Vissers Maasplassen OPGELET!!

Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

05-10-2003 12:56

goedendag medevissers

Mischien heb ik de oplossing in duitsland moeten die duitsers een curses volgen om te mogen vissen daar hebben de meeste geen zin aan want net over de grens kunnen ze een papiertje kopen en het hele jaar vissen.Dat is fijn denken die gasten waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.Nu denk ik zo waarom komt er hier niet ook zon curses die duitsers kunnen toch geen nederlands en als ze er hier ook een curses voor moeten volgen om hier te mogen vissen blijven ze denk ik wel weg.En voor ons is zon curses toch geen probleem en worden we er mischien nog weizer van.Wij een papiertje rijker de instanties weer wat geld erbij door de cursesen de duitser en polen weg en wij kunnen weer rustig vissen iedereen blij behalve die duitsers dan:-)

groeten sergio
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-10-2003 13:25

Hallo Sergio,

dat is al eens ter sprake gekomen hier op het board geloof ik.

Dat zou idd een mooie oplossing zijn, maar of het ooit zal lukken.....

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

05-10-2003 13:44

alemaal een mailtje sturen naar de bond.Ik denk dat we dan wel sterk staan .Ik denk dat je beter nu wat kan doen dan af tewachten wat er gebeurt ik geef liever een x bedrag uit om een curses te volgen dan dat ik elk weekend stiekem moet nachten en de kans lopen op een boete dan ben ik pj meer kwijt.

groeten sergio
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2003 14:06

Mannen, een cursus is geen oplossing. Jullie denken niet verder door, als er hier een verplichte cursus zou komen, haakt wellicht tenminste 70% van alle vissers af (met alle vissers bedoel ik uiteraard ook de niet karpervissers), gevolg: HSV-en kunnen niet meer rondkomen, laat staan de federaties en de NVVS. En wie betaalt dan de pacht voor alle wateren? Als zo'n cursus wel verplicht zou worden denk ik dat de Dierenbescherming daarna nog weinig moeite zal hebben de dan nog resterende sportvisserij uit te roeien.

Mailtjes naar de Limburgse federaties helpt ook niet. Wat er principieel mis is dat er nauwelijks karpervissers in HSV en Federatiebesturen zitten, vandaar dat we veel te weinig invloed daar op uit kunnen oefenen.
De 'bal' ligt dus bij jullie en 'afschuiven' op wie dan ook helpt niet!
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

05-10-2003 14:36

wat is nou een curses dat stelt toch niet veel voor, een paar dagen leren voor je hobby.een dag boilies draaien kan toch ook .
groeten sergio
pascal van de laarschot
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-10-2003 02:00
Locatie: heerlen

05-10-2003 18:08

Beste medevisser ik vis zelf al jaren op de rivier en heb deze tafarelen al vaker gezien.
Die duitsers polen en die rotzooi komt vissen voor de dikke darm in werking te houden.
Kort gezegd ze vreten alles wat ze vangen.
kort geleden kwam ik aan op mijn stek en zaten er een aantal darmjagers te vissen.
ik heb ze noulettend in de gaten gehouden maar die zwijnen namen alles mee ondermaatse voorns barbeel brasem kleine baars etc alles wat vinnen heeft douwen ze in hun gezicht.gelukkig vangen ze niet veel karper maar kom op jongens denk ook eens aan onze medevissers witvisser wel te verstaan die jongens genieten net zo van hun sport als ons.
en we moeten er niet allemaal over lullen maar we moeten eens met ons alle iets ondernemen.
Over het nachtvis verbod wat nu gaande is is zoals eerder beschreven zeker met dank aan die klerel.....s te danken.
Ik viste namelijk op een maasplas waar ik uit vertouwelijke born heb gehoord dat het oorzaak nummer een was door die buitenlanders(enkele binnenlanders).
nogmaals we moeten met ze alle iets laten invallen om onze sport te behouden groetjes pascal.
ps theo dikke roeper ik ben het totaal met je stelling eens
jan van kranenburg

06-10-2003 01:55

Aart,

Zou 't niet zo kunnen zijn dat als je eisen gaat stellen aan de vissers (karpervissers) je juist de Dierenbescherming wat tegemoet komt?

