Boiliespuit op luchtdruk.


Plaats reactie
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

12-08-2003 14:14

Heren/dames boiliebakkers,

Tot nu toe gebruik ik voor het zelf boilies maken een Hand-Kit/deegspuit waar een rol van een pond in past. Ik maak per keer zo`n 8 tot 10 kg. boilies dus aan het eind van de rit heb ik polsen zo dik als die van Arnold Schwarzennegger. Nu tob ik ook nog met een tennis arm dus ik wil voor het gemak met een spuit op luchtdruk gaan werken.
Wat weten jullie daarvan. Wat voor compressor, spuit, slangen, koppeling etc.heb ik nodig, waar kan ik dat kopen en wat gaat me dat ongeveer kosten.
Graag jullie info.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-08-2003 14:36

Henrie,

Luchtspuit is bij de hengelsportzaak te koop/bestellen. Ze schijnen ook elders te koop te zijn en worden dan gebruikt voor kit. Deze hebben echter vlakbij de kop twee gaatjes. Deze zou je dus moeten afplakken om te voorkomen dat je deeg over de vloer verspreid wordt. Hier blijft wel deeg onder zitten dus m.i. geen ideale oplossing.

De compressor moet 8-10 bar aankunnen. Volgens mij heb ik voor de mijne destijds ongeveer 250 gulden betaald. Verder kun je bij dezelfde doe-het-zelver een eind slang met koppelstukken aanschaffen, weet je zeker dat alles past. Onderaan de spuit zit een standaardmaat schroefdraad waar de koppelstukken volgens mij altijd op passen. Slang en koppelingen is tientjeswerk.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

12-08-2003 21:49

Bij Mega-Carp in Roosendaal hebben ze ze, ik geloof dat ze meer dan €600 kosten!! Maar dat weet ik niet zeker, bel anders ff: 0165-548840

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

13-08-2003 00:33

Henrie,

Ik heb ooit op die website van jansen <BELGIE> een boliespuit met luchtdruk zien staan voor 99 pleuro's


Heb er geen ervaringen mee.

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

13-08-2003 09:14

Mannen,

Bedankt voor de info. Ik ga er achterheen.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-08-2003 09:28

Henrie,
ik lees het nu pas,
maar ga es effe kijken bij een schilders/glaszetters bedrijf in jouw buurt.
Die weten/ hebben vast wel nuttige tips en/of materialen voor jou.

Sportieve groeten Henk

ps,
had niet verwacht dat jij je op de kop laat zitten door een boilie deegje van 8 - 10 kilo,
hhahaaaaaaaaa
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

13-08-2003 13:54

Henk,

Las ik voorheen niet eens in een discussie tussen jou en douwe dat jij behalve de eieren grote hoeveelheden water toevoegt aan je mix omdat je anders het deeg niet gekneed krijgt?

Met knedende en (makkelijk)spuitende groet,

Henrie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-08-2003 16:12

Henrie,
dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
Ik draai het recept namelijk altijd af op het gevoel, dat er dan vaak een beste slok water bijgaat is niet ondenkbaar.
Meelsoorten bevatten over het algemeen behoorlijk wat gluten (elastiek), deze verkrijgen hun optimale rekbaarheid bij langzaam kneeden zodat ze veel vocht kunnen opnemen.

Kneed je het deeg te snel en te droog dan knappen de glutenstrengen kapot, het voelt in eerste instantie wel soepel aan maar word na kortere of langere tijd brokkelig en kort (Rul) en is dan bijna niet te verwerken, je krijgt er dan ook bijna geen water meer in opgenomen omdat de gluten kapotgedraaid zijn.

Het deeg moet altijd soepeltjes te verwerken zijn, anders heb je zomaar een tennisarm.. :eek:

Bijkomend voordeel van mijn bakkerijverleden is; dat ik de worsten ofwel deegpillen met de hand rol...en waarschijnlijk net zo snel of sneller als jij de worsten perst met een kitspuit.

Heb het ooit ook wel gedaan met zo'n spuit, maar vond het een geknoei van nix, pondje deeg op formaat rollen, in de spuit stoppen, ontluchten, worsten spuiten, en opnieuw een pondje deeg op formaat rollen.
Teveel werk, ik flikkerde die spuit aan de kant en rolde de worsten 2x sneller met de hand.
25 kilo deeg rol ik zo snel tot boilies dat m'n maat het met 2 frituurpannen kokend niet bijhoud.
25 kilo deeg in anderhalf uur en meteen opruimen en afwassen als Jan nog staat te koken..
Belangrijke zaken zijn;
T toevoeging,
T tijd,
T toewijding.

