10 FT hengels


Plaats reactie
leon grootveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 06-07-2015 09:46

07-08-2015 14:00

Hallo,

ik zie tegenwoordig steeds vaker 10ft hengels
nu heeft fox (al wel een tijdje) de warrior s hengels in 10 ft
en ik was al van plan om warrior hengels aanteschaffen
maar als 10ft "beter"dan waarom ook niet
of 10ft meer een mening van wat je zelf fijner vind
of gaat het over type wateren ??
Kan iemand mij wat meer info geven hier over

Gr, leon
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-08-2015 10:04

Wat is beter....dat is een persoonlijk gevoel denk ik.

Zelf heb ik vorig jaar 10 ft jrc hengeltjes gekocht.
In eerste instantie voor het wcc om uit de boot te drillen maar heb sindsdien eigenlijk mijn 12 ft stokken niet meer aangeraakt.

De dril vindt ik veel intenser door het korte handvat, even je handvat op je bovenbeen parkeren is er niet meer bij en dat ga je zeker met een flinke dril in je armen voelen.

Het scheppen van een vis is een makkie omdat de vis simpelweg wat dichterbij komt.

Nadeel is het werpen......met mijn 2,75 lb stokkies is een meter of 70 a 80 toch echt wel de max en moet je al heel stevig uithalen.
Over het algemeen zit ik ruim binnen die afstand te vissen en anders gebruik ik de boot/voerboot.

Vis je wel eens in te krappe gaatjes in de struiken ga je de korte stokkies zeker waarderen.

Tipje van mijn.......mocht je overgaan tot de aankoop van 10ft stokkies.....vergelijk de testcurve een beetje met elkaar met wat jij lekker vind voor het gevoel.

De fox vondt ik erg slap aanvoelen.....de Shimano's erg stijf........dus kocht ik de middenweg.

succes
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-08-2015 10:19

Bepaald de testcurve dan het gevoel van de hengel?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-08-2015 13:51

deels........

fast taper....medium taper....allemaal heel leuk maar een 3.5 fast taper en een 2.75 fast taper is duidelijk voelbaar terwijl de blank in theorie hetzelfde is opgebouwd. testcurve bepaald in dit geval toch het gevoel in de hengel.

De fabrikant hangt ''de naam'' aan de hengel.

de fox de jrc zijn het best vergelijkbaar....en voor mijn gevoel voelde de fox echt als zwabberhengeltje aan.

de Shimano is een fast taper.........onder het mom van dat er met het korte stokkie nog ''goed'' te werpen valt.....nadeel(mijn mening) dat hij vervolgens aanvoelt als een bezemsteel.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-08-2015 19:31

Een 3,5 medium taper tov een 2.75 fast taper ik zou het wel weten dus die curve zegt vaak niet alles over het gevoel van de hengel wel van het gewicht dat je met die hengel kan verzetten,ja weet da wel tc is ook meer dan enkel dat,maar een hoge testcurve staat niet altijd gelijk aan een bezemsteel terwijl een lage tc net zogoed een stijve hark kan zijn.

Vergelijk de free spirit hi 3 lb maar eens tov de 3.50 de 3.50 geeft veel meer fish platying gevoel en buigt feller door.nog meer vergelijk die fs hi 3.50 maar eens met een fox,sonik,jc in 2.75 die zijn stijver dan die 3.50 fs,zelf de gebruikte hoeveelhied garen en dikte op de ogen heeft invloed op het gevoel van een hengel.
Plaats reactie