Shimano speedcast 14000 xtb of ultegra 14000 xtd ???


Plaats reactie
Deniz Senol
Berichten: 2
Lid geworden op: 21-03-2016 13:42

21-03-2016 14:08

Hallo,

Mijn molens zijn aan vervanging toe en zit te twijfelen tussen
de speedcast 14000xtb of de ultegra 14000xtd.

Heeft er iemand enig ervaring met beide molens? en zou iemand me
meer kunnen vertellen?

Mvg
Bijlagen
image.jpeg
(51.21 KiB) 3396 keer gedownload
image.jpeg
(25.14 KiB) 3396 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

21-03-2016 22:02

Speedcast is soort van budget ultegra, dus ultegra!
Mvg Bas
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

22-03-2016 19:53

Ik heb inmiddels de speedcast enkele weken en budget of niet, hij bevalt zeer goed. Draait zoals je mag verwachten, drillt erg prettig en de slip is fijn af te stellen. Daarnaast zien ze er wat mij betreft zeer gelikt uit. Erg content mee.
Deniz Senol
Berichten: 2
Lid geworden op: 21-03-2016 13:42

22-03-2016 22:57

Jim Kane schreef:Ik heb inmiddels de speedcast enkele weken en budget of niet, hij bevalt zeer goed. Draait zoals je mag verwachten, drillt erg prettig en de slip is fijn af te stellen. Daarnaast zien ze er wat mij betreft zeer gelikt uit. Erg content mee.



Is bedankt: 0 keer
Thnx voor de reactie op me vraag!

Heb begrepen dat er geen reservespoel bij de speedcast zit en volgens mij ook niet te verkrijgen is?
Dat is wel een minpunt vind ik.
Max van Honschoten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28-07-2016 23:48
Locatie: Spaarndam
Contacteer:

29-07-2016 00:02

Ik lees mee want ik heb namelijk de zelfde twijfel.

1 ding, de ultergra xtd is toch pas verkrijgbaar vanaf 20 oktober en als je hem nu koopt pre-order je hem toch?


Over dat laatste puntje dat er geen reservespoel bijgeleverd wordt en/of verkrijgbaar is zou ik graag meer willen weten want ik wil sowieso een spoel met gevlochten lijn en een met fluorcarbon, dus als dit het geval is valt de speedcast voor mij af.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

29-07-2016 07:00

Vis er nu een maand mee (XTD)
Ziet er allemaal dik in orde uit.
Die lijnopspoeling is uitzonderlijk te noemen met de super slow oscillation.
De hoeveelheid lijn die op de spoelen kan is bedrieglijk veel.
Met de dunne lijn reducers geplaatst had ik niet voldoende aan 1250m nylon 0.35mm om ze alle 3 vol te krijgen.
Heb me daar aan laten vangen.
Les geleerd voor de volgende keer, toch wat backing gebruiken dan.
Met de dikke lijn reducers kreeg ik een kleine 200m fluocarbon 0.37mm x-line op een spoel.
Vind ik perfect.
Wel klein nadeel ondervonden met de fluocarbon,die durft wel eens onder de spoel terechtkomen. Zal ook met de stijfheid van de fluocarbon hebben te maken.
Slip is zalig en fijn te regelen ondanks quick drag,1 draai en staat vast in tegenstelling tot mijn ultegra's XSC (waar ik overigens ook tevreden over ben).
Succes met je keuze
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-07-2016 07:22

Bij de speedcast zit idd geen extra spoel of reduceer ringen bij de xtd wel...

Ikheb zelf de xtc zat toen ook te twijfelen tussen xtb of xtc, maar vond die xtb toch wat minder en idd bij de xtc zaten extra spoelen en dat trok me over de streep. En die reduceer ringen gebruik ik toch niet... al met al zijn de xtb, xtc, xtd geen slechte keuze hoor. Zou lekker naar de winkel gaan en ff op het oog bekijken want het is toch een persoonlijk iets.
Enige nadeel is wat peter al aangaf met fluo je lijn schiet er wel eens onder en die beschermring is van plastic dat is gewoon zonde maar goed.

Succes met je keuze..

Ps.. qua lijn capaciteit kun je wel honderden meters ver liggen maar in praktijk doe je dat toch niet gauw.. ik pak op de 14000 iets van 700 meter met 35/00. En leg eerlijk gezegd max 200/250 meter en heb dus zat over..
Oja joh!!!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

31-07-2016 09:47

R de Winter schreef:Enige nadeel is wat peter al aangaf met fluo je lijn schiet er wel eens onder en die beschermring is van plastic dat is gewoon zonde maar goed.


Peter Matheesen schreef:Wel klein nadeel ondervonden met de fluocarbon,die durft wel eens onder de spoel terechtkomen. Zal ook met de stijfheid van de fluocarbon hebben te maken.


:roll: Zal wel aan mij liggen hoor, heeft echt te maken met de slip afstelling te los/ open! Waardoor je slappe lijn opspoelt tijdens het binnen draaien. Maar goed, een ieder heeft zijn eigen manier van handelen/ bedienen van zijn eigen materiaal.

Groet.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

31-07-2016 11:46

Normaal zou ik je gelijk geven robertino, want vaak is het idd de afstelling van de slip., maar ik heb de slip afstelling veranderd als het gebeurde en dat leek te helpen tot hij er weer onder zat... en met me andere spoelen waar geen fluo op zit heb ik het 'probleem' niet... maar goed het is niet hinderlijk en dat fluo gaat er toch af, want vind het niks haha en dan is het 'probleem' opgelost..


Cheers.
Oja joh!!!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

31-07-2016 12:01

Ok, zeker geen sprake van een probleem, zoals gepost is het een Ultegra probleem! Maar gebeurt bij andere molens ook, zoals eerder gepost, spoelen te vol/ slip afstelling/ stugge, springerige, krullende hoofdlijn! Dat de lijn achter de spoel/ kunststof spoelring schiet, gebeurt meestal door het te slap/ zonder weerstand binnen draaien van de hoofdlijn!

Groet.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

31-07-2016 14:32

robertino smith schreef:Ok, zeker geen sprake van een probleem, zoals gepost is het een Ultegra probleem! Maar gebeurt bij andere molens ook, zoals eerder gepost, spoelen te vol/ slip afstelling/ stugge, springerige, krullende hoofdlijn! Dat de lijn achter de spoel/ kunststof spoelring schiet, gebeurt meestal door het te slap/ zonder weerstand binnen draaien van de hoofdlijn!

Groet.


Snap je zelf nog wel wat je schrijft haha ik namelijk niet....

En het licht denk ik in dit geval niet aan de afstelling of teveel lijn ect ect, maar eerder aan de lijn zelf en dan ook aan die plastic beschermring.. die mag naar mijn idee wel wat breeder. Maar nogmaals met gewone lijn heb ik het niet... dus ja dan denk ik zo dat de molens alleen dit 'probleem' dus met fluo hebben..

ONTOPIC: succes met je keuze ;-)

Cheers.
Oja joh!!!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

31-07-2016 17:13

R, zullen er vast vast meer zijn, als ik het maar snap dan .......

Als het om het budget gaat, zou de speedcast kiezen :wink: !

Groet.
Plaats reactie