zie hoe de vis na nog geen jaar na uitzetting. er uit ziet schaam ik me gewoon diep als karper visser. Ik moet nu ff. in vergadering straks meer.

groetjes Rene
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

21-10-2003 10:07

ok ik ben overtuigd, jammer is wel voor het eerst dat ik dit hoor over het openwater op putjes wist ik wel dat dit gebeurde maar hier jammer.Je moet er maar niet teveel over nadenken en hoop voor de visser dat ik het niet zie gebeuren want ik vind dit soort praktijken zeer storend.

Als dit zo doorzet wordt het alleen maar minder met het karpervissen. Voor me gevoel is het toch een aflopende zaak. Als je om je heen kijkt zie ik steeds meer en meer vissers.Helemaal dit jaar lijkt het wel explosief toegenemen.

mvgr

Guido
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

21-10-2003 10:33

http://fopi.net/releases/quest/lianne/l ... er-gal.htm

zie onderste vis. Zelfde vis is later terug gevangen met een tweede haal uit zijn rugvin, een kleine 2 cm lager. Vis komt uit een populatie van een kleine 20 vissen, welke allen zo van elkaar te herkennen zijn.

Helaas guido, het beknippen, perforeren etc is al een lang en bekend gebeuren. Bovenstaande foto is al een jaartje of 10 oud. En ook vandaag zal dit zeker nog gebeuren. Je geeft zelf mijn hoop al aan: dat het een aflopende zaak is, want mijns inzien zal slechts dat een en ander weer terug brengen naar gewone proporties. Zag je maar steeds meer en meer vissers om je heen. Het worden er steeds minder namelijk.

ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-10-21 10:35 ]</font>
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

21-10-2003 10:54

Mooi gezegd Ed daar sla je de spijker op zijn kop.

mvgr Guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-10-2003 11:51

De nieuwe lichting 'karpervissers' bestaan vooral uit bierdrinkende en blowende 'vissers' die voor de lol gaan vissen en zo het voor de rest verpesten!
Een ghettoblaster voor de tent, de soundbox op maximaal volume en een perforator opzak om de vis te merken, want ja, zeg nou zelf...
Je gaat toch geen vissen herkennen op foto's? Dat duurt immers te lang, met een geperforeerde rugvin, afgeknipt of wat je dan ook gebruikt als herkenning, dat is natuurlijk veel makkelijker en sneller...

Deze trend is inderdaad al een tijd ebzig, maar wordt mijns inzien steeds meer en meer! De karpervisser die zijn hele ziel en zaligheid in zijn hobby legt worden steeds minder, dat komt ook door het gemak van het karpervissen!
de informatie is overal vandaan te halen en om een karper te vangen hoef je niet naar een hengel of een dobber te staren, je wordt wel gewekt door een brullende pieper...

Degenen die wel tot het uitersten gaan om vriend karper te vangen zullen zo´n vis met veel respect en vorozichtigheid behandelen, omdat ze inzien met wat voor een prachtdier ze te maken hebben, althans... dat is mijn gevoel hierover!
Ik kan het gewoon niet begrijpen dat dit soort praktijken steeds vaker gebeuren...
helaas is het diep en diep triest en een oplossing hiervoor is niet snel gevonden ---> HELAAS!!
jan van kranenburg

21-10-2003 14:44

Marijn,

Voordeel van de dalende temperaturen, is dat je voorlopig van die z.g. "karpervissers" verlost bent.
In veel gevallen onstaan die misstanden aan het water m.i. ook door onwetendheid en deels ook door onkunde.
Ik heb - toen niet zelf vissend - in enkele gevallen voorzichtig corrigerend kunnen optreden. Voordeel van mijn leeftijd wellicht.
Meest schrijnend het geval dat 3 knullen van zo'n 11 a 12 jaar aan het vissen waren met niet eens zo inferieure molens en hengels.
EEN ving een karpertje (ca 6 pond?, bleek zijn eerste en was binnengesleurd en geschept.
Vervolgens werd die karper opnieuw gehaakt aan de hengels van de 2 anderen. "Om ook het gevoel te krijgen".
Heb verder onheil kunnen voorkomen, en de vis zwemt weer.
Even belangrijk was dat die jongens bereid waren te luisteren.
Heb al eens op dit board gepleit voor simpel informatie-foldertje; te verspreiden aan de waterkan, waarin wat gedragsregels en tips.
Wellicht iets voor de KSN.

