Nash Scope rods 10ft 4.5lb


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

04-11-2015 15:05

Zijn er mensen die ervaring hebben met de zwaarste versie van de Scope?

De reden dat ik het vraag is het volgende. Voor volgend jaar heb ik een privé stek geboekt aan de rivier de Lot. Ik wil daar gaan vissen op karper en meerval. Ik kan en wil niet te veel materiaal meenemen, vissen staat tijdens deze vakantie op de 2e plaats. Ook vind ik het lastig om de keuze te maken of ik nu op karper of op meerval ga vissen. Ik wil dus door te gaan vissen met vismeelboilies en ruim bij te voeren met halibutpellets kans maken op beide soorten.

Ik zoek dus een hengel die beide soorten aan kan. Natuurlijk weet ik dat dit (bijna) een onmogelijk compromis is, 4.5 lb is voor karper belachelijk zwaar en voor meerval aan de lichte kant, maar wat denken jullie, is het te doen? Ik ben ook erg benieuwd of iemand deze zware Scope ook bezit en er wat over kwijt wil.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

04-11-2015 19:51

Welk plezier heb je nu in het vangen van karper op een 4.5lb stok :-?

Als vissen tijdens deze vakantie op de 2de plaats komt, ik vermoed wegens tijdsgebrek (gezin) zou ik persoonlijk een keuze maken.. Of karper, of meerval.. Wanneer vissen op de 1ste plaats komt, dan pas zou ik beide soorten gericht aangaan. Altans, zo denk ik erover :)
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

06-11-2015 17:06

Ik trek de dikste meervallen uit het water met een 2,5LB'tje ..
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

07-11-2015 23:38

Met een 4.5lbs stok gaan zitten heeft niets met vissen te maken naar mijn mening. (meer als 3 heb je bijna nooit nodig)

Ik heb 2.75lbs stokken en dit is noodzakelijk kwaad aangezien ik de backbone hiervan nodig heb voor op de rivier.

Vis eens statisch met een penhengel van 1.25/1.50lbs >> dit is super!

Een 1 tot 1.5oz loodje is vaak al zwaar genoeg voor de meeste cultuurwateren en putjes, gewoon zorgen dat je haak scherp is!

Het mooie van licht materiaal is juist dat je echt de essentie van het vissen voelt en de hengel gebruikt om de vis te sturen, de rest vang je op met je molen (slip!)

Met zwaar materiaal wordt vaak ook zwaar lood gebruikt, vissen worden naar binnen getakeld en dan vinden ze het gek dat die vissen kapotte papegaaienbekken hebben...

Ja je doet er iets langer over om een vis binnen te halen met lichter materiaal maar dit geeft ook voldoening en niet onbelangrijk>> je beschadigd de vis niet.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

08-11-2015 12:33

Mannen bedankt voor jullie reacties

@ Arno,

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ook met je eens. Ik vis zelf ook 99 van de 100 keer met licht materiaal, met mijn BB Flexors 2 1/4lb of met mijn BB Retrofibres 2,5lb glashengels. Ook in Frankrijk en mijn grootste meervallen van 42 kg en 44 kg heb ik gevangen aan die 2 1/4lb hengels. Maar dan moet je echt wel de ruimte hebben, het landen van deze meervallen duurde aan deze hengels bijna een uur, ze gingen regelmatig tot honderd meter afstand door mijn slip. Als er obstakels waren geweest had ik ze zeker niet op de kant gekregen. Ik heb er ook meervallen aan gehad die met dit materiaal gewoonweg niet te houden waren.
Ook heb ik nog een setje 3 1/4lb BB Lucky Strikes, die zou ik echt niet kunnen missen voor het werpen van grote afstanden of het werpen met een pva zakje.
Ja ik weet het, ik heb nogal een hengeltik :oops:

Het gaat me nu echt alleen om deze specifieke situatie. Een, zoals ik zelf al aangaf, een waarschijnlijk onmogelijk compromis voor het vissen op karper en meerval op de rivier de Lot. Ik heb waarschijnlijk niet genoeg ruimte in mijn auto over om een complete karper en een meervaluitrusting mee te nemen.
Het stuk waar ik ga vissen is 100 meter breed, het kan daar bij veel neerslag flink stromen, de vaargeul is 12 meter diep en langs de randen van de vaargeul zijn er waarschijnlijk veel obstakels in de vorm van afgezaagde boomstronken en dergelijke. Voor het karpervissen daar zijn mijn 3 1/4lb hengels waarschijnlijk ook meer dan genoeg, maar stel dat ik er zeg een 60kg meerval of zwaarder er aan krijg, dan wil ik ook een beetje een kans hebben om deze te landen.
Je hoeft natuurlijk niet de kracht van een 4.5lb hengel volledig te benutten en een karper de boot in te sleuren, al zal de dril een stuk minder leuk zijn. Maar dat neem ik dan maar even voor lief voor de twee weekjes.
Mijn interesse gaat uit naar deze Scopes vanwege de lengte, ideaal voor het drillen vanuit de boot en de transportlengte. Een setje Fin-Nor Offshores 6500 er op en klaar is Kees (Richard). Ik heb begrepen dat de 3.5lb versie een stuk lichter is dan je zou verwachten, vandaar dat ik benieuwd ben of iemand weet hoe de 4.5lb versie aanvoelt. Als het echt een harde bezemsteel is, dan vind ik het ook niets en dan laat ik ze links liggen, maar wie weet zit er toch een beetje actie in. Maar hopen dat ze op CarpZwolle 2016 te zien en te voelen zijn dan.

Ook ben ik natuurlijk wel benieuwd naar ervaringen over het karper en meervalvissen op de Lot, eigenlijk vooral naar het gebruikte materiaal, het vissen zelf zoek ik zelf wel uit.

Ik heb inmiddels via een PB een bericht ontvangen van iemand die op de Lot op karper en meerval heeft gevist en dat met zijn 2.5lb hengels en het ging prima. Dus misschien zie ik het allemaal heftiger dan dat het daadwerkelijk is :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

09-11-2015 23:45

Als ruimte een issue is dan kan je ook eens kijken naar de http://www.hengelsport-shop.com/karper- ... pisch.html

Voor het geld zijn dit hele leuke hengels en je kunt ze overal kwijt in de auto, ideaal als je met vakantie gaat of als je met de fiets weg gaat om te vissen.

Ze geven wel 3.00LB op maar in de praktijk is dit meer 2.5 tot 2.75LB, ze hebben ook een erg leuke actie en gaan verrassend goed rond.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

10-11-2015 17:08

Bedankt voor de link Arno, maar sorry, dat vind ik echt niks. Ik blijf natuurlijk wel een tackle-tart he! :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Plaats reactie