Immer sportief groetend Henk
Cor Blokhof

13-08-2003 16:35

25 kg deeg in 1,5 uur met opruimen en afwassen. Das best knap

Dat redt ik met mijn slagersworstenpers waar 6 kg deeg in kan en wat dan in 10 min worsten is nog niet eens.

Koken is sowieso een klote karwei wat veel te lang duurt
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-08-2003 21:25

Ja Ja, ons bakkertje kan er nog iets van, je bent het vak nog niet verleerd Henk.
Morgen moet er weer gedraaid worden in de bakkerij, maar 25 kg in anderhalf uur!!
Ik red het niet, 10 kg in 2 uur vind ik al mooi zat en dan kook ik ook met een industrie brander.
Maar ja Henk, je heb altijd baas boven baas.
Henk nog een vraagje je verdeelt ze enkel maar, of bol je ze ook nog op met de hand.

Een gegeven hand pak ik altijd, Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-08-2003 22:07

Hahaa Peter,
ik bol ze met een 20mm megaplank.
tsja-tsjak en weer 100 boilies.

Sportieve groeten Henk
Cor Blokhof

13-08-2003 23:48

Peter,

Was soort brander is dat en hoe grootte pan zet je daar op ?

En wat voor gas gebruik je daar voor ?

Groeten,

Cor
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

14-08-2003 10:25

Henk,

Je bent een snelle jongen als ik dat zo lees. Als ik mijn deeg klaar heb, en dan bedoel ik verdeeld in zo`n 16 a 20 worsten van een pond die zo de spuit in kunnen (die maak ik een dag van te voren al klaar en bewaar ze in folie) dan ben ik met 8 tot 10 kilo, inclusief afwassen en gaskookplaat en aarecht en keuken etc. schoonmaken (om mijn relatie op nivo te houden) gemiddeld zo`n 3 uur bezig. En dan heb ik ook zo`n megaboilietafel.
Hoe flik je dat?


groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2003 10:40

Meer gas geven Henrie, en het deeg niet te stijf maken, werkt zoveel sneller.

Sportieve groeten Henk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-08-2003 19:10

Henk, het gaat nog sneller met een plank van 24 mm.
Je maat doet er dan nog langer over met koken, armen jongen zo’n vismaat wil ik niet hebben.

Cor, de industrie branders worden bij ons gebruikt om ontbijtkoek te koken, (gronddeeg voor Henk)
Ze zijn op het aardgas aan gesloten, je hebt ze ook voor Propaan,of Butaan.
Ten opzichten van aardgas, heb je een iets andere brander nodig.
Het voordeel is je water blijft aan de kook anderhalf kg boilies is geen probleem.
De pan is ook iets groter maar dat had je al begrepen natuurlijk.
Vandaag is het er niet van gekomen, (Boilies draaien) vanmorgen op 5 uur lagen mijn koikarpers op het drogen.
Mijn filter gaf problemen vandaar, gelukkig hebben ze het allemaal overleeft.
Ze vreten gewoon door, last van stress wat is dat.
Vreetmachines zijn het, maar wel erg mooie.

Ps, ik wil het morgen weer eens gaan proberen (Vissen bedoel ik)
En Henk, rij jij Porsche??

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2003 21:22

Peter,
bij 20 mm haal ik er meer uit, ze willen toch wat te scharrelen hebben die karpertjes.

Neen ik rij geen Porsche, wel een JanJanssen Equipe met een Campagnolo Record groep.
Bijna net zo snel wanneer je het juiste verzet steekt en de trapfrequentie maar genoeg opvoert :razz: .

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-09-2003 11:59

Henk, heb je inmiddels meer informatie over prijzen en materialen? Zat er ook over te denken om er één aan te schaffen...

Dus deelt gaarne uw bevindingen met mij (en anderen)

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Sjoerd Groot

Ps. Voor de driftkikkers onder ons: Jaja ik ben inmiddels zelf ook al op zoek hoor, wees maar niet bang... :razz:
Plaats reactie