Lijnen..


Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

19-02-2016 17:54

Hallo allemaal :D ,

Daar ben ik weer met mijn vragen..
Lijnen. Ik zoek een lijn met een hoge trekkracht, die schuurbestendig is én ook nog eens ver werpt :lol: . Ik vis tegen takken op enige afstand. De takken kan ik overigens gewoon zien, onderwater ligt er niks. Welke lijn raden jullie aan?
Ikzelf zat te denken aan deze:

Pro line xtreme hq (veel rek?)
Parallellium Fluorohybrid(werpt deze fijn? ivm fluorcarbon)
Shimano Technium (neigt m'n voorkeur naar)

Hebben jullie nog opmerkingen bij deze lijnen?

Mvg Thomas
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

19-02-2016 18:28

Op afstand en tegen takken?
Als je al redelijk ervaring heb, pak dan gelochten lijn. Geen rek. Goede werpeigenschapen doordat je dunner vist. Betere beetregistratie op afstand.

Wel enige ervaring vereiste met drillen. Het drilt toch anders. er moet een voorslag van een meter of 15 tot 20 voor.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

19-02-2016 18:46

Ja heb ik aan zitten denken. Lijkt me toch heel erg wennen.. Heb ooit een keer zitten snoeken met een dikke gevlochten lijn, constant pruiken haha. Zal waarschijnlijk komen door het niet natmaken vd lijn trouwens. Ik vis liever helemaal door met een lijn dan dat ik er een voorslag op zet trouwens. Als ik ergens aan vast zou zitten zou de lijn waarschijnlijk net achter de voorslag knappen waardoor er 15-20 meter lijn in de tak/water hangt. Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met nylon lijn en de rek daar. Ik ben nooit verder dan 3 meter van m'n hengels en gelijk oppakken en paar slagen draaien/naar achteren lopen. Ik heb liever een nylon lijn aangezien dit wat vertrouwder overkomt..

Mvg Thomas

P.S. ik zal kijken of ik aan een reservespoel kan komen zodat ik toch even kan testen.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-02-2016 20:33

Niet om lullig te doen Thomas, maar voor de vis veiligheid bedoel ik het, vis nog even een paar jaar door met nylon zonder voorslag en en troep, je bent nog een jonge knul, en heb nog veel te leren dat kan gewoon niet anders, nogmaals bedoel het echt niet rot, over een jaar of 4 begrijp je precies wat ik bedoel.
Je heb ook totaal geen gevlochten lijn nodig om tegen obstakels aan te vissen op gooi afstand, die rek is te verwaarlozen namelijk.
Gewoon slip pot dicht, semi strak vissen en niet met slappe lijn, bij de eerste beste piep zoals je al zelf zei naar achter lopen en alles komt goed.

Als lijn raad ik je een 35 tot 40/100 ste lijn aan.
De beste lijnen die ik ken zijn toch wel x line en p line.
Het is wel zaak dat je vis veilig vist, en bij lijnbreuk de vis enkel de rig in de bek houd, en geen meters lijn en een lood.
Bekijk eens de filmpjes van piet vogel op youtube over dit onderwerp.legt hij allemaal zeer duidelijk uit!
Indien je er niet uit komt start hier een topic over, en uiteraard word je zeker op het gebied van vis veiligheid op je wenken bediend hier op het forum
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

19-02-2016 21:32

x-line is zeker een superlijn . gebruik al een paar jaar de 20lbs (37/00).
ik weet niet over welke afstand we praten, maar over een afstand over meer dan 50 mtr
bijna niet strak te draaien omdat deze te zwaar zinkt. Imo , niet geschikt voor obstakelvisserij
over deze afstanden ondanks heeeel weinig rek.

P.line geen ervaring mee.

Technium heb je ook een goede redelijk rekloze lijn aan, maar minder snel zinkend

BTW thomas, takken boven water, maar onderwater niet?
De enige manier om dat ZEKER te weten, is wachten op warmer water en de zwembroek aan :wink:
En Rik heeft ook terecht een paar punten aangehaald.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

19-02-2016 23:29

Als ik dit zo lees over de x-line, dan praten we over een behoorlijke kut lijn!!