mvg

Jan
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

21-10-2003 14:48

Marijn probeer niet je beeld te laten vertroebelen door negatieve ervaringen. Het gebeurt niet alleen binnen de visserij maar het is overal aan de gang. De huidige maatschappij maakt ons zo. Het mooiste voorbeeld vond ik laatst toen er een oud vrouwtje een heuveltje op moest. Ik dacht ik schiet haar even te hulp ik bood mijn hulp aan en dacht dat ze dat wel op prijs zou stellen maar niks is minder waar ik moest er met rust laten . In werkelijkheid was ze bang dat ik haar zou beroven. Ik persoonlijk vind het heel erg dat we al zo diep gezonken zijn dat iedereen elkaar wantrouwd. En dat niemand meer openstaat voor een ander. Nu zijn er mensen die zeggen dat er nog wel mensen openstaan voor dit soort dingen. Dat klopt en ik mag er gelukkig ook een paar kennen maar die mensen worden ook het eerst gekwetst en dan staan er van die cynische mensen zie je wel zei toch dat je dom bezig was.
Daar kan ik me zo kwaad om maken. Maar toch mag het je beeld niet vertroebelen.
Zoals nu marijn als jij gaat vissen en loopt langs een tent verbind je er tegelijk de conclusie aan dat het raddraaiers zijn en dat ze vissen merken. Misschien overtrek ik het een beetje maar je snapt wat ik bedoel. Ik veroordeel niemand, maar toch heb ik me aangemeld om controleur te worden om dat het bij de Put van vink in Haarlem (ja ik noem het bij naam en toenaam want het is bij iedereen toch bekend.)uit de hand loopt en ik me daar soms voor mijn vissende collega’s schaam. Ik kreeg geen reactie van de visvereniging omdat zij gewoon aannamen dat ik niet serieus was te jong weet ik veel niet eens een goed antwoord.Toen ik met ze praten over controleren zijden ze dat je altijd met z’n tween moet zijn anders kan het gevaarlijk zijn. Wat klopt er nou niet aan het bovenstaande. Je biedt je aan maar krijgt geen reactie maar anderzijds hoor je dat de controleurs niet durfen te controleren. Dat kan je terug redeneren naar dat oude vrouwtje wat mij niet durfde te vertrouwen. Daarom vind ik dat alleen als wij allemaal actief deelnemen aan de vereniging er een beter netwerk ontstaat voor visser en controleur om de rotte appels er tussen uit te plukken.

Ik ben zeker niet roomser dan de Paus en ik vis toch echt voor me lol.
Soms ook met drie hengels maar als ik daar een boete voor krijg dan neem ik hem ter harte aan.

Marijn waarom ik aan je vraag objectief te blijven is omdat je over de mooie nel is zei dat op die hoek 2 jongens aan het vissen waren die altijd hun shit lieten liggen. Die jongens waren denk ik wel ons . En effe voor de duidelijkheid wij laten geen shit liggen maar worden wel als dusdanig bestempeld. Het leuke van dit verhaal is jij zegt dat je drie vuilniszakken met troep hebt meegenomen raar om te zeggen maar die had ik verzamelt tijdens mijn sessie want daar in de bosjes ligt zoveel troep dat ik heb besloten om het op te ruimen . Ik heb het daar toen helemaal opgeruimd maar de zakken laten staan omdat ik op de fiets ben en buiten mijn visspullen drie zakken vuil wel wat veel vond. Grappig maar ook begrijpelijk ontstaan door ergernis is dat jij het mee neemt zo draagt ieder zijn steentje bij. Ik heb de boel daar grondig gereinigd en de kant zelfs opnieuw verstevigd omdat door scheepvaart hij snel aan het verdwijnen was.Daar ik het wel een superstekkie vind. Toch toen ik later terug kwam was er gelovens mij stevig huisgehouden door een aantal russen of polen er lag een krant die mij daar op attent maakte.Deze heren hadden een vuur gemaakt en het omliggende groen en bomen gebruikt om het vuur brandend te houden daar ging me werk maar ja de kant was tenminste nog overeind. Je bent immers niet meer alleen. Ik begrijp je frustratie maar snap ook dat we niet zo moeten worden als het oude vrouwtje aan het begin van dit verhaal want dan is het eind zoek. Verbroedering en een gezonde leuke discussie zou just de te bewandelen weg moeten zijn.