Als - naar jouw mening - 70% van de vissers afhaakt bij verplichte cursus en bijbehorend diploma gekoppeld aan vergunning, dan zijn de afhakers het predikaat "visser" niet waard.

Ten eerste geloof ik daar niks van en ten tweede, dan zou het draagvlak van HSV's etc. op drijfzand gebaseerd zijn. En ook daar geloof ik niet in.
Feit is dat we worden geconfronteerd met toenemend wangedrag aan de waterkant; een algemene tendens evenals ook elders in onze samenleving.

Je kunt je daarbij neerleggen, als zijnde onafwendbaar, of iets daartegen ondernemen.
Laten we svp voor dat laatste kiezen.

mvg

Jan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-10-2003 09:16

Aart,

er is tot 2x toe een vergadering geweest in Maastricht, maar het bestuur aldaar had allang besloten, nog voor de vergadering begon. Komt bij dat veel grond privé gebied is, of in het bezit is van natuurbeheer, en tsjah, die willen het liefst helemaal niemand meer op hun terrein hebben, laat staan een of andere op hol geslagen visser die daar stiekem in het donker zijn visje probeert te vangen.

Ik moet wel zeggen dat het sinds het nachtvis verbod heel erg rustig is geworden aan de waterkant, zo zie je dat het toch zijn voordelen heeft.

mvg
stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-10-2003 14:36

Jan, jij gelooft het niet. Van de ca. 1 miljoen volwassen sportvissers zijn er maar ca. 400.000 lid van een HSV en van daaruit ook bij de federaties en de NVVS. Die 600.000 zijn sowieso geen fanatieke vissers en die 400.000 ook lang niet allemaal.
Vraag maar bij je HSV, of federatie of NVVS hoe die over zo'n verplichte cursus denken en het antwoord zal hetzelfde zijn als mijn antwoord. Jij bekijkt het alleen vanuit het standpunt van de (fanatieke) karpervissers, maar dat is slechts een relatief klein gedeelte van die ca. 1 miljoen vissers.
En wat denk je dat er na invoering van een verplichte cursus van de opbrengst van de Sportvisakte zou overblijven? Neem van mij aan dat zeer velen dan zullen afhaken en dat het financiele draagvlak van alle huidige hengelsportorganisaties onderuit gehaald zal worden. Ander voorbeeld: In Duitsland dus al jaren zo''n verplichte cursus. Wat denk je hoeveel sportvissers er op de ca. 85 miljoen Duitsers zijn t.o.v. het aantal sportvissers in onsw land op ca. 16 miljoen inwoners.
Zelfs het aantal Duitse karpervissers is beduidend lager dan in ons land en dat op ca. 85 miljoen t.o.v. 16 miljoen inwoners.
Als je mij niet gelooft dan bel je Onno Terlouw maar even bij de NVVS (afd. voorlichting).

Stefan: was al beslist. Ja, daar waren ook geen karpervissers bij. Zolang karpervissers inactief blijven om zitting te nemen in HSV besturen en van daaruit in de federatiebesturen en uiteindelijk de NVVS zal er vaak zonder ons, voor ons en over ons worden beslist....Ook logisch toch daar je niet van - anderen- kunt verwachten dat zij zich zo druk zullen maken t.a.v. de belangen van karpervissers!
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

06-10-2003 16:52

ik zie het helemaal voor me.
een bejaarde man die in z'n bejaarde flatje zit . die daar van z'n laatste jaren zit te genieten.
die af en toe z'n vaste stokkie ff uitgooid bij z'n bejaarde flat met mooi weer,om ff een paar voorns/brasems te vangen.

moet je die gaan verplichten om een cursus te laten volgen????
wat denk je zelf????
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

06-10-2003 17:03

uhm ja ???? :razz:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-10-2003 20:42

Aart er zijn wel degelijk heel veel Duitse vissers alleen ze vissen in Nederland :grin:

Nee serieus van de grens bewoners(Duitsers)vist 90% in Nederland en niet in hun eigen land,reden is de angelschein en de beduidend hogere kosten in Duitsland tenopzichte van Nederland.