Groet, Peter

Ps ik kan er weer behoorlijk naast zitten hoor!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-02-2016 23:59

Niks mis met de x line.1 van de beste zinkende lijnen die er zijn, maar dat van 50 meter ben ik het ook niet mee eens hoor peter als je daar op doelt.ik heb met x line tegen obstakels op 100 meter en een redelijk strakke lijn ontelbare vissen ervan weerhouden om de takken in te gaan
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-02-2016 00:39

[quote="Fred Hazenbroek"]x-line is zeker een superlijn . Imo niet geschikt voor obstakelvisserij

Ieder z,n mening dan maar :wink: . Als ik op 60mtr vis (wat zelden gebeurd), dan buigen mijn
hengels (21/4 lbs) eerst flink krom. Voordeel van weinig rek is dan al een stuk minder voordeel,
want die lijn kan hij benutten. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar mijn keus zou het niet zijn :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-02-2016 08:01

Ik vis met 3 ponds hengel fred, allicht dat daar het hem in zit.
Ik vis met vrij strakke lijn, en een free fall leader.
Bij een aanbeet zie je de vis gelijk aan de oppervlakte komen (ondiep water).Ik kan me de laatst verspeelde vis, of vast gezwommen vis niet eens meer herrineren eigenlijk.
Best goed nu ik daar zo over na denk mbt mijn systeem en rig keus.
Vroeger schoot er nog wel eens 1 op de 15 los ofzo.
De laatste keer dat ik er 1 verspeelde was een haak die brak , geen eens met veel druk.die daarvoor was denk ik op de rottemeren als laatste vlak voor het scheppen. Een enorme dikke dame uit een paai zone. En ik denk dat een collega een week later deze dame had op 35 pond.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

20-02-2016 13:08

Dankjewel mannen! Doorgaands vis ik rond de 60 à 70 meter. Ondiep water tegen een eiland. Lijn draai ik zo strak mogelijk lichte swingers en slip staat helemaal dicht. Hoe ik t weet van die takken? Opblaasbootje in de zomer :wink: bij het gros van de takken kan de vis nieteens tussendoor. Puur voor het afschrapen tegen kleine takjes. Momenteel vis ik met 35/00. Vriend van me zit rond de 42/00 daar. Flink dure lijn maar t verschil in rek merk je wel. Bedoelen jullie met de x line die van Proline? Dikte zal waarschijnlijk weer 35/00 worden maar dan van een betere kwaliteit dus.

Ik merk dus dat er over de x-line gemengde ervaringen zijn? @Fred bedoel je dat de lijn zo zwaar zinkt dat je hem niet goed strak kan leggen t.o.v. het lood? M'n lokale water is over het algemeen maar 1,5-2 meter zijn dus de laatste paar meters zullen waarschijnlijk wel over de bodem liggen.

@Rik, het lood kan de vis sowieso kwijt, met inline zie ik vaak dat het lood al niet meer gefixeerd zit en de vis dus heeft geschud met z'n kop. Normale leadclip werkt ook prima hoor, maar hoe heette dat systeem nou waarbij je zowel het lood als de lijn lost indien nodig? Ben de naam ff kwijt.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
robertino smith

20-02-2016 13:22

Hey Thomas, die x- line kost €39,95 voor 600 mtrs het kan voordeliger :wink: ! Trouwens nog kunnen slagen met nieuwe molens & hengel???

Groet.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

20-02-2016 13:30

Oh ik zie dat jullie met de x-line een heel andere bedoelen haha. Weet zo snel even niet waar ik die kan halen. Bovendien ga ik t met 600 meter net wel of net niet redden haha. We gaan vanmiddag of morgen naar raven met 20%. T wordt waarschijnlijk de Technium of de Pro line. Weten jullie toevallig of er veel rek in de Pro line zit?
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
robertino smith

20-02-2016 13:51

Uhm, dus je bent niet ingegaan op het aanbod van Richard Pont, was wel een buitenkansje qua molens :wink: ! Maar goed .....

ESP synchro XT loaded, allicht ook de moeite waard om te bekijken Thomas, nieuw lijntje voor mij, betaalbaar na info hierover van een kennis besloten over te stappen op deze lijn.

Groet.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

20-02-2016 14:33

@Robertino, thuis over gehad, mocht. Kijk ik in topic lees ik dat ik te laat ben :oops: . Nog mailtje verstuurd maar waren helaas al aan een ander forumer gekocht. Boontje komt om z'n loontje zullen we maar zeggen. :P :roll:
We gaan zo op weg naar Raven, ik zal even kijken wat de rek is tussen de lijnen en dan daar beslissen.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

20-02-2016 17:24

Kijk ook eens naar de Fox exocet lijn.

