Peil + spodset


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

09-02-2016 16:35

Allen,


Terwijl de meeste mensen rondom mij zich een voerboot met dieptemeter aanschaffen, maak ik de omgekeerde beweging en is de voerboot onlangs verkocht. Ik heb nog even met het idee gezeten om een nieuwere aan te schaffen, maar dat plan is van de baan geveegd doordat ik al m'n materiaal heb moeten vervangen door een rattenprobleem.

Langs de andere kant kan ik me ongelofelijk ergeren aan elektronica die het zo nu en dan laat afweten, en hoe je het ook draait of keert, ooit laat die voerboot je in de steek of zijn de batterijen leeg op een moment dat je dat echt niet wilt.

Nu voer ik graag klein aas en zonder voerboot ga je dan richting een spod. Echter ben ik qua spodden een complete leek.
Ik peilde voor mijn "voerbootperiode" met een gewone kaperhengel met gevlochten lijn.
Een spod wegzetten met zo'n hengel is echter vrij moeilijk. De hengel, molen en gevlochten lijn krijgen toch rake klappen met zo'n gevaarte. Ook de nauwkeurigheid laat te wensen over.

Nu ben ik op zoek naar een hengel + molen + lijn waarmee ik zowel goed kan peilen en goed kan spodden aangezien ik graag zo weinig mogelijk meeneem naar de waterkant. Ik neem aan dat de lijnclip zeer belangrijk is en dat ik toch naar iets van voorslag zal moeten gaan kijken.
Bij een spodhengel gaan de testcurves al snel naar 5.5 lb, ik neem aan dat met zo'n stijve hengel ook prima te peilen is, aangezien ik mijn karperhengel van 3.25 lb soms iets te "slap" vond.

Indien jullie suggesties en tips hebben hoor ik het graag.


Mvg


Joeri De Decker
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

09-02-2016 17:31

kijk eens bij zee hengels,en molens,en lijn, kun je prima mee spodden, en niet duur.
en ook op mp, kun je daar terecht.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

09-02-2016 18:29

siemen post schreef:kijk eens bij zee hengels,en molens,en lijn, kun je prima mee spodden, en niet duur.
en ook op mp, kun je daar terecht.


Bedankt Siemen,

Heb in die richting al wat opzoekwerk gedaan, scheelt inderdaad een heel stuk op de prijs.
Deze week ga ik eens wat info vragen in de hengelsportwinkel, ben niet zo thuis in
zeevismateriaal.

Enige probleem is dat die hengels meestal vrij lang zijn. Om compact te blijven zoek ik liever iets
wat mee in m'n foudraal past. En op sommige stekken wordt het moeilijk peilen met zo'n lange stok.
maar het prijsverschil is er natuurlijk wel naar :D
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

10-02-2016 09:13

Hierbij het setje dat ik gebruik. Tot alle tevredenheid.

Hier heb ik gevlochten lijn op gespoeld á 10 euro

Als voorslag PB MaxXimum Mono Snagleader á 4 euro
Deze voelt lekker op je vinger en dus hoef je ook geen vinger-protector aan te doen. Deze snijd niet.
http://www.henkkoster.nl/epages/61932441.sf/nl_BE/? ObjectPath=/Shops/61932441/Products/68088/SubProducts/PV057



Spro radium spod hengel 4,5lbs á 68 euro
http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... s/2978-368

Spro super longcast spod 3000 molen á 60 euro
http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... s/1186-360


Voor het peilwerk zou ik een dikke snoekdobber halen die volledig van kurk/basalt is en niet van die holle plastic dingen. Bij een harde klap op het water of tegen het lood aan slaan ze al lek.
Fox Korda Strategy maakt niet uit ik slijt er wel 5 per jaar.

Dit soorten moet je hebben. (weet niet of deze van plastic zijn) maar zoek iig de massief kurk/basalt of hoe het ook mag heten.
http://www.roofvisaas.nl/fox-rage-deadbait-pencil.html

Succes! Hoop dat je er wat mee kan.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

10-02-2016 20:00

Bedankt voor het antwoord Patric.

Net in de hengelsportwinkel geweest en heb ook die SPRO gekocht, straks nog even een markering maken bij een halve meter vanaf de molen en dan is die alvast klaar om te gebruiken.

Ik vroeg ook achter een molen, en de winkelier vroeg mij of ik thuis geen oud molentje had liggen.
Ik heb thuis nog een okuma-molentje liggen volgespoeld met braid en hij zei: "mep die eerst maar aan diggelen, daarna kan je nog altijd om een molen komen". :D Ben benieuwd of het plastic lijnclipje
het lang gaat houden, maar ik hou wel van winkeliers die er niet enkel op uit zijn om te verkopen 8)
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

11-02-2016 13:08

Helemaal gelijk in.

Mocht je een andere molen willen zou ik ook geen hele dure halen. Als je gewoon normaal met je spullen omgaat volstaat een spro-molen van 50,- voor spodden ook.

Succes!!
Plaats reactie