Wil.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wil Jeurninck op 2003-10-06 20:44 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-10-2003 21:01

Wil, ik weet donders goed dat er veel Duitse 'vissers' in Nederland vissen. En allang niet meer alleen in Limburg. Ze zijn inmiddels al veel verder 'opgerukt', ook b.v. langs de IJssel zijn er inmiddels met Pasen, Pinksteren en in de vakantieperiode een heleboel te vinden en dit geldt voor nog veel meer gebieden.
De door jou genoemde redenen zijn ook terecht, alleen rechtvaardigt dat nog niet het instellen van een verplichte cursus in Nederland daar hierdoor de hele Nederlandse hengelsportorganisaties getroffen zullen worden (en natuurlijk ook het overgrote deel van de Nederlandse vissers die wel graag een keertje vissen maar verder beslist geen sores willen hebben).
Bovendien, mocht er ooit zo'n verplichte cursus hier komen (denk het absoluut niet, om eerder genoemde redenen) dan kunnen de Belgen daaraan nog veel 'lol' beleven in de vorm van een nog veel grotere Nederlandse invasie van vissers als dat nu het geval is.:smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2003 21:45

Moeten die Duitse vissers thuis al niet eerst zo een cursus volgen om überhaupt een Duitse vergunning te krijgen. Maar je ziet wat er van komt. Zeker als de dierenbescherming dan ook nog eens het handvat vind om het terugzetten te gaan verbieden. Dat zullen ze zeker willen. Net als de Groenen in Duitsland.

Wangedrag aan de waterkant wordt bovendien te eenzijdig gerelateerd aan karpervissers. In het algemeen vind je recreanten die zich in meer of mindere mate misdragen die op zich niks met karpervissen uit te staan hebben. Ik lees dezelfde meldingen als hier op het board in de analen van andere watersporters.

Het antwoord weet ik ook niet, maar ik ben bang dat een mogelijke algemene tegenactie van alleen de sportvisserij uit een eenzijdige zal zijn, die uiteindelijk ook niks echt oplost en alleen maar landelijke beperkingen zal opleveren. Ik heb toch het idee dat de problemen een meer lokaal karakter hebben. Bij ons in de niet dicht bewoonde gebieden hoor je (gelukkig) nog niet zo veel wanklanken. In dat geval kan het dus wellicht beter ook lokaal opgelost worden. En dat doe je dan toch echt het best vanuit je HSV of regio.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

07-10-2003 06:00

Aart ik heb ook niets gezegt over een Nederlandse versie van de angelschein,ik kijk er wat dat betreft hetzelfde er tegen aan als jij,het gaat niet werken.
Wel probeer ik via allerhande wegen te bewerkstelligen dat er meer controle komt,maar ook dat schiet nog niet echt op.
In de hsv hebben we als karpervisser gewoonweg nog te weinig stem,de meeste karpervissers hebben wel de mond vol van veranderingen maar om net die ene avond naar een jaarvergadering te gaan is al veel gevraagt,laat staan een nog meer tijdrovende positie in een bestuur of commissie.

Op dit moment kan ik alleen constateren dat het de foute kant opgaat,zeer frustrerend zeker als je weet dat vele witvissers helemaal niet negatief tegen over karpervissers staan als ze eenmaal weten wat het inhoud,hier zullen we zelf echter iets aan moeten doen en daar wringt de schoen,er komt te weinig aktie van de karpervissers zelf,maar ook hier is al veel vaker melding over gemaakt.
Klagen helpt niet er iets aan proberen te doen wel.

Wil.