Met nog steeds vissende groet, En Ik ga gewoon door.

Guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-10-2003 16:02

Guido,

Wat een verhaal... Graag wil ik er een beetje op inhaken!
Ik bestempel zeker niet iedere visser als negatief of iemand die (misschien) vissen merken.
Het verhaal van het oude vrouwtje is iets wat natuurlijk heel herkenbaar is in de maatschappij van tegenwoordig, er bestaat een angst voor alles en nog wat en vooral voor jongeren.
Zelf stel ik mij altijd (waar mogelijk) dienstbaar op, vooral voor ouderen, omdat ik geleerd heb respect te hebben voor een ander en omdat het voor mij niet meer dan normaal is om ouderen te helpen met eventueel tassen dragen of wat dan ook.

Aan het spaarne en aan de nel begint het momenteel een vuilnisbelt te worden en ja, daar kan ik mij echt heel kwaad om maken! Als ze tegenover de vuilnisbelt vissen lijkt het wel alsof ze daaruit hun inspriratie halen of zo, onbegrijpelijk!
Wat er op den duur gaat gebeuren is dat veel wateren gesloten gaan worden voor de nachtvisserij!
Anderhalve week geleden zat ik te vissen met een maat van mij aan een mooie plas, vrij groot water en midden in de natuur! Een stek waar je helemaal tot rust komt en wat gewoon voor iedere visser een droomplaatje is.
Komen er op vrijdagmiddag een aantal gasten aan die met de auto aan komen rijden omdat ze te beroerd zijn een paar honderd meter te lopen met hun spullen of te beroerd zijn om hun bootje vol te laden en zo naar de stek te varen.
Deze figuren zijn al eerder gewaarschuwd hiervoor, maar de week erop doen ze het dus weer... De geruchten gingen op dat moment al dat het water gesloten zou worden voor nachtvisserij... Deze rotte appels en idioten verpesten het voor degene die altijd netjes hun troep opruimen!
Als ik een langere sessie heb dan is het bij mijn tent een takkezooi, maar zodra ik weg ben, kan je niet zien dat er iemand gevist heeft! Of het moet de afdruk van je tent in het gras zijn...

Dat mensen geen controleur willen zijn is natuurlijk begrijpelijk want als je met 3 hengels vist, en je wordt bekeurd, dan sla je eerst die controleur het ziekenhuis in en dan ruim je snel op en ga je op een ander water verder vissen met je 3 hengels, want zeg nou zelf: 3 hengels mag toch? en het is mijn gels en als iemand mij wil bekeuren, dan krijgt hij klappen...

Dit klinkt heel extreem, maar geloof me... het gebeurd vaker dan dat je denkt!
De maatschappij veranderd en dan vooral in negatieve en agressieve zin.
Als ik word bekeurd voor een 3e hengel, dan betaal ik de boete omdat ik weet dat het niet mag, ook ik ben niet roomser dan de Paus, maar ik zal zeker geen stennis maken!

Dat je controleur wil worden vind ik een goede zaak, petje af!

Wat betreft de vuilniszakken... ja, heb ik eigenlijk helemaal niks op te zeggen!

Ik ga er weer een einde aan breien en weer lekker naar mijn vrouw toe...

met een zeker doorvissende groet,

marijn
Gast

21-10-2003 17:31

Heren,
Op de vuilnisbelt is het vaak nog netter dan aan de oevers van het Spaarne en de Nel.
Ook langs de liede is het vaak een zooitje.
Het zou mij niets verbazen dat we op veel plekken niet meer mogen vissen binnenkort.
En Guido hebben wij in de buurt al controleurs dan of ga jij de eerste worden??
Ik weet wel dat ze er zijn maar ik ben er nog maar zelden(de laatste 15jaar geleden)een tegen gekomen.
En ik vis toch echt best veel.
Laten wij dan proberen door de troep van een ander op te ruimen de schade te beperken dit is helaas een trieste constatering.
Nog wel even doorvissende groet Erik
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

21-10-2003 18:04

Beste Eric,

Ik denk dat het wel mee valt met het verbieden er zijn in haarlem wel ergeren problemen. Maar ben met je eens dat de tendens doorslaat naar de verkeerde kant.
Misschien is een dag opruimen wel een goede boodschap richting omwonende.