Ik vis daar alweer een paar jaar naar als tevredenheid mee.
Zinkt goed af,rek valt mee en knoopt goed.
Ondanks regelmatig uitvaren weinig kinken
Kansloos gezeik!
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

20-02-2016 17:46

shimano technium line is echt een goede lijn, die trek je nooit kapot, en gaat niet doormidden door obstakels! en het voordeel van deze lijn is, hij is soepel en je kan er perfect mee werpen.

sufix synergy carp 0,33 waar mn maat mee vis, is ook prima, werpt perfect, iets minder trek kracht,
voordeel is , dat deze lijn goedkoop is.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

20-02-2016 17:57

Ik kom net terug van Raven. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Pro line. Lijn was erg soepel en mooi glad. Wat me ook opviel was de helderheid en dat hij erg slijtvast was, zelfs toen ik hem een paar keer over een scherp randje had gehaald. Lijn is zeer glad en echt soepel. Eerste indruk is zeer goed, morgen uittesten :wink: .
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

20-02-2016 22:06

Heb je al nieuwe molens Thomas?
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

20-02-2016 22:13

Anaconda power carp runner 12000LC. Waarschijnlijk niet de kwaliteit als de Emblems, maar ik kan er zeker wel een x aantal jaar mee doen. Baitrunner vind zowel ik fijner als mn vriend, doordat we vis om vis vissen.. Hopelijk kan ik morgen eens kijken hoe de slip en de lijn bevalt :) .
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

20-02-2016 22:21

Rik koster schreef:Niet om lullig te doen Thomas, maar voor de vis veiligheid bedoel ik het, vis nog even een paar jaar door met nylon zonder voorslag en en troep, je bent nog een jonge knul, en heb nog veel te leren dat kan gewoon niet anders, nogmaals bedoel het echt niet rot, over een jaar of 4 begrijp je precies wat ik bedoel.
Je heb ook totaal geen gevlochten lijn nodig om tegen obstakels aan te vissen op gooi afstand, die rek is te verwaarlozen namelijk.
Gewoon slip pot dicht, semi strak vissen en niet met slappe lijn, bij de eerste beste piep zoals je al zelf zei naar achter lopen en alles komt goed.

Als lijn raad ik je een 35 tot 40/100 ste lijn aan.
De beste lijnen die ik ken zijn toch wel x line en p line.
Het is wel zaak dat je vis veilig vist, en bij lijnbreuk de vis enkel de rig in de bek houd, en geen meters lijn en een lood.
Bekijk eens de filmpjes van piet vogel op youtube over dit onderwerp.legt hij allemaal zeer duidelijk uit!
Indien je er niet uit komt start hier een topic over, en uiteraard word je zeker op het gebied van vis veiligheid op je wenken bediend hier op het forum


Rik voor iemand als thomas moet ik je gelijk geven. Maar voor iemand met wat meer ervaring kan het zeker wel wat schelen. Vis vaak tegen lelies aan. Of tegen de takken aan de overkant. Het geeft mijzelf toch wen fijner gevoel om met gevlochten te vissen.

Qua veiligheid vind ik inline ook niet alles thomas. Het lood zit niet meer vast, maar je hebt nog steeds een stuk lijn wat aan de onderlijn vastzit. Vis zelf altijd met het hit and run systeem van pb. Blijft de vis enkel met de ondeijn over. Wel even controleren of de voorslag knoop erdoorheen gaat natuurlijk.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-02-2016 10:49

En of je lijn niet door het wier ligt.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

21-02-2016 11:10

Wordt inderdaad ook rekening mee gehouden cees. Maar vis nooit bij wier in de buurt. Tot nu toe nooit aan te pas gekomen. Dan zou de voorslag wegvallen en volledig nylon.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

21-02-2016 16:14

Sterk punt. Ik zal eerder een wat stevigere hoofdlijn gebruiken dan voorslag. Was ff de naam kwijt van het systeem indd. Heb even opgezocht hoe het ook alweer werkt en is veel veiliger, zal het binnenkort eens halen :D .
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
johanus cornelius
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-02-2016 15:27

21-02-2016 17:12

ik vis al een hele tyt met shimano lijn 28/100 32/100 wijnig rek en goed sterk mijn pb is maar een 28 pond schub
gevangen in de noort A in zoetermeer op 11,5 meter diep langs het oude fiets pat gaat van 11 meter naar 3 meter diep met veel wier ben over moselbanken ge haalt en vast ge zwomen in het wier kon de eerste 10 meter er wel af halen nadat ik de vis bine had maar sins dien vis ik met die schimano lijn
maar das mijn mening voor ider wat wils
ignace pattyn
Berichten: 2
Lid geworden op: 21-02-2016 12:55

21-02-2016 18:45

ook ik vis altijd met shimano technium , deze gebruik ik zowel op zoet als zout water met grote tevredenheid.
heeft een grote treksterkte en ik dacht een rek van 12%