De politie treed totaal niet op en dat is maar goed ook anders zou het allemaal bekend worden wat er gebeurt.

Toch ben ik van menig dat het samenkomen en signaleren van problemen een veel beter middel is dan niks doen en je er over frustreren.

Even terug komend op marijn.

Ik zou inderdaad wel controleur willen zijn, Niet om bonnen te schrijven maar wat je soms ziet een waslijn met barbeque en her en der een kratje pils of een totally waisted gozer ergens liggen ronken op het gras als die worden aangepakt dan is het voor de overlast al 75% gedaan. Deze jongens houden niet van vissen maar hebben inmiddels door dat het een leuke manier is om een nachtje door te halen. En zonder politie of controleur kan dat lekker ze gang gaan.

Als we daar niks aan doen dan is het gouw afgelopen daarom wilde ik wel controleur worden niet om ze op de bon te slingeren maar gewoon waarschuwen dat dat zo niet kan.
Omdat de visvereniging kennelijk zijn verantwoordelijkheid niet neemt.

Ook vooraf aankondigen van controles in het blaadje, nee dat werkt het zijn verdomme geen verkeers controles.

Maar inmiddels wil ik geen controleur meer worden omdat ik er geen zin meer in heb ik bied me aan en dan is het graag of niet.
kennelijk was het niet.

Ik vind de bijdrage van Jan dan ook een goede want dan los je die dingen op. Door te praten soms inderdaad met gevaar voor eigen leven dat is waar maar dat is toch de manier want deze jongens doen het gewoon omdat ze onervaren zijn zich snel vervelen en dan is ze er op aanspreken de beste optie maar ik denk dat het in andere regio's stukken erger is.

Dus we moeten het niet kapot praten de vissers die ik ken en zo af en toe aan het water spreek doen het allen niet. Dus die kleine groep rotte appels daar kom je gelovens mij toch niet vanaf.



Met groet Guido
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

25-10-2003 10:31

Mijne heren, we gaan weer wat spiegels uitzetten en wel 275kg in de Haarlemse wateren in het kader van bovengenoemd onderwerp!!
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

27-10-2003 09:46

Peter hebb je nog hulp nodig of zijn er genoeg vrijwilligers.

hoor het wel.
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

27-10-2003 21:51

Guido, zaterdag alles geregeld en vandaag de laatste uitgezet we hadden genoeg mensen maar evengoed van 12 tot 18 uur bezig geweest.Het waren dit keer mooie gave vissen er zal wel een artikeltje van komen in het visblaadje.
groeten, Peter
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-10-2003 10:03

Peter,

Goede actie om weer zoveel nieuwe spiegels uit te zetten!
in welke wateren zijn deze precies uitgezet?

Groeten,

Marijn
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

28-10-2003 10:06

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.

heeft de HVH al een email adress.

groeten Guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-10-2003 12:13

dat wel niet, want die hebben ze al een paar jaar lang niet....

Erg handig met het terugmelden van gevangen spiegels...

Hopelijk krijgen ze spoedig een email adres.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

28-10-2003 12:15

bij mijn weten was er wel een zoiets als
hvh@vuurwerk.nl maar zeker weten doe ik het niet.

guido
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

28-10-2003 12:18

bovenstaande is het dus niet heb net effe geprobeerd.

guido
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

29-10-2003 19:44

Spiegeltjes zijn uitgezet op de Mooie nel en Leidsevaart en we hebben er wat uitgezet om zelf te kweken want de OVB nokt ermee.Het waren er totaal iets van 300 stuks.Wat betreft de E mail van de HvH dat is h.vhaarlem@worldonline.nl.
Vang ze!!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-10-2003 08:48

Bedankt Peter...

dan weet ik gelijk waar ik naartoe moet mailen!!

We spreken elkaar wel weer!

P.s. Peter, mijn mail is gewijzigd, nieuwe staat in profiel!

groeten...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-10-2003 08:51

Peter,

De OVB "nokt ermee" maar de kwekerij blijft zeker nog een paar jaar bestaan. Voorlopig zijn er dus zeker nog originele Valkenswaarders met gezondheidsverklaring verkrijgbaar.

Groeten,